Paljonko maksatte asumiskuluja äitiys/vanhempainvapaalla?
Miten jaatte asumiskulut äitiysloman aikana?
Meillä ollut yhtä riitaa vauvan synnyttyä kulujen kanssa kun samaan aikaan eläimiä on joutunut käyttämään klinikalla ja itsellä oli jo ennestään lainoja mitkä itse lyhennän. Omat kuluni olen laittanut minimiin, mies ostaa omat ruokansa ja minä omani, toki niitä saa syödä ristiin, mutta en halua syödä joka päivä ranskalaisia niin mies sitten kokkailee itselleen grilliruokiaan.
En käy kampaajalla, kahvilla, kosmetologilla, vaatekaupoilla tai ylipäänsä missään. Koska asumme syrjässä niin säästän polttoainekuluissa ja liikun max kerran viikossa kotoa pois. Ollut aika kuluttavaa kun mies tehnyt reissuhommia ja olen ollut yksin vauvan kanssa kotona ilman mitään tukiverkostoa liki 4 kuukautta.
Olen niin kyllästynyt riitelemään kokoajan rahasta ja kaikesta muusta että olen miettinyt että hankin itselleni oman vuokra-asunnon. Miehen kuluthan omistamastaan asunnosta ovat samat olen täällä tai en.
Mitään yllätyksiä ei ole tullut matkalla, hyvin etukäteen oli tiedossa etten pysty äitiyspäivärahasta paljoa maksella asumiskuluja kun minulla on vielä yksi alaikäinen omillaan asuva teini elätettävänä.
Ihan vain nyt alkoi kiinnostaa kuinka muut ovat kulut jakaneet äitiysloman aikana?
Kommentit (108)
Kaikki juoksevat laskut maksetaan ja lopuksi tasataan ylijäämä molemmille. Molempien autot on myös se yhteinen menoerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelluttavaa tuo naisten moraali kun lasta käytetään hyväksi miehen rahoilla lokkeiluun ja oman elämän ja kulujen rahoittamiseen
Minua taas on alkanut arveluttaa nämä, yhä tavallisemmaksi tulleet, kommentit "lokkeilusta", kun puhutaan omasta vaimosta ja yhteisestä lapsesta. Sinunkin isäsi ja hänen ikäluokkansa miehet muutenkin, häpeäisivät, sellaista miestä, joka ei halua pitää huolta perheestään.
Mä en tiedä, onko kyse jostain lievästi kehitysvammaisesta / kehitysvammaisista. Tuntuu oudolta, ettei nainen huomaisi asiaa jo seurusteluvaiheessa. Miten sitä ei huomaisi edes siitä, että nämä tyypit (tai tämä tyyppi) ei osaa kirjoittaa ja on muutenkin yksinkertainen? En haluaisi loukata, mutta vaikuttaa oikeasti olevan tosi yksinkertainen. Ja juuttunut tähän outoon teemaansa.
En ole ikinä törmännyt tällaisiin tyyppeihin, enkä ole kuullut kenenkään naisen lisääntyneen tällaisen miehen kanssa, tai edes seurustelevan.
Mihin ihmeeseen tällä vastauksellasi viittasit? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on maksanut lastenhoitajan kotiin siitä asti, kun vauva oli 6 vko ikäinen ja ilmoitti, että minun on aika mennä töihin. Muuten perheen kulut jaetaan puoliksi ja kun lapsi oli vähän yli 8 kk, hän meni päiväkotiin ja maksamme päivähoitokulut puoliksi. En olisi halunnut töihin, mutta mies ilmoitti, ettei maksa kulujani, koska voin mennä töihin enkä voi vedota lapsen hoitamiseen.
Ratkaisu oli hyvä, koska näin miehen ei tarvinnut maksaa minun valinnastani hoitaa lapsi itse.
En ole koskaan lukenut naisen näppikseltä tällaista tekstiä, kukaan nainen ei heitä noin tyhmää läppää.
Nainen ei olisi täysin tuloton, koska hän saisi äitiyspäivärahaa pitempään kuin 1, 5 kk. Jos nainen olisi niin pienipalkkainen, että hänellä olisi minimiäitiysraha, lastenhoitajan palkka olisi isompi kuin naisen palkka. Mies, joka vaatisi äitiä hylkäämään noin pienen vauvan, ei taatusti maksaisi hoitajaa. 8kk vanhaa lasta ei oteta päiväkotiin.
Luultavasti, ja toivottavasti jokainen nainen olisi tämän "aika mennä töihin" ilmoituksen kuultuaan laittanut kantapäät vastakkain.
Miten niin isä vaatisi äitiä hylkäämään vauvan? Tuossahan on kaksi vaihtoehtoa eli mene töihin ja maksa tai ole lapsen kanssa kotona ja maksa, valinta on äidin. Jos äiti katsoo, että rahat eivät riitä haluttuun elintasoon vauvaa hoitaessa, niin sitten hän menee töihin.
Varhaiskasvatuslain mukaan lapsella on oikeus hoitopaikkaan sen kuukauden alusta, jolloin täyttää 9 kk eli kyllä se 8 kk ikäinen päiväkotiin otetaan tai ohjataan perhepäivähoitajalle.
Laskutaito? On paljon kalliimpaa palkata lastenhoitaja kuin äidin olla äitiysvapaalla, jolloin Kela maksaa äitiys- ja vanhempainpäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on maksanut lastenhoitajan kotiin siitä asti, kun vauva oli 6 vko ikäinen ja ilmoitti, että minun on aika mennä töihin. Muuten perheen kulut jaetaan puoliksi ja kun lapsi oli vähän yli 8 kk, hän meni päiväkotiin ja maksamme päivähoitokulut puoliksi. En olisi halunnut töihin, mutta mies ilmoitti, ettei maksa kulujani, koska voin mennä töihin enkä voi vedota lapsen hoitamiseen.
Ratkaisu oli hyvä, koska näin miehen ei tarvinnut maksaa minun valinnastani hoitaa lapsi itse.
En ole koskaan lukenut naisen näppikseltä tällaista tekstiä, kukaan nainen ei heitä noin tyhmää läppää.
Nainen ei olisi täysin tuloton, koska hän saisi äitiyspäivärahaa pitempään kuin 1, 5 kk. Jos nainen olisi niin pienipalkkainen, että hänellä olisi minimiäitiysraha, lastenhoitajan palkka olisi isompi kuin naisen palkka. Mies, joka vaatisi äitiä hylkäämään noin pienen vauvan, ei taatusti maksaisi hoitajaa. 8kk vanhaa lasta ei oteta päiväkotiin.
Luultavasti, ja toivottavasti jokainen nainen olisi tämän "aika mennä töihin" ilmoituksen kuultuaan laittanut kantapäät vastakkain.
Miten niin isä vaatisi äitiä hylkäämään vauvan? Tuossahan on kaksi vaihtoehtoa eli mene töihin ja maksa tai ole lapsen kanssa kotona ja maksa, valinta on äidin. Jos äiti katsoo, että rahat eivät riitä haluttuun elintasoon vauvaa hoitaessa, niin sitten hän menee töihin.
Varhaiskasvatuslain mukaan lapsella on oikeus hoitopaikkaan sen kuukauden alusta, jolloin täyttää 9 kk eli kyllä se 8 kk ikäinen päiväkotiin otetaan tai ohjataan perhepäivähoitajalle.
Kyllä se nyt vaan imeväisikäiselle (6 vk) lapselle on hylkääminen, jos pääasiallinen hoitaja vaihtuu vieraaseen. Eli äiti, koska tässä kuvitellussa tapauksessa isä ei ollut hoitanut lastaan, ja päätti yksipuolisesti ettei äiti saa hoitaa.
Mitä lapsi sai "isältä", mitä nainen sai "mieheltään" noin niin kuin tunnetasolla? Vauva ei ole yksipuolisesti äitinsä vastuulla.
Hyvä vaihtoehto normaaliperheessä olisi ollut sekin, että isä olisi jäänyt kotiin vuorollaan hoitamaan lasta ja kotia, äiti olisi mennyt töihin ja palkalla+vanhempainrahalla olisi maksettu perheen eläminen.
Mielenterveydeltään normaali mies maksaa yhteisen lapsen kulut ja äidin normaalin elämisen (ruoka, asumiskulut ja pakolliset vaatteet esim.) kun äiti hoitaa sitä vauvaa kotona. Toki äidin saama raha olisi myös mennyt perheen talouskuluihin, ja olisi varmasti riittänyt äidin ruokaan.
