Mitä työhakemukseen pitää tänä päivänä laittaa ja mitä ei enää laiteta?
Vielä 2000-luvulla (2000-2010) piti hakemukseen laittaa esim. oma sotu kokonaisuudessaan ja jopa kertoa perhetilanteesta.
Nyt kun on ollut tapetilla yksityisyydensuoja, niin onko se muuttunut työhakemuksissa?
Eli mitä nykyään pitäis pistää niihin ja mitä ei?
Varmaan kaikki työpaikat listataan päivämäärineen yhä, mitäs muuta?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä ilmoitettakoot, onko kyseessä rouwashenkilö, vaikos neiti-ihminen, joka vapaata paikkaa on tavoittelemassa. Tämän ohella kerrotaan, mistä talosta on kotoisin, jotta tiedetään kenen lapsia sitä ollaan. Sitten kerrot myös lapsukaisten määrän, montako hevosta talossa on sekä kissojen ja koirien nimet.
:D hehe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin piti listata joka ikinen työpaikka tarkkoine päivämäärineen CV:seen, sillä sanottiin, että jopa jo muutaman kuukauden aukko töiden teossa voi olla turn off työnantajille ja he haluavat syynätä, onko tällaisia aukkoja työhistoriassa.
Eli nyt ei tartte ees pistää vuosia noihin töihin??
Eikä ees listata kaikkia??
Ikinä ei ole tarvinut laittaa kuin haetun paikan kannalta olennaiset työtehtävät. Jos hakee esim. markkinointipäällikön paikkaa, ei ketään kiinnosta olitko 30 vuotta sitten hautasmaalla nurmikoita leikkaamassa tms. CV:n olisi hyvä mahtua yhdelle, ihan maksimissaan kahdelle A4:lle. Ei siihen koko elämäkertaa voi kirjoittaa.
Mutta jos on nuori työnhakija, joka hakee esim. kesätöihin, kyllä työnantajaa kiinnostaa, onko hän ollut aiemmin töissä - vaikkapa "vain" nurmikoita leikkaamassa.
Tietysti. Tuo nyt on itsestäänselvyys. Puhe oli vain siitä, pitääkö aina listata kaikki työpaikat päivämäärineen. Niinhän ei ole. Eikä sen nuorenkaan tarvitse päivämääriä laittaa. Riittää se, kauanko oli ko työssä ja mitkä olivat keskeisimmät työtehtävät.
Kyllä mä muistan, että oikein ohjeistettiin ysärillä, että CV:ssä kertoo omista harratuksista, siviilisäädystä ja jopa lapsista jne. että tulee ns. yksilöllinen hakemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.Miksi koet tarpeelliseksi mainostaa, että työnhakutaitosi ovat vielä 1990-luvulla? Sehän ei ole ollenkaan hyvä asia, että rekrytoija ei ole kartalla siitä, mitä tietoja hakemuksessa on ok olla ja mitä ei.
Työnantajan olisi siis kuulunut sanoa: Sulla on tarvittava koulutus ja riittävä työkokemus ja muutenkin vaikuttaisit sopivalta tähän työtehtävään, mutta voi hitsi, kun olet mennyt kirjoittelemaan tuonne alkuun tarpeettomia juttuja. Nyt me ei voida palkata sinua. Otetaankin se, joka ei kirjoittanut tarpeettomia tietoja. Tosin hänellä ei ole riittävää työkokemusta, mutta kyllä se hakemuksen muodollisuus ja nykyaikaisuus ratkaisee.
- Se siis pitää mennä näin?
Onneksi työnantajat ovat järkeviä eivätkä palstamammoja. Sain työpaikan. Se on ainoa, mikä merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se valmistumisvuosi lukiosta antaa suuntaa iälle, että mitä se ei ainakaan voi olla.
Jos hakija on kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1990, hän ei voi olla syntynyt vuonna 90 tai sen jälkeen. Ja voi vetää melko varmuudella johtopäätöksen, että hakija on aikaisintaan syntynyt joskus ennen vuotta 1973 tai 1972.
Miksi kukaan aikuinen laittaisi CV:seen ylioppilaaksi valmistumisvuotensa? Ellei sitten ole aikuislukiosta juuri valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.No voi voi. Itse olisin kysynyt rekrytoijana, että millä tavalla ajattelet siviilisäätysi tai lastesi lukumäärän liittyvän haettuun työtehtävään. Sen jälkeen olisi lähtenyt hakemus silppuriin.
Olisit siis vartavasten vaivautunut soittamaan ja kysymään? Miksi moinen vaiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen laitettiin hetu. Olen sitä ikäluokkaa, kun yläasteella oli konekirjoitusta valinnaisena ja tehtiin asiakirjoja. Hetu oli kaikissa asiakirjoissa. Ansioluetteloissa mainittiin lapsetkin asiakirjamalleissa.
Nykyisin nuo iät ja lapset jätetään pois. Monet kunnatkin hakee anonyymeissä rekryissa, joissa ei näy nimi, ikä, sukupuoli. Itse olen hakemuksiin iän laittanut.
Porvoossa ollut erikoiset käytännöt, kun hetu jaeltu kaikelle kansalle ja lapsetkin kirjattu työkokemuksesksi :D
Kyllä oli nuo ohjeet vielä - 90- luvun alkupuolella. Hetu, lasten lukumäärä ja siviilisääty. Itsekin ensimmäisiin hakemuksiin laitoin.
Varmasti oli Porvoossa. Normaalissa maailmassa ei ole ikinä ollut. Ihan tuhraan jankkaat päivänselvää asiaa vastaan. Jos sinä olet tuollaisia tietoja jaellut, ei se tarkoita, että se on ollut ohje yleisesti.
Minäkin muistan, kuinka eräs kaveri opiskeli 90-luvulla ja töitä hakiessa häntä aina inhotti laittaa hakemukseen sana naimaton. Opettajansa oli ohjeistanut, että voi käyttää sanaa perheetön.
Että ihan yleisesti on tämäkin siviilisäädyn maininta hakemuksessa ja/tai cv:ssä ollut ainakin vielä 90-luvulla käytössä.
-eri-
Minä jopa kirjoitin ysärillä hakemuksiin "olen 25-vuotias nuori, naimaton nainen."
Heh heh.
Silloinhan tuli se leffa "Nuori naimaton nainen". Muistaako kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.No voi voi. Itse olisin kysynyt rekrytoijana, että millä tavalla ajattelet siviilisäätysi tai lastesi lukumäärän liittyvän haettuun työtehtävään. Sen jälkeen olisi lähtenyt hakemus silppuriin.
Olisit siis vartavasten vaivautunut soittamaan ja kysymään? Miksi moinen vaiva?
Kiinnostaisi kuulla perustelu noin älyttömälle toiminnalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se valmistumisvuosi lukiosta antaa suuntaa iälle, että mitä se ei ainakaan voi olla.
Jos hakija on kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1990, hän ei voi olla syntynyt vuonna 90 tai sen jälkeen. Ja voi vetää melko varmuudella johtopäätöksen, että hakija on aikaisintaan syntynyt joskus ennen vuotta 1973 tai 1972.
Valmistuin viime vuonna amk:sta, olen 40 v. En todellakaan laita mitään lukion valmistumisaikoja työhakemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö laittaa syntymäaika tai henkilötunnus nykyään hakemuksiin?
Ennenvanhaan piti siis laittaa henkilötunnus loppuosineenkin.
Eikö siis edes ikää nykyään kerrota tyyliin "Olen 43-vuotias ja blaa blaa blaa..."?
En minä ainakaan keksi yhtään syytä jättää hetua pois cv:stä. Sehän yksilöi cv:n nimenomaan minulle eikä esimerkiksi jollekin muulle samannimiselle.
Just joo. Muistathan myös lähettää rahaa nigerialaisille. On nimittäin jutut sitä tasoa, että sinulta saa huijattua helposti mitä tahansa.
Ei ole ihme, että identiteettejä varastetaan, kun hetuja jaellaan sinne ja tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.Ei kovin pätevä paikka, kun alkeetkaan eivät ole tiedossa.
Alkurekrytoinnin hoiti rekrytointiin erikoistunut yritys. Sen jälkeen tuli haastattelut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä muistan, että oikein ohjeistettiin ysärillä, että CV:ssä kertoo omista harratuksista, siviilisäädystä ja jopa lapsista jne. että tulee ns. yksilöllinen hakemus.
Elämme vuotta 2022, jos et tiennyt. Työkkäri järjestää monenmoista CV-pajaa yms. jos työnhakutaidot ovat vielä 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.Ei kovin pätevä paikka, kun alkeetkaan eivät ole tiedossa.
