Mitä työhakemukseen pitää tänä päivänä laittaa ja mitä ei enää laiteta?
Vielä 2000-luvulla (2000-2010) piti hakemukseen laittaa esim. oma sotu kokonaisuudessaan ja jopa kertoa perhetilanteesta.
Nyt kun on ollut tapetilla yksityisyydensuoja, niin onko se muuttunut työhakemuksissa?
Eli mitä nykyään pitäis pistää niihin ja mitä ei?
Varmaan kaikki työpaikat listataan päivämäärineen yhä, mitäs muuta?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan hakemukseen listata työpaikkoja. Ansioluetteloon listataan joko kolme viimeisintä tai haettavan tehtävän kannalta olennaiset niin, että avataan, mitä tehtäviin kuului. Ei päivämääriä, vain kuukausi ja vuosi. Js työsuhteen päättymisen syy. Lisäksi koulutus, mahdolliset kortit jos liittyvät haettavaan tehtävään (tulityökortit yms) ja jos kokee hyödylliseksi, niin voi laittaa harrastuksia. Tietysti myös nimi ja asuinpaikka. Ikää ei nykyisin enää monikaan kerro ansioluettelossa.
Hakemus sisältää neljä kohtaa:
- tervehdys ja kiinnostuksen ilmaisu
- osaaminen ja kokemus (ei toisteta ansioluetteloon kirjattua vaan nostetaan sieltä se haettavan tehtävän kannalta olennainen juttu)
- millainen on työntekijänä
- toive, että pääsee haastatteluun + allekirjoitus
Ja jos palkkatoivomusta kysytään, niin se pitää kirjata ennen viimeistä kohtaa.
Tää on jännä että erikseen pitää imaista että haluaa haastatteluun, eiks ole oikeastaan itsestään selvää että jos työpaikkaa hakee niin haluaa haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä EI saa kysyä työhaastattelussa?
Alla olevia aiheita koskevat kysymykset ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä:
Poliittinen kanta tai aktiivisuus – esim. mitä puoluetta kannatat?
Ikä – esim. minkä ikäinen olit valmistuessasi?
Parisuhde – esim. arvotatko parisuhteesi työsi edelle?
Asumisjärjestelyt – esim. asutko yksin vai puolisosi kanssa?
Vanhemmat ja lapset – esim. millä alalla vanhempasi ovat? Montako lasta sinulla on?
Rotu – esim. missä päin juuresi ovat? Mistä vanhempasi ovat kotoisin?
Uskonto – esim. kävitkö rippikoulun?
Sairaudet – esim. syötkö säännöllisesti lääkkeitä?
Seksuaalinen suuntautuminen – esim. kenen kanssa seurustelet?
Ammattiliitto – esim. mihin ammattiliittoon kuulut?
Raskaus – esim. oletko raskaana? Suunnitteletko perheenlisäystä?
Armeija – esim. onko sinulla armeija jo käytynä? Mikä sotilasarvo olet?
Oh hoh. Näitä kyllä kysyttiin 90-luvulla ja vielä 2000-luvullakin.
Milloin tämä on muuttunut näin??
Miksi et lue ketjua? Vastaus löytyy sillä tavalla. Eikä osan noista kysyminen ole ollut laillista edes 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, kun täällä on nyt asiantuntijoita paikalla, niin pistetäänkö CV:seen tutkinnot ja nimenomaan valmistumisvuosi?
Jos pistän siihen, että ylioppilas, valmistunut koulusta x vuonna x, niin siitähän pystyy suoraan laskemaan onko hakija kolmekymppinen, kaksikymppinen, nelikymppinen vai peräti kuusikymppinen.
Eli jos pistän, että olen valmistunut ylioppilaaksi 1995, kaikki tietävät, että olen pakostikin 70-luvulla syntynyt.
Samoin, kun listataan työpaikkoja, niistä jo näkee, minkä ikäinen hakija about on.
Vai jätetäänkö nuo vuodet pois :D ??
Vain työn kannalta olennaiset tutkinnot. Yo-tutkinto aniharvoin on haetun työn kannalta olennainen. Paitsi jos olet juuri ylioppilaaksi päässyt eikä sinulla ole vielä muuta koulutusta. Vuosia ei tarvitse laittaa. Eikä niistä kyllä ikää voi päätellä, kun ylioppilaaksi voi kirjoittaa vaikka 80-vuotiaana. Ei kaikki käy päivälukiota.
Kyllä voi päätellä hyvin pitkällekkin iän. Jos kertoo, että on valmistunut lukiosta 1995, voidaan päätellä, että hakija on syntynyt 70-luvulla väkisinkin tai sitä aiemmin. Mutta ei esim. 80-luvulla tai siitä eteenpäin.
Lukion valmistumisvuodesta voi päätellä todellakin, onko hakija kaksikymppinen vai nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö laittaa syntymäaika tai henkilötunnus nykyään hakemuksiin?
Ennenvanhaan piti siis laittaa henkilötunnus loppuosineenkin.
Eikö siis edes ikää nykyään kerrota tyyliin "Olen 43-vuotias ja blaa blaa blaa..."?
Noin kannattaa aloittaa, jos et halua töitä. Mistä muuten olet saanut käsityksen, että hetu on pitänyt laittaa hakemukseen? Olen aloittanut työnhaun 80-luvun alussa ja ikinä en ole edes syntymäaikaa hakemukseen laittanut. Loppuosasta nyt puhumattakaan.
Jos työnantajalla on todellinen tarve työntekijälle ja jos olet hakijoista paras niin sen työpaikan saa vaikka et hioisi loputtomiin tai aloitat tönkösti. Tämä kokemukseni perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan hakemukseen listata työpaikkoja. Ansioluetteloon listataan joko kolme viimeisintä tai haettavan tehtävän kannalta olennaiset niin, että avataan, mitä tehtäviin kuului. Ei päivämääriä, vain kuukausi ja vuosi. Js työsuhteen päättymisen syy. Lisäksi koulutus, mahdolliset kortit jos liittyvät haettavaan tehtävään (tulityökortit yms) ja jos kokee hyödylliseksi, niin voi laittaa harrastuksia. Tietysti myös nimi ja asuinpaikka. Ikää ei nykyisin enää monikaan kerro ansioluettelossa.
Hakemus sisältää neljä kohtaa:
- tervehdys ja kiinnostuksen ilmaisu
- osaaminen ja kokemus (ei toisteta ansioluetteloon kirjattua vaan nostetaan sieltä se haettavan tehtävän kannalta olennainen juttu)
- millainen on työntekijänä
- toive, että pääsee haastatteluun + allekirjoitus
Ja jos palkkatoivomusta kysytään, niin se pitää kirjata ennen viimeistä kohtaa.
Tää on jännä että erikseen pitää imaista että haluaa haastatteluun, eiks ole oikeastaan itsestään selvää että jos työpaikkaa hakee niin haluaa haastatteluun.
Ei sitä pidä erikseen ilmaista. Varsinkaan tuollaisessa "toivon pääseväni haastatteluun" muodossa. Tulee tunne, että pikkulapsi on hakemassa ensimmäistä työtään. Aikuinen päättää hakemuksen ihan vain allekirjoituksella. Korkeintaan jotain "kerron itestäni mielelläni lisää haastattelussa" tyylistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, kun täällä on nyt asiantuntijoita paikalla, niin pistetäänkö CV:seen tutkinnot ja nimenomaan valmistumisvuosi?
Jos pistän siihen, että ylioppilas, valmistunut koulusta x vuonna x, niin siitähän pystyy suoraan laskemaan onko hakija kolmekymppinen, kaksikymppinen, nelikymppinen vai peräti kuusikymppinen.
Eli jos pistän, että olen valmistunut ylioppilaaksi 1995, kaikki tietävät, että olen pakostikin 70-luvulla syntynyt.
Samoin, kun listataan työpaikkoja, niistä jo näkee, minkä ikäinen hakija about on.
Vain työn kannalta olennaiset tutkinnot. Yo-tutkinto aniharvoin on haetun työn kannalta olennainen. Paitsi jos olet juuri ylioppilaaksi päässyt eikä sinulla ole vielä muuta koulutusta. Vuosia ei tarvitse laittaa. Eikä niistä kyllä ikää voi päätellä, kun ylioppilaaksi voi kirjoittaa vaikka 80-vuotiaana. Ei kaikki käy päivälukiota.
Kyllä voi päätellä hyvin pitkällekkin iän. Jos kertoo, että on valmistunut lukiosta 1995, voidaan päätellä, että hakija on syntynyt 70-luvulla väkisinkin tai sitä aiemmin. Mutta ei esim. 80-luvulla tai siitä eteenpäin.
Lukion valmistumisvuodesta voi päätellä todellakin, onko hakija kaksikymppinen vai nelikymppinen.
Googlaapa aikuislukio ja opi :) Ei mene nimittäin ollenkaan automaationa noin.
Aiemmin piti listata joka ikinen työpaikka tarkkoine päivämäärineen CV:seen, sillä sanottiin, että jopa jo muutaman kuukauden aukko töiden teossa voi olla turn off työnantajille ja he haluavat syynätä, onko tällaisia aukkoja työhistoriassa.
Eli nyt ei tartte ees pistää vuosia noihin töihin??
Eikä ees listata kaikkia??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis edes ikää nykyään kerrota tyyliin "Olen 43-vuotias ja blaa blaa blaa..."?
Noin kannattaa aloittaa, jos et halua töitä. Mistä muuten olet saanut käsityksen, että hetu on pitänyt laittaa hakemukseen? Olen aloittanut työnhaun 80-luvun alussa ja ikinä en ole edes syntymäaikaa hakemukseen laittanut. Loppuosasta nyt puhumattakaan.
Jos työnantajalla on todellinen tarve työntekijälle ja jos olet hakijoista paras niin sen työpaikan saa vaikka et hioisi loputtomiin tai aloitat tönkösti. Tämä kokemukseni perusteella.
Meillä hakemukset, jotka alkavat "Olen 43-vuotias kahden lapsen äiti..."-tyylillä, lähtevät automaationa poistoon. Jos hakija ei osaa kertoa, miksi hän hakee työtä meiltä heti alkuun, hän ei ole meille sopiva työntekijä. Meitä kun ei kiinnosta kenenkään yksityiselämä. Nykyisin tämä on aika yleinen linja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.No voi voi. Itse olisin kysynyt rekrytoijana, että millä tavalla ajattelet siviilisäätysi tai lastesi lukumäärän liittyvän haettuun työtehtävään. Sen jälkeen olisi lähtenyt hakemus silppuriin.
Minä taas keskittyisin rekrytoijana valitsemaan parhaimman työntekijän avoinna olevaan tehtävään, mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin piti listata joka ikinen työpaikka tarkkoine päivämäärineen CV:seen, sillä sanottiin, että jopa jo muutaman kuukauden aukko töiden teossa voi olla turn off työnantajille ja he haluavat syynätä, onko tällaisia aukkoja työhistoriassa.
Ikinä ei ole tarvinut laittaa kuin haetun paikan kannalta olennaiset työtehtävät. Jos hakee esim. markkinointipäällikön paikkaa, ei ketään kiinnosta olitko 30 vuotta sitten hautasmaalla nurmikoita leikkaamassa tms. CV:n olisi hyvä mahtua yhdelle, ihan maksimissaan kahdelle A4:lle. Ei siihen koko elämäkertaa voi kirjoittaa.
Ensimmäisenä ilmoitettakoot, onko kyseessä rouwashenkilö, vaikos neiti-ihminen, joka vapaata paikkaa on tavoittelemassa. Tämän ohella kerrotaan, mistä talosta on kotoisin, jotta tiedetään kenen lapsia sitä ollaan. Sitten kerrot myös lapsukaisten määrän, montako hevosta talossa on sekä kissojen ja koirien nimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Toissa kesänä hain töitä ja cv:n alussa mulla oli nimi, osoite, puh.no,sp-osoite, siviilisääty ja lasten lukumäärä.
Onneksi työnantajakaan (minua 20v nuorempi) ei tiennyt, ettei noita kuulu olla, koska sain paikan.No voi voi. Itse olisin kysynyt rekrytoijana, että millä tavalla ajattelet siviilisäätysi tai lastesi lukumäärän liittyvän haettuun työtehtävään. Sen jälkeen olisi lähtenyt hakemus silppuriin.
Minä taas keskittyisin rekrytoijana valitsemaan parhaimman työntekijän avoinna olevaan tehtävään, mutta kukin tyylillään.
Meillä paras työntekijä ei ole henkilö, joka ei osaa edes 2020-luvun työnhakutaitoja. Siinä on ero puuhastelupajan ja kunnollisen työpaikan välillä, miten hakemuksia käsitellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistunut lukiosta 2013 ja olen 38-vuotias. Mietipä sitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä vuosina 2004-2016 ja 2018-2022. Minkä ikäinen mielestäsi olen?
Olet syntynyt mitä luultavimmin 1984 tai sitä aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan keksi yhtään syytä jättää hetua pois cv:stä. Sehän yksilöi cv:n nimenomaan minulle eikä esimerkiksi jollekin muulle samannimiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä vuosina 2004-2016 ja 2018-2022. Minkä ikäinen mielestäsi olen?
Olet syntynyt mitä luultavimmin 1984 tai sitä aikaisemmin.
Väärin meni :) Olen syntynyt vuonna 1991.
Kyllä se valmistumisvuosi lukiosta antaa suuntaa iälle, että mitä se ei ainakaan voi olla.
Jos hakija on kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1990, hän ei voi olla syntynyt vuonna 90 tai sen jälkeen. Ja voi vetää melko varmuudella johtopäätöksen, että hakija on aikaisintaan syntynyt joskus ennen vuotta 1973 tai 1972.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei ole tarvinut laittaa kuin haetun paikan kannalta olennaiset työtehtävät. Jos hakee esim. markkinointipäällikön paikkaa, ei ketään kiinnosta olitko 30 vuotta sitten hautasmaalla nurmikoita leikkaamassa tms. CV:n olisi hyvä mahtua yhdelle, ihan maksimissaan kahdelle A4:lle. Ei siihen koko elämäkertaa voi kirjoittaa.
Mutta jos on nuori työnhakija, joka hakee esim. kesätöihin, kyllä työnantajaa kiinnostaa, onko hän ollut aiemmin töissä - vaikkapa "vain" nurmikoita leikkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan keksi yhtään syytä jättää hetua pois cv:stä. Sehän yksilöi cv:n nimenomaan minulle eikä esimerkiksi jollekin muulle samannimiselle.
Just joo. Muistathan myös lähettää rahaa nigerialaisille. On nimittäin jutut sitä tasoa, että sinulta saa huijattua helposti mitä tahansa.