Mitä työhakemukseen pitää tänä päivänä laittaa ja mitä ei enää laiteta?
Vielä 2000-luvulla (2000-2010) piti hakemukseen laittaa esim. oma sotu kokonaisuudessaan ja jopa kertoa perhetilanteesta.
Nyt kun on ollut tapetilla yksityisyydensuoja, niin onko se muuttunut työhakemuksissa?
Eli mitä nykyään pitäis pistää niihin ja mitä ei?
Varmaan kaikki työpaikat listataan päivämäärineen yhä, mitäs muuta?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemuskirjeessä on tärkeätä ilmaista oma motivaatio kyseiseen tehtävään ja perusteltu näkemys, miksi olisit sopiva tehtävään. Lisäksi on hyvä kertoa vähän aikaisemmista työpaikoista ja itsestäsi työntekijänä. Pidä kuitenkin tarina tiiviinä - älä jaarittele. Rekrytoija ei jaksa lukea pitkiä tarinoita.
CV:ssä tulee olla koulutustiedot, olennaiset työpaikat tehtävänkuvauksineen, lisäksi kielitaito ja muu relevantti osaaminen. Keskity tässäkin olennaiseen. Esim. toimistotehtävissä ketään ei kiinnosta sun ajokortti, sotilasarvo, hygieniapassi tai koiran agilitymestaruudet.
Ikä tai kotiosoite ei ole pakollinen eikä myöskään kuva, mutta on outoa, jos ne puuttuu.
Terveisin, rekrytoija
Mitä outoa siinä on, jos ei kerro tehtävän kannalta epäolennaisia asioita, kuten ikää ja kotiosoitetta? Niitähän ei ole muutenkaan edes laillista työnhaussa kysellä.
Se on outoa, koska lähes kaikki sisällyttävät nuo CV:hensä ja niiden puuttuminen pistää silmään. Ei se tietenkään pakollista ole.
Eli et ole rekrytoinut ketään. Nimittäin oikeastihan kukaan täysipäinen ei enää laita osoitettaan työhakemukseen. Iän joku voi vielä laittaa, mutta yhä harvempi tekee sitäkään. Eikä sen paikka ole CV:ssä, jos se laitetaan.
Miksi ei laiteta osoitetta työhakemukseen? Kuinka työnantaja ilmoittaa haastattelusta tai valinnasta? Täytyyhän hakijan yhteystiedot olla hakemuksessa. 832
Me ei eletä enää 90-luvulla, jolloin ainut keino tavoittaa työnhakija oli kotiosoite tai lankapuhelin.
Noihin ei kukaan työnantaja enää ota yhteyttä.
Ne laittaa meiliä tai tekstaria kännyyn tai soittavat kännyyn.
Kotiosoitteeseen kukaan työnantaja ei mitään kirjepostia lähettele.
Siksi kotiosoite on turha.
En minä 80-luvullakaan kuvitellut työnantajan lähettävän postia, vaan osoitteen antamisella osoitetaan vähän muita asioita, luotettavuutta ja muodollisuutta. Olen aika paljon seurannut ohjeita hakemusten ja ansioluetteloiden tekoon noin 30 vuoden ajan, eikä niissä edelleenkään neuvota jättämään osoitetta pois.
Itse en halua sellaiseen firmaan, joka ottaa yhteyttä tekstarilla. Hyvä juttu, jos huonot akanat voi tuolla tavoin karsia jyvistä.
Mutta ole sinä vaan mirkkumikko(@)sähköposti.net, jonka kotiosoite on Poste Restante, eikä sitä siksi kehtaa edes kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään kiinnosta ootko ollut jätskimyyjänä 70-luvulla.
Kiinnostaa. Se kertoo ihmisestä paljon, jos on tehnyt töitä jo nuoresta pitäen. Jätskimyynnistä saa mm. asiakaspalvelukokemusta. Arvostan aina etenkin niitä hakijoita, jotka ovat tehneet jo kouluaikoina esim. puhelinmyyntiä tai olleet kaupan kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä tai kotiosoite ei ole pakollinen eikä myöskään kuva, mutta on outoa, jos ne puuttuu.
Terveisin, rekrytoija
Mihin tarvitset noita tietoja?
Luen ketjua ja mietin, pitäisikö jättää kotiosoite CV:stä pois. Minusta alkoi tuntua oudolta, että se on siellä.
Ja mitäpä väliä iälläkään; sitä tosin en ole kertonutkaan.
Jätä paikkakunta. Meillä on avoimena työ, jota tehdään osin etänä, mikä on ilmoituksessa myös kerrottu. Osa hakijoista näyttää tulkinneen sen niin, että työtä voi tehdä satojen kilometrien päästä käsin. Se ei ole mahdollista, koska toimistolla käyntejä tulee kuitenkin jonkin verran.
Eikös tuon voi selvittää itse hakemuksessa? Eli jos olette Helsingissä, niin raakkatko heti kättelyssä pois jyväskyläläisen, joka on valmis työviikkojen ajan asumaan työpaikkakunnalla.
