Oikeastiko jo ala-asteikäisten tulisi pystyä uida 200m?
Tiedän joo, että se on se virallinen uimataidon määritelmä ja tietysti ihan hyvä juttu lasten se osata.
Mutta tuntuu aika hurjalta, että jo nelosluokan loppuun mennessä 90% oppilaista tulisi pystyä uimaan yhtäjaksoisesti tuo 200 metriä, josta 50 metriä selällään?
Bongasin siis sattumalta yhden opinnäytetyön Vantaan eka-tokaluokkalaisten uimataidosta ja siellä oli tällainen kohta.
Osaako oikeasti monikin ala-asteikäinen/5-6. luokkalainen uida jo noin paljon?
En itsekään jaksa noin pitkää matkaa ja mies kuulemma hädintuskin armeijassa jaksoi ton verran.
Meillä tokaluokkalainen lapsi, joka just ja just ui tällä hetkellä ehkä altaan mitan, eli 25m.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kyllä huonossa kunnossa jos ette pysty tuota uimaan.
Se on kyllä totta. Meillä miehen kanssa perussairauksia. Miehellä munuaissairaus ja mulla eräs etenevä lihaksiin vaikuttava sairaus. Iloinen saa olla, etten ole vielä pyörätuolissa. :) Jokainen metri on mulle saavutus.
Ap
Kuulostaa enemmän tekniikkaongelmalta kuin huonolta kunnolta. Kuka hyvänsä pystyy uimaan, jos opettelee ensin kellumaan sujuvasti.
Jos se on noin helppoa niin neuvotko millaista on "sujuvasti kelluminen" (tuollaista asiaa kyllä ei ole olemassakaan) ja miten sen oppii?
Kelluminen on sitä, että kelluu veden pinnalla tekemättä mitään. Se muuttuu uimiseksi, kun potkaisee välillä vähän vauhtia jaloilla...
Minä en pääse varmaan kuin 20m ja lapsi vähän enemmän. En tiedä mitä siinä tapahtuu. Olen erittäin hyvässä kunnossa, mutta uidessa vaan alan hetken päästä upota. Enkä panikoi. Nautin vedessäolosta. Lasta tietysti kannustetaan oppimaan lisää.
No ei tarvitse. Turha taito. Harrastakoon ne jotka tykkää.
Itse pystyin uimaan tuon verran jo ennen alakouluikää... aloitin tosin kilpauinnin jo 5-vuotiaana... joko peruskunto tai uintitekniikka on hyvin huono jos ei paria sataa metriä pysty uimaan ilman taukoa tai kosketusta/tuen ottamista. Vauhdin kuitenkin saa valita itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy uimaan 25 metriä, miksei voi jatkaa 200 metriä? Sama kuin sanoisi, että jaksan kävellä 100 metriä, miten on mahdollista jaksaa kävellä 1 km?
Onko tämä joku "kuuluisat viimeiset sanat" juttu?
Itse uin nelosella 200 metrin uimamerkin kunnan uimakerhossa, vaikka muuten olin luokassani se pyöreä ja kömpelö nörttityttö. Kohotti kyllä itsetuntoa, kun merkit jaettiin koulun juhlasalissa ja ainut toinen saman suorituksen tehnyt oli aktiiviurheilija. Uinti voi olla helppoa niillekin, joille muu liikunta ei (ainakaan vielä) maistu. Olin uinut meressä kaikki kesät nelivuotiaasta saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono kunto ja huono uimataito on kaksi eri asiaa.
Kouluikäisenä meni kilometri ilman mitään, mutta nyt +50v jää viiteen metriin. Uiminen loppui selkä leikkaukseen.
Kyllä ainakinnomat lapseni ovat tuon matkan jaksaneet uida jo varhain alaluokilla. Niinkuin joku sanoi selällään uiminen ei paljon kellumisesta eroa. Toki pitää jonkinlainen kunto olla, että jaksaa potkiakin ja se tuntuu enemmänkin olevan nykylasten ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Huutista!
