Kuinka monella naisella oikeasti vyötärönympärys alle 80cm?
Eikö ihminen ole silloin aika hoikkarakenteinen? Olisi kiva, jos itsellä olisi, mutta jo suolistosairaus tämän estää, kun turvotusta. Toivoisin silti pääseväni siihen laihduttamalla, koska kerrotaan yli 80cm vyötärön olevan yksi diabetesriski :(
Kommentit (221)
Ai hyvänen aika, että ei voi myöntää olevansa lihava, vaan että se johtuukin suolistosairaudesta jos läskiä kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on jotain 62cm. Olen muutenkin kapea, liivien ympäryskin on 65. BMI on 19. Ja vyötäröön kertyy viimeisenä paino, olen mallia tiimalasi.
Miten voit olla mallia tiimalasi, jos olet muutenkin kapea ja liivien ympäryskin samaa luokkaa kuin vyötärönympärys? Vai onko sinulla sitten isot rinnat ja vyötäröön sekä liivien ympärykseen verrattuna leveät hartiat ja lantio? Tosin sitten ei ole muutenkin kapea..
Minulla on isot rinnat, joten kyllä silloin mielestäni tiimalasi olen. Kun rintojen ympärys ja lantio on lähes sama. Rintojen alta mitta on sitten se kapea ja liivit on 65G. Myös hartiat on samassa linjassa lantion kanssa. Joten en ole kyllä päärynä. Siro silti, ne on ne mittasuhteet mitkä sen tekee. Xs kokoa.
Mulla 73cm vyötärönympärys vaikka olen todella ylipainoinen, yli 100kg
En jaksanut lukea koko ketjua, kun kävi hyvin selväksi että olen BMI 22:na armoton läski. Olen vuoden sisällä laihtunut n. 10kg.Vyotärön ympärys on kaventunut noin 5cm.
Työpaikalla jos vertailisin, niin kuuluisin niihin hoikkiin. Ostin vastikään uuden vyön kokoa M, mutta jouduin käydä vaihtamassa kokoa pienempään. Silti, vyötärön ympärys ylittää 80cm.
Oon 170cm ja 61kg. Vyötärö on 71cm.
Minulla on 65 cm, muut mitat 163 cm, 50 kg.
163cm, 73kg ja 73 cm. Oon lihaksikas pötikkä.
Vierailija kirjoitti:
Krooninen turvotus on kyllä ihan lihavuutta. Kyllä ne BMI:t ja mitat kritiikistä huolimatta ihan syystä ovat.
Minulle lääkäri sanoi, että suolet voivat venyä vaikka kuinka paljon tahansa. Se on todella kivuliasta. Itse olen ratkaissut alaosaongrlmani ihan käyttämällä äitiysvaatteita. Ei ole mitään herkkua, että suolisto voi venyä ja lisätä lounaan jälkeen vyötärönympärysmittaa 20 senttiä. Sen lisäksi huomasin viimeksi pesulla, vatsaan on tullut ryppyjä aivan kuin olisin vanhenevammassa iässä oleva nainen.
Ei kannata tuijottaa niin tarkasti sentteihin. Kyllä sen tietää onko liian lihava vai ei.Ihmiset on yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ai hyvänen aika, että ei voi myöntää olevansa lihava, vaan että se johtuukin suolistosairaudesta jos läskiä kertyy.
Miksi olet ilkeä muille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on jotain 62cm. Olen muutenkin kapea, liivien ympäryskin on 65. BMI on 19. Ja vyötäröön kertyy viimeisenä paino, olen mallia tiimalasi.
Miten voit olla mallia tiimalasi, jos olet muutenkin kapea ja liivien ympäryskin samaa luokkaa kuin vyötärönympärys? Vai onko sinulla sitten isot rinnat ja vyötäröön sekä liivien ympärykseen verrattuna leveät hartiat ja lantio? Tosin sitten ei ole muutenkin kapea..
Minulla on isot rinnat, joten kyllä silloin mielestäni tiimalasi olen. Kun rintojen ympärys ja lantio on lähes sama. Rintojen alta mitta on sitten se kapea ja liivit on 65G. Myös hartiat on samassa linjassa lantion kanssa. Joten en ole kyllä päärynä. Siro silti, ne on ne mittasuhteet mitkä sen tekee. Xs kokoa.
Riippuu mitoista. Vyötärön pitäisi olla selkeästi yli 20cm pienempi kuin lantion ja rinnanympäryksen. Tiimalasivartalolla on yleensä enemmänkin kurvikas kuin siro, vaikka olisikin "hoikka". Toki saatat silti olla tiimalasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskirjastossakin lukee "Vyötärölihavuus on kyseessä, kun ympärys ylittää naisilla 90 cm ja miehillä 100 cm." Siellä on myös mittausohjeet.
Ja silti just vastasin diabetesriskikartoitukseen, jossa kysyttiin onko vyötärönympärys yli 80cm.