Emme ole vielä raakanneet ketään pois, mutta jälleen kerran kannattaisi nostaa omia osakkeitaan työnantajan silmissä kertomalla tuollaiset asiat sen sijaan, että odottaa työnantajan haastattelussa alkavan kysellä, kuinka aikoo suoriutua töistä niin pitkällä välimatkalla TAI ei pääse haastatteluun, koska putoaa pois välimatkan takia kun kiinnostavia hakijoita on muutenkin paljon.
Just joo. Työnantaja voisi nostaa omia osakkeitaan sillä, että kertoo ilmoituksessa omat vaatimuksensa kokonaan. Eipä tulisi turhia hakemuksia eikä turhia haastatteluja.
Mutta ei, kun pitää leikkiä piilosilla oloa, jossa ilmoitukseen laitetaan vain osa tiedoista, ja sitten aletaan nälviä, kun hakija ei ole osannut katsoa kristallipallostaan, että etätyö tarkoittaakin hybridimallia.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan hakemukseen listata työpaikkoja. Ansioluetteloon listataan joko kolme viimeisintä tai haettavan tehtävän kannalta olennaiset niin, että avataan, mitä tehtäviin kuului. Ei päivämääriä, vain kuukausi ja vuosi. Js työsuhteen päättymisen syy. Lisäksi koulutus, mahdolliset kortit jos liittyvät haettavaan tehtävään (tulityökortit yms) ja jos kokee hyödylliseksi, niin voi laittaa harrastuksia. Tietysti myös nimi ja asuinpaikka. Ikää ei nykyisin enää monikaan kerro ansioluettelossa.
Hakemus sisältää neljä kohtaa:
- tervehdys ja kiinnostuksen ilmaisu
- osaaminen ja kokemus (ei toisteta ansioluetteloon kirjattua vaan nostetaan sieltä se haettavan tehtävän kannalta olennainen juttu)
- millainen on työntekijänä
- toive, että pääsee haastatteluun + allekirjoitus
Ja jos palkkatoivomusta kysytään, niin se pitää kirjata ennen viimeistä kohtaa.
Eikös se, että haluaa haastatteluun ole itsestään selvää eikä sitä tarvitse erikseen kirjoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.No voi voi. Itse olisin kysynyt rekrytoijana, että millä tavalla ajattelet siviilisäätysi tai lastesi lukumäärän liittyvän haettuun työtehtävään. Sen jälkeen olisi lähtenyt hakemus silppuriin.
Minä taas keskittyisin rekrytoijana valitsemaan parhaimman työntekijän avoinna olevaan tehtävään, mutta kukin tyylillään.
Meillä paras työntekijä ei ole henkilö, joka ei osaa edes 2020-luvun työnhakutaitoja. Siinä on ero puuhastelupajan ja kunnollisen työpaikan välillä, miten hakemuksia käsitellään.
Aikamoista puuhastelua teillä on, jos jokaiselta osoitteensa hakemukseen laittaneelta kysyt mainitemasi asiat, vaikket aio heitä edes palkata. Mahtaakohan sinulla muuta hommaa ollakaan? Ettet vaan olisi joku oikeista töistä sivuun laitettu hylkiö, jolle on pitänyt keksiä rooli työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa oli täydellinen syntymäaika ja loppuosa merkittynä.
Nykyään tuo on oikopolku identiteettivarkauksiin
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö laittaa syntymäaika tai henkilötunnus nykyään hakemuksiin?
Ennenvanhaan piti siis laittaa henkilötunnus loppuosineenkin.
Eikö siis edes ikää nykyään kerrota tyyliin "Olen 43-vuotias ja blaa blaa blaa..."?
Te-toimistossa sanottiin, että ikää ei missään nimessä kannata laittaa hakemukseen tai CV:seen, mikäli on nainen ja yli 25-vuotias. Joko olet potentiaalisessa lastentekoiässä tai sitten vaihdevuosi-ikäinen, jotka molemmat vaikuttavat työssä menestymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemukseen se mitä paikkaa hakee, omat vahvuudet ja sen osaamisen ja kokemuksen, mikä liittyy työhön.
Cv:n syntymäaika, ajokortti, koulutukset ja työkokemus. On jos paljon kaikkea niin kannattaa karsia pois ne cv:sta, mitkä ei liity tulevaan työhön. Kouluajan kesätyöt on syytä jättää pois, kun muuta kokemusta kertyy.
Ei mitään syntymäaikoja hakemukseen eikä ansioluetteloon.
Monet yritysten sähköiset hakemuspohjat edellyttävät syntymäajan täyttöä, se on ns. pakollinen kenttä. Useimmissa valmiissa CV pohjissa syntymäaika on isosti kaavakkeen alkuosassa. Toisaalta koulutuksen ja työpaikkojen päiväyksistä on helppo arvioida ikä.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla , kun haettiin työpaikka työhakemus alkoi sanoilla "Pyydän ystävällisesti tulla huomioon otetuksi, kun *****toimi/virka täytetään. Olen 23 vuotias ***** jne.
