Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella naisella oikeasti vyötärönympärys alle 80cm?

Vierailija
13.11.2022 |

Eikö ihminen ole silloin aika hoikkarakenteinen? Olisi kiva, jos itsellä olisi, mutta jo suolistosairaus tämän estää, kun turvotusta. Toivoisin silti pääseväni siihen laihduttamalla, koska kerrotaan yli 80cm vyötärön olevan yksi diabetesriski :(

Kommentit (221)

Vierailija
81/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se suositus ole jo pitkään ollut alle 90cm eikä alle 80 cm?

Vierailija
82/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on. En mittaile painoa , mutta huolehdin että vyötärö ( siis pari senttiä navan alta) on alle 80 cm. Jos vaikka tulevaisuudessa ei saa hoitoa, jos ylittää tietyt raja-arvot.

Miten niin ei saa hoitoa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kropan mallista. Päärynöillä voi lihavanakin olla alle tuon ja ompuilla voi laihanakin olla lähellä tuota 80 cm.

Itse omena. Pitkät ja kiinteät jalat ja lyhyt selkä. Oikeastaan vyötäröä ei ole olleenkaan, vaan olen sellainen suora pötkö. Olen 167/53 kg ja vyötärö 76 cm. Treenaan vatsalihaksia säännöllisesti ja vatsa on littana, mutta oikeasti kylkiluiden jälkeen alkaa heti lantio.

Kaverini on toista maata ja päärynä. Painaa minua yli kymmenen kiloa enemmän ja sama pituus eli, mutta kaikki on perseessä. Vyötärö on 68 cm, vaikka minua pullerompi.

Ihmisiä on tosiaan niin eri mallisia. Itsellä alkaa kans lantioluut heti kylkiluiden jälkeen. Eikä ole mikään kapea rintaranka eikä kapeat lantioluut, vaan molemmat leveät. Luulin että se johtuu omasta skolioosista, että ne on niin lähekkäin, sillä yleensä kun tämän mainitsee netissä, niin alkaa hirveä inttäminen, että ei ole mahdollista että lantioluut alkaa välittömästi kylkiluiden jälkeen. Mutta näköjään niin on jollan ilman skolioosiakin. Mulla on kans aika hoikat jalat, mutta ei mitenkään pitkät, normipituiset.

Noin minullakin on luut, vyötärönympärys on siis pakko mitata kylkiluiden ympäriltä.

T: se normaalipainoinen, jonka vyötärö on 90cm

Vierailija
84/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se suositus ole jo pitkään ollut alle 90cm eikä alle 80 cm?

Miehillä alle 90cm ja naisilla alle 80cm.

Vierailija
85/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskirjastossakin lukee "Vyötärölihavuus on kyseessä, kun ympärys ylittää naisilla 90 cm ja miehillä 100 cm." Siellä on myös mittausohjeet. 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00890

Vierailija
86/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä näytä olevan. Just mittasin. Vyötärö on kapeimmasta kohtaa 86 cm, navan yläpuolelta 91 cm. Mitat 166/73. Ikä 40. Vuosikausia oon tarkkaillut syömisiä ja pyrin syömään vain terveellistä ja vähän, mutta paino ei tipu enää nelikymppisenä millään. 

Oletko stressaantunut? Minulla oli monien vuosien stressikuormassa niin että paino ei liikahtanut mihinkään, mutta kun stressi helpotti niin läskit alkoi sulamaan vaikken tehnyt mitään.

Vierailija
87/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä näytä olevan. Just mittasin. Vyötärö on kapeimmasta kohtaa 86 cm, navan yläpuolelta 91 cm. Mitat 166/73. Ikä 40. Vuosikausia oon tarkkaillut syömisiä ja pyrin syömään vain terveellistä ja vähän, mutta paino ei tipu enää nelikymppisenä millään. 

Oletko stressaantunut? Minulla oli monien vuosien stressikuormassa niin että paino ei liikahtanut mihinkään, mutta kun stressi helpotti niin läskit alkoi sulamaan vaikken tehnyt mitään.

Ainahan sitä jonkin verran stressiä on. Luultavasti on myös endometrioosi. En tiedä miten paljon sekin turvottaa tai häiritsee hormonitoimintaa. Kilpirauhasen vajaatoimintakin on ollut 15 vuotta.

Vierailija
88/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskirjastossakin lukee "Vyötärölihavuus on kyseessä, kun ympärys ylittää naisilla 90 cm ja miehillä 100 cm." Siellä on myös mittausohjeet. 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00890

Ja silti just vastasin diabetesriskikartoitukseen, jossa kysyttiin onko vyötärönympärys yli 80cm.

Vierailija
89/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vyötärönympärys yli 80cm silloinkin kun painoin 55kiloa. Olen 171cm pitkä. Olin tuolloin tosi hoikka,mutta leveä vyötäröstä. Ruumiinrakenne.

Vierailija
90/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä jonkin verran stressiä on. Luultavasti on myös endometrioosi. En tiedä miten paljon sekin turvottaa tai häiritsee hormonitoimintaa. Kilpirauhasen vajaatoimintakin on ollut 15 vuotta.

Epäilemättä nuo kaikki vaikuttaa, itse huomasin myös että stressin jälkeen kk kiertoni palautui ennalleen. Liiallinen stressihän voi aiheuttaa vaikka ennenaikaiset vaihdevuodet mitkä lisää kilotolkulla painoa kai useimmille.

