Trollaako ihmiset noiden ruokakulujen kanssa?
Vuodesta toiseen porukka aina vaan väittää syövänsä 200e/kk
Jos lasket viimeaikaiset rajut korotukset ja sitä ennen perusinflaation, ~3,5% vuodessa, ni vuoden 2010 kauppakulut 200e on nousseet lähemmäs 400e, mikä musta kuulostaakin normaalilta sinkun kuluilta (2000+ kcal/päivä).
Vai syöttekö siis jotain venäläistä vankilaruokaa?
Kommentit (51)
Tein kaurapuuroa, ainekset maksoi 59,05 ja tästä syö 4 annosta..
N. 75 euroa viikko, jos on paperia, pesuaineita sitten enemmän.
Tämä riippuu siitä mihin ihmisillä on varaa. Osa joutuu laskemaan ruokakulunsa käytettävissä olevan rahamäärän ehdoilla. Jos tämä rahamäärä ei ole noussut, vaan pienentynyt toki ruokakulut pienenevät samassa suhteessa.
On se mahdollista, kun ei ole erityisruokavalioita, tekee itse, käy kaupassa usein niin löytää hävikkituotteita, supertarjouksia jne. Syö papuja, ja keittelee pavut itse.
Tällä viikolla olen saanut lanttua 25 sentillä/kilo, perunaa 5kg eurolla, porkkanaa 2kg eurolla.
Kokonaisia silakoita 1,5 euron kilohintaan. ( hävikki)
Kun pitää kunnon kotivaran, ettei ole pakko ostaa kallista, jos ei halpaa ruokaa löydä.
Joka viikko en jaksa nipottaa, mutta tämä on mahdollista.
No jos on niin hölmö että ostaa edelleen niitä merkkejä jotka ennen oli paljon halvempia mut nyt hinnat huitelee pilvissä,niin tottakai kulut kasvaa. Itse vaihdoin Felix ketsupin alle euron ketsuppiin. Ne leikkeleet mitä ennen syötiin on nyt liian kalliita ja ostan halpamerkkejä. Oivariini vaihtui puolet halvempaan keijuun. Meillä siis ruokakulut ei ole noussut,koska mun raja edelleen on 200e viikko,niinku on ollu jo varmaan 10 vuotta. Rainbown mysli muuttui coopiksi ja hinta pompsahti itselleni liian kalliiksi ja jätän ostamatta.
Ja vaikka itse kirjoitat 200e kk,eikä viikko niinkuin meillä,niin ei ole tuplaantunut meidän kauppalaskut.
Vierailija kirjoitti:
On se mahdollista, kun ei ole erityisruokavalioita, tekee itse, käy kaupassa usein niin löytää hävikkituotteita, supertarjouksia jne. Syö papuja, ja keittelee pavut itse.
Tällä viikolla olen saanut lanttua 25 sentillä/kilo, perunaa 5kg eurolla, porkkanaa 2kg eurolla.
Kun pitää kunnon kotivaran, ettei ole pakko ostaa kallista, jos ei halpaa ruokaa löydä.
Toki on mahdollista, mutta elääkö siis keskiverto suomalainen työssäkäyväkin tuolla tavalla? Melko ankealta kuulostaa.
Pari vuotta sitten meni noin 400€/kk ja nyt on varmasti noussut 20-30% kulut. Sinkun ostoskori
Mulla on 35 euroa rahaa ruokaan. Seuraava palkka 15.1. Asun yksin.
Voisin periaatteessa syödä noin. Teen halpaa muhennosta pavuista. Sipulia, paprikaa, pinaattia sekaan. Illalla vaikka pari kananmunaa ja avokado. Marjoja olen itse kerännyt. Omenat halpoja jos hedelmiä haluaa. En syö montaa kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on mahdollista, mutta elääkö siis keskiverto suomalainen työssäkäyväkin tuolla tavalla? Melko ankealta kuulostaa.
Siis millä tavalla? Mun mielestä ei kuulosta ollenkaan ankealta, että olen noiden edellisten lisäksi löytänyt yöllä viikolla mm. salaattia, valmissalaattisrkoituksia, kirsikkatomaatteja, kesäkurpitsaa, paprikaa ja erilaisia hedelmiä 65 sentin kilohinnalla. En myöskään ymmärrä, että mitä kurjaa on pavuissa tai hyvässä kotivarassa.
Olen pieniruokainen. Viikossa menee n. 50e ruokakauppaan.
Me ollaan 2kk syöty niitä 2kg/1€ juureksia vähän joka välissä, tasapainottaa kauppalaskua ihan kivasti.
Silloin kun inflaatio lähti laukalle, päätin pitää budjetin ennallaan, lähinnä karsinut kalliista erikoisuuksista, jostain ananaskirsikoista tms.
Itse pärjään alle 200€ kuukaudessa ruokaostoksilla, - Viime aikoina on ollut vähän pakkokin kun elän työmarkkinatuella, josta maksan myös osan asumiskuluistani ((vuokrasta, säköstä ja vedestä). Elän jatkuvassa jännitystilassa, että kumpi käy ensin joudunko turvautumaan säästöihini, jota olen pitänyt puskuria, että voin tarpeen mukaan muuttaa kauemmaksikin töiden perässä- vai joudunko ja olenko pakotettu hakemaan toimeentulotukea kun syystä tai tosesta työmarkkinatuki ei riittäisi kattamaan menojani,
Nainen ja yhden hengen talous. Ruokakuluni ovat n. 400 euroa kuukaudessa enkä todellakaan tuhlaa rahaa ruokaan, syön terveellisesti, valmistan kaiken ruokani itse ja seuraan melko tarkasti myös tarjouksia.
Ei ole koskaan tarvinnut laskea paljonko rahaa menee ruokaan. Ruuan laatu on kuitenkin viimeinen mistä haluan tinkiä. Ruuassa määrä ei kompeisoi laatua. Syön mieluummin vähän, mutta parasta.
Koskaan kaupassa ei ole mitään 25senttiä kilo juureksia tai hedelmiä kun itse käyn. Kaalikin oli 1,20e/kg. Tälläsissä keskusteluissa aina puhutaan kuinka juurekset ovat aina alle euron kilo eikä koskaan ole kuitenkaan.
Täällä kaikki puhuu niin totta kuin osaa.
-Jäätteenmäki-
50€ saan kuukauden ruoat jos kituutan enkä syö lihaa, 100€ saan jo kunnon ruokaa 4 annosta päivässä kuukaudeksi.
Mulla on lihaksikkaana terveysintoilija-sinkkumiehenä mennyt ruokaan 6450€ tänä vuonna eli se on jotain 540€/kuukausi.