Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Mun mies on 33 v eikä ole saanut kertaakaan ostettua viiniä alkosta ilman että kysytään paperit. Eikä kyllä näytä 18 vuotiaalle.
Henkilöