Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työhakemukseen pitää tänä päivänä laittaa ja mitä ei enää laiteta?

Vierailija
13.11.2022 |

Vielä 2000-luvulla (2000-2010) piti hakemukseen laittaa esim. oma sotu kokonaisuudessaan ja jopa kertoa perhetilanteesta.
Nyt kun on ollut tapetilla yksityisyydensuoja, niin onko se muuttunut työhakemuksissa?
Eli mitä nykyään pitäis pistää niihin ja mitä ei?

Varmaan kaikki työpaikat listataan päivämäärineen yhä, mitäs muuta?

Kommentit (256)

Vierailija
201/256 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pitääkö laittaa syntymäaika tai henkilötunnus nykyään hakemuksiin?

Ennenvanhaan piti siis laittaa henkilötunnus loppuosineenkin.

Eikö siis edes ikää nykyään kerrota tyyliin "Olen 43-vuotias ja blaa blaa blaa..."?

Te-toimistossa sanottiin, että ikää ei missään nimessä kannata laittaa hakemukseen tai CV:seen, mikäli on nainen ja yli 25-vuotias. Joko olet potentiaalisessa lastentekoiässä tai sitten vaihdevuosi-ikäinen, jotka molemmat vaikuttavat työssä menestymiseen.

Tosiasiassa nainen on lapsentekoikäinen jo murrosiässä. Aika erikoinen juttu, että TE-toimisto katsoo, että nainen on aina väärän ikäinen työhön.

Ehkä naisille pitäisi maksaa ylimääräistä työttömyyskorvausta sukupuolen tuomasta työnhakuhaitasta.

Ei TE-keskus vaan niiden asiakkaat katsovat näin. Ja onhan siinä vinha perä. Jos nainen jää äitiyslomalle, niin se maksaa työnantajalle ja kaiken lisäksi vaatii vielä sijaisen rekrytoimista.

Alle nelikymppisenä kirjoitin aina työhakemukseen iän. Siis ysärillä ... 

Vierailija
202/256 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein osio on se työhakemus. Lue huolellisesti läpi työpaikkailmoitus ja kerro soveltuvuudestasi työpaikkalmoituksessa vaadittuihin osa-alueisiin/tehtäviin.

Jos et jotain osa-aluetta handlaa, niin mainitse, että siitä sinulla ei ole siitä kokemusta kokemusta tai on vain vähän kokemusta, mutta kerrot miten siihen asiaan suhtaudut (oletko valmis siihen panostamaan ja siinä kehittymään sekä oppimaan).

Vapaamuotoisessa osuudessa voit yleisesti kertoa ominaisuuksistasi, harrastuksistasi, osaamisestasi tms., jotka näet hyödylliseksi kyseisessä työssä ja perustele miksi.

Lue se työpaikkailmoitus huolellisesti ja tee vaikka ranskalaisin viivoin ensin luonnos ja siitä sitten kokoat järkevän kokonaisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/256 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on joku läheinen luotettava ihminen, niin käy vielä hänen kanssaan läpi työpaikkailmoitus ja hakemuksesi, niin hän voi vielä tsekata, miltä hakemuksesi yleisesti vaikuttaa.

Jos sinun on itse vaikea "kehua" itseäsi, niin joku ystävä tai vaikka puoliso voi huomata jonkun kyseisessä työssä tärkeän ominaisuuden sinussa, jota et itse ole osannut mainita.

Vierailija
204/256 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikka 45, mutta näyttää vähän päälle 30seltä,hehkeältä ja nuorekkaalta, niin ei varmaan kannata ikäänsä mainita, mutta miten sen laittais hakemukseen..?  'Olen nuori nainen sieltä ja sieltä.....'  hetihän se tyssää siihen ikään, jos yli nelikymppisiä ei enää jonnekin huolita...vaikka näyttäis hyvältä ja ois osaaminen kunnossa....jollakinhan on heti mielikuva yli nelikymppisestä :) vaikka näyttäis ihan erilaiselta

Vierailija
205/256 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen pelleilyä, että duunaritöihin pitää laittaa hakemukseen palkkatoive? Kai ne tasan on miettineet, että mitä maksavat. Alimman TES-palkan tietysti. Vai koitetaanko huijata, että saataisi orjatyövoimaa? Ja otetaan se, joka tulee halvimmalla töihin? Kai nyt jokaisella on toisaalta palkan alaraja, toisaalta se palkka jolla ei etsi koko ajan parempaa työtä. Ja tuskin kukaan kieltäytyy paremmasta palkasta. Joten ihme pelleilyä.