T. penkistä 150kg, Cooperissa 3300m.
Eipä vaan ole huvittanut lähteä tähän yhteiskunnan pakottamaan leikkkiin mukaan "sinun pitää kellua näin ja näin pitkä matka kun näin meillä täällä papereissa lukee"
Kyllä, ala-asteikäisen tulisi pystyä uimaan tuo matka. Onhan se rankkaa, kun vanhemman pitäisi lastaan opettaa erilaisiin elämäntaitoihin, muttei tahdo ehtiä kännykän lukemisiltaan.
"pitäisi osata uida" tai "pitäisi pystyä uimaan".
Kuudennella luokalla uin päivittäin pari kilsaa. Olinkin uimaseurassa. Oli ihana harrastus joka jatkuu. Ei oo terveyshuolia ja hoikkakin olen. Nyt 56v.
Jos oikeasti osaa uida, voi ainakin allasolosuhteissa uida sen verran aikaa kuin jaksaisi kävelläkin.
Viralliseen uimataidon määritelmään kuuluu kyllä myös se, että ensin hyppää syvään veteen (jossa ei ylety pohjaan) ja nousee sieltä pintaan. Itsellä tökkää juuri tuohon, etten uskalla kokeilla virallista versiota, vaikka luulen että 200m putkeen todennäköisesti onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisi pystyä uida? Onpa köyhtynyt suomen kieli. Hyhhyh.
Ehkei suomi ole kaikkien äidinkieli. Monesti uimataito on suoraan verrannollinen suomen kielen taitoon.
Joo, mulla ei näköjään toimi kroppa eikä aivotkaan ihan täysillä. :D Suomi on äidinkieleni kyllä ja itse asiassa aloitusta kirjoittaessani mulla tuli joku hetkellinen oikosulku ja mietinkin miten toi taipuikaan. Meni nyt noin otsikkoon. :D Viime vuosina on ollut enenevästi terveysongelmia ja pari vuotta sitten oli joku aivoverenkiertohäiriökohtaus myös, jolloin en ymmärtänyt toisen henkilön puhetta hetkeen. Joskus nuorena olin parempi kirjoittamaan, en näemmä enää.
Ap
Harva 7-13v tuohon pystyy oikeasti.
Tuon ikäiset lapset menee uimatreeneissä treeneissä jo monta kilometriä.
Kelatkaa jos kävelyyn olisi sama "vaatimus" jota sitten hämmästeltäisiin kun se on ihan liikaa pyydetty.
Ei kaikki pysty:
https://www.ts.fi/saaristo/1291863743
"Kun tätä pohjoismaisen uimataidon määritelmää käytetään kriteerinä, Suomen kuudesluokkalaisista noin 70 prosenttia ei osaa uida, selviää kuudesluokkalaisten ja aikuisten uimataitoon vuonna 2011 perehtyneestä .
15–64 -vuotiailla aikuisilla meni kuudesluokkalaisia paremmin. Heistä 68 prosenttia oli uimataitoisia.
Yleensä ihmiset kuitenkin ennemminkin yliarvioivat kuin aliarvioivat omaa uimataitoaan. Näin harmittelee uimaopetuksen koulutussuunnittelija Tero SavolainenSuomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitosta."
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset lapset menee uimatreeneissä treeneissä jo monta kilometriä.
Kelatkaa jos kävelyyn olisi sama "vaatimus" jota sitten hämmästeltäisiin kun se on ihan liikaa pyydetty.
No kaikilla nyt ei vain ole mahdollisuutta käydä missään uimatreeneissä, eikä välttämättä edes varaa käydä uimahallissakaan.
Ei oo ees pitkä matka. Muistan kun tuo oli pakko uida, että päästettiin kunnon altaaseen koulussa. Uimataito on arvokas ja säästää henkiä. Onneksi aina voi opetella ja uiminen on helppoa monille sairaillekin kun vesi kannattelee painoa. Hyvää liikuntaa.