Työtodistusten kopiot laitettiin mukaan ja ne oli kaksi todistajaa allekirjoittanut.
Hetuja ja syntymäaikoja ei erikseen mainittu, mutta kyllähän ne näkyi niissä työtodistuksissa :D
Kaikissa oli täydellinen syntymäaika ja loppuosa merkittynä.
Peitin aina loppuosan liitteen kopiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis edes ikää nykyään kerrota tyyliin "Olen 43-vuotias ja blaa blaa blaa..."?
Te-toimistossa sanottiin, että ikää ei missään nimessä kannata laittaa hakemukseen tai CV:seen, mikäli on nainen ja yli 25-vuotias. Joko olet potentiaalisessa lastentekoiässä tai sitten vaihdevuosi-ikäinen, jotka molemmat vaikuttavat työssä menestymiseen.
Mulla on ikää jo 58v ja aloitan jokaisen hakemuksen kertomalla ikäni. Jos ikä on ongelma niin parempi, että se seikka käydään läpi heti eikä myöhemmin kun on käyty haistatteluissa, testeissä jne.
en oo koskaan tehnyt muuta cv:tä kuin citruunavissyä (hyvää) ja pidän kahjona koko touhua. Sopii toki muutenkin kahjoon aikaamme hyvin. m56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemukseen se mitä paikkaa hakee, omat vahvuudet ja sen osaamisen ja kokemuksen, mikä liittyy työhön.
Cv:n syntymäaika, ajokortti, koulutukset ja työkokemus. On jos paljon kaikkea niin kannattaa karsia pois ne cv:sta, mitkä ei liity tulevaan työhön. Kouluajan kesätyöt on syytä jättää pois, kun muuta kokemusta kertyy.
Monet yritysten sähköiset hakemuspohjat edellyttävät syntymäajan täyttöä, se on ns. pakollinen kenttä. Useimmissa valmiissa CV pohjissa syntymäaika on isosti kaavakkeen alkuosassa. Toisaalta koulutuksen ja työpaikkojen päiväyksistä on helppo arvioida ikä.
Kannattaa ilmiantaa tällaiset työpaikat vaikkapa yhdenvertaisuusvaltuutetulle. Työnhakijalta saa kysyä vain työn kannalta olennaisia tietoja. Ikä ei kuulu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa nainen on lapsentekoikäinen jo murrosiässä. Aika erikoinen juttu, että TE-toimisto katsoo, että nainen on aina väärän ikäinen työhön.
Ehkä naisille pitäisi maksaa ylimääräistä työttömyyskorvausta sukupuolen tuomasta työnhakuhaitasta.
Loppuun kannattaa laittaa, että tarvittaessa olen valmis työskentelemään ilman vaatteita, näin mahdollisuudet paranee saada työtä, jos on tiukka paikka ja pakko saada töitä.567
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa nainen on lapsentekoikäinen jo murrosiässä. Aika erikoinen juttu, että TE-toimisto katsoo, että nainen on aina väärän ikäinen työhön.
Ehkä naisille pitäisi maksaa ylimääräistä työttömyyskorvausta sukupuolen tuomasta työnhakuhaitasta.
Ei TE-keskus vaan niiden asiakkaat katsovat näin. Ja onhan siinä vinha perä. Jos nainen jää äitiyslomalle, niin se maksaa työnantajalle ja kaiken lisäksi vaatii vielä sijaisen rekrytoimista.
Vierailija kirjoitti:
Loppuun kannattaa laittaa, että tarvittaessa olen valmis työskentelemään ilman vaatteita, näin mahdollisuudet paranee saada työtä, jos on tiukka paikka ja pakko saada töitä.567
riippuu täysin siitä onko tussu, tissit ja perse vielä näytettävässä kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ilmiantaa tällaiset työpaikat vaikkapa yhdenvertaisuusvaltuutetulle. Työnhakijalta saa kysyä vain työn kannalta olennaisia tietoja. Ikä ei kuulu niihin.
Luulisi, että yhdenvertaisuusvaltuutettu osaisi ihan itse ilmiantaa kaikki rekryfirmat, mitkä tähän maahan on perustettu.
Ja mitäpä luulet tapahtuvan, jos minä ilmiannan ne? Ei mitään, eikä tapahdu mitään yhdellekään suurelle firmalle, joka lomakkeellaan tietoja kyselevät.
Sinne on suotavaa laittaa, milloin siirtyi ala-asteelta yläasteelle ja mitä valinnaisaineita valitsi 8. ja 9. vuosiluokille.
Riippuu tietysti millaista paikkaa hakee. Olen myös valmistunut AMK:sta aikuisena. Olen listannut CV:ssä kaikki aiemmat tutkinnot, myös yo-tutkinnon.
Työhakemuksessa olen kertonut aiemmasta työkokemuksesta lyhyesti tyyliin: tätä ennen työskentelin 10 vuotta X-alalla. Sitten olen kertonut ne aiemmalla alalla kertyneet geneeriset osaamiset (esimieskokemus, ihmissuhdetaidot, pedagoginen osaaminen), mistä on hyötyä nykyiselläkin alalla.