Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se teistä hieno näkymä ikkunoista jos näkee peltoa?

Vierailija
13.11.2022 |

Itsestäni ei oo.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on kivan avara näkymä. 

Vierailija
22/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Minä pidän eniten lehtipuiden ja mäntyjen katsomisesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, peltomaisema on mun lempimaisema.

Vierailija
24/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, jos näkymä on peltoa eikä pellolle rakennettua asuinaluetta josta näkyy naapuriin.

Vierailija
25/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kiva asua pellon naapurissa kun pelloille levitetään lantaa ja ties mitä muuta. Haisee aika pitkälle. Ja kivat pölinät kun maata käännetään.

Noita kyseisiä toimenpiteitä tehdään sille naapuripellollesi max viitenä päivänä vuodessa.

Vierailija
26/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää ääretöntä peltoa? Ei hevletti, tykkään puista. Kun viimeksi olin muuttamassa ja etsin asuntoa, mietin, mitä haluan ikkunoistani nähdä. Päädyin tähän minimiin: puita ja taivasta.

Ostin asunnon, jonka ikkunoista näkyy puita ja taivasta, toki vähän muutakin. Mutta mun elinehto on nämä. Puut eri vuodenaikoina, lumikuormassa, lehtevinä, myrskyssä, leppoisassa kesätuulessa, lintuja täynnä. Oravia. Ja taivas, ah.

Muutin yhteen Suomen tiheimmin asuttuun paikkaan 150-vuotiaiden honkien keskelle korkealle kalliolle. Olen tässä lähiössä onnistunut bongaamaan jäniksiä, kauriin, ketun, joutsenia, hanhia.

Pelto on ihmisen luoma luonnoton monokulttuuri, jossa pörisee kymmeniä tunteja vuodessa pahanhajuisia koneita, johon levitetään lietelantaa, jota myrkytetään ja nyljetään toistuvasti. Se on yhtä elävä ja idyllinen kuin täytetty poro.

Maatilalla kasvaneena en voi enempää ihmetellä näkökulmaasi.

Pellolla nimenomaan on valtavasti elämää, vuodesta toiseen erilaisia viljelyskasveja, silloin tällöin kesantoa ja niittykukkia, valtava määrä hyönteisiä jotka löytävät sieltä ravintonsa ja kotinsa..

Talvisin pellon hankipeite on TÄYNNÄ eläinten jälkiä.. kettuja, hirviä, kauriita, jäniksiä.. kesäisin nuo eläimet saattavat viihtyä pelloilla pidempäänkin ja niiden rauhaisaa käyskentelyä on niin kovin levollista seurata sivusta.

Luonnon kiertokulkuun seuraaminen on kiehtovaa eikä siihen kyllästy koskaan.. vuodenajat ja niiden monimuotoisuus, säävaihtelut, myrskyt, kuivuus, kosteus, lumi, vesisade.. kaikki muokkaavat ympäristöä eri tavalla.

Auringonvalo eri vuorokauden aikoina saa kasvavan viljan näyttämään aina erilaiselta, kevään kylvökset hohtavat kirkkaan vihreinä aurinkoa vasten ja syksyn kypsä vilja hehkuu kullanruskeana ja antaa huumaavan viljan tuoksun leijailla ympäristöön. Ah.

Mutta tosiaan, tylsää, myrkytettyä ja nyljettyähän tämä kaikki toki on.

Vierailija
27/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kiva asua pellon naapurissa kun pelloille levitetään lantaa ja ties mitä muuta. Haisee aika pitkälle. Ja kivat pölinät kun maata käännetään.

Puhutaanko tässä nyt luonnon peltoniitystä jota välillä hoidetaan vai lietepellosta jonka haju on kowa?

Luonnon peltoniittyjä ei ole olemassakaan.  Se on niitä luontotyyppejä, joita jossain päin yritetään elvyttää laiduntamalla lehmiä ja lampaita esimerkiksi merenrannoilla ja kaupunkipöheiköissä.

Vierailija
28/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. <3 Lapsuudenkodin näkymät.

Vierailija
29/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei todellakaan ole.

Tykkään puista.

Jos joutuisin muuttamaan esim Pohjanmaalle ja olisi peltomaisemaa, kun eihän siellä muuta ole, niin järsisin kyllä ranteeni auki.

Nyt mulla on ainakin 10 kerroksisen kerrostalon kokoisia puita täällä. Tykkään.

Vierailija
30/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää ääretöntä peltoa? Ei hevletti, tykkään puista. Kun viimeksi olin muuttamassa ja etsin asuntoa, mietin, mitä haluan ikkunoistani nähdä. Päädyin tähän minimiin: puita ja taivasta.

Ostin asunnon, jonka ikkunoista näkyy puita ja taivasta, toki vähän muutakin. Mutta mun elinehto on nämä. Puut eri vuodenaikoina, lumikuormassa, lehtevinä, myrskyssä, leppoisassa kesätuulessa, lintuja täynnä. Oravia. Ja taivas, ah.

Muutin yhteen Suomen tiheimmin asuttuun paikkaan 150-vuotiaiden honkien keskelle korkealle kalliolle. Olen tässä lähiössä onnistunut bongaamaan jäniksiä, kauriin, ketun, joutsenia, hanhia.

Pelto on ihmisen luoma luonnoton monokulttuuri, jossa pörisee kymmeniä tunteja vuodessa pahanhajuisia koneita, johon levitetään lietelantaa, jota myrkytetään ja nyljetään toistuvasti. Se on yhtä elävä ja idyllinen kuin täytetty poro.

Pellolla nimenomaan on valtavasti elämää, vuodesta toiseen erilaisia viljelyskasveja, silloin tällöin kesantoa ja niittykukkia, valtava määrä hyönteisiä jotka löytävät sieltä ravintonsa ja kotinsa..

Talvisin pellon hankipeite on TÄYNNÄ eläinten jälkiä.. kettuja, hirviä, kauriita, jäniksiä.. kesäisin nuo eläimet saattavat viihtyä pelloilla pidempäänkin ja niiden rauhaisaa käyskentelyä on niin kovin levollista seurata sivusta.

Luonnon kiertokulkuun seuraaminen on kiehtovaa eikä siihen kyllästy koskaan.. vuodenajat ja niiden monimuotoisuus, säävaihtelut, myrskyt, kuivuus, kosteus, lumi, vesisade.. kaikki muokkaavat ympäristöä eri tavalla.

Auringonvalo eri vuorokauden aikoina saa kasvavan viljan näyttämään aina erilaiselta, kevään kylvökset hohtavat kirkkaan vihreinä aurinkoa vasten ja syksyn kypsä vilja hehkuu kullanruskeana ja antaa huumaavan viljan tuoksun leijailla ympäristöön. Ah.

Älä huijaa itseäsi. Polttomoottoritraktori, karhii, kylvää, myrkyttää, lannoittaa lehmänpaskalitkulla, leikkuupuimuri ulisee monta vuorokautta syksyisin ja sitten taas kynnetään tai kylvetään.

Ei siellä ole kuin muutama hyönteislaji ja nekin te tapatte myrkyllä. Leivoset ovat kadonneet kauan sitten ja maahan pesivät linnut tuhotaan ajamalla traktorilla tai leikkuupuimurilla yli. Jopa kauriinvasoja silpoutuu puimurin teriin.

Vierailija
31/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei todellakaan ole.

Tykkään puista.

Jos joutuisin muuttamaan esim Pohjanmaalle ja olisi peltomaisemaa, kun eihän siellä muuta ole, niin järsisin kyllä ranteeni auki.

On siellä peltojen vastapainoksi raiskattuja turvesoita ja ihana, lämmin ja leppoisa kansanluonne.

Vierailija
32/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei todellakaan ole.

Tykkään puista.

Pohjanmaalla nytkin ja täällä asunut useassa eri osoitteessa. Peltoa, metsää, järvi tai joki on aina näkynyt ikkunasta.

Vierailija
33/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huijaa itseäsi. Polttomoottoritraktori, karhii, kylvää, myrkyttää, lannoittaa lehmänpaskalitkulla, leikkuupuimuri ulisee monta vuorokautta syksyisin ja sitten taas kynnetään tai kylvetään.

Ei siellä ole kuin muutama hyönteislaji ja nekin te tapatte myrkyllä. Leivoset ovat kadonneet kauan sitten ja maahan pesivät linnut tuhotaan ajamalla traktorilla tai leikkuupuimurilla yli. Jopa kauriinvasoja silpoutuu puimurin teriin.

Onko sulla koskaan tapana syödä mitään? 

Vierailija
34/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. <3 Lapsuudenkodin näkymät.

Mulla oli myös lapsuudenkodin näkymät pellolle päin. Talo sijaitsi rinteessä. Etualalla oli iso piha puineen ja kukkineen, sen takana peltoa ja pellon takana metsää. Upea maisema, joka ei olisi ollut sama jos heti pihan takana olisi ollut metsä.

Vierailija
35/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei todellakaan ole.

Tykkään puista.

Mulla näkyy makkarista puita eikä niissä mitään ihmeellistä ole. Voisin hyvin tykätä pellosta, jos siellä jotain eläimiä olisi joskus. 

Vierailija
36/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä on vähän puitakin ja taloja vanhoja sellasia. Tykkään.

Vierailija
37/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa oli pelto- ja järvimaisema olohuoneen puolella ja metsämaisema makuuhuoneen puolella. Kyllä tykkäsin olkkarin maisemasta. 

Vierailija
38/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei todellakaan ole.

Tykkään puista.

Mulla näkyy makkarista puita eikä niissä mitään ihmeellistä ole. Voisin hyvin tykätä pellosta, jos siellä jotain eläimiä olisi joskus. 

Metsä on siis tummaa ja synkkää eikä tosiaan miltään ihmeelliseltä näytä. 

Vierailija
39/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saattaa ruis heilimoida pellolla. Pellon takana näkyy järvi.

Toisella puolella talon ikkunoista näkyy puita.

Vierailija
40/51 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On! Näkyisipä, täällä on vain meri :( Ajattelin ennen tykästyväni siihen, mutta en ole koskaan pitänyt merestä yhtä paljon kuin niityistä, puisto yms.

Ja onhan täällä asfalttitiet..