Jäisikö pois työelämästä, jos olisit velaton ja tililläsi 100 000€?
Yhteiskunnan tukia en nostaisi, paitsi työeläkkeen sitten joskus kymmenen vuoden kuluttua. Töitä olen tehnyt 36 vuotta putkeen. Nyt tekisi mieli ostaa mummonmökki maalta, hankkia kissa ja koira ja nauttia elämästä ennen vanhuuden vaivoja.
Uskaltaisitko sinä, vai onko ihan hullu ajatus?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna nousee lääkkeet, terveydenhuolto, asuminen, ruoka, sähkö ja joukkoliikenne. Itsellä summa olisi 360 000 e uskaltaisin jäädä pois. Olen viisikymppinen.
Joukkoliikennettä ei ole siellä mihin olen muuttamassa.
On siis jo tähtäimessä se mummonmökki, jonka ehkäpä ostan. Tuosta sadastatonnista se lohkaisee 15000€, mutta mukana tulee sen verran metsää, että voin mökkiäni puilla lämmittaa. Keväällä istuttaisin perunoita ja syksyllä marjastaisinja sienestäisin.
Joten aika pienellä rahalla varmaan tulisin toimeen.
Ja kuten joku sanoikin, ainahan voisin paikata talouttani tekemällä työkeikkoja. T. Ap
Minulla on sata tonnia. Pitää silti jotain töitä tehdä koska ei se sata tonnia riitä loppuelämäksi. Elän kyllä melko vaatimattomasti kuluja säästellen. Mutta autosta en luovu joten sekin vie rahaa kuukaudessa pari sataa euroa. Elän noin 1200-1400 eurolla kuukaudessa, siihen sisältyy vuokra.
En, koska tuolla summalla eläisin vain noin 7-10 vuotta, ja esim. putkiremonttiin (n. 20 vuoden päästä) ei olisi varaa. Pitkään työstä poissaolleiden työllistyminen on aika heikkoa, ja eläkekertymäkin olisi paljon huonompi.
no noin 2 miljoonaa pitäisi saada että viitsin jäädä eläkkeelle, oon 50v. ja ajattelin ton verran vielä ansaita bruttona ennen eläkettä.
Jos maksaisin velat pois, tilille jäisi 115.000€. Muuta omaisuutta on noin 620.000€. Eläkekertymä on nyt 2000€ ja eläkeikään 14 vuotta. Laskin, että voisin säilyttää nykyisen elintasoni, vaikka ottaisin huomenna lopputilin. Minulla on kuitenkin suuria ja kalliita suunnitelmia, joten jatkan töiden tekoa, säästämistä ja sijoittamista kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo satatuhatta mikään iso summa lopulta ole, kuinka monta vuotta sillä elelee? Jos olettaa että tienaa vaikka 30 000 vuodessa niin eihän se riitä kuin reiluun kolmeen vuoteen. Eli en jäisi pois, jatkaisin osittaista työtäni, ihan senkin takia kun tykkään siitä.
Melkoiset kulut sulla velattomana :O
Onhan sitä velattomankin jossain asuttava. Eihän missään sanottu että löytyisi velaton omistusasunto.
Minä ainakin käsitän velattomalla henkilöllä henkilön, jolla ei ole myöskään asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna nousee lääkkeet, terveydenhuolto, asuminen, ruoka, sähkö ja joukkoliikenne. Itsellä summa olisi 360 000 e uskaltaisin jäädä pois. Olen viisikymppinen.
On siis jo tähtäimessä se mummonmökki, jonka ehkäpä ostan. Tuosta sadastatonnista se lohkaisee 15000€, mutta mukana tulee sen verran metsää, että voin mökkiäni puilla lämmittaa. Keväällä istuttaisin perunoita ja syksyllä marjastaisinja sienestäisin.
Ja kuten joku sanoikin, ainahan voisin paikata talouttani tekemällä työkeikkoja. T. Ap
Halvassa mummonmökissä asuminen on kallista. Loputtomasti menoja jätemaksuista ja jatkuvista korjauskuluista lähtien. Marjastaa ja sienestää voi myös työssäkäyvänä ja perunaa kasvattaa.
En. Oli enemmän kun päätin, että nyt en enää mene töihin. Sitä ennen otin ansiosidonnaiset pois. Toki puoliso on auttamassa, kiitos hälle siitä.
Miljoonalla jäisin mutta en tuolla summalla. Ei se yksinään pitkälle riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat jättäytyneet tyhjän päälle "nautiskelemaan" isompienkin summien kuin 100k€:n kanssa. Ja kappas, hetken päästä ovat puilla paljailla. Toisilla siihen menee vuosi, toisilla viisi. Joka tapauksesa tyhmintä mitä voi tehdä, on jäädä "nautiskelemaan" rahoista.
Mitäs niillä rahoilla sit pitää tehdä jollei niistä saa nautiskella? Itse ainakin ajattelen että kulutellaan nyt näitä olemassaolevia jotka riittää reilusti eläkeikään asti, ja sitten elellään eläkkeellä. (Ei enää kauhean pitkää aikaa eläkeikään mulla)
En jäisi pois työelämästä missään olosuhteissa, enkä mistään hinnasta.
