Mitä työhakemukseen pitää tänä päivänä laittaa ja mitä ei enää laiteta?
Vielä 2000-luvulla (2000-2010) piti hakemukseen laittaa esim. oma sotu kokonaisuudessaan ja jopa kertoa perhetilanteesta.
Nyt kun on ollut tapetilla yksityisyydensuoja, niin onko se muuttunut työhakemuksissa?
Eli mitä nykyään pitäis pistää niihin ja mitä ei?
Varmaan kaikki työpaikat listataan päivämäärineen yhä, mitäs muuta?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen laitettiin hetu. Olen sitä ikäluokkaa, kun yläasteella oli konekirjoitusta valinnaisena ja tehtiin asiakirjoja. Hetu oli kaikissa asiakirjoissa. Ansioluetteloissa mainittiin lapsetkin asiakirjamalleissa.
Nykyisin nuo iät ja lapset jätetään pois. Monet kunnatkin hakee anonyymeissä rekryissa, joissa ei näy nimi, ikä, sukupuoli. Itse olen hakemuksiin iän laittanut.
Porvoossa ollut erikoiset käytännöt, kun hetu jaeltu kaikelle kansalle ja lapsetkin kirjattu työkokemuksesksi :D
Kyllä oli nuo ohjeet vielä - 90- luvun alkupuolella. Hetu, lasten lukumäärä ja siviilisääty. Itsekin ensimmäisiin hakemuksiin laitoin.
Niin oli!
Itse aloin väsätä työhakemuksia 1995, kun pääsin ylioppilaaksi. Olen siis 70-luvun loppupuolella syntynyt ja rustaillut työhakemuksia 1995 lähtien.
Minullakin oli konekirjoitus yläasteella ja muistan nuo asiakirjamallitkin.
Todellakin työhakemuksiin ja CV:iin rustattiin siviilisääty (naimisissa tai naimaton), sotu loppuosineen, kotiosoite ja jopa lapset saatettiin mainita (minulla ei toki silloin vielä ollut lapsia).
Oikein oli väliotsikko siinä sivussa, johon kirjoitettiin "siviilisääty naimaton"
En ole koskaan tuollaisia tietoja hakemuksiin laitellut, vaikka olin ollut jo vuosia töissä kun sinä vielä pakersit lukiossa jotain kuvitteellisia asiakirjamalleja. Ei siitä 90-luvun puolivälistä NIIN kauaa ole, etteikö yksityisyydensuojalaki olisi ollut voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemuskirjeessä on tärkeätä ilmaista oma motivaatio kyseiseen tehtävään ja perusteltu näkemys, miksi olisit sopiva tehtävään. Lisäksi on hyvä kertoa vähän aikaisemmista työpaikoista ja itsestäsi työntekijänä. Pidä kuitenkin tarina tiiviinä - älä jaarittele. Rekrytoija ei jaksa lukea pitkiä tarinoita.
CV:ssä tulee olla koulutustiedot, olennaiset työpaikat tehtävänkuvauksineen, lisäksi kielitaito ja muu relevantti osaaminen. Keskity tässäkin olennaiseen. Esim. toimistotehtävissä ketään ei kiinnosta sun ajokortti, sotilasarvo, hygieniapassi tai koiran agilitymestaruudet.
Ikä tai kotiosoite ei ole pakollinen eikä myöskään kuva, mutta on outoa, jos ne puuttuu.
Terveisin, rekrytoija
Mitä outoa siinä on, jos ei kerro tehtävän kannalta epäolennaisia asioita, kuten ikää ja kotiosoitetta? Niitähän ei ole muutenkaan edes laillista työnhaussa kysellä.
Se on outoa, koska lähes kaikki sisällyttävät nuo CV:hensä ja niiden puuttuminen pistää silmään. Ei se tietenkään pakollista ole.
Eli et ole rekrytoinut ketään. Nimittäin oikeastihan kukaan täysipäinen ei enää laita osoitettaan työhakemukseen. Iän joku voi vielä laittaa, mutta yhä harvempi tekee sitäkään. Eikä sen paikka ole CV:ssä, jos se laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko synttäri laittaa, muuten et pääse etenemään tekemässäsi hakemuksessa. Se ruudukko on jo valmiina siellä.
Älä hyvä ihminen hae laittomiin paikkoihin. Iän kysyminen työnhaku-tilanteessa on laitonta. Ilmiantoa tuollaisesta työnantajasta heti.
Ai missä vaiheessa iän kysymisestä tuli laitonta?
Siinä vaiheessa, kun asia kirjattiin Suomen lakiin. En nyt rupea finlexistä kaivelemaan, kun asia ei itseäni kiinnosta. Etsi googlella, jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Pakko synttäri laittaa, muuten et pääse etenemään tekemässäsi hakemuksessa. Se ruudukko on jo valmiina siellä.
Jos netissä on sellaisia hakemuksia, ne ovat laittomia. Voit ilmoittaa tyosuojelu.fi
Mitä EI saa kysyä työhaastattelussa?
Alla olevia aiheita koskevat kysymykset ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä:
Poliittinen kanta tai aktiivisuus – esim. mitä puoluetta kannatat?
Ikä – esim. minkä ikäinen olit valmistuessasi?
Parisuhde – esim. arvotatko parisuhteesi työsi edelle?
Asumisjärjestelyt – esim. asutko yksin vai puolisosi kanssa?
Vanhemmat ja lapset – esim. millä alalla vanhempasi ovat? Montako lasta sinulla on?
Rotu – esim. missä päin juuresi ovat? Mistä vanhempasi ovat kotoisin?
Uskonto – esim. kävitkö rippikoulun?
Sairaudet – esim. syötkö säännöllisesti lääkkeitä?
Seksuaalinen suuntautuminen – esim. kenen kanssa seurustelet?
Ammattiliitto – esim. mihin ammattiliittoon kuulut?
Raskaus – esim. oletko raskaana? Suunnitteletko perheenlisäystä?
Armeija – esim. onko sinulla armeija jo käytynä? Mikä sotilasarvo olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Word-tiedossa ei ole etenemisehtoja. Hakemus tehdään wordillä tai vastaavalla ja muutetaan pdf-muotoon ennen lähettämistä.
Töitä haetaan nykyisin paljon yritysten sähköisillä hakulomakkeilla, joihin on tallennettava tietyt tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemuskirjeessä on tärkeätä ilmaista oma motivaatio kyseiseen tehtävään ja perusteltu näkemys, miksi olisit sopiva tehtävään. Lisäksi on hyvä kertoa vähän aikaisemmista työpaikoista ja itsestäsi työntekijänä. Pidä kuitenkin tarina tiiviinä - älä jaarittele. Rekrytoija ei jaksa lukea pitkiä tarinoita.
CV:ssä tulee olla koulutustiedot, olennaiset työpaikat tehtävänkuvauksineen, lisäksi kielitaito ja muu relevantti osaaminen. Keskity tässäkin olennaiseen. Esim. toimistotehtävissä ketään ei kiinnosta sun ajokortti, sotilasarvo, hygieniapassi tai koiran agilitymestaruudet.
Ikä tai kotiosoite ei ole pakollinen eikä myöskään kuva, mutta on outoa, jos ne puuttuu.
Terveisin, rekrytoija
Mitä outoa siinä on, jos ei kerro tehtävän kannalta epäolennaisia asioita, kuten ikää ja kotiosoitetta? Niitähän ei ole muutenkaan edes laillista työnhaussa kysellä.
Se on outoa, koska lähes kaikki sisällyttävät nuo CV:hensä ja niiden puuttuminen pistää silmään. Ei se tietenkään pakollista ole.
Pitäisi pistää silmään hyvällä. Nimittäin puuttuminen kertoo siitä, että hakijat ovat päivittäneet työnhakutaitonsa nykypäivään eivätkä käytä samaa 30v vanhaa pohjaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen hae laittomiin paikkoihin. Iän kysyminen työnhaku-tilanteessa on laitonta. Ilmiantoa tuollaisesta työnantajasta heti.
Ai missä vaiheessa iän kysymisestä tuli laitonta?
2004
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759
Työnantaja saa käsitellä työntekijästä vain työsuhteen kannalta tarpeellisia henkilötietoja. Siinä vaiheessa, jos työsopimus syntyy, hetu on välttämätön mutta sitä ennen työnantajalla ei ole oikeutta kysyä sitä tai edes ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Word-tiedossa ei ole etenemisehtoja. Hakemus tehdään wordillä tai vastaavalla ja muutetaan pdf-muotoon ennen lähettämistä.
Töitä haetaan nykyisin paljon yritysten sähköisillä hakulomakkeilla, joihin on tallennettava tietyt tiedot.
Ja jos siellä kysytään ikää, ilmoitus työsuojeluun laittomasta toiminnasta. Pitää tuntea oikeutensa.
No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.
Miksi koet tarpeelliseksi mainostaa, että työnhakutaitosi ovat vielä 1990-luvulla? Sehän ei ole ollenkaan hyvä asia, että rekrytoija ei ole kartalla siitä, mitä tietoja hakemuksessa on ok olla ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin pätevä paikka, kun alkeetkaan eivät ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö laittaa syntymäaika tai henkilötunnus nykyään hakemuksiin?
Ennenvanhaan piti siis laittaa henkilötunnus loppuosineenkin.
Eikö siis edes ikää nykyään kerrota tyyliin "Olen 43-vuotias ja blaa blaa blaa..."?
