Paljonko teillä aikaa lapsen aamutoimiin kouluunlähtiessä?
Lapsi on hidastempoinen luonteeltaan muutenkin, istuu ja haaveilee. Sanoittaminen ja aikataulun etukäteen kertominen ja muistuttelu ei auta. Samat rutiinit joka aamu ei auta. Edes paria tuntia pidempi kouluunlähtöaika ei auta myöhäisempinä aamuina. Jää vain enemmän aikaa vitkuttelulle. Mitä ihmettä tehdä? Herätään 11,5 tuntia ennen koulun alkua, jotta edittäisiin, mutta se ei aina riitä. Monta kertaa viikossa myöhästyy 10 min puoli tuntia. Kai ne kohta koulusta jo alkaa kysellä mikä ongelmana on. Minulla loppuvat keinot.
Lapsi on niin iso, että tuntuu tyhmältä pukea kuin pientä. Ihan vaatteet saa monesti antaa kaapista ja olla vieressä tsemppaamassa että lähtee. Ei kuulema kiusata mutta koulu on tyhmää. Lapsella menee hyvin koulussa ja on kavereita. Useimmiten hyvällä mielellä kotiin tullessa.
Kommentit (67)
Meillä ekaluokkalainen herää silloin kun minä lähden viemään pikkuveljeä päiväkotiin, saisi kyllä nukkua pidempäänkin. Parhaimmillaan 2 h ennen koulun alkua siis hereillä, aamutoimissa ei kestä kovinkaan kauaa, mutta kellon osaaminen on vielä vähän hakusessa eikä kännykän hälytyksetkään ihan aina tunnu toimivan. Soittelee usein aamull, että koska herätys/lähtökello soi. Ollaan tehty pahvista kuvat, missä asennossa viisareiden pitäisi olla ym, mutta on tosi epävarma tai ei usko osaavansa kellosta mitään. 3-vuotias pikkuvelikin tietää paremmin, koska hänen on aika lähteä...
Ekaluokkalainen menee kaverin kanssa samaa matkaa satunnaisesti ja soittelevat aamuisin, että useimmiten kai ehtii ihan hyvin, kun ei ole valituksia tullut.
Meillä hitaalle lähtijälle auttoi ajan lyhentäminen. Jos aamussa oli huhhailuaikaa, lapsi yritti jäädä huhhailemaan joka välissä ja häntä piti kiskoa eteenpäin. Kokeiltiin ajan pidentämistä, ei auttanut. Mutta sit kokeiltiin minimiajalla, jossa kaikki hommat hoidetaan letkassa ilman poikkeamia, niin se toimikin. Sängyn ja vessan oven välissä on kasa valmiiksi laitettuja vaatteita, ne matkalla päälle, pisut ja pesut, pöytään ja eteiseen. Ei yhtään harha-askelta. Puhua saa vain jos hommat samalla etenee ja esim. aamiaispöydässä, mutta aikuinen ei jää kuuntelemaan vartin minecraft-monologia kun housut on puolitangossa. Ysin aamuina herätään samaan aikaan ja tehdään samat hommat samalla tahdilla ja samassa järjestyksessä ulkovaatteita vaille valmiiksi, ja sit ehtii lukea/leikkiä/pelata tunnin. Nykyään tältä lapselta menee vajaa puolituntinen lähtöön.
Toinen lapsi nousee seiskalta joka aamu ja lähtee kouluun 7:40-9:45 aamusta riippuen, myöhäisempiä aamuina saattaa piirrellä aamiaispöydässä tunnin.
Tarvittaessa suoriutuu alle 5 minuutissa, mutta normaalisti käyttää aamutoimiin 15min. Siihen sisältyy jo alakerran sohvalla makoilua kännykän kanssa. Koulu alkaa 8:30, lapsi herää 7:50 ja lähtee kouluun 8:05. Matkaa 2km.
Kokeilkaa tuota pikalähtöä, jos tosiaan aikaa menee haahuiluun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsi tuollainen, mutta sitten sillä itsellään napsahti päässä palikat oikeille paikoille (tämä tapahtui 11-vuotiaana) ja nykyään se huolehtii kaiken ite. Sillä on aikataulu (teki itse) ja sen mukaan suorittaa aamutoimet. On myöhästynyt vaan pari kertaa tänä syksynä ja ne kerrat on johtuneet fillariin liittyvistä ongelmista, ei ole lukko auennut heti jostain syystä tai on ketjut matkalla tippuneet tms.
Meillä siis piti vaan jaksaa tsempata se noin neljä vuotta ja ohjata aamutoimia, sitten ilmeisesti lapsella kypsyi aivot. Esikoinen on aina ollut omatoiminen, eli lapset on erilaisia.