Alkurekrytoinnin hoiti rekrytointiin erikoistunut yritys. Sen jälkeen tuli haastattelut.
Rekryalalla on jo jonkinlaista puuhastelupajaa. Ei se toimiala kerro, onko firma pätevä vai ei :D
En enää ihmettele kun nuoret koulutetutkin ihmiset valittelevat kun eivät saa työpaikkaa eivätkä edes kutsua haastatteluun. Antaa aika epäilyttävän kuvan jos piilottaa kaikki tietonsa, kuten hetun, syntymäajan, nimensä, puhelinnumeronsa sekä osoitteensa ja cv:stäkin on osa piilotettu niin että siellä on aukkoja.
Huomaa, että täällä on paljon pitäkäaikaistyöttömiä linjoilla. Menee iloisesti sekaisin CV ja työhakemus ja muutenkin on kyllä melkoisen sekavaa settiä. Hetu CV:ssä.... Kaikkea sitä kuuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas keskittyisin rekrytoijana valitsemaan parhaimman työntekijän avoinna olevaan tehtävään, mutta kukin tyylillään.
Meillä paras työntekijä ei ole henkilö, joka ei osaa edes 2020-luvun työnhakutaitoja. Siinä on ero puuhastelupajan ja kunnollisen työpaikan välillä, miten hakemuksia käsitellään.
Siis olennaista on työhakutaidot - ei työssä tarvittava osaaminen? Tuolla menetelmällä ei paras työtekijä tule valituksi. No, jokainen yritys tekee tietysti valinnat parhaaksi katsomallaan tavalla ja kantaa seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
En enää ihmettele kun nuoret koulutetutkin ihmiset valittelevat kun eivät saa työpaikkaa eivätkä edes kutsua haastatteluun. Antaa aika epäilyttävän kuvan jos piilottaa kaikki tietonsa, kuten hetun, syntymäajan, nimensä, puhelinnumeronsa sekä osoitteensa ja cv:stäkin on osa piilotettu niin että siellä on aukkoja.
Enemmän se epäilyttää, jos työnantaja kokee tarvitsevansa mainittuja tietoja (poislukien nimi ja puh.nro) ENNEN kuin on ketään palkannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan aikuinen laittaisi CV:seen ylioppilaaksi valmistumisvuotensa? Ellei sitten ole aikuislukiosta juuri valmistunut.
Esimerkiksi siksi että haluaa esittää aukottoman cv:n, eli milloin ylioppilaaksi, sitten armeija, opiskelu ja kaikki sen jälkeiset työpaikat (mikäli ovat alan työpaikkoja). Erottuuhan tuo sellaisen hakijan hakemuksesta joka on ollut valmistumisen jälkeen 10 vuotta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas keskittyisin rekrytoijana valitsemaan parhaimman työntekijän avoinna olevaan tehtävään, mutta kukin tyylillään.
Meillä paras työntekijä ei ole henkilö, joka ei osaa edes 2020-luvun työnhakutaitoja. Siinä on ero puuhastelupajan ja kunnollisen työpaikan välillä, miten hakemuksia käsitellään.
Siis olennaista on työhakutaidot - ei työssä tarvittava osaaminen? Tuolla menetelmällä ei paras työtekijä tule valituksi. No, jokainen yritys tekee tietysti valinnat parhaaksi katsomallaan tavalla ja kantaa seuraukset.
Työnhakutaidot ovat niin perustason taitoja, että niiden hallitseminen on vähimmäisvaatimus. Paras työntekijähän ei ole automaattisesti se, jolla on eniten työkokemusta, jos et sitä vielä tiennyt. Jos esim. kokenut työntekijä ei osaa kirjoittaa selkokielistä suomea, ei hänelle ole mitään käyttöä. Samoin kuin meillä ei ole mitään käyttöä henkilöllä, joka jakelee yksityisasioitaan ympäriinsä. Ties mitä tietoja hän firmasta jakelisi, kun ei sen vertaa leikkaa, että hetu, kotiosoite jne. eivät kuulu työhakemukseen.
Minäkin muistan, kuinka eräs kaveri opiskeli 90-luvulla ja töitä hakiessa häntä aina inhotti laittaa hakemukseen sana naimaton. Opettajansa oli ohjeistanut, että voi käyttää sanaa perheetön.
Että ihan yleisesti on tämäkin siviilisäädyn maininta hakemuksessa ja/tai cv:ssä ollut ainakin vielä 90-luvulla käytössä.
-eri-