Kuinka monella naisella oikeasti vyötärönympärys alle 80cm?
Eikö ihminen ole silloin aika hoikkarakenteinen? Olisi kiva, jos itsellä olisi, mutta jo suolistosairaus tämän estää, kun turvotusta. Toivoisin silti pääseväni siihen laihduttamalla, koska kerrotaan yli 80cm vyötärön olevan yksi diabetesriski :(
Kommentit (221)
Itselläni ympärys 78cm ja mitat 172/55, että kai tässä ollaan aika lähellä ylipainon riskejä sitten.
Omenoilla harvemmin on alle 70, vaikka olisi hoikasa kunnossa. Kaikki kehon rasva kun junttautuu vatsaan.
Mulla mitat 160/60 eli en ole kovin hoikka, vyltärönympärys on 70 cm.
Suomalaiset on keskimäärin aika rotevia verrattuna esim aasialaisiin. Myös lantion leveys vaihtelee suuresti ja vaikuttaa mittasuhteisiin.
No eikö ne suolistosairaudet itsessäänkin nosta sitä riskiä? Kyllä se vyötärö on sitä mitä on ja tilastot vaan kertoo siihen liittyvistä riskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Ite painoin joitakin vuosia sitten 60kg ja pituutta 160cm, mutta vyötärönympärys silti yli 80cm. Mistähän tämäkin johtuu?
Olen 38v, 169cm, 73kg. Vyötärönympärys 77 m. Kun painoin 60 kg, mitta oli 70cm, olin 33v.
Samanmallinen ihminen voisi helposti painaa enemmänkin ja tuo mitta olisi silti joillakin pienempi. Tuntuu oudolta että senttimetriluku on niin merkitsevä, ihmisten kehot ovat niin eri mallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite painoin joitakin vuosia sitten 60kg ja pituutta 160cm, mutta vyötärönympärys silti yli 80cm. Mistähän tämäkin johtuu?
Siitä että vyötäröllä on sitä rasvaa/omenalihavuutta?
Krooninen turvotus on kyllä ihan lihavuutta. Kyllä ne BMI:t ja mitat kritiikistä huolimatta ihan syystä ovat.
Olen lievästi ylipainoinen liikuntaa harrastamaton ihminen, vyötärönympärys on 77cm, jota pidän jo aika isona itselleni.
Kun minä olin laihimmillani parikymppisenä. Eli painoin 62 kg, olen 177 cm pitkä, niin vyötärö oli 74 cm.
Nyt painan 75 kg, ja olen just ja just normaalipainossa. Ja keski-ikäinen. Vyötärö on 84 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt selkä.
Pitkäselkäisillä on kapeampi vyötärö.
Minulla on roteva rumminrakenne ja alipainoisenakin oli vy päälle 70cm. Nykyään normaaliapinoisena 80cm tietämillä.
Mulla on vähän reilu 70 cm. Olen 64 kg 168 cm.
Outoa että naisten housujen vyötäröosa osuu aina lantion kohdalle ja vatsa, mutta sen mitat laitetaan aina tehtaalla "vyötärön" mukaan ja liian kapeita.
177cm, 67cm, ennen lapsia 63-64cm. Paino 65kg. Eipä tuo niin kummoinen mutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Outoa että naisten housujen vyötäröosa osuu aina lantion kohdalle ja vatsa, mutta sen mitat laitetaan aina tehtaalla "vyötärön" mukaan ja liian kapeita.
Mulle taas housujen vyötäröt on yleensä liian leveitä ja pitää käyttää vyötä.
Tuossa yritin arvuutella vaimoni ympärysmittaa. Tavatessa sormeni yltivät lähes ympäri eli olisiko ollut jotain reilu 50 senttiä. Nyt kolmen lapsen jälkeen ainakin housun vyötärö on mitattuna 66 cm eli ihan kohtuu hoikka, silti muodokas.
No jos se on turvotusta, niin eihän se silloin ole mikään riski. Järkeä saa käyttää.