Kuinka monella naisella oikeasti vyötärönympärys alle 80cm?
Eikö ihminen ole silloin aika hoikkarakenteinen? Olisi kiva, jos itsellä olisi, mutta jo suolistosairaus tämän estää, kun turvotusta. Toivoisin silti pääseväni siihen laihduttamalla, koska kerrotaan yli 80cm vyötärön olevan yksi diabetesriski :(
Kommentit (221)
Mä luulen, että nuo ihannemitat ovat vähän jääneet jälkeen ihmisten kehityksestä. Äitini kertoi, että hänen aikanaan useilla nuorilla naisilla vyötärö oli alle 60 cm ja kyllä sen siltä ajalta (60-luvulta) säästyneissä vaatteista näkyy. Keskipituuskin oli silloin paljon lyhyempi.
Ihminen on ravinnon saannin parantuessa kasvanut pidemmäksi ja lihaksikkaammaksi ja joku normaalipituinen 70 - 80 cm-vyötäröinen näyttää ihan hoikalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että nuo ihannemitat ovat vähän jääneet jälkeen ihmisten kehityksestä. Äitini kertoi, että hänen aikanaan useilla nuorilla naisilla vyötärö oli alle 60 cm ja kyllä sen siltä ajalta (60-luvulta) säästyneissä vaatteista näkyy. Keskipituuskin oli silloin paljon lyhyempi.
Ihminen on ravinnon saannin parantuessa kasvanut pidemmäksi ja lihaksikkaammaksi ja joku normaalipituinen 70 - 80 cm-vyötäröinen näyttää ihan hoikalta.
Musta myös tuntuu että ihmisissä, sekä miehissä että naisissa on enemmän variaatiota nykyään. Tuntuu hullulta esim se että on vain 3 perus vaatekokoa, S, M ja L. Ja näiden kolmen välillä eroa on vain muutamia senttejä. Sitten muut ovat jotain ekstrakokoja.
Kun mietin tuttujani niin esim yksi salikaverini on varmaan kaksi kertaa isompi kuin toinen vaikka ovat lähes rasvattomia molemmat.
Varsinkin vanhat ihmiset tuntuvat edelleen ajattelevan niin että kaikki kokoerot varsinkin naisissa riippuvat rasvan määrästä. Saatetaan esim ajatella että naisen kuuluu olla alle 60 kg tai vyötärön alle 60 cm. Esim tuo isompi kaverini ei ikinä pääsisi terveellisesti kumpaankaan mittaan.
Mun vyötärönympärys on kulkenut melko käsi kädessä painon kanssa, eli jos paino pysyi alle 80 kg niin vy pysyi alle 80 cm:n, ja kun paino muuttui suuntaan tai toiseen niin muutos oli aika lähellä sentti per kilo painoalueella 70-100 kg.
Eli voin olla toistakymmentä kiloa ylipainoinen ja edelleen vy alle 80 cm.
Vierailija kirjoitti:
No minulla on jotain 62cm. Olen muutenkin kapea, liivien ympäryskin on 65. BMI on 19. Ja vyötäröön kertyy viimeisenä paino, olen mallia tiimalasi.
Olen AINA tuntenut itseni vantteraksi, koska mun liivien ympärys on 70-75 (merkistä vähän riippuen) (ja siihen kuppi yleensä b)
ja lantioni on leveä ~88cm ja vyötärö 63.
Pituus on vain 162cm ja BMI 19,3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on jotain 62cm. Olen muutenkin kapea, liivien ympäryskin on 65. BMI on 19. Ja vyötäröön kertyy viimeisenä paino, olen mallia tiimalasi.
Olen AINA tuntenut itseni vantteraksi, koska mun liivien ympärys on 70-75 (merkistä vähän riippuen) (ja siihen kuppi yleensä b)
ja lantioni on leveä ~88cm ja vyötärö 63.
Pituus on vain 162cm ja BMI 19,3.
Suosittelen terapiaa.
167 cm/68 kg ja vyötärö on 67 cm. Olen painoindeksin mukaan ilmeisesti lievästi ylipainoinen. Vyötärön perusteella en sitä kuitenkaan ole.
Olen mies ja minulla taitaa olla alle 80cm vyötärö. Onko anoreksia minulla, jos naisillakin on keskimäärin suurempi vyötärö nykyään?
Mulla oli teininä 74cm, kun mitat oli 170/54. Että sellainen rakenne.
Ikä 57, pituus 166cm, paino 57kg, vyötärö 74 cm.
En tiedä, mutta itselle olisi aika iso tuo 80. Vyötärönympärys minulla 67cm nyt, kun olen vähän tuhdimmassa kunnossa mitä ennen. Aiemmin ollut 63-65 välillä. Olen vajaa 160cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja minulla taitaa olla alle 80cm vyötärö. Onko anoreksia minulla, jos naisillakin on keskimäärin suurempi vyötärö nykyään?