Tosin oma vaihtoehtoni olisi ollut isyystestin tulos apinan käteen, muutto ja lapselle elatusmaksu. En olisi jäänyt kuuntelemaan paskapuhetta lokkeilusta.
Mielenterveydeltään normaali nainen, jonka elämänhallinta on kunnossa, ei Suomessa anna lastaan kokopäiväisesti vieraan hoitoon pikkuvauvana, eikä kovin moni laita päiväkotiin alle 10 kk ikäistä. Kukaan fiksu tosin ei laita alle kolmeviotiasta, jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelluttavaa tuo naisten moraali kun lasta käytetään hyväksi miehen rahoilla lokkeiluun ja oman elämän ja kulujen rahoittamiseen
Minua taas on alkanut arveluttaa nämä, yhä tavallisemmaksi tulleet, kommentit "lokkeilusta", kun puhutaan omasta vaimosta ja yhteisestä lapsesta. Sinunkin isäsi ja hänen ikäluokkansa miehet muutenkin, häpeäisivät, sellaista miestä, joka ei halua pitää huolta perheestään.
Mä en tiedä, onko kyse jostain lievästi kehitysvammaisesta / kehitysvammaisista. Tuntuu oudolta, ettei nainen huomaisi asiaa jo seurusteluvaiheessa. Miten sitä ei huomaisi edes siitä, että nämä tyypit (tai tämä tyyppi) ei osaa kirjoittaa ja on muutenkin yksinkertainen? En haluaisi loukata, mutta vaikuttaa oikeasti olevan tosi yksinkertainen. Ja juuttunut tähän outoon teemaansa.
En ole ikinä törmännyt tällaisiin tyyppeihin, enkä ole kuullut kenenkään naisen lisääntyneen tällaisen miehen kanssa, tai edes seurustelevan.
Mihin ihmeeseen tällä vastauksellasi viittasit? :D
Siihen ihmeeseen, joka näkee lapsensa äidin, vaimonsa lokkina. Siihen, jonka mielestä on "arvelluttavaa", että oletetaan miehen ymmärtävän, mitä tarkoittaa perheen elättäminen. Vasektomia on ok, jos ei halua lapsia.å
Olin 6v kotona lasten kanssa. Yhteiset rahat oli jo ennen lasten syntymää, joten lasten syntymän jälkeen sama homma. Minun vanhempainrahat ja naisen palkka tulivat samalle tilille, josta maksettiin kaikki kulut, perheen yhteiset sekä naisen ja minun omat erilliset menot. Lisäksi naisen tienaamista rahoista tehtiin joka kuukausi minun nimiin summalle X erikseen arvopaperiostoja, jolla hieman kompensoidaan eläke-ja tulomenetyksiä kyseiseltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hel vettiä? Miehesi mieluummin palkkasi lapsenlikan, kuin antoi sinun hoitaa omaa vauvaasi?
Toki olisin saanut hoitaa vauvan itse, mutta silloin minun olisi pitänyt joka tapauksessa maksaa puolet yhteisistä kuluista ja omat kuluni. Miehelle oli halvempi vaihtoehto maksaa lastenhoitaja. Tuo on ainoa reilu tapa hoitaa asia, koska ei parisuhteessa voida mennä toisen tahdon mukaan eikä nainen voi sanoa, että jään kotiin hoitamaan lasta, maksa sinä perheen menot.
Miten ihmeessä se voisi olla miehelle halvempaa? Äitihän saa 6 vkon ikäisen vauvan kohdalla yleensä vielä ihan täyttä palkkaa, joten töihin menosta ei tule mitään rahallista hyötyä, mutta lapsenhoitajan palkka (noin 2000 sivukuluineen) pitää silti maksaa.
Voisikohan tämä olla provo :)
Omasta halustani maksoin laskuja ja ruokia varmaan 30-50% tuloistani. Rahat ovat yhteisiä, en muista nytkään, mitä miehen laskuja olen maksanut. Välillä mies taas laittaa rahaa minun tilille, summia en ole seurannut. Kuulostaa ikävältä tuollainen rahasta tappelu. Onko teillä rakkautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hel vettiä? Miehesi mieluummin palkkasi lapsenlikan, kuin antoi sinun hoitaa omaa vauvaasi?
Toki olisin saanut hoitaa vauvan itse, mutta silloin minun olisi pitänyt joka tapauksessa maksaa puolet yhteisistä kuluista ja omat kuluni. Miehelle oli halvempi vaihtoehto maksaa lastenhoitaja. Tuo on ainoa reilu tapa hoitaa asia, koska ei parisuhteessa voida mennä toisen tahdon mukaan eikä nainen voi sanoa, että jään kotiin hoitamaan lasta, maksa sinä perheen menot.
Miten ihmeessä se voisi olla miehelle halvempaa? Äitihän saa 6 vkon ikäisen vauvan kohdalla yleensä vielä ihan täyttä palkkaa, joten töihin menosta ei tule mitään rahallista hyötyä, mutta lapsenhoitajan palkka (noin 2000 sivukuluineen) pitää silti maksaa.
Voisikohan tämä olla provo :)
Tämä. Jos mies osallistuu liikakansoittamiseen ei työnantaja sitä välttämättä huomaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hel vettiä? Nainen mieluummin palkkasi lapsenlikan, kuin antoi miehen hoitaa omaa vauvaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hel vettiä? Nainen mieluummin palkkasi lapsenlikan, kuin antoi miehen hoitaa omaa vauvaansa?
Älä ruoki trollia. Potaskaa koko juttu ja sellaisen henkilön tuotosta, jolla ei ole yhtään lasta. Äiti saa ansiosidonnaista äitiys- ja vanhempainrahaa ja ekat kolme kuukautta työssäkäyvä yleensä täyttä palkkaa, joten aikamoinen satu taas keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ruoki trollia. Potaskaa koko juttu ja sellaisen henkilön tuotosta, jolla ei ole yhtään lasta. Äiti saa ansiosidonnaista äitiys- ja vanhempainrahaa ja ekat kolme kuukautta työssäkäyvä yleensä täyttä palkkaa, joten aikamoinen satu taas keksitty.
Kyllä miehen pitää silti saada hoitaa omaa vauvaansa. Nainen voi mahdollistaa tämän menemällä töihin ja opiskelemalla vaativille aloille joista maksetaan tai tekemällä ylitöitä saman verran kuin miehet keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehen pitää silti saada hoitaa omaa vauvaansa. Nainen voi mahdollistaa tämän menemällä töihin ja opiskelemalla vaativille aloille joista maksetaan tai tekemällä ylitöitä saman verran kuin miehet keskimäärin.
Miehet voivat hoitaa omaa vauvaa. Mies voi pitää halutessaan suurimman osan perhevapaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa hoitaa. Mutta ekat kolme kuukautta on äidille korvamerkittyä, koska äiti vuotaa verta ja maitoa, eikä sellainen ole kauhean hauskaa töissä, ja siitä maidosta on vauvalle oikeaa hyötyä. Sen kolmen kuukauden jälkeen ne vapaat voi hyvinkin jakaa. Tosin minä vähän luulen, että miehen halu naisen ylitöihin loppuisi hyvin pian sen jälkeen, kun oikeasti hoitaa yksin sitä vauvaansa.
Naisia on muuten paljon vaativilla aloilla. Osasta niistä maksetaan hyvin, osasta ei. Mutta palkka ei meillä aina korreloi vaativuuden suhteen.
Aika hassua. Meillä yhteiset. Itse hoidan ruokapuolen hankinnat ja hygieniatuotteet, huolehdin lasten vaatteet ajantasalle ja omat jutut päälle. Pyöritän kotia ja hoidan lapsia. Puoliso hoitaa asuinkustannukset ja täydentää tarvittaessa jos on laitettava enemmän kiinni hankintoihin tai muuhun ja huolehtii että minulle jää vielä jotain kaiken jälkeen. Hyvällä dynamiikalla toimii. Hällä noin 8 kertaiset tulot tällä hetkellä omiini verrattuna. Nyt näin, tulevaisuudessa voi olla toisin, eli minä puolestani panostan. Ja on toki ollut ennen tätä elämäntilannetta hetkiä, jolloin olen ollut isomman maksajan roolissa. Sellainen on kumppanuus, jossa on rakkautta ja halua saada perhe-elämä toimimaan. Erikoisen kuuloista, että hän laittaa teidät jopa ostamaan omat ruokanne. Mitenkä sitten lapsi istuu siihen ja hänen menot? Ettei olisi provo aloitus, niin uskomattomalta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa hoitaa. Mutta ekat kolme kuukautta on äidille korvamerkittyä, koska äiti vuotaa verta ja maitoa, eikä sellainen ole kauhean hauskaa töissä, ja siitä maidosta on vauvalle oikeaa hyötyä. Sen kolmen kuukauden jälkeen ne vapaat voi hyvinkin jakaa. Tosin minä vähän luulen, että miehen halu naisen ylitöihin loppuisi hyvin pian sen jälkeen, kun oikeasti hoitaa yksin sitä vauvaansa.
Naisia on muuten paljon vaativilla aloilla. Osasta niistä maksetaan hyvin, osasta ei. Mutta palkka ei meillä aina korreloi vaativuuden suhteen.
Palkka korreloi aika hyvin kysynnän ja tarjonnan suhteen. Minä vähän luulen, että naisen halu miehen ylitöihin loppuisi hyvin pian sen jälkeen, kun oikeasti hoitaa yksin sitä vauvaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka korreloi aika hyvin kysynnän ja tarjonnan suhteen. Minä vähän luulen, että naisen halu miehen ylitöihin loppuisi hyvin pian sen jälkeen, kun oikeasti hoitaa yksin sitä vauvaansa.
Ei aina korreloi. Ota esim selvää varhaiskasvatuksen opettajien tilanteesta Helsingissä. Ja joo, eivät pienten lasten äidit halua miesten tekevän ylitöitä. Niitä tehdään, koska töissä on helpompaa kuin vauvan kanssa kotona, ja on helppo väittää vaimolle, että pomo pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat edes ylipäätänsä olla tuollaisessa suhteessa, jossa ette ole laittaneet rahoja yhteen silloin kun rupesitte lapsia tekemään?
Tuossa vaiheessa yleisemmin se on mies, joka ottaa päävastuun laskujen ja muiden kulujen maksamisesta, olethan sinä kuitenkin 9kk kantanut hänen lastaan ja vielä synnyttänytkin sen ja nyt hoidat.
En oikeasti ymmärrä teitä naisia, jotka annatte miesten käyttää teitä hyväksi noin pahasti.
Kumpihan tuossa tilanteessa nyt sitten on se hyväksikäyttäjä. Se joka kaiken maksaa vai se joka ei suostu edes omia kuluja maksamaan. Lisätäkseni nain kun maksajaa etsitään niin lapsia on aina miehen lapsi mutta kun lapsesta tulee hyötyjä tai etuja niin silloin lapsi muuttuu naisen lapseksi. Eikös totuus kuitenkin ole että se lapsi on koko ajan molempien lapsi molempien pitäisi elättää ja kasvattaa
Missä kohtaa sanotaan ettei maksa omia kulujaan? Ap sanonut että maksaa omat lainansa, eläinten kulut jotka olleet jo suhteeseen ryhtyessä sekä edellisen liiton lapsen kulut ja on omaan elintasoaan laskenut pärjätäkseen,mutta ei kykene maksamaan äitiyspäivärahasta asumiskuluja miehelle joka yksin omistaa kiinteistön jossa asuvat. Miehen asumiskulut ovat samat asui ap siellä heidän yhteisen lapsensa kanssa tai ei!
Siis A-P ei kykene maksamaan asumiskuluja, mutta kykenee hankkimaan oman vuokra-asunnon?? Tämä on kuulkaas sitä naisen logiikkaa parhaimmillaan.
Mihin kaikkeen nykynaiset suostuvat?
Eikö neuvolassa nykyään anneta mitään valistusta?
Jos perheen rahat eivät ole yhteiset, niin silloin kulujen lisäksi tasaatte tulot eli jos olet äitiyslomalla, Kela maksaa ansionmenetyksestä osan ja loppuosa jää vanhempien maksettavaksi eli lapsen isän maksettavaksi jää sinulle puolet ansionmenetyksestä, lomarahat ja eläketurva, onhan lapsi yhteinen projekti, eikä lapsen isä voi elää kuin lasta ei olisikaan. Samoin lapsesta aiheutuneet muut kulut ja hoitovastuu.