Kuinka monella naisella oikeasti vyötärönympärys alle 80cm?
Eikö ihminen ole silloin aika hoikkarakenteinen? Olisi kiva, jos itsellä olisi, mutta jo suolistosairaus tämän estää, kun turvotusta. Toivoisin silti pääseväni siihen laihduttamalla, koska kerrotaan yli 80cm vyötärön olevan yksi diabetesriski :(
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli teininä anorektikkona vyötärön ympärys 66cm ja muut mitat 177cm/47kg. Aikuisena 180cm/72kg oli jotain 77cm ja nyt on sitten 85cm. Eli joo en tiedä kenellä on helposti vyötärö vaikka 65cm normaalipainoisena.
Monella.
Itse 166 cm, 61 kg, vyötärö just 66 cm. Ikää 42 v ja raskauksia 3.
Ennen aktiivista treenausta 2 lapsen jälkeen oli 63 cm. Vatsalihasten kasvaminen toi muutaman sentin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Taas tuollaista säälittävää "tutkimista" jossa ei oteta millään tavalla huomioon sitä että ihmisillä on erilaisia vartalonmalleja. Nämä tällaiset "tutkimukset" ovat syypää siihen että en ota oikein mitään tutkimuksia vakavasti. Tämä kun tuskin on ainoa joka on tehty ja uutisoitu näin surkeasti.
Meilä on sukupolvien naiset vatsan kohdalta isompia kuin 80cm, ja yli 9-kymppisiksi molempien suvusta järjestään on eletty, ellei jokin tapaturma ole vienyt sitä ennen. Jokainen järkevä varmaan pystyy ynnäämään että tuollainen tutkimus on nollatutkimus tällaiselle henkilölle.
Jos edes sivulauseessa aina muistettaisiin sanoa ettei luku ole absoluuttinen EDES riskien osalta, niin voisin ymmärtää mutta ei, vain uusi tapa alistaa ja ahdistella naisia. Jännästi yhtä pitkällä ja saman painoisella miehellä saa vatsakin olla suurempi. Miten ei yllätä yhtään.
No voi että. Jos on tutkittu, että joku asia altistaa, niin ei se siitä muuksi muutu millään sivulauseilla. Kai nyt kaikki tajuaa, että mikään ei ole absoluuttista, eikä sitä altistaa sana edes tarkoita. Pitääkö kaikki kertoa kuin pikkulapselle? Eikä tässä ole kyse mistään mies - nainen asetelmasta, vaan tutkimuksesta. Samalla tavalla altistavia tekijöitä on mm. tupakointi, alkoholi, perimä, jne. Pitäisikö näissäkin vielä erikseen todeta, että siis ei aina? Tai ottaa huomioon, että toisilla nyt vaan on riippuvuus alkoholiin tai tupakkaan, ja ne on sairauksia, joten heille tulee paha mieli tällaisista tutkimuksista?
Mulla oli juuri terveystarkastuksessa 72cm. Olen lyhyt ja tasapaksu, ei kuitenkaan ylipainoa, mutta muuten vaan muodoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuollaista säälittävää "tutkimista" jossa ei oteta millään tavalla huomioon sitä että ihmisillä on erilaisia vartalonmalleja. Nämä tällaiset "tutkimukset" ovat syypää siihen että en ota oikein mitään tutkimuksia vakavasti. Tämä kun tuskin on ainoa joka on tehty ja uutisoitu näin surkeasti.
Meilä on sukupolvien naiset vatsan kohdalta isompia kuin 80cm, ja yli 9-kymppisiksi molempien suvusta järjestään on eletty, ellei jokin tapaturma ole vienyt sitä ennen. Jokainen järkevä varmaan pystyy ynnäämään että tuollainen tutkimus on nollatutkimus tällaiselle henkilölle.
Jos edes sivulauseessa aina muistettaisiin sanoa ettei luku ole absoluuttinen EDES riskien osalta, niin voisin ymmärtää mutta ei, vain uusi tapa alistaa ja ahdistella naisia. Jännästi yhtä pitkällä ja saman painoisella miehellä saa vatsakin olla suurempi. Miten ei yllätä yhtään.
No voi että. Jos on tutkittu, että joku asia altistaa, niin ei se siitä muuksi muutu millään sivulauseilla. Kai nyt kaikki tajuaa, että mikään ei ole absoluuttista, eikä sitä altistaa sana edes tarkoita. Pitääkö kaikki kertoa kuin pikkulapselle? Eikä tässä ole kyse mistään mies - nainen asetelmasta, vaan tutkimuksesta. Samalla tavalla altistavia tekijöitä on mm. tupakointi, alkoholi, perimä, jne. Pitäisikö näissäkin vielä erikseen todeta, että siis ei aina? Tai ottaa huomioon, että toisilla nyt vaan on riippuvuus alkoholiin tai tupakkaan, ja ne on sairauksia, joten heille tulee paha mieli tällaisista tutkimuksista?
Tässä nyt nimenomaan on kyse mies-nainen asetelmasta. Miehillä iso vyötärö tarkoittaa sitä kaljamahaa, josta nyt järkikin sanoo ettei se ole mikään terveyttä edistävä juttu. Naisilla vyötärö paksunee iän myötä. Ensin raskaudet tekevät yhden leviämisen, sitten vaihdevuodet toisen. Näiden jälkeen alkaa olla isompi riski sairastua ja kuolla, MUTTA se johtuu pääosin iästä eikä siitä, että vyötärönympärys kasvoi.
Jos naisille raja olisi myös metrissä, juttu olisi toinen. Mutta tuo 80 cm tuppaa ylittymään iän karttuessa, vaikkei ihminen olisi mitenkään poikkeavan lihava.
Toi alle 80 cm on kyllä aina ihmetyttänyt minuakin. Kuinka moni siihen oikeasti "pääsee"? Itse olen ollut lähes anorektinen nuorena, silloin on ollut alle vyötärö 80cm, mutta olin edelleen hoikka silloinkin kun se oli 85 cm. Nyt on jo enemmän, lasten ja iän myötä, jo nahka on löystynyt et menee helposti yli.
Että joku järki näihin.
163 cm ja 63 kg, vyötärö 79 cm.
Nuorempana painoin joskus vain 49 kg esikoisen syntymän jälkeen ja vyötärö silloin 73 cm.
Kaksi lasta, ikää 48 v. ja muodokas eli 70F kuppi. Vyötäröni ei ole koskaan ollut todella kapea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja minulla taitaa olla alle 80cm vyötärö. Onko anoreksia minulla, jos naisillakin on keskimäärin suurempi vyötärö nykyään?
Naisilla vyötäröä ei mitata kapeimmasta kohdasta kuten miehillä vaan navan yläpuolelta. Monella on siinä vielä lantioluut. Eli on täysin luonnollista että naisilla on näin mitattuna suurempi vyötärö kuin miehillä. Minulla on kapeni kohta lähellä rintoja ja se on huomattavasti kapeampi kuin navan yläpuoli.
Vyötärönympärys kuuluu mitata suoliluun harjanteen ("lonkkaluun" kyljen keskilinjassa olevan kohdan) ja alimman kylkiluun väliin jäävän tilan puolivälistä. Navalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Ja hyvä niin, oikek lihavallahan se saattaa vaeltaa mahan mukana kohti maata (nimim. kokemusta on).
Kiitos korjauksesta, näinhän se on. Itsellä on napa tuossa kohtaa niin helposti tulee vedettyä mutkia suoriksi.
Joka tapauksessa monella tuohon kohtaan vaikuttaa vielä lantion leveys. Esimerkiksi itselläni leveä lantio ei millään voisi kaventua niin jyrkästi että keskivartalon kapein kohta asettuisi tuohon.
Kylkiluiden päältä mitatessa on jo yli 10 cm vähemmän mittaa. Tuo lantion yläpuolelle asettuva kohta on yli 80 cm, mutta en ole siitä huolissani koska leveä lantio ei ole epäterveellistä.
Kyllä se vyötärö siitä kapeimmasta kohtaa kuuluu mitata, jos on semmoinen selkeä erottuva vyötärö. Jos ei ole, silloin pitää etsiä se vyötärön kohta kylkiluiden ja lantioluiden puolivälistä, että oikea kohta löytyy. Minulla lantioluiden ja alimpien kylkiluiden välillä ei kyllä ole kovinkaan isoa rakoa, mutta siinä välissä se kapein kohta on, ja ihan selkeästi se erottuu ihan silmälläkin.
Näinkö on? Minulta on ihan lääkärikin mitannut tuosta lonkkaluiden yläpuolelta, vaikka olin paidatta ja minusta tosiaan selvästi näkee, että kapein kohta on korkeammalla. Olen ajatellut, että mitataan alempaa koska ainakin minulla ja varmaan useimmilla rasva kertyisi helpoiten alemmaksi jos olisi kertyäkseen. Tällä hetkellä sitä ei kauheasti ole.
61 cm vyötärönympärys ja välil tuntuu et vois vielä vähän ottaa pois :D
Mulla ainakin vyötärö levennyt, kun ikää tullut. Myös raskaus vaikutti, keskivartalo jäi jykevämmäksi. Nyt n. 78 cm.
Muuten olen 173 cm/58 kg.
N42
Vierailija kirjoitti:
Toi alle 80 cm on kyllä aina ihmetyttänyt minuakin. Kuinka moni siihen oikeasti "pääsee"? Itse olen ollut lähes anorektinen nuorena, silloin on ollut alle vyötärö 80cm, mutta olin edelleen hoikka silloinkin kun se oli 85 cm. Nyt on jo enemmän, lasten ja iän myötä, jo nahka on löystynyt et menee helposti yli.
Että joku järki näihin.
Minä pääsen vielä, mutta kohta en enää. Olen 156 cm lyhyt. Ennen lapsia vyötärö oli noin 63 cm. Lasten jälkeen kolmekymppisenä 68 cm, koska keskisauma levisi ja jonkunlainen vatsalihasten erkanema on siitä lähtien ollut. Se lähtisi pois vain kirurgin veitsen avulla.
Lasten jälkeen tilanne on se, että perinteiset vatsalihasliikkeet, punnerrukset tai lankutus kasvattavat vyötärönympärystä heti jopa 5-6 cm, ja sen saa jumpattua takaisin pakettiin muutaman viikon kovalla työllä.
Nyt 50-vuotiaana vyötärö on jo 76 cm, ja sen erkaneman jumppaaaminen pakettiin on yhä hitaampaa, jos on tullut harrastettua vääränlaista liikuntaa. Toisaalta liikuntahan on hyvä asia, ei siitä kannata luopua.
Kohta siis mennään yli 80 cm rajan, ja ihan varmasti myös monet sairauksien riskit ovat kasvamassa. Lopulta kuolen, tuskin nuoruuden vyötärön mitoilla (ellen kovasti kuihdu - mutta hei varmaan saisi semmoisenkin tutkimuksen, että yli 70v naisilla KAPEA vyötärö on riski, koska ne pois kuihtuvat ja hauraat mummot OVAT hoikkia, terveet ja vahvat mummelit eivät niinkään!).
Olen sitä mallia, että kaikki ylikilot kerääntyvät vyötärölle. Olen edelleen normaalipainoinen, mutta 6kg enemmän kuin ihannepainoni. Vyötärön ympärys 78cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että joku järki näihin.
Minä pääsen vielä, mutta kohta en enää. Olen 156 cm lyhyt. Ennen lapsia vyötärö oli noin 63 cm. Lasten jälkeen kolmekymppisenä 68 cm, koska keskisauma levisi ja jonkunlainen vatsalihasten erkanema on siitä lähtien ollut. Se lähtisi pois vain kirurgin veitsen avulla.
Lasten jälkeen tilanne on se, että perinteiset vatsalihasliikkeet, punnerrukset tai lankutus kasvattavat vyötärönympärystä heti jopa 5-6 cm, ja sen saa jumpattua takaisin pakettiin muutaman viikon kovalla työllä.
Nyt 50-vuotiaana vyötärö on jo 76 cm, ja sen erkaneman jumppaaaminen pakettiin on yhä hitaampaa, jos on tullut harrastettua vääränlaista liikuntaa. Toisaalta liikuntahan on hyvä asia, ei siitä kannata luopua.
Kohta siis mennään yli 80 cm rajan, ja ihan varmasti myös monet sairauksien riskit ovat kasvamassa. Lopulta kuolen, tuskin nuoruuden vyötärön mitoilla (ellen kovasti kuihdu - mutta hei varmaan saisi semmoisenkin tutkimuksen, että yli 70v naisilla KAPEA vyötärö on riski, koska ne pois kuihtuvat ja hauraat mummot OVAT hoikkia, terveet ja vahvat mummelit eivät niinkään!).