Meilläkin aivan erilaiset lapset tässä asiassa. Esikoinen on haaveilija, joka vasta kutosella oppi lähtemään ajoissa. Teki kyllä aina aamutoimet ripeästi mutta unohtui matkalle ihmettelemään, milloin jäniksen jälkiä ja milloin jäi leikkimään.
Nuorempi sitten ekaluokasta saakka osannut katsoa kelloa milloin pitää lähteä ja olla missäkin.
Vaikea sanoa täältä käsin miten aloittajan kodissa toimitaan. Meidän 7 v poikalapsi herää puoli seiska jos koulussa pitää olla kasilta. Olen jo aamupalan tehnyt valmiiksi joten siinä ei mene aikaa joska herään tuntia ennen itse. Kouluvaatteet katsotaan valmiiksi jo edellisenä iltana ja koulurepun sisältö samalla. Suunnittelu auttaa kun etukäteen tekee asioita. Meidän pojan koulumatka on kaksi kilsaa ja se kulkee sen fillarilla eikä ole myöhästynyt koska lähtee viimeistään 07.30 kouluun
Vai että oikein 11½ kuluu eli jos koulu alkaa kello 8.00, niin aamutoimet aloitetaan jo kello 20.30 edellisenä iltana.
Ekaluokkalaisella menee semmoinen puoli tuntia. Tosin vaatii kyllä sen, että vanhemmat on vahtimassa, yksin jos lähtisi niin ainakin 15min kauemmin pitäisi varata. Mutta me ollaan kotona aamuisin ja viedään samoihin aikoihin kuopus päiväkotiin, niin siinä se samoilla hoputuksilla menee ekaluokkalainenkin.
Meillä on yhdellä lapsella add/asperger ja hänen kohdallaan aamut olleet aina hitaita. Laitetaan aina illalla koulureppuun kaikki valmiiksi ja ulkovaatteet esille ettei tarvitse mitään aamulla etsiä. Hän herää reilu puoli tuntia ennen taksille lähtöä. On hyvin aamu-uninen,joten haluaa nukkua mahdollisimman pitkään.
Meillä auttaa tuo,että on valmisteltu kaikki vaatteet yms valmiiksi, niin riittää kun pukee ne vaatteet ja menee syömään aamupalaa. Sitten vaan vessan ja hampaidenpesun kautta pukemaan ulkovaatteet. Olen kotona tällä hetkellä hoitovapaalla,niin aamut ei sinänsä ongelma.
Mutta joskus siis tuo "hitaus" voi olla merkki myös nepsy-piirteistä. Samoin jos on aistiyliherkkyyttä eli esim. jotkut vaatteet tuntuu epämukaville jne.
Meillä menee melkein kaksi tuntia yläkoululaisella, koska suihkussa käynti, meikkaaminen, hiusten laitto (kumpaankin on varattu aikaa, jos vaikka meikki pitäisi aloittaa alusta ja hiuksia pitää yrittää monta kertaa), vaatteiden valinta ja vielä päivän kokeisiin kertailu (kokeita joka päivä). Ei kuitenkaan aina ehdi syödä aamupalaa.
Meillä 8-vuotias herää 5.30 joka jumalan aamu, syö ja pukee, pakkaa laukun. Sitten istuu ja ihmettelee kolme tuntia ennen kuin on aika lähteä kouluun.
Eskarilaisella pojalla menee noin 20min heräämisestä valmiiksi, 4lk tytöllä noin 5 min enemmän. Herätys hieman vaihtelee, mutta yleensä 0700 ja lähtö on 0730. Ruoka pöytään, muuten itse pukevat jne.. Mieheni on kapiainen ja opettanut aamutoimet muksuille tehokkaiksi, tietty järjestys eri toimille ja sama rutiini joka aamu. Melkein joka aamu toteaa ns vitsinä "jos kerran lipsut, aina lipsut" =)
Heräävät klo 8. Lähtevät 8.30. Nyt jo 12v ja 14v, mutta puoli tuntia riittänyt aina. En itsekään tarvii puolta tuntia enempää. Ehkä osin opittuakin.
Meillä on varattu vajaa tunti koulumatkaan, jos on kävellen. Koulumatkan pituuskin siis vaikuttaa tuohon aikaan varmasti. Aamutoimet aloittaa noin tuntia ennen kouluun lähtöä. Aikaa jää aamulla jonkin verran yli. Vitkuttelu on ollut välillä ongelmana. Kirjoitettiin aamutoimet ylös ja käytiin läpi, että mitään muuta ei aleta tekemään, jos ei ole hampaat pesty, vaatteet puettu ja aamupala syöty. Pitkään oli kännykässä hälytys, kun oli oikea aika mennä eteiseen pukemaan ulkovaatteita. Meillä kanssa nyt 10-vuotias ja alkaa sujua ja koulumatkaan käytetty aika lyhentyä iän myötä. Välillä pitää kuitenkin vielä muistutella ja laittaa hälytyksiä. Tekisin sun tapauksessa selkeän aikataulun siitä, mitä odotetaan ja hyvistä aamuista saisi vaikka rastin. Esim. 10 rastia pieni palkinto. Seuraavaan listaan enemmän rasteja... Kannattaa myös käydä läpi, että koulussa pääsee tekemään lisätehtäviä, jos tulee tarpeeksi monta myöhästymistä. Ja jos on löysä koulu, voi aina kotona antaa lisätehtäviä... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osan aamutoimista voi tehdä myös valmiiksi. Esim. puhtaat kouluvaatteet voi katsoa illalla sängyn viereen valmiiksi tai pukea jopa valmiiksi päälle ja nukkua niillä yön yli. Yön voi siis hyvin nukkua verkkarit jalassa. Koulukirjat voi laittaa reppuun jo illalla, ja pipon ja hanskat etsiä esiin jo illalla. Aamupalan voi suunnitella ja ehkä valmistaakin jo illalla.
Ja siis varataan tosiaan aamutoimiin aikaa lapsille 1–1,5 tuntia. Myöhäisempinä aamuina herätään silti aikaisin, koska osa perheestä, esim minä, aloittaa koulu- tai työpäivänsä joka päivä samaan aikaan.
Vaatteet on katsottu illalla valmiiksi, mutta ne voi olla aamulla väärät. Tai ne puristaa, kiristää, hankaa tai mitä tahansa. Aamupala on minun tekemä, ja valmis hetkessä, kiireetöntä aamua useimmiten on siihen saakka, kun pitäisi alkaa pukea, tai lähteä pukemaan ulkovaatteita. Joinain aamuina tosin vastustaa ihan syöminen lapsella, pitää muistuttaa, että syö.
Olen miettinyt pääni puhki, kaikki mahdolliset ja mahdottomat skenaariot aamuun ja sen pilalle menoon, mutta silti se jotenkin eskaloituu toisen haluttomuuteen ja hitauteen ja kiukutteluun lopulta liian usein.
Ja pitää vielä sanoa, että jos on hyvä aamu, kehun kyllä ihan kunnolla, ettei jää epäselväksi miten hienoa on, jos kaikki ovat ajoissa oman osansa tehneet.
Kuulostaa kyllä nepsy-piirteiltä. Ilmeneekö mitään tällaista muuten kuin aamuisin ja onko opettaja antanut palautetta tuntityöskentelystä?
Millainen i...D...tti kirjoittaa "kouluunlähtiessä" ??? 😂😂😂😂
Herätän ekaluokkalaisen noin 40min ennen koulun alkua, ja lähden itse töihin. Tyttö jää pukemaan ja syömään. Yleensä on alle 20min valmis, ja soittaa lähtevänsä kouluun.
Meillä näin kirjoitti:
Eskarilaisella pojalla menee noin 20min heräämisestä valmiiksi, 4lk tytöllä noin 5 min enemmän. Herätys hieman vaihtelee, mutta yleensä 0700 ja lähtö on 0730. Ruoka pöytään, muuten itse pukevat jne.. Mieheni on kapiainen ja opettanut aamutoimet muksuille tehokkaiksi, tietty järjestys eri toimille ja sama rutiini joka aamu. Melkein joka aamu toteaa ns vitsinä "jos kerran lipsut, aina lipsut" =)
Kyllä, paras tapa meidänkin vetkutteluun taipuvilla lapsilla (ja itsellänikin) on nopea lähtö ettei ehdi alkaa mihinkään ylimääräiseen. Toinen vaihtoehto ois se yli tuntia aikaisemmin herääminen, mutta ollaan sen verran aamu-unisia ettei huvita. Ei minulla vie omatkaan aamutoimet kuin 20-30min + koiran lenkitys.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ekaluokkalainen herää tuntia ennen koulutaksin tuloa. Vähempikin aika ehkä riittäisi, mutta toisaalta on mukavampi, kun ei koko ajan tarvitse hoputtaa.
Syö aamupalan, pesee hampaat, pukee ja loppuajan katsoo lastenohjelmia.
Ohis kannattaa pestä hampaat ennen aamupalaa. Se suojaa parhaiten hampaita koko päivän. Tuplavahinko, jos lapsi syö aamupalalla hedelmää tai mehua ja pesee hampaat sen jälkeen.
2 teini-ikäistä poikaa. Toinen herää 60min ennenkuin pitää lähteä ovesta ulos. Toinen n. 30 min. On myös aamutoimissa eroja.
En tiedä. Olen käskenyt laittamaan kellon soimaan, niin että kerkeävät rauhassa pukea ja syödä. Itse lähden töihin viideltä, joten omillaan ovat.