Jäisikö pois työelämästä, jos olisit velaton ja tililläsi 100 000€?
Yhteiskunnan tukia en nostaisi, paitsi työeläkkeen sitten joskus kymmenen vuoden kuluttua. Töitä olen tehnyt 36 vuotta putkeen. Nyt tekisi mieli ostaa mummonmökki maalta, hankkia kissa ja koira ja nauttia elämästä ennen vanhuuden vaivoja.
Uskaltaisitko sinä, vai onko ihan hullu ajatus?
Kommentit (130)
100 000 ei ole loppujen lopuksi kovin paljon ja pidän työstäni, joten sijoittaisin rahat ja jatkaisin töissä.
Kiitos vastauksista. Ikää mulla on 56, asunto vuokralla, joten siitä ei tuloja olisi.
Mutta, kuten kirjoitin, ei ole velkaakaan. Työurani olen tehnyt varhaiskasvatuksessa, ja nyt on sellainen fiilis ollut pitkään, että nuoremmat saavat jatkaa tästä.
Matkustella olen saanut ihan riittävästi, autoa ei ole, mutta jonkun halvan ruppanan voisin joutua hommaamaan.
Kova kaipuu päästä maaseudulle ja luonnon helmaan. Onko kukaan muu tehnyt tällaista irtiottoa ennen eläkeikää?
En millään jaksaisi odottaa eläkkeelle saakka, tekisi mieli tehdä tuo elämänmuutos ennen vanhuusvuosia. T. Ap.
Ei tolla summalla loppuelämää ilman ansiotuloa pärjäisi. Ehkä paneutuisin sijoittamiseen ja lähtisin kasvattamaan pottia. 200 000 e, kun kasassa voisi palkkatyötä jo vähentää, mutta siltikään ei vielä vain säästöjen varaan uskaltaisi jäädä.
Jäisin vaikka asuntovelallinen olenkin. Tosin pariksi vuodeksi vain.
Eläke jäisi sen verran pieneksi ettei kannattaisi. Osa-aikaista voisin harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo satatuhatta mikään iso summa lopulta ole, kuinka monta vuotta sillä elelee? Jos olettaa että tienaa vaikka 30 000 vuodessa niin eihän se riitä kuin reiluun kolmeen vuoteen. Eli en jäisi pois, jatkaisin osittaista työtäni, ihan senkin takia kun tykkään siitä.
Melkoiset kulut sulla velattomana :O
Toiset tykkää elää vähän leveämmin kuin ihan minimillä. Toiset taas saa nautinnon kurjuuden maksimoimisesta.
Mulla menee se pari, kolme tonnia kuussa elämiseen, päälle pikkusatsi asuntolainaa.
Mikä on kurjuutta? Olen siivonnut kaikki turha tavara pois ja uutta en halua tilalle, onnea en saa siis tavaran ostosta, vaatteita on useaksi vuodeksi eteenpäin Olen autoton ja tottunut siihen, en uskaltaisi enää auton rattiin kun on niin monta vuotta siitä kun ajanut viimeksi, ruokaan ei mene rahaa paljon kun tekee kaiken itse alusta loppuun, Netflix on ja Bookbeat. En tiedä mitä muuta voisi kaivata? En ole koskaan ollut mikään kova matkustamaan, joten jokin pikku reissu silloin tällöin, siihen on varaa.
En. Voisin ottaa vuorotteluvapaata sen sijaan
Yhden perinnön saaneena ja toista odotellessa (jatkan toisessa viestissä, jos saisin tämän ensimmäisen vaikka läpi joskus) minua naurattaa aapeen yritys leijua rahoillaan XDDDDDDDDD
Esim. Jo putkiremppa on tuhottoman kallis ja muitakin remontteja on. Eihän noin pienellä summalla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä huvittaa että eipä montaa vuotta moni elelisi. Laskin että minulla tuo satatonnia riittäisi nykyhinnoilla yli 20 vuotta. Koska talon kulut pitää kuitenkin huomioida, niin kyllä se toki muutaman vuoden tippuu
Sinulla ei siis ole perhettä?
Vierailija kirjoitti:
Yhden perinnön saaneena ja toista odotellessa (jatkan toisessa viestissä, jos saisin tämän ensimmäisen vaikka läpi joskus) minua naurattaa aapeen yritys leijua rahoillaan XDDDDDDDDD
Leijua???
Kenenkään ei tarvitse pahoittaa mieltään, se on jo tapahtunut, en siis kärky kenenkään poismenoa ja rahoja. Aihe on vaikea eikä siitä ole helppoa kirjoittaa saati puhua. Tätä edelsi vuosien, vuosien ja vuosien (+10 vuotta) kunnon romahtaminen sekä henkisesti että fyysisesti, joten on tässä ollut rutkasti aikaa käsitellä asioita ja varautua kaikkeen. Ei se silti helppoa ole, enkä odottele rahoja kieli pitkällä. Tällä hetkellä en edes tiedä mitään summia.
Olisihan se mahdollista, etten saisi muuta kuin vakuutusrahat, mutta pidän sitä epätodennäköisenä. Kävi miten kävi, en halua liikaa sitä miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ikää mulla on 56, asunto vuokralla, joten siitä ei tuloja olisi.
Mutta, kuten kirjoitin, ei ole velkaakaan. Työurani olen tehnyt varhaiskasvatuksessa, ja nyt on sellainen fiilis ollut pitkään, että nuoremmat saavat jatkaa tästä.
Matkustella olen saanut ihan riittävästi, autoa ei ole, mutta jonkun halvan ruppanan voisin joutua hommaamaan.
Kova kaipuu päästä maaseudulle ja luonnon helmaan. Onko kukaan muu tehnyt tällaista irtiottoa ennen eläkeikää?
En millään jaksaisi odottaa eläkkeelle saakka, tekisi mieli tehdä tuo elämänmuutos ennen vanhuusvuosia. T. Ap.
Olen saman ikäinen ja miettinyt samaa kuin sinä. Itse olen sen verran pelkuri ja turvallisuushakuinen, etten uskalla tuolla rahalla irtisanoutua, summakin on nimittäin melkein sama. Hienoa jos olet rohkea ja uskallat tehdä noin ison ratkaisun. Suorastaan kadehdin sinua. Paljon onnea matkallesi, jos päätät heittäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en eläisi tuolla rahalla. Ne menisi viimeistään viidessä vuodessa varsinkin ilman omistusasuntoa.
56-vuotiaalla voi olla 35-40 vuotta elinikää jäljellä, siitä suuri osa eläkkeellä, joka jää pieneksi jos jää matalapalkka-alalta pois työelämästä 10 vuotta ennen eläkeikää.
Laskin, että kuluni ovat noin 15 000 e vuodessa eli tuon verran on oltava rahaa käytössä. 100 000 e riittäisi siten noin 7 vuotta (oletus: joka vuosi kulut kasvaisi tonnilla) ja siitä eteenpäin saisin työeläkettä noin 1500 e/kk, joten lopetin palkkatyön ja siirryin yrittäjäksi. Tienaan keskimäärin 2000 e/kk tekemällä kuukaudessa töitä 5-15 päivää ja voin halutessani olla pari kuukautta tekemättä mitään.
Tämä onkin minulla tilanne, mutta eläkeikään on vielä 35 vuotta. Ei taida ihan 100 000 riittää sinne asti. Jos eläkeikä kolkuttelisi nurkan takana, niin en lopettaisi töitä, mutta yrittäisin tehdä vain pari päivää viikossa jos vain mahdollista.
Mulla on vielä haaveita joiden toteuttamiseen tarvitaan rahaa. Jos tuollaisella summalla jäisi elelemään voisi kyllä unohtaa kaiken ylimääräisen kulutuksen esim. matkat, kulkupelit, remontit. Entä jos sairastuu, sairastaminenkin vaatii rahaa. N44
No siis asumistukeen ja työmarkkinatukeen on oikeus vaikka olisi biljoona euroa. Se on sitten eri juttu jos tulee pääomatuloja.