Kuinka monella naisella oikeasti vyötärönympärys alle 80cm?
Eikö ihminen ole silloin aika hoikkarakenteinen? Olisi kiva, jos itsellä olisi, mutta jo suolistosairaus tämän estää, kun turvotusta. Toivoisin silti pääseväni siihen laihduttamalla, koska kerrotaan yli 80cm vyötärön olevan yksi diabetesriski :(
Kommentit (221)
On yli 80cm ja miehellä yli 1m. Rakkaus silti kukoistaa, puuhataan vähän muuta kuin mitataan yötärönympäryksiä..
Tämä olikin hyödyllinen ketju. Luin tätä eilen illalla ja tajusin, että mun pitää laihduttaa. Vyötärö on 95 cm. Viitisen kiloa kun tiputtaa, eiköhän se tipu tuonne. Muistaakseni kun olin 58 kg, vyötärö oli 88 cm. Nyt oon 64 kg 168 cm. Olen omena eli vyötärön ympärys käytännössä sama kuin lantion ympärys.
Mun vyötärö oli 71m kun painoin 55 kiloa, 79cm/60kiloa ja 81cm/65kiloa, 4 raskautta noiden mittojen aikana ja suora vartalonmalli.
Pituutta 164cm eli normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla mitat 160/60 eli en ole kovin hoikka, vyltärönympärys on 70 cm.
Ite painoin joitakin vuosia sitten 60kg ja pituutta 160cm, mutta vyötärönympärys silti yli 80cm. Mistähän tämäkin johtuu?
Erilainen rakenne ja lihaskunto.
Taas tuollaista säälittävää "tutkimista" jossa ei oteta millään tavalla huomioon sitä että ihmisillä on erilaisia vartalonmalleja. Nämä tällaiset "tutkimukset" ovat syypää siihen että en ota oikein mitään tutkimuksia vakavasti. Tämä kun tuskin on ainoa joka on tehty ja uutisoitu näin surkeasti.
Meilä on sukupolvien naiset vatsan kohdalta isompia kuin 80cm, ja yli 9-kymppisiksi molempien suvusta järjestään on eletty, ellei jokin tapaturma ole vienyt sitä ennen. Jokainen järkevä varmaan pystyy ynnäämään että tuollainen tutkimus on nollatutkimus tällaiselle henkilölle.
Jos edes sivulauseessa aina muistettaisiin sanoa ettei luku ole absoluuttinen EDES riskien osalta, niin voisin ymmärtää mutta ei, vain uusi tapa alistaa ja ahdistella naisia. Jännästi yhtä pitkällä ja saman painoisella miehellä saa vatsakin olla suurempi. Miten ei yllätä yhtään.
Vyötärö 84, pituus 164 ja paino massiiviset 90. Silloin kun olen ollut hoikempi niin hyvin pieni vyötärö, edelleen onneksi suhteessa kroppaan kiva tiimalasi, vaikka painoa sais olla ainakin 15 kiloa vähemmän.
162cm/53kg, vy 70 aamulla. Olen tyytyväinen kehooni, toimii moitteettomasti ja tervettä elämää olen saanut elää 46 vuotiaaksi saakka. Lapsia kehoni kasvattanut ja ruokkinut useampia :)
73cm vaikka painoa löytyy 76kg (pituus 173cm)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja minulla taitaa olla alle 80cm vyötärö. Onko anoreksia minulla, jos naisillakin on keskimäärin suurempi vyötärö nykyään?
Naisilla vyötäröä ei mitata kapeimmasta kohdasta kuten miehillä vaan navan yläpuolelta. Monella on siinä vielä lantioluut. Eli on täysin luonnollista että naisilla on näin mitattuna suurempi vyötärö kuin miehillä. Minulla on kapeni kohta lähellä rintoja ja se on huomattavasti kapeampi kuin navan yläpuoli.
Vyötärönympärys kuuluu mitata suoliluun harjanteen ("lonkkaluun" kyljen keskilinjassa olevan kohdan) ja alimman kylkiluun väliin jäävän tilan puolivälistä. Navalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Ja hyvä niin, oikek lihavallahan se saattaa vaeltaa mahan mukana kohti maata (nimim. kokemusta on).
Kiitos korjauksesta, näinhän se on. Itsellä on napa tuossa kohtaa niin helposti tulee vedettyä mutkia suoriksi.
Joka tapauksessa monella tuohon kohtaan vaikuttaa vielä lantion leveys. Esimerkiksi itselläni leveä lantio ei millään voisi kaventua niin jyrkästi että keskivartalon kapein kohta asettuisi tuohon.
Kylkiluiden päältä mitatessa on jo yli 10 cm vähemmän mittaa. Tuo lantion yläpuolelle asettuva kohta on yli 80 cm, mutta en ole siitä huolissani koska leveä lantio ei ole epäterveellistä.
Olen 170 cm pitkä, painosta en ihan tiedä, vuosi sitten ehkä 60 kg, mutta olen kyllä siitä lihonut hieman. Vyötärönympärys oli äsken t-paidan kanssa 74 cm. Olen 30-vuotias.
Tässä pitäisi myös tietää, miten tuota asiaa on tutkittu. Kaikilla naisilla noin laajasti/yleisesti ottaen vyötärönympärys kasvaa vanhetessa. Erityisesti vaihdevuosien jälkeen vyötärö ei ole yhtä kapea kuin ennen niitä. Jos tutkimuksessa ei osata kunnolla sulkea iän vaikutusta riskeihin pois, saadaan siis tulos, että mitä korkeampi vyötärönympärys, sitä suurempi kuolemanriski. Joku lukuarvokin sieltä saadaan, jos sellaista haetaan. Vaikka se 80 cm tai 90 cm.
Oikeasti siinä on saatu vain selville, että ihminen kuolee todennäköisemmin vanhempana eli vaihdevuosien jälkeen kuin nuorena eli ennen vaihdevuosia, ja kuoleman riski on nuorena matala. No hui!
Mulla on vyötärönympärys jotain 56. Anoreksioissani reilu 10 v ja 10 kiloa sitten se oli peräti 48, mutta kolmen lapsen jälkeen nyt tuo 56... Eikä puhutakaan perseen leveydestä sitten mitään :D
Lisään vielä, että pidän ihan mahdollisena myös sitä, että asiaa ei ole oikeasti juuri tutkittu naisilla, vaan tutkimusasetelma on tehty miehiä ajatellen.
Miehillähän iso vyötärönympärys tarkoittaa ns kaljamahaa, naisilla taas korkea ikää. Miehille on ihan relevanttia, ettei missään iässä kannata olla yli metrin paksuinen. Mutta jos sovelletaan samaa tutkimusmetodia naisiin, tulos on suunilleen, että jos haluaa olla terve, ei kannata olla yli 50v.
64 cm nyt
Teen päivittäin vatsalihaksiin kohdistuvia liikkeitä. Vaikuttaa varmaan jonkin verran, vaikka olen hoikka ollut kyllä aina.
olen ylipainoinen tiimalasi vyötärö 74 cm, lantio 110. Suomessa on omput muotia ja kaikki vaatteet on ompuille.
Vierailija kirjoitti:
Outoa että naisten housujen vyötäröosa osuu aina lantion kohdalle ja vatsa, mutta sen mitat laitetaan aina tehtaalla "vyötärön" mukaan ja liian kapeita.
Tämä on lienee vartalon mallista kiinni. Minulle monet lantiolta sopivat on vyötäröltä liian leveitä.
Olen 164 cm ja nykyään 84 kg, ylipainoinen siis. Nuorempana olin hoikka ja silti vyötärönympärys aina yli 80 cm koska olen rotevan rakenteinen, peritty äidin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja minulla taitaa olla alle 80cm vyötärö. Onko anoreksia minulla, jos naisillakin on keskimäärin suurempi vyötärö nykyään?
Naisilla vyötäröä ei mitata kapeimmasta kohdasta kuten miehillä vaan navan yläpuolelta. Monella on siinä vielä lantioluut. Eli on täysin luonnollista että naisilla on näin mitattuna suurempi vyötärö kuin miehillä. Minulla on kapeni kohta lähellä rintoja ja se on huomattavasti kapeampi kuin navan yläpuoli.
Vyötärönympärys kuuluu mitata suoliluun harjanteen ("lonkkaluun" kyljen keskilinjassa olevan kohdan) ja alimman kylkiluun väliin jäävän tilan puolivälistä. Navalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Ja hyvä niin, oikek lihavallahan se saattaa vaeltaa mahan mukana kohti maata (nimim. kokemusta on).
Kiitos korjauksesta, näinhän se on. Itsellä on napa tuossa kohtaa niin helposti tulee vedettyä mutkia suoriksi.
Joka tapauksessa monella tuohon kohtaan vaikuttaa vielä lantion leveys. Esimerkiksi itselläni leveä lantio ei millään voisi kaventua niin jyrkästi että keskivartalon kapein kohta asettuisi tuohon.
Kylkiluiden päältä mitatessa on jo yli 10 cm vähemmän mittaa. Tuo lantion yläpuolelle asettuva kohta on yli 80 cm, mutta en ole siitä huolissani koska leveä lantio ei ole epäterveellistä.
Kyllä se vyötärö siitä kapeimmasta kohtaa kuuluu mitata, jos on semmoinen selkeä erottuva vyötärö. Jos ei ole, silloin pitää etsiä se vyötärön kohta kylkiluiden ja lantioluiden puolivälistä, että oikea kohta löytyy. Minulla lantioluiden ja alimpien kylkiluiden välillä ei kyllä ole kovinkaan isoa rakoa, mutta siinä välissä se kapein kohta on, ja ihan selkeästi se erottuu ihan silmälläkin.
Kyllä se vyötärön leveys tarkoittaa naisillakin sisäelinten ympärillä olevan rasvaa, mikä on haitallisinta metabolian kannalta. Kyllä, se on vartalotyypistä kiinni miten herkästi sitä kertyy. Päärynät on sikäli onnekkaampia kuin omenat, että persauksiin kertyvä rasva on pienempi terveysriski kuin vatsaan. Mutta tämä on se syy, miksi vyötärön ympärys on diabetesriskin mittari. Toki jos kyseessä on aidosti vain turvotus, kyse ei ole rasvasta. Siksi ei ehkä kannata mitata vyötäröään juuri kuukautisten aikaan tai kunnon mättöaterian päätteeksi, että saa lähinnä oikeaa olevan tuloksen.
Mulla vyötärönympärys tänään 69cm. Ikää 55, pituus 167cm, paino vaihtelee 59-61kg välillä. Olen perinyt hyvät geenit, vanhemmillani (edesmenneitä) tai kenelläkään sisaruksistani ei ole vyötärölihavuutta. Liikun säännöllisesti, joten silläkin varmasti osuutta.