Höpö höpö nyt taas. Ei koskaan ole työhakemuksiin laitettu hetun loppuosaa. Eikä edes alkuosaa, koska on laitonta kysyä ikää.
Se oli kyl ihan tavallista nollarilla
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Itse olisin kysynyt rekrytoijana, että millä tavalla ajattelet siviilisäätysi tai lastesi lukumäärän liittyvän haettuun työtehtävään. Sen jälkeen olisi lähtenyt hakemus silppuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö laittaa syntymäaika tai henkilötunnus nykyään hakemuksiin?
Ennenvanhaan piti siis laittaa henkilötunnus loppuosineenkin.
Eikö siis edes ikää nykyään kerrota tyyliin "Olen 43-vuotias ja blaa blaa blaa..."?
Höpö höpö nyt taas. Ei koskaan ole työhakemuksiin laitettu hetun loppuosaa. Eikä edes alkuosaa, koska on laitonta kysyä ikää.
Se oli kyl ihan tavallista nollarilla
Älä jaksa. Ei ole koskaan ollut. Ja se, että käytät sanaa "nollari", kertoo, että olet niin nuori, ettet töitä ole vielä ehtinyt hakemaankaan.
Noh, kun täällä on nyt asiantuntijoita paikalla, niin pistetäänkö CV:seen tutkinnot ja nimenomaan valmistumisvuosi?
Jos pistän siihen, että ylioppilas, valmistunut koulusta x vuonna x, niin siitähän pystyy suoraan laskemaan onko hakija kolmekymppinen, kaksikymppinen, nelikymppinen vai peräti kuusikymppinen.
Eli jos pistän, että olen valmistunut ylioppilaaksi 1995, kaikki tietävät, että olen pakostikin 70-luvulla syntynyt.
Samoin, kun listataan työpaikkoja, niistä jo näkee, minkä ikäinen hakija about on.
Vai jätetäänkö nuo vuodet pois :D ??
Vierailija kirjoitti:
Noh, kun täällä on nyt asiantuntijoita paikalla, niin pistetäänkö CV:seen tutkinnot ja nimenomaan valmistumisvuosi?
Jos pistän siihen, että ylioppilas, valmistunut koulusta x vuonna x, niin siitähän pystyy suoraan laskemaan onko hakija kolmekymppinen, kaksikymppinen, nelikymppinen vai peräti kuusikymppinen.
Eli jos pistän, että olen valmistunut ylioppilaaksi 1995, kaikki tietävät, että olen pakostikin 70-luvulla syntynyt.
Samoin, kun listataan työpaikkoja, niistä jo näkee, minkä ikäinen hakija about on.
Vai jätetäänkö nuo vuodet pois :D ??
Vain työn kannalta olennaiset tutkinnot. Yo-tutkinto aniharvoin on haetun työn kannalta olennainen. Paitsi jos olet juuri ylioppilaaksi päässyt eikä sinulla ole vielä muuta koulutusta. Vuosia ei tarvitse laittaa. Eikä niistä kyllä ikää voi päätellä, kun ylioppilaaksi voi kirjoittaa vaikka 80-vuotiaana. Ei kaikki käy päivälukiota.
Vierailija kirjoitti:
Mitä EI saa kysyä työhaastattelussa?
Alla olevia aiheita koskevat kysymykset ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä:
Poliittinen kanta tai aktiivisuus – esim. mitä puoluetta kannatat?
Ikä – esim. minkä ikäinen olit valmistuessasi?
Parisuhde – esim. arvotatko parisuhteesi työsi edelle?
Asumisjärjestelyt – esim. asutko yksin vai puolisosi kanssa?
Vanhemmat ja lapset – esim. millä alalla vanhempasi ovat? Montako lasta sinulla on?
Rotu – esim. missä päin juuresi ovat? Mistä vanhempasi ovat kotoisin?
Uskonto – esim. kävitkö rippikoulun?
Sairaudet – esim. syötkö säännöllisesti lääkkeitä?
Seksuaalinen suuntautuminen – esim. kenen kanssa seurustelet?
Ammattiliitto – esim. mihin ammattiliittoon kuulut?
Raskaus – esim. oletko raskaana? Suunnitteletko perheenlisäystä?
Armeija – esim. onko sinulla armeija jo käytynä? Mikä sotilasarvo olet?
Oh hoh. Näitä kyllä kysyttiin 90-luvulla ja vielä 2000-luvullakin.
Milloin tämä on muuttunut näin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niihin ei ole pakko vastata jos menevät tietosuojan piiriin. En missään tapauksessa laita esim osoitettani, postinumero riittää. En myöskään puh numeroa, sähköposti riittää. Syntymävuoden voin laittaa, sen tarkemmin en. Nämä selviävät jos hakemus johtaa jatkoon. Muutenkin osoitteen antaminen joillekin ramdomivuokrapaskoille, ei hyvä ajatus.