Opiskelin vuosikausia alalle, joka minua kiinnostaa, ja jota duunia halusin tehdä.
Opiskeluun jouduin tietenkin ottamaan opintolainaa, sillä yliopisto sijaitsi satojen kilometrien päästä kotiseudultani.
Olin sikäli onnekas, että joka kesäksi sain duunia opiskeluaikoina.
Lisäksi loppuvuosina, pystyin tekemään töitä satumnaisesti niin iltaisin kuin joskus vkonloppuinakin ja juhlapyhinä.
Toki mulla on harrastuksia, työ esiis ole ainoa, mikä täyttää elämåni ja oloni.
Mutta en voisi kuvitellakaan, että eläisin nuoruudesta lähtien, koko elämäni, pelkästään oleskelemalla ja silloin tällöin harrastamalla asioita, joista niin pidän.
Työ tuo suurta tyydystä useimpien ihmisten elämään, huolimatta siitä, mikä on koulutus, tai mitä työtä tekee.
Ja tuohon vaikuttavat monet eri asiat.
Kun käy duunissa, tietää kuuluvansa tiettyyn yhteisöön.
On tärkeä niin työnantajalle, kuin myös niille ihmisille, joiden hyväksi sitä työtään tekee.
Työssä voi myös voi aina myös näyttää ja käyttää kaikki ne parhaimmat puolensa, osaamisensa sun muut.
Vaikka niistä ei mitään erityiskiitoksia milloinkaan saisi, ei työkavereilta, eikä esimiehiltä.
Työstä, ja hyvin tehdystä duunistaan saa kuitenkin aina oman sisäisen tyydytksensä.
Senkin tunteen, ettei ole täysin tarpeeton ihminen tässä yhteiskunnassa, eikä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna palaa, kuulostaa hyvältä ja ihan realistiselta . Liika ylivarovaisuus aiheuttaa pelkoa ja pelko tukahduttaa unelmat. Suunnittelen itse samaa lähitulevassa.
Sadallatuhannella tekisin sama kuin ap suunnittelee.
Tosin minun palkkani on vajaa 2000 kuussa ja siitämelkein puolet menee asumiskuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jäisin. Velattomana pystyy tuolla summalla elämään aika pitkään ihan hyvää elämää. Sitten alkaakin työeläke juosta.
Ihmettelen tuota hokemaa velattomuudesta, kun kyse ei ole velattomasta asunnosta. Velattomuus on normaalitila ihmiselle, joka ei asu omistusasunnossa eikä mikään erikoinen ylpeyden aihe.
100 000 euroa tarkoittaa 10 vuodelle jaettuna reilusti alle 1000 euroa kuussa. Kuka elää niin pienellä rahalla? Sitten 10 vuoden päästä ne rahat olisi tuollakin menomäärällä loppu ja ikää on ap:lla vasta 66 vuotta ja edessä eläkeläisköyhyys
Tosta satasesta menis mummonmökin ostoonkin jo osa + mahdolliset rempat + auto, jos ei polkupyörällä pärjää.
Lisäksi kaikki tarpeellinen tavara, mitä mökin ja pihan huollossa tarvii, niihin voip mennä tonni poikineen, jos ei ihan peruslumilapioon tyydy.
En kyllä tolla säästöllä ja tuossa iässä uskaltaisi jättäytyä pois työelämästä. Odottelisin sitä ikää, että voi jäädä varhennetulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten joku sanoikin, ainahan voisin paikata talouttani tekemällä työkeikkoja. T. ApHalvassa mummonmökissä asuminen on kallista. Loputtomasti menoja jätemaksuista ja jatkuvista korjauskuluista lähtien. Marjastaa ja sienestää voi myös työssäkäyvänä ja perunaa kasvattaa.
Maksan jätemaksua vähemmän kuin kaupungissa kerrostalossa asuessani, korjauskulut on vuodessa alle 500 e, joskin talo edellyttää jatkuvaa huoltoa, rännit on putsattava kahdesti vuodessa jne. Mutta eipä tarvitse maksaa huoltoyhtiölle.
No ei todellakaan noin pienellä summalla. Ei ne pitkälle riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jäisin. Velattomana pystyy tuolla summalla elämään aika pitkään ihan hyvää elämää. Sitten alkaakin työeläke juosta.
Eikö 10v oloneuvoksena työuran lopussa romuta työeläkkeen? Varsinkaan jos ei ole ollut korkeita ansioita?
En. Eihän tuolla summalla eläisi kuin kolme vuotta. Jos vaikka jäisi eläkkeelle silloin, niin onko ylimääräistä rahaa eläkkeellä, jotta saa siivoojat ja yksityislääkärit?
Vierailija kirjoitti:
Sadallatuhannella tekisin sama kuin ap suunnittelee.
Tosin minun palkkani on vajaa 2000 kuussa ja siitämelkein puolet menee asumiskuluihin.
Osaatko laskea, kuinka monta vuotta eläisit 100 000 eurolla, jos asumiskulutkin 1000 euroa kuussa? 5 vuotta ja rahat olisi loppu ilman palkkatuloja.
Tilillä on 160 ke en jäänyt, tosin on velkaa jonkin verran