Minkälainen jumppa sitten kaventaa vyötäröä jos perinteiset vatsalihasliikkeet kasvattavat?
Mä oon tässä tehnyt ahkeraa vatsalihastreeniä ja kauhistuin kun huomasin vyörärön kasvaneen tuon 6 cm. Tarkoitus oli pienentää...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vyötärön leveys tarkoittaa naisillakin sisäelinten ympärillä olevan rasvaa, mikä on haitallisinta metabolian kannalta. Kyllä, se on vartalotyypistä kiinni miten herkästi sitä kertyy. Päärynät on sikäli onnekkaampia kuin omenat, että persauksiin kertyvä rasva on pienempi terveysriski kuin vatsaan. Mutta tämä on se syy, miksi vyötärön ympärys on diabetesriskin mittari. Toki jos kyseessä on aidosti vain turvotus, kyse ei ole rasvasta. Siksi ei ehkä kannata mitata vyötäröään juuri kuukautisten aikaan tai kunnon mättöaterian päätteeksi, että saa lähinnä oikeaa olevan tuloksen.
Tarkoittaa tarkoittaa, mutta kun se rasva kertyy vyötärölle silloin kun ikää tulee lisää, niin asia ei ole ihan yksinkertainen. Rasvakudoksella on hyödyllisiä vaikutuksia naisille myöhemmällä iällä, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia. Vanhemmat naiset ovat terveimmillään, jos ovat lievästi ylipainoisia. Ani harvalla yli 60-vuotiaalla lievästi ylipainoisella naisella on alle 80cm vyötärö.
Eli kun ikää tulee lisää, rasvakudoksen hyödyt voivat ylittää haitat. Silti jos verrataan vanhoja ja nuoria, niin nuoret ovat terveempiä kuin vanhat. Ja toki jos verrataan lihavaa nuorta hoikkaan nuoreen, se hoikka on keskimäärin terveempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että joku järki näihin.
Minkälainen jumppa sitten kaventaa vyötäröä jos perinteiset vatsalihasliikkeet kasvattavat?
Mä oon tässä tehnyt ahkeraa vatsalihastreeniä ja kauhistuin kun huomasin vyörärön kasvaneen tuon 6 cm. Tarkoitus oli pienentää...
Syvän poikittaisen vatsalihaksen jumppa on tehokkain. Perinteinen vatsalihastreeni taas on pahin mahdollinen.
En tosin oikeasti usko, että se 6cm lisää, mikä tulee jumpassa käymisestä yhdessä illassa, olisi mikään terveysriski.
Vierailija kirjoitti:
Että joku järki näihin.
Minullakin oli nuorena selvästi alipainoisena vyötärö melkein 80cm, enkä uskaltanut syödä paljonkaan, kun olin kuullut, että yli 80cm on epäterveellistä. Pitkään olinkin ihan hirveän laiha tästä syystä, ja ajattelin, että ehkä niin on sitten terveellisintä.
Vasta paljon myöhemmin tältä palstalta luin, että joillain voi oikeasti olla vyötäröympärys vain 60cm! Luulin sitä ensin vitsiksi, koska jo 70cm tuntuu minusta ihan mahdottoman pieneltä mitalta.
Vierailija kirjoitti:
Vyötärö 84, pituus 164 ja paino massiiviset 90. Silloin kun olen ollut hoikempi niin hyvin pieni vyötärö, edelleen onneksi suhteessa kroppaan kiva tiimalasi, vaikka painoa sais olla ainakin 15 kiloa vähemmän.
Miksi haluaisit olla yli 100-kiloinen, vaikka 164-senttinen?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ympärys 78cm ja mitat 172/55, että kai tässä ollaan aika lähellä ylipainon riskejä sitten.
Mulla on 75 cm, mitat 171/69. Olen tiimalasityyppiä.
Minulla oli vyötärö 80 cm kun painoin 70 kg, olen 168 cm pitkä. Oi niitä aikoja, nyt vyötärö lähentelee 90 senttiä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että joku järki näihin.
Painovanne eli hulahula yli 2 kg painolla.
Pituus 157cm, paino ehkä 52kg? Vyötärö 73cm ja tällä hetkellä olen rv 16 joten pian mennää heittämällä tuosta 80cm yli 😅