Vierailija
91/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulevaisuudessa luultavasti tähänkin on kehitetty joku laite, jolla voidaan mitata nopeasti ihon päältä se keskivartalon vaarallisen rasvan määrä. Saadaan sitten oikeat tulokset ja rintarangalta ja lantiolta leveärakenteisia ei enää suoraan tuomita. 

Vierailija
92/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä nuo kaikki vaikuttaa, itse huomasin myös että stressin jälkeen kk kiertoni palautui ennalleen. Liiallinen stressihän voi aiheuttaa vaikka ennenaikaiset vaihdevuodet mitkä lisää kilotolkulla painoa kai useimmille.

Hui, tuo hyvä muistaa!

Vierailija
93/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 v. 161 cm 55 kg vyötärönympärys 71 cm. Illallisen jälkeen useamman sentin enemmän, vuorokauden paaston jälkeen useita senttejä vähemmän. Ja riippuu miten suoli on toiminut ja mitä syönyt ja juonut. Ei se ympärys kaikilla ole todellakaan mihinkään kiveen hakattu.

Vierailija
94/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli teininä anorektikkona vyötärön ympärys 66cm ja muut mitat 177cm/47kg. Aikuisena 180cm/72kg oli jotain 77cm ja nyt on sitten 85cm. Eli joo en tiedä kenellä on helposti vyötärö vaikka 65cm normaalipainoisena.

No vaikka jollain 160 cm pitkällä omenavartaloisella, kuten mulla.

Painan 50 kg ja vyötärö on 63 cm.

Kun painoin 63 kg, vyötärö oli 78 cm.

Muita muotoja en saa, vaikka miten yrittäisin.

Vierailija
95/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 166cm/54kg. Vyötärönympärys 65cm (ei lapsia). Olen myös pitkäselkäisempää sorttia ja ylävartalolta hyvin siro. Kilot valahtavat tullessaan sitten tuonne reisi-takapuoliakselille. 

Vierailija
96/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kropan mallista. Päärynöillä voi lihavanakin olla alle tuon ja ompuilla voi laihanakin olla lähellä tuota 80 cm.

Itse omena. Pitkät ja kiinteät jalat ja lyhyt selkä. Oikeastaan vyötäröä ei ole olleenkaan, vaan olen sellainen suora pötkö. Olen 167/53 kg ja vyötärö 76 cm. Treenaan vatsalihaksia säännöllisesti ja vatsa on littana, mutta oikeasti kylkiluiden jälkeen alkaa heti lantio.

Kaverini on toista maata ja päärynä. Painaa minua yli kymmenen kiloa enemmän ja sama pituus eli, mutta kaikki on perseessä. Vyötärö on 68 cm, vaikka minua pullerompi.

Ihmisiä on tosiaan niin eri mallisia. Itsellä alkaa kans lantioluut heti kylkiluiden jälkeen. Eikä ole mikään kapea rintaranka eikä kapeat lantioluut, vaan molemmat leveät. Luulin että se johtuu omasta skolioosista, että ne on niin lähekkäin, sillä yleensä kun tämän mainitsee netissä, niin alkaa hirveä inttäminen, että ei ole mahdollista että lantioluut alkaa välittömästi kylkiluiden jälkeen. Mutta näköjään niin on jollan ilman skolioosiakin. Mulla on kans aika hoikat jalat, mutta ei mitenkään pitkät, normipituiset.

Noin minullakin on luut, vyötärönympärys on siis pakko mitata kylkiluiden ympäriltä.

T: se normaalipainoinen, jonka vyötärö on 90cm

Mullakin alimmat kylkiluut kiinni lantioluissa eli vaikka olisin kuinka anorektikko, vyötärönympärys ei mene alle 77 cm, koska se on kylkiluideni eli kapeimman kohtani vyötärönympärys. Ja kylkiluut ei laihduttamalla kapene.

Vierailija
97/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tosiaan hämää että miksi ne edes puhuu vyötärönympäryksestä. Vartalon kapein kohta eli vyötärö sijaitsee monilla useita senttejä eri paikassa kun se mistä tässä yhteydessä "vyötärö" neuvotaan mitattavan. Kuulun itse kanssa siihen porukkaan, että ihmettelen miten lantioluideni leveys liittyy "vyötärön"ympärykseen ja sisäelinrasvaan.

Vierailija
98/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin keskimittainen ja normaalissa painossa (hoikahko), ja vyötäröni on lähempänä 60 kuin 80. Olen sitä vartalotyyppiä, jossa rasvaa ei kerry lainkaan yläkroppaan vaan kaikki menee pebaan ja reisiin.

Vierailija
99/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

156 cm, 55 kg ja vyötärön ympärys tasan 70 cm, mittasin mittanauhalla just. Kaikille jotka nyt huutavat että ei voi olla, minulla on lihaksikas ns X-mallin kroppa ja kaikki ylimääräinen massa, pari kiloa ihannepainooni verrattuna, on reisissä ja takamuksessa. Vatsa on litteä ja ylävartalon lihakset erottuvat.

Vierailija
100/221 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla, mutta oonkin ollut aina riisikeppi. En tosin enää ihan niin paha kuin lapsena/teininä. Mitat 171/60kg, vy 72cm. Persettä onkin sitten 100cm eestä ja tissiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi