Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäisikö pois työelämästä, jos olisit velaton ja tililläsi 100 000€?

Vierailija
15.11.2022 |

Yhteiskunnan tukia en nostaisi, paitsi työeläkkeen sitten joskus kymmenen vuoden kuluttua. Töitä olen tehnyt 36 vuotta putkeen. Nyt tekisi mieli ostaa mummonmökki maalta, hankkia kissa ja koira ja nauttia elämästä ennen vanhuuden vaivoja.
Uskaltaisitko sinä, vai onko ihan hullu ajatus?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää, etenkin jos saat työttömyyskorvausta niin olosi hyvät.

Itse sain puolisen miljoonaa perintönä sukulaisilta nelikymppisenä ja ostin etelälapista erämaasta mökin.

Työttömyyskorvausta saan ja nämä perintörahat tuottavat vain korkoa kivasti vuodessa.

Elämä niin halpaa kun tykkää kasvimaalla puuhata ja metsästä keräillä marjat, sienet.

Omasta jopa runsaasta kuukausibudjetista kulutan tavallisesti kolmasosan joten uskoisin pärjääväni paljonkin pienemmällä tulosummalla.

Itsellä auto ja mopo ja moottorivene ja jatkuva haku syödä ulkona niin niistä voisin karsia.

Vierailija
42/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala palkka alan eläke on pikkuriikkinen, vaikka painaa loppuun asti 70 vuotiaaksi. Kyllä minä pitäisin vähintään 3 vuotta lomaa, jos satatonnia olisi rahaa. Hyvä, että yksi tonni pyörii ja hyörii. Yli tai ali tilillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sinulla kämppä jonka voit myydä ostaaksesi sen mummonmökin ja sen jälkeen vielä tuo 100000?

Ja vaikka olisikin, miten tuo 100 000€ riittäisi elämiseen?

Vierailija
44/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Ikää mulla on 56, asunto vuokralla, joten siitä ei tuloja olisi.

Mutta, kuten kirjoitin, ei ole velkaakaan. Työurani olen tehnyt varhaiskasvatuksessa, ja nyt on sellainen fiilis ollut pitkään, että nuoremmat saavat jatkaa tästä.

Matkustella olen saanut ihan riittävästi, autoa ei ole, mutta jonkun halvan ruppanan voisin joutua hommaamaan.

Kova kaipuu päästä maaseudulle ja luonnon helmaan. Onko kukaan muu tehnyt tällaista irtiottoa ennen eläkeikää?

En millään jaksaisi odottaa eläkkeelle saakka, tekisi mieli tehdä tuo elämänmuutos ennen vanhuusvuosia. T. Ap.

Tee se. Tuolla alalla ja työkokemuksella pääset milloin tahansa takaisin töihin jos tarve vaatii. Tai voit tehdä keikkoja silloin tällöin.

Vierailija
45/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jäisin. Velattomana pystyy tuolla summalla elämään aika pitkään ihan hyvää elämää. Sitten alkaakin työeläke juosta.

Vierailija
46/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy tuplasti tuon verran, kaksi velatonta asuntoa, eläkkeelle olisin jo voinut jäädä mutta vielä jatkan töissä

Vierailija
47/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäytyisin pois työelämästä ainakin joksikin aikaa ja alkaisin elättää itseni taiteilijana. Tuollaiset tulot mahdollistaisivat sen, ettei olisi pakko saada säännöllistä palkkaa.

Vierailija
48/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo riitä vielä läheskään loppuelämään. Vaikka en maksaisi mitään muuta kuin pakolliset kulut kuten laskut ja ruoat, en eläisi tuolla kuin kymmenen vuotta. Joten en jäisi. Ja niin paljon tuottoja tuollainen summa ei sijoitettuna tuota, että tuotoilla eläisi kovin paljoa pidempään. Heti jos tulee yksikin huono pörssivuosi ja pääomaa joutuu sinä aikana sulattamaan elämiseen, vie se arvonalenema tuotot myös seuraavalta hyvältä vuodelta. Ellei sitten sijoita kohteisiin, joissa saattaa hyvällä tuurilla voittaa paljon, mutta huonolla tuurilla menettää koko pääoman.

Yksi vaihtoehto tietty olisi myydä asunto ja laittaa kaikki säästöt rahastoon ja muuttaa vuokralle. Rahaston arvonnousu ei ole tuloa, jos rahaa ei nosta ulos rahastosta, joten saisin asumistukea ja työttömyystukea. Siinä on vain se ongelma, että työttömyystukea saadakseni joudun hakemaan oman alani töitä, ja juristina en varmaan ehtisi kauaa hakea ennen kuin joudun pakkovalituksi johonkin. Toki näissä hommissa ei kukaan kauaa pakota olemaan, jos työt hoitaa vasemmalla kädellä, mutta myös maine menee kollegojen keskuudessa herkästi.

Vierailija
49/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin työkyvyttömyyseläkkeelle.

On sellainen lääkärinlausunto. Olen nyt työtön.

Vierailija
50/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ei tuolla summalla loppupeleissä kauhean montaa vuotta porskuta, jos menot juoksee normaalisti. Toki jos on lisäksi velaton omistusasunto niin voi ottaa rennommin.

Vierailija
51/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen velaton ja tilillä yli 100 tonnia. Olen minä kuitenkin töitäkin tehnyt. Kalastan ja myn kalaa. Olen tehnyt sitä viitisen vuotta. Välillä tulee kalaa huonosti mutta useimmiten hyvin. Ei siinä rikastu tosiaan mutta olen kalastanut 40 vuotta mutta vasta viitisen vuotta olen myynyt kalaa ja tykkään siitä. Olen myös tehnyt raksahommia ja piharemontteja välillä mutta keväästä syksyyn kalastan aika paljon.

Vierailija
52/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo satatuhatta mikään iso summa lopulta ole, kuinka monta vuotta sillä elelee? Jos olettaa että tienaa vaikka 30 000 vuodessa niin eihän se riitä kuin reiluun kolmeen vuoteen. Eli en jäisi pois, jatkaisin osittaista työtäni, ihan senkin takia kun tykkään siitä.

Melkoiset kulut sulla velattomana :O

Onhan sitä velattomankin jossain asuttava. Eihän missään sanottu että löytyisi velaton omistusasunto.

Vierailija
53/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jäisin. Velattomana pystyy tuolla summalla elämään aika pitkään ihan hyvää elämää. Sitten alkaakin työeläke juosta.

Ihmettelen tuota hokemaa velattomuudesta, kun kyse ei ole velattomasta asunnosta. Velattomuus on normaalitila ihmiselle, joka ei asu omistusasunnossa eikä mikään erikoinen ylpeyden aihe.

100 000 euroa tarkoittaa 10 vuodelle jaettuna reilusti alle 1000 euroa kuussa. Kuka elää niin pienellä rahalla? Sitten 10 vuoden päästä ne rahat olisi tuollakin menomäärällä loppu ja ikää on ap:lla vasta 66 vuotta ja edessä eläkeläisköyhyys.

Vierailija
54/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat jättäytyneet tyhjän päälle "nautiskelemaan" isompienkin summien kuin 100k€:n kanssa. Ja kappas, hetken päästä ovat puilla paljailla. Toisilla siihen menee vuosi, toisilla viisi. Joka tapauksesa tyhmintä mitä voi tehdä, on jäädä "nautiskelemaan" rahoista.

Vierailija
55/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, kuinka pitkä loppuelämä on. Ei tuolla kauaa elä. Ehkä 3-4v. Mitäs sitte? Pakko kuolla?

Vierailija
56/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna nousee lääkkeet, terveydenhuolto, asuminen, ruoka, sähkö ja joukkoliikenne. Itsellä summa olisi 360 000 e uskaltaisin jäädä pois. Olen viisikymppinen.

Vierailija
57/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuota hokemaa velattomuudesta, kun kyse ei ole velattomasta asunnosta. Velattomuus on normaalitila ihmiselle, joka ei asu omistusasunnossa eikä mikään erikoinen ylpeyden aihe.

100 000 euroa tarkoittaa 10 vuodelle jaettuna reilusti alle 1000 euroa kuussa. Kuka elää niin pienellä rahalla? Sitten 10 vuoden päästä ne rahat olisi tuollakin menomäärällä loppu ja ikää on ap:lla vasta 66 vuotta ja edessä eläkeläisköyhyys.

Monikin elää vajaalla 1000 eurolla kuussa.

Vierailija
58/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset puhuu ikään kuin velaton omistusasunto tarkoittaisi ettei enää tule asumiskuluja.

Kuitenkin juoksevat kulut voivat helposti olla 500-1000 euroa kuussa, ja lisäksi remontteja tulee varmasti jossain vaiheessa.

Vierailija
59/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikin elää vajaalla 1000 eurolla kuussa.

Mutta köyhyysrajan alapuolella. Harva tavoittelee sitä.

Vierailija
60/130 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en, käyttäisin sen talon käsirahaan ja rupeaisin asuntovelalliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi