Paljonko teillä aikaa lapsen aamutoimiin kouluunlähtiessä?
Lapsi on hidastempoinen luonteeltaan muutenkin, istuu ja haaveilee. Sanoittaminen ja aikataulun etukäteen kertominen ja muistuttelu ei auta. Samat rutiinit joka aamu ei auta. Edes paria tuntia pidempi kouluunlähtöaika ei auta myöhäisempinä aamuina. Jää vain enemmän aikaa vitkuttelulle. Mitä ihmettä tehdä? Herätään 11,5 tuntia ennen koulun alkua, jotta edittäisiin, mutta se ei aina riitä. Monta kertaa viikossa myöhästyy 10 min puoli tuntia. Kai ne kohta koulusta jo alkaa kysellä mikä ongelmana on. Minulla loppuvat keinot.
Lapsi on niin iso, että tuntuu tyhmältä pukea kuin pientä. Ihan vaatteet saa monesti antaa kaapista ja olla vieressä tsemppaamassa että lähtee. Ei kuulema kiusata mutta koulu on tyhmää. Lapsella menee hyvin koulussa ja on kavereita. Useimmiten hyvällä mielellä kotiin tullessa.
Kommentit (67)
6.35 soi kello, vaatteet päälle, vessa, hampaan pesu ja aamupala. 7.02 lähtee bussi eli 20min+ aikaa ulkovaatteiden pukemiseen ja tien viereen kävelyyn.
Reput on pakattu illalla, vaatteet katsottu valmiiksi ja ulkovaatteet omilla paikoillaan. Sängystä pompataan kellon soidessa ja jokainen hoitaa aamuhommat itse. Minä laitan aamupalan pöytään ja kerään pois. Lähden töihin samalla oven avauksella. Aamupalakin on laitettu illalla mahdollisimman pitkälle valmiiksi.
45min ennen koulun alkua herätän lapset, asumme 5min kävelymatkan päässä koulusta. Molemmat usein jäävät vielä hetkeksi makoilemaan sänkyyn. Toisinaan nousevat vasta 5min ennen kuin pitäisi olla ovesta ulos Jotenkin ehtivät yleensä kuitenkin.
Kehitysvammaisella (down)lapsellamme soi herätyskello klo 6.30. Hän nousee, hoitaa aamupesut, pukeutuu, tekee ja syö aamupalan. Tähän kaikkeen menee noin tunti. Yleensä hoitaa koko homman itsenäisesti, välillä tarvitsee muistuttelua/patistelua. Klo 7.30 soi kellopuhelimessa hälytys, jolloin pukee ulkovaatteet ja menee odottamaan koulutaksia, joka tulee klo 7.45. Aamut ovat sujuneet tällä tavalla noin 10-vuotiaasta alkaen. Tähän on päästy vuosien mittaisella määrätietoisella ja pitkäjänteisellä opettelulla. Nyt voidaan nauttia vaivannäön tuloksista.
Perheemme ns. normaalit lapset vitkuttelevat sängyissään niin pitkään kuin mahdollista. Yleensä nousevat 15-30 min ennen kouluun lähtöä ja hoitavat aamutoimet suit sait sukkelaan. Heitä ole koskaan tarvinnut patistella tai hoputella, vaan hommat ovat hoituneet.
12v herää 50min ennen lähtöä (hoitaa kaiken itse), 16v herää 30-45min ennen lähtöä.
Oon itse salaa kroonikkomyöhästyjä enkä ehdi mitenkään ajoissa paikalle pitkäjaksoisesti. Onneksi nykyään on liukuva työaika niin voin kiriä välillä menemällä toimistolle tyyliin 3 tuntia ajoissa... Mut päiväkotiin lapsia oli vielä tosi vaikea saada ajoissa aamupalle ja oli liian monta kertaa sitten se 5 tai 2 min aikaa syödä. Nyt koulussa kun on, en halua että lapset kärsii ja pistän tekemään läksyt heti kun tulee koulusta. (Btw ärsyttää todella paljon sellaiset kaverien vanhemmat, joille oon sanonut että ei voi tulla kylään ennen kuin on läksyt tehty ellei heillä tehä. Koska joko menee ilta sekaisin ja yö valvomiseksi, myöhästyy aamulla tai on sit tekemättä. Silti pari ihan houkuttelee heille kun on niin mukava saada omalle lapselle seuraa. Sit ite pitää soitella, että kotona käymään "Mut kaverin vanhemmille sopis et oon täälä" taustalta kuuluu mamman "juu, sopii, hyvin sopii, saa olla").... siis pitäis olla läksyt tehty ja kamat pakattu hyvin ajoissa. Sit ajoissa nukkumaan ja aamulla varannut tunnin aikaa niille pukea, syödä vähän aamupalaa, pestä hampaat ja ulkokamppeet päälle. Ei siinä siis mee läheskään tuntia mut on ihan reippaasti pelivaraa et hoksaavat itse milloin pitää lähteä ja yleensä menevätkin etuajassa koulun pihalle ettei tarvi pitkästyä kotona.
Ap:n tapauksessa jäisin ehkä kotikouluun lapsen kanssa niin vois hillua yöppärissä ja olis valmiiksi perillä. Vähenisi ehkä puolella noi aamuhommat että 6 h valmistelu riittäisi...
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kersalla menee tunti. Hän syö voileivän, pesee hampaat ja pukee 5min ja lopun aikaa pelaa tai tuijottaa juutuuppia.
Ei hyvä joten vanhemman on oltava aikuinen. Antaa nukkua ja riittää aamutoimiin vähempi aika. Läksyt? Ei pelaamista.
Mun tokaluokkalaiset kaksoset ovat noissa asioissa jo täysin itsenäisiä. Jos koulu alkaa aamulla klo 8.15, nousen itse n. 7.30. Tässä vaiheessa ovat yleensä jo heränneet omia aikojaan ilman herätyskelloa ja pukeutuneet.
Jos tarvitsee herätellä, nousevat melkein samantien. Silloin annan heille myös vaatteet päälle puettavaksi. Jos mun valitsemat eivät kelpaa, valkkaavat itse vaatteensa.
Itse harjaavat pitkät hiuksensa, aamupalaa eivät yleensä edes halua. Jos jotain syövät, niin laitan voileipää tai muroja. Reput on pakattu illalla valmiiksi.
Aamuisin pelailevat puhelimellaan ja puhuvat kavereiden kanssa. Asumme viiden minuutin kävelymatkan päässä koululta, mutta yleensä haluavat lähtee jo puoli tuntia ennen kuin koulu alkaa.
Myös läksyistään huolehtivat itsenäisesti. Toki joka päivä kysyn mitä läksyä on tullut ja varmistan, että läksyt tulee tehtyä, autankin tarvittaessa. Mutta mitään patisteluja eivät ole koskaan tarvinneet.