Vierailija
206/256 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka 45, mutta näyttää vähän päälle 30seltä,hehkeältä ja nuorekkaalta, niin ei varmaan kannata ikäänsä mainita, mutta miten sen laittais hakemukseen..?  'Olen nuori nainen sieltä ja sieltä.....'  hetihän se tyssää siihen ikään, jos yli nelikymppisiä ei enää jonnekin huolita...vaikka näyttäis hyvältä ja ois osaaminen kunnossa....jollakinhan on heti mielikuva yli nelikymppisestä :) vaikka näyttäis ihan erilaiselta

Ei mitään tuollaisia "olen nuori nainen"... 🤭😁

Vierailija
207/256 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemuskirjeessä on tärkeätä ilmaista oma motivaatio kyseiseen tehtävään ja perusteltu näkemys, miksi olisit sopiva tehtävään. Lisäksi on hyvä kertoa vähän aikaisemmista työpaikoista ja itsestäsi työntekijänä. Pidä kuitenkin tarina tiiviinä - älä jaarittele. Rekrytoija ei jaksa lukea pitkiä tarinoita.

CV:ssä tulee olla koulutustiedot, olennaiset työpaikat tehtävänkuvauksineen, lisäksi kielitaito ja muu relevantti osaaminen. Keskity tässäkin olennaiseen. Esim. toimistotehtävissä ketään ei kiinnosta sun ajokortti, sotilasarvo, hygieniapassi tai koiran agilitymestaruudet.

Ikä tai kotiosoite ei ole pakollinen eikä myöskään kuva, mutta on outoa, jos ne puuttuu.

Terveisin, rekrytoija

Mitä outoa siinä on, jos ei kerro tehtävän kannalta epäolennaisia asioita, kuten ikää ja kotiosoitetta? Niitähän ei ole muutenkaan edes laillista työnhaussa kysellä. 

Se on outoa, koska lähes kaikki sisällyttävät nuo CV:hensä ja niiden puuttuminen pistää silmään. Ei se tietenkään pakollista ole.

Jos työnantajaehdokasta kiinnostaa ulkonäköni, olen hakemassa väärään paikkaan. Kaikki työpaikat, joissa ulkonäöllä on niin iso merkitys, ovat joko todella arveluttavia tai muuten työnkuvaani sopimattomia.

Eri

Vierailija
208/256 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. Oon 41 ja hakemusten tekoa on opetettu monessa paikassa aikoinaan enkä muista että missään ois laitettu henkilötunnusta kokonaisuudessaan siihen. Syntymäajan osa kyllä laitettiin. Siis vähän hetun muodossa tyyliin 240682. Mutta ei loppuosaa. Missä on opetettu laittamaan loppuosakin? Oltiinko ennen muka noin huolettomia, että hetua jaeltiin sinne tänne. 

Vierailija
209/256 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tuollaisia "olen nuori nainen"... 🤭😁

Nuorekas ja ketterä on sopisi paremmin, varsinkin jos rekryssä kehutaan työyhteisöä näillä sanoilla..🤭🤓

Vierailija
210/256 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.

Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.

No voi voi. Itse olisin kysynyt rekrytoijana, että millä tavalla ajattelet siviilisäätysi tai lastesi lukumäärän liittyvän haettuun työtehtävään. Sen jälkeen olisi lähtenyt hakemus silppuriin. 

Tässäpä se kohtaanto-ongelma kiteytyi loistavasti!

Vierailija
211/256 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä. Oon 41 ja hakemusten tekoa on opetettu monessa paikassa aikoinaan enkä muista että missään ois laitettu henkilötunnusta kokonaisuudessaan siihen. Syntymäajan osa kyllä laitettiin. Siis vähän hetun muodossa tyyliin 240682. Mutta ei loppuosaa. Missä on opetettu laittamaan loppuosakin? Oltiinko ennen muka noin huolettomia, että hetua jaeltiin sinne tänne. 

Vielä 1990-luvulla oli monissa hakemusmalleissa paikka hetulle ja kun nettilomakkeet tlivat sitä jopa kysyttiin.

Vierailija
212/256 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.

Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.

No voi voi. Itse olisin kysynyt rekrytoijana, että millä tavalla ajattelet siviilisäätysi tai lastesi lukumäärän liittyvän haettuun työtehtävään. Sen jälkeen olisi lähtenyt hakemus silppuriin. 

Minä taas keskittyisin rekrytoijana valitsemaan parhaimman työntekijän avoinna olevaan tehtävään, mutta kukin tyylillään.

Meillä paras työntekijä ei ole henkilö, joka ei osaa edes 2020-luvun työnhakutaitoja. Siinä on ero puuhastelupajan ja kunnollisen työpaikan välillä, miten hakemuksia käsitellään. 

Hr-tytöt, vaativissa asiantuntijatehtävissä-äään..🎶 😅

Vierailija
213/256 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi, mitä vailla, palkkatoivomus 60€/tunti ta 9800€/kk, alkupalkaksi.

Vierailija
214/256 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas keskittyisin rekrytoijana valitsemaan parhaimman työntekijän avoinna olevaan tehtävään, mutta kukin tyylillään.

Meillä paras työntekijä ei ole henkilö, joka ei osaa edes 2020-luvun työnhakutaitoja. Siinä on ero puuha

Ettet meinais HR-kalkkunoita kun ovat nimittäin entisiä tyttöjä he..

Vierailija
215/256 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pitää tehdä visuaalisesti kiinnostava CV: Jos olet hyvä piirtäjä, työnantaja kiinnostuu varmasti sarjakuvana esitetystä historiasta. Jos taas olet hyvä laulaja tai esiintyjä,  tee video. Se kannattaa tuottaa ammattilaisilla ja siihen kannattaa satsata. Tee kunnon kässäri ja palkkaa joku julkkis mukaan dialogiin jossa osaamisesi tulee esille. Joissain tapauksissa vain herättämällä huomio: Jätä tyhjä A4 jossa on vain lause: Soita jos kiinnostaa ja puhelinnumero. 

No vitsillä sisään. Nykyään ei enää arvosteta huomion hakua yllä mainituin keinoin. Simppeli siisti A4 ja oma aktiivisuus, siinä se. 

Vierailija
216/256 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että pistää siihen että ei kiinnosta työnteko niin saa heti suojatyöpaikan jostain korruptiolaitoksesta.

Vierailija
217/256 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Red flagit hakemuksessa, jos hakee mitään toimistohommaa:

Kirjoitusvirheet=ei osaa oikolukea tai käyttää kaveria siihen eli lähettäisi virheellisiä sähköposteja firmassa. Jos ei osaa edes suomea, kielitaito ei voi olla kummoinen (ne, joilla on lukihäiriö osaa yleensä käyttää oikolukijaa)

"Suurin saavutukseni on lapset" =Ei ymmärrä työelämän prioriteetteja, eikä omaa ammatillista identiteettiä tai suuntaa ja miten se pitää ilmaista työtä hakiessa.

Ohjelmistotaidoissa ei ole mainittu Microsoftin ohjelmia=joku joutuu käyttämään paljon aikaa opettamiseen, että tämä tyyppi osaisi tehdä esityksen tai excelin tai tehdä mitään Teamsilla. Vaikka koko pulju käyttää Maccia, yhteistyökumppanit tuskin.

Ei ole laittanut kuvaa tai kuva ei ole ammattimainen, vaan jokin pikainen selfie räpsy= et osaa olla esittelykelpoinen. Monilla firmoilla on henkilöstön kuvia netissä. Miten sinut sinne voi laittaa jos et edes hakemukseen saa kuvaasi aikana, jolloin kaikki on somessa. Varsinkin jos olet vanhempi, saatat edustavalla kuvalla todistaa, ettet ole vielä kiikkustuolissa. Ja tässä myös vinkki: katso jos firman henkilöpotretteja on netissä ja hae kuvaan sama tyyli. Ammattilaisen ottamat kuvat tekee paljon!

Vierailija
218/256 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on huippuhakemus:

"Hajen töypakikkaa."

Vierailija
219/256 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dickin kuvaa tai live-esitystä.

Vierailija
220/256 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti laitettava olevansa persu tai muuten äärioikeistofassari sekä vakuutus ammattiyhdistysvihahasta ja yli- ja viikonlopputyölupaus ilman palkalisiä.