Oikeastiko jo ala-asteikäisten tulisi pystyä uida 200m?
Tiedän joo, että se on se virallinen uimataidon määritelmä ja tietysti ihan hyvä juttu lasten se osata.
Mutta tuntuu aika hurjalta, että jo nelosluokan loppuun mennessä 90% oppilaista tulisi pystyä uimaan yhtäjaksoisesti tuo 200 metriä, josta 50 metriä selällään?
Bongasin siis sattumalta yhden opinnäytetyön Vantaan eka-tokaluokkalaisten uimataidosta ja siellä oli tällainen kohta.
Osaako oikeasti monikin ala-asteikäinen/5-6. luokkalainen uida jo noin paljon?
En itsekään jaksa noin pitkää matkaa ja mies kuulemma hädintuskin armeijassa jaksoi ton verran.
Meillä tokaluokkalainen lapsi, joka just ja just ui tällä hetkellä ehkä altaan mitan, eli 25m.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kyllä huonossa kunnossa jos ette pysty tuota uimaan.
Huutista!
T. penkistä 150kg, Cooperissa 3300m.
Eipä vaan ole huvittanut lähteä tähän yhteiskunnan pakottamaan leikkkiin mukaan "sinun pitää kellua näin ja näin pitkä matka kun näin meillä täällä papereissa lukee"
Eli et osaa uida! :D huutista!
Itselleni koulussa opetettiin uimaan koiraa ja en kylläkään jaksanut uida kovinkaan pitkälle silloin nassikkana.
Teininä/aikuisena vasta löysin tyylin uida, jolla jopa oon 2km yhteen putkeen uinut. Se on kuin sammakkoa, mutta vähän rennompi tyyli.
Vedessä voi ottaa rennostikin, kun veden paine nostaa pinnalle päin. Se vesi elementti pitää vaan oppia tuntemaan niin vedessäkin voi olla vaikka kuinka kauaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset lapset menee uimatreeneissä treeneissä jo monta kilometriä.
Kelatkaa jos kävelyyn olisi sama "vaatimus" jota sitten hämmästeltäisiin kun se on ihan liikaa pyydetty.
No kaikilla nyt ei vain ole mahdollisuutta käydä missään uimatreeneissä, eikä välttämättä edes varaa käydä uimahallissakaan.
Minä en koskaan käynyt uimatreeneissä enkä uimahallissa, meidän paikkakunnalla ei sellaista ollut. Hyvin opin kesäaikaan uimaan, varmaan jo toisena kesänä ala-asteikäisenä pystyin uimaan tuon 200 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti osaa uida, voi ainakin allasolosuhteissa uida sen verran aikaa kuin jaksaisi kävelläkin.
Ihminen pystyy kävelemään kymmeniä, satoja kilometrejä. Ihan kirkkain silminkö väität että kuka tahansa myös ui tuon verran?
Mulla lapset nyt tokalla ja nelosella ja molemmat kyllä pystyy tuohon. Eivätkä tosiaan ole mitään huippu-uimareita eivätkä harrasta mitään urheilulajia. Ulkoilevat kyllä paljon ja kouluun kulkevat kävellen tai pyörällä eli peruskunto varmaan on ihan hyvä.
Mikään kiirehän siinä ei ole eli ei tarvitse vetää itseään ihan piippuun ekan 25m aikana. Aika moni lasteni kavereista myös pystyy tuon 200m hallissa uimaan vaikka toki niitäkin on jotka eivät siihen pysty.
Monet nelosluokkalaiset käyvät kaverin kanssa ilman aikuistakin jo uimahallissa eli oletan että uimataito on hyvä.
Tässä se taas nähdään. Penskat pyritään kaikesta päästämään liian helpolla eikä vaadita mitään. Sitten ihmetellään mitä nuorille on tapahtunut, kun luku-, kirjoitus- tai uimataidottomat ihmiset läpäisevät peruskoulun. Kolmannella luokalla ensimmäisen kerran oli tämän suorituksen yrittäminen, ei niitä montaa ollu jotka siihen eivät silloin pystyneet. Ala-asteen loppuun mennessä jokaisen täytyi olla uimataitoinen. Ja elettiin 2000-luvun alkua tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti osaa uida, voi ainakin allasolosuhteissa uida sen verran aikaa kuin jaksaisi kävelläkin.
Ihminen pystyy kävelemään kymmeniä, satoja kilometrejä. Ihan kirkkain silminkö väität että kuka tahansa myös ui tuon verran?
Ihan kirkkain silminkö väität että kuka tahansa kävelee kymmeniä, satoja kilometrejä ilman taukoja?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ala-asteikäisen tulisi pystyä uimaan tuo matka. Onhan se rankkaa, kun vanhemman pitäisi lastaan opettaa erilaisiin elämäntaitoihin, muttei tahdo ehtiä kännykän lukemisiltaan.
Ei tarvitse edes itse opettaa, sen voi ulkoistaa uimakoululle, jatkouimakoululle ja tekniikkauimakoululle. Sen jälkeen tarjonta on vähän heikompaa, tarjolla on lähinnä kilpauintia.
Minä huonokuntoinen kuuskymppinen mummo uin usein allasjumpan jälkeen vielä 500 metriä. Mutta olen kotoisin joen rannalta ja aina pitänyt uimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se taas nähdään. Penskat pyritään kaikesta päästämään liian helpolla eikä vaadita mitään. Sitten ihmetellään mitä nuorille on tapahtunut, kun luku-, kirjoitus- tai uimataidottomat ihmiset läpäisevät peruskoulun. Kolmannella luokalla ensimmäisen kerran oli tämän suorituksen yrittäminen, ei niitä montaa ollu jotka siihen eivät silloin pystyneet. Ala-asteen loppuun mennessä jokaisen täytyi olla uimataitoinen. Ja elettiin 2000-luvun alkua tuolloin.
Omana kouluaikana oli kolme uimataidotonta jamppaa. Eivät edes halunneet opetella. Kahdesta tuli dippainssejä ja yhdestä kauppatieteilijä, joten ei nyt ihan huonosti mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ala-asteikäisen tulisi pystyä uimaan tuo matka. Onhan se rankkaa, kun vanhemman pitäisi lastaan opettaa erilaisiin elämäntaitoihin, muttei tahdo ehtiä kännykän lukemisiltaan.
Ei tarvitse edes itse opettaa, sen voi ulkoistaa uimakoululle, jatkouimakoululle ja tekniikkauimakoululle. Sen jälkeen tarjonta on vähän heikompaa, tarjolla on lähinnä kilpauintia.
Uintiseuroissa on yleensä mahdollisuus treenata myös ilman kilpalisenssiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omana kouluaikana oli kolme uimataidotonta jamppaa. Eivät edes halunneet opetella. Kahdesta tuli dippainssejä ja yhdestä kauppatieteilijä, joten ei nyt ihan huonosti mennyt.
Niin varmaan
Minä en varmaan pystyisi, kun ei ole koskaan ollut kunnon uimamahdollisuutta. Järvenrannassa on hieman räpiköity, mutta en ole koskaan uinut pitempiä matkoja.
Meillä on molemmat lapset uineet tuon ennen kouluikää. Nykyistä vitosluokkalaista vähän tylsistytti viime talvena kun kaikki uintitunnit vietettiin taas lastenaltaassa kun valtaosan uimataito ei riittänyt syvään altaaseen. Oletan, että koronakin on tässä osasyyllinen.
Itsekään en ymmärrä miten se uimisen osaaminen muuttuu 25 metrin jälkeen. Loppu on jaksamista. Esikoinen veti kilometrin 6-vuotiaana kun sai kokeilla miten kauan jaksaa, sit minä ilmoitin etten jaksa enää vahtia.
Minä en ole koskaan oppinut uimaan kunnolla.
N52
Ei ollut mitään uimahallia kotikylässä enkä aikuisena opetellut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lapset nyt tokalla ja nelosella ja molemmat kyllä pystyy tuohon. Eivätkä tosiaan ole mitään huippu-uimareita eivätkä harrasta mitään urheilulajia. Ulkoilevat kyllä paljon ja kouluun kulkevat kävellen tai pyörällä eli peruskunto varmaan on ihan hyvä.
Mikään kiirehän siinä ei ole eli ei tarvitse vetää itseään ihan piippuun ekan 25m aikana. Aika moni lasteni kavereista myös pystyy tuon 200m hallissa uimaan vaikka toki niitäkin on jotka eivät siihen pysty.
Monet nelosluokkalaiset käyvät kaverin kanssa ilman aikuistakin jo uimahallissa eli oletan että uimataito on hyvä.
Jep, tämän takia meidänkin lapset _viitsi_ uida sen 200m putkeen, kun se oli mun vaatimus ennen kuin sai mennä uimahalliin ilman aikuista tai liikkua vapaasti eri altaissa hallissa yhdessä ollessa (nuorempi on 8v eli vaikka uimataito riittää, uimahallin ikäraja on 10v).
Täh? Helposti pystyy uimaan. Kävin uimakoulun alta kouluikäisenä ja tuli kaikki uimamaisterit uitua. Lotrasin tosi paljon vedessä ihan pienestä asti ja 200m uinti ala-asteella ei tehnyt tiukkaa ollenkaa. Jos lapsella on normaali hyvä kunto niin hyvin jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmat lapset uineet tuon ennen kouluikää. Nykyistä vitosluokkalaista vähän tylsistytti viime talvena kun kaikki uintitunnit vietettiin taas lastenaltaassa kun valtaosan uimataito ei riittänyt syvään altaaseen. Oletan, että koronakin on tässä osasyyllinen.
Itsekään en ymmärrä miten se uimisen osaaminen muuttuu 25 metrin jälkeen. Loppu on jaksamista. Esikoinen veti kilometrin 6-vuotiaana kun sai kokeilla miten kauan jaksaa, sit minä ilmoitin etten jaksa enää vahtia.
Katsos kun kyse on juurikin siitä jaksamisesta. Kun ei jaksa. Aina ei ihmisen kunto ole priimaa. Ymmärrät ehkä vanhempana ja sitten kun alkaa tulla erilaisia sairauksia. Toivottavasti tietysti ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan oppinut uimaan kunnolla.
N52
Ei ollut mitään uimahallia kotikylässä enkä aikuisena opetellut.
Järveäkään ei teidän kotikylässä ollut?
Itse opin uimaan hyvin järvessä, vaikka lähin uimahalli oli 100km päässä.
Näinpä, uiminen kun on todistetusti erittäin haastavaa. Sitä ei ihan mikä tahansa reppana opi.