Tämä on vähän sama kuin verenpaineessa. Max. 80 cm naisilla, 90 cm miehillä ja verenpaineessa 120/80 on ihanteellinen. Sitten tulee se alue jolla kohotellaan kulmakarvoja muttei huolestuta eli naisilla 80-90 cm, miehillä 90-100 cm, verenpaineessa 120/80-130/85. Ja sit kun luvut ylittää 90 cm, 100 cm, ja 130/85, otetaan vakavasti. Eli ihanteellinen - kohtuullinen (onko muita riskitekijöitä?) - kohonnut riski.
Olen 155cm ja painan 58kg eli olen ylipainon puolella uuden BMI-laskurin mukaan. Vyötärönympärys on kuitenkin 62cm. Ry on 92cm ja ly on sitten jo 96cm eli rasva kertyy rintoihin ja pakaroihin. Reidet ovat myös huomattavan leveät, enkä ole hento hartioistakaan.
Kapeimmillaan vyötärö on ollut 20-vuotiaana 58cm kun olin kesätöissä raksalla apupoikana. Nyt lähempänä kolmeakymmentä ja en usko, että noihin lukemiin enää päästään. Teininä käytin korsetteja, ja uskon sen vaikuttaneen vyötäröön.
Vaikka vyötärönympärys on kapea, saan aina terveydenhuollossa käydessäni kommentteja painostani, kuinka sitä on liikaa ja olisi hyvä tiputtaa. Ymmärrän kyllä ylipainon tuomat riskit ja on tärkeää huolehtia terveydestään, mutta koskaan ei ole otettu huomioon sitä, mihin paino on kertynyt. Silläkään ei tunnu olevan vaikutusta, että teen nousujohteista salitreeniä kolme kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 155cm ja painan 58kg eli olen ylipainon puolella uuden BMI-laskurin mukaan. Vyötärönympärys on kuitenkin 62cm. Ry on 92cm ja ly on sitten jo 96cm eli rasva kertyy rintoihin ja pakaroihin. Reidet ovat myös huomattavan leveät, enkä ole hento hartioistakaan.
Kapeimmillaan vyötärö on ollut 20-vuotiaana 58cm kun olin kesätöissä raksalla apupoikana. Nyt lähempänä kolmeakymmentä ja en usko, että noihin lukemiin enää päästään. Teininä käytin korsetteja, ja uskon sen vaikuttaneen vyötäröön.
Vaikka vyötärönympärys on kapea, saan aina terveydenhuollossa käydessäni kommentteja painostani, kuinka sitä on liikaa ja olisi hyvä tiputtaa. Ymmärrän kyllä ylipainon tuomat riskit ja on tärkeää huolehtia terveydestään, mutta koskaan ei ole otettu huomioon sitä, mihin paino on kertynyt. Silläkään ei tunnu olevan vaikutusta, että teen nousujohteista salitreeniä kolme kertaa viikossa.
Siis oikeastiko sanotaan painosta tuossa kohtaa? Olen suunnilleen samoissa mitoissa, hiukan tuhdimpi kyllä, eikä minulle ole (vielä) juurikaan painosta huomauteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitoista. Vyötärön pitäisi olla selkeästi yli 20cm pienempi kuin lantion ja rinnanympäryksen. Tiimalasivartalolla on yleensä enemmänkin kurvikas kuin siro, vaikka olisikin "hoikka". Toki saatat silti olla tiimalasi.
Ei yli 20cm, vaan vähintään 26cm kapeampi vyötärö kuin lantio ja rinnanympärys, mielellään toki enemmän.
30cm kapeampi vyötärö on se ideaali selkeä tiimalasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yli 20cm, vaan vähintään 26cm kapeampi vyötärö kuin lantio ja rinnanympärys, mielellään toki enemmän.
30cm kapeampi vyötärö on se ideaali selkeä tiimalasi.
Eipä pelkät mitatkaan kerro mitään. Mulla vy-la-erotus on 28 cm, mutta olen silti tasapaksu kuin mikä.
Minulla oli parikymppisenä vyötärö 64 cm, nyt 62 v, ja vyötärö 94.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on alapeukutettu mutta mä itse asiassa uskon. Mä olin jossain vaiheessa 90 kg ja vyötärö oli silloin 75 cm. Vatsassa oli silloinkin reippaasti rasvaa.
Nykyään olen 70 kg ja vyötärö on aamuisin 72 cm. Muualta lähti mutta vatsassa on lähes sama makkara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on alapeukutettu mutta mä itse asiassa uskon. Mä olin jossain vaiheessa 90 kg ja vyötärö oli silloin 75 cm. Vatsassa oli silloinkin reippaasti rasvaa.
Nykyään olen 70 kg ja vyötärö on aamuisin 72 cm. Muualta lähti mutta vatsassa on lähes sama makkara.
No ei tuo ole kovin iso makkara, korkeintaan nakki.
Meillä on sellainen vaaka, joka mittaa sisäelinrasvan. En tosin tiedä kuinka luotettava on. Minulla näyttää 3 (kiloa?). Olen 166cm, 55kg ja vyötärö jotain 70 cm