APUA! Pottatreenikokemuksia!?
Moi!
Miten IHMEESSÄ olette saaneet tuplanne istumaan yhtäaikaa potalla!?
Meillä satunnaisia pottatreenejä, ja suhtautuvat kyllä ihan kivasti mutta eivät millään malta istua paikoillaan enkä yksin millään pysty viihdyttämään heitä niin aktiivisesti että pysyisivät molemmat paikallaan! Leikitään, laulellaan luetaan kirjoja jne..
Ja viimeistään silloin kun nostan toisen pois, toinen karkaa..
J.
Kommentit (3)
käynnissä täälläkin. POjat täytti marraskuun alussa vuoden ja potalla on istuskeltu aina silloin tällöin kesästä saakka. Vaikka pojat on muuten tosi vauhdikkaita, malttaa istua potalla kun antaa jonkun ns. aikuisten tavaran käteen. MEillä ovat ihan pop hammastahnatuubit, talkkipurkit, pidesuihku, peppupyyhepaketti, isin partakone yms. mitä kylppäristä löytyy. Niitä on sitten kiva availla ja tutkailla ja levittää sisältöä ympäriinsä :) Ja kyllä sinne pottaan usein ne pissat eksyy, kun aina herätessä ja syönnin jälkeen mennään istumaan.
Tsemppiä vaan treeneihin!
Reilu vuoden vanhana saivat potat ja istuskelivat joskus kirjoja lukemassa.2v kesänä toinen kävi pari kertaa. Sitten tuli aika, ettei kumpikaan tullut lähellekään pottaa. Toinen oli korjattua ikää 2v8kk, kun alkoi yhtäkkiä vaan itse mennä sinne. Pari vahinkoa tuli ja oli heti sitten jo yökuivakin (muutama kastelukausi öisin on tullut ja vahinkoja silloin tällöin, mutta yövaippa jäi samaan aikaan pois). Toinen aloitti siitä noin 1,5kk päästä, vaikka mielestäni oli tiennyt hätänsä jo ikuisuuden muttei suostunut potalle. Yhtenä päivänä vaan päätti, ettei huoli enää vaippaa. Aluksi jännitti pissaamista, mutta oli tosi ylpeä kun onnistuttiin. Kakkauksen tullessa kyseeseen alkoi taas empiä, kun ottaa enemmän pulttia asioista , mutta keksin silloin tarrat jääkaapin oveen, kun meinasi alkaa vaippaa vaatimaan. Kärsivällinen olen ollut tässä asiassa, mutta meinasi palaa käämi omassa päässä, mutta yritin olla lapselle näyttämättä, että eikö nyt sit se kakkaaminen muka voi pottuun. Voitti sitten pelkonsa samana päivänä eikä ole myöskään käyttänyt yövaippaakaan, pari vahinkoa reilussa puolessa vuodessa. Meillä siis pojat ja olivat tässä vaiheessa rakon kypsyydessä valmiita. Toinen ehkä olisi ollut jo aikaisemmin, mutta ei suostunut istumaan. Eli ehtii sitä myöhemminkin.
Tuolloin istuivat aamuisin ja iltaisin mielellään, eivätkä tarvinneet virikkeitä. Vuoden iässä huomasivat, kuinka helposti potalta pystyy livahtamaan karkuun. Koko viime talvi oli oikeastaan taukoa pottailussa. Kesällä poika 1v7kk meni oma aloitteisesti potalle. Kävi oikein yhden päivän ja sitten se taas päättyi kuin seinään. Kesällä oltiin pihalla ilman vaippaa, mutta sisällä oli joko molemmilla vaippa tai sitten toinen oli ilman. Kyllästyin siihen ravaamiseen ja pissan siivoamiseen pitkin kämppää, kun ei pottailu kiinnostanut. Ei väkisin eikä väsyttämällä, pottaan ei kerta kaikkiaan tullut mitään.
Neiti päätti tuossa pari viikkoa sitten, että nyt lähti vaippa. Ei pidä kotona vaippaa, mutta eipä välillä edes housuja. Tyttö ei osaa paljon puhua, joten ei juuri osaa kertoa koska on hätä. Kotona menee itse potalle tai pytylle. Kyläillessä, autoillessa ja ulkona on ollut vaippa ta harjoitushousut jalassa, juuri siksi kun ei osaa hätäänsä sanoilla ilmaista. Yöllä meillä on myös edelleen vaippa ja ainakin yksi pissa on joka yö tullut, joten pysyy vast edeskin.
Poika ottaa kyllä vaipan itse pois, mutta pottailu tai pytyllä istuminen ei kiinnosta kuin kaksi sekuntia. Sitten sanoo " ei tullut, laitetaan vaippa" .
Olin jo päättänyt, että kaksi vuotiaina kokeillaa, ja jos ei onnistu saa asia jäädä ensi kessän jollei lapset itse toisin " päätä" . Tytöllä ei kotona juuri enää tule vahinkoja max 1-2 x/pv. Ehkä vielä voi tulla takapakkia, kun vielä kaksi viikkoa sitten oli täysin vaipoissa. Toivon kuitenkin, että päästäisiin kohta kokonaan päivävaipasta eroon. Pojan kanssa odotellaan otollisempaa hetkeä tai ensi kesää.
Tuplamamma ja poika ja tyttö nyt jo 2v