Jäisikö pois työelämästä, jos olisit velaton ja tililläsi 100 000€?
Yhteiskunnan tukia en nostaisi, paitsi työeläkkeen sitten joskus kymmenen vuoden kuluttua. Töitä olen tehnyt 36 vuotta putkeen. Nyt tekisi mieli ostaa mummonmökki maalta, hankkia kissa ja koira ja nauttia elämästä ennen vanhuuden vaivoja.
Uskaltaisitko sinä, vai onko ihan hullu ajatus?
Kommentit (130)
Jäin jo. Säästin 40K, myin asunnon, ostin pienen paikan maalta ja pistin erotuksen sukanvarteen. Vuotuiset elinkustannukset on noin 8000€ ja toisaalta tulojakin on vajaa pari tonnia tuota enemmän. Saan tehdä ansioita just sen verran, että jää alv-rajan alle ja nauttia elämästä olematta kenenkään elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on kommentteja tullut, kiitokset niistä.
Tiedän kyllä, ettei tuo summa 100000€ ole mikään älyttömän suuri.
Mutta kyllä sillä jonkin aikaa eläisi nuukaillen, ja töitäkin voisin tehdä, jos joku huolii melkein kuusikymppisen. Ainakin tällä hetkellä alallani on työvoimapula.
Se, mikä Tässä irtiotossa eniten houkuttelee, on ajatus elämän arvaamattomuudesta. Koskaan ei tiedä, mitä voi tapahtua, kuinka kauan saa elää.
Pari Ystävääni on kuollut syöpään alle viisikymppisenä.
Mietin sitä, että jos jostain haaveilee, on ne haaveet toteutettava ennen kuin on liian myöhäistä. Voisin toki säästää tai sijoittaa sen 100000€, mutta kannattaako minun tehdä työtä, jota suoraan sanottuna Inhoan, vielä 10 vuotta?
Vai ottaisinko riskin ja eläisin omannäköistä elämää, josta olen pitkään haaveillut?
Eihän mitään takeita ole siitä, että edes elän kymmeniä vuosia.T.ap
Ei kannata lykätä haaveita eläkeikään saakka jos on oikeasti halu tehdä jotain. Pitää pyrkiä elämään tässä päivässä koska kaikenlaisia yllätyksiä voi tulla. Omassa työssä näkee että vakavasti voi sairastua vaikka ikää ei olisi kovin paljon vaikka ei se tietysti kovin yleistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen apn ikäinen. Pari viikkoa sitten sairastuin vakavasti ja nyt elän ns laina-ajalla. Jotenkin on mennyt kaikki elämänarvot uusiksi. Tuntuu hassulta teidän palstalaisten kommentit. Jos ap alkaa katua valintaa niin helppo homma, pääsee sieltä mummonmökistä takaisin kaupunkiin ja työelämään.
Tajutkaa hyvät ihmiset että aika on rajallista ja se pitää käyttää juuri itselleen merkityksellisellä tavalla.
Tätä kannattaa miettiä. Mikä on sinulle henkilökohtaisesti se resurssi, joka loppuu/uhkaa loppua/voi loppua ensin ja joka on vaikein palauttaa. 5-6-kymppisellä se alkaa olla terveet ja toimintakykyiset elinpäivät. Siinä ei ulkomaan asunnot, veneet ja autot lämmitä, kun on painanut päämärkänä ne maksaakseen ja sitten kun olisi aikaa niillä leikkiä tuleekin vaikka syöpä-dg. Jos heittää vapaalle ja rahat loppuu, niin palaa sitten töihin tai myy mökit ja veneet. Terveitä elinpäiviä ei saa yhtä helposti.
No en jättäytyisi työelämästä, eihän tuo summa riitä kovin pitkään, vaikka kuinka velaton olisi. Aika paljon on vielä vuosia ennen hautaa, toivottavasti. Monta lastakin vielä elätettävä aikuiseksi saakka.
Molemmat kriteerit on itsellä täyttyneet. En jäänyt.
Eihän tuo ole kuin 2 vuoden nettopalkka??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkäksi aikaa ap luulee, että 100 100 riittää? Se vastaa parin vuoden keskipalkkaa. Keski-ikäiselläkin on vielä monta vuosikymmentä elettävänä.
Minulla menne vuodessa 10000 elämiseen. Eli minä pärjäisin tuolla 10 vuotta. Tosin nostaisin myös tukia joten pärjäisin pidempäänkin.
Aiot kuolla 10v päästä, vai sittenkö menisit takaisin töihin?
Itse en jäisi, koska a) rakastan työtäni ja b) meillä menee remppoihin paljon rahaa. Seuraavaksi aurinkopaneelit ja ehkä sähköauto siihen kylkeen.
Suosittelisin tuota vaihtoehtoa, mutta suosittelisin myös tukien nostamista. Olet jo riittävästi veroja maksellut ja töitä tehnyt, eli nostat vaan kaikki tuet niin kauan, kuin niitä maksetaan. Ansiosidonnainen kerryttää eläkettäkin.
Vierailija kirjoitti:
Yhden perinnön saaneena ja toista odotellessa (jatkan toisessa viestissä, jos saisin tämän ensimmäisen vaikka läpi joskus) minua naurattaa aapeen yritys leijua rahoillaan XDDDDDDDDD
Mutta omaa kommenttiasi et tietenkään pidä naurettavana leijumisena?
Samoja ajatuksia on ollut mielessä kun on yli 50 vuotta mittarissa ja päivätyön lisäksi pitää tehdä päivystystyötä. Aikaisin eläkeikä niin että saa puolet eläkettä on 62 vuotta 6 kuukautta ja se kiinnostaa jo nyt vaikka vielä pitäisi tehdä vuosikausia töitä. Tilillä on sen verran rahaa että voi olla että aikaisemminkin voisi jäädä tai ainakin alkaa tehdä töitä osa-aikaisesti. Työnteko on tähän asti ollut ihan mukavaa mutta pikku hiljaa vapaalla olo kiinnostaa koko ajan enemmän...