Paljonko maksatte asumiskuluja äitiys/vanhempainvapaalla?
Miten jaatte asumiskulut äitiysloman aikana?
Meillä ollut yhtä riitaa vauvan synnyttyä kulujen kanssa kun samaan aikaan eläimiä on joutunut käyttämään klinikalla ja itsellä oli jo ennestään lainoja mitkä itse lyhennän. Omat kuluni olen laittanut minimiin, mies ostaa omat ruokansa ja minä omani, toki niitä saa syödä ristiin, mutta en halua syödä joka päivä ranskalaisia niin mies sitten kokkailee itselleen grilliruokiaan.
En käy kampaajalla, kahvilla, kosmetologilla, vaatekaupoilla tai ylipäänsä missään. Koska asumme syrjässä niin säästän polttoainekuluissa ja liikun max kerran viikossa kotoa pois. Ollut aika kuluttavaa kun mies tehnyt reissuhommia ja olen ollut yksin vauvan kanssa kotona ilman mitään tukiverkostoa liki 4 kuukautta.
Olen niin kyllästynyt riitelemään kokoajan rahasta ja kaikesta muusta että olen miettinyt että hankin itselleni oman vuokra-asunnon. Miehen kuluthan omistamastaan asunnosta ovat samat olen täällä tai en.
Mitään yllätyksiä ei ole tullut matkalla, hyvin etukäteen oli tiedossa etten pysty äitiyspäivärahasta paljoa maksella asumiskuluja kun minulla on vielä yksi alaikäinen omillaan asuva teini elätettävänä.
Ihan vain nyt alkoi kiinnostaa kuinka muut ovat kulut jakaneet äitiysloman aikana?
Kommentit (108)
Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsi menee päiväkotiin ja alkaa sairastelurumba, tilanne hahmottuu. Siinä sitten tämmöiset riitapukarivanhemmat tulevat todnäköisesti eroamaan, elleivät ole jo. Silloin on pakko joustaa ja sopia roolit, kuka hoitaa sairasta lasta ja nii eespäi
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsi menee päiväkotiin ja alkaa sairastelurumba, tilanne hahmottuu. Siinä sitten tämmöiset riitapukarivanhemmat tulevat todnäköisesti eroamaan, elleivät ole jo. Silloin on pakko joustaa ja sopia roolit, kuka hoitaa sairasta lasta ja nii eespäi
Niin tuommoiset rahasta valittavat isukit on yleensä sitä mieltä, että äidin tehtävä on hoitaa lapsi ja maksaa ne päivähoitomaksut ja kaikki lapsen kulut, sehän saa lapsilisänkin. Jostain syystä se ero sitten ennemmin tai myöhemmin tulee 🤔
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää hankkia lapsi johon ei ole varaa? Ruveta äitiysvapaalle tilanteessa, jossa ei ole ollut tuloja hommata kunnollinen päiväraha. En tajua.
Lue aiempi teksti ennenkuin kommentoit...
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää hankkia lapsi johon ei ole varaa? Ruveta äitiysvapaalle tilanteessa, jossa ei ole ollut tuloja hommata kunnollinen päiväraha. En tajua.
Ap kirjoitti että lähes koko raskauden aikainen sairastelu vaikutti päivärahaan negatiivisesti, sille ei oikein mahda etukäteen mitään että uusi järjestelmä ei tätä huomioi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentista. Meillä ei ole mitään ongelmia lapsen hoidon jakautumisesta tasaisesti molemmille vanhemmille. Miehen reissuhommien loputtua nyt hän on hoitanut lasta enemmän jotta minä olen pystynyt tekemään koulutehtäviä kun opiskelen äitiyslomalla. Mies haluaa aivan omatoimisesti hoitaa lasta, ei tarvitse käskyttää. Riitaa on tullut raha-asioista, ei lapsen hoidosta. Ei kannata sekoittaa puuroja ja vellejä taustoja selvittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti että lähes koko raskauden aikainen sairastelu vaikutti päivärahaan negatiivisesti, sille ei oikein mahda etukäteen mitään että uusi järjestelmä ei tätä huomioi.
Tällaista se on 50/50 systeemissä, sen hyvät ja huonot puolet ovat varmasti olleet tiedossa kun siitä sovittiin. Miksi heti ollaan miehen kukkarossa kiinni?
Miksi olet tuollaisessa rahatilanteessa tehnyt lisää lapsia? Et selviä entisistäkään vastuista ja velkaakin on. Ihan älytöntä.