Naisilla vyötäröä ei mitata kapeimmasta kohdasta kuten miehillä vaan navan yläpuolelta. Monella on siinä vielä lantioluut. Eli on täysin luonnollista että naisilla on näin mitattuna suurempi vyötärö kuin miehillä. Minulla on kapeni kohta lähellä rintoja ja se on huomattavasti kapeampi kuin navan yläpuoli.
Mulla 68-72 cm riippuen syömisistä, vuorokauden ajasta ja kierron vaiheesta. Kapeammaksi ei saa millään, kun luut on kiinni toisissaan vaikka onkin pitkä selkä. Mitat 175/60
Vierailija kirjoitti:
171 cm ja 87kg, vyötärö 84cm, ikää 50v. Tavoitteena laihduttaa 7-8 kiloa, niin että vyötärönympärys on 78-80 cm.
Mä oon samanpituinen, paino 70kg, vyötärö 93cm. En tunne itseäni naiselliseksi.
Vierailija kirjoitti:
167 cm/68 kg ja vyötärö on 67 cm. Olen painoindeksin mukaan ilmeisesti lievästi ylipainoinen. Vyötärön perusteella en sitä kuitenkaan ole.
Painoindeksin mukaan olet normaalipainoinen.
Tiedän, koska itsellä sama pituus ja paino. Vyötärö kylläkin 78 cm.
Vierailija kirjoitti:
Outoa että naisten housujen vyötäröosa osuu aina lantion kohdalle ja vatsa, mutta sen mitat laitetaan aina tehtaalla "vyötärön" mukaan ja liian kapeita.
Itse taas huomannut ongelmaksi sen, että ei löydy housuja joissa tarpeeksi tiukka vyötärö ja pakarat mahtuu olemaan. Aina valuu housut jalasta. Vy 67cm, Ly 96.
31 v, 168cm ja 62 kg. Vyötärö 65 cm. Vyötärö on kehoni hyviä puolia.
Omenan mallisilla naisilla vyötärö on helposti leveä vaikka ei olisi erityisen painava. On tosin hyvä muistaa, että nimenomaan vatsarasva altistaa terveysriskeille! Vyötärö siis kertoo myös hormonitasapainosta ja sitä kautta terveyden tilasta.
Estrogenin väheneminen vaihdevuosissa, kortisoli (stressihormoni) sekä maksaongelmat ovat tyypillisimpiä vyötärölihavuuden aiheuttajia naisilla. Sekä tietysti merkittävä ylipaino niillä ketä se koskee. Aika moni nuori nainen voi kuitenkin olla melko tuhti ilman että vyötärö ylittää 80 cm rajaa juuri siksi, että rasva varastoituu estrogenin ansiosta reisiin, peppuun ja rintoihin.
Oma vyötärys 57cm ja en ole mikään syömishäiriöinen, ei vaan ole ylimääräisiä makkaroita
Huomannut, että todella nuorilla n. 20v. miehillä ja naisilla vyötärönympärykset huitelee todella kovilla lukemilla. Näitä suosituksien mukaisia mittoja näkyy todella harvoin nykynuorisolla. Kun tsekkaa 70-80 luvun kuvastoa, niin tuolloin ei ole kauheasti näkynyt ylipainoisia. Jokin mättää nykysysteemissä. Johtuuko ruokavaliosta tai muusta, niin olisi hyvä selvittää. Etenkin kun valta-osa varhaiseläkkeelle jääneistä ovat nykyään mielenterveyssyistä jääneitä alle 30v. henkilöitä. Mitä olen kuullut, niin jotkut mt. lääkitykset lihottavat melkoisesti ja toinen tekijä on se passivointi, eli lamauttavat lääkittyjä ihmisiä, että liikunta jää todella vähiin. Tosin ehkä osasyynä on tämä netti-aika, nuoriso ja muu porukka on täysin nettiriippuvaisia. Pelataan mobiili tms. pelejä, eikä sitten harrasteta muuta liikuntaa. Vanhemmat itse passivoivat lapsensa näillä laitteilla, ettei tarvitse kommunkoida lastensa kanssa, kun ovat itse täysin kiinni somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla vyötäröä ei mitata kapeimmasta kohdasta kuten miehillä vaan navan yläpuolelta. Monella on siinä vielä lantioluut. Eli on täysin luonnollista että naisilla on näin mitattuna suurempi vyötärö kuin miehillä. Minulla on kapeni kohta lähellä rintoja ja se on huomattavasti kapeampi kuin navan yläpuoli.
Vyötärönympärys kuuluu mitata suoliluun harjanteen ("lonkkaluun" kyljen keskilinjassa olevan kohdan) ja alimman kylkiluun väliin jäävän tilan puolivälistä. Navalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Ja hyvä niin, oikek lihavallahan se saattaa vaeltaa mahan mukana kohti maata (nimim. kokemusta on).
171 cm ja 87kg, vyötärö 84cm, ikää 50v. Tavoitteena laihduttaa 7-8 kiloa, niin että vyötärönympärys on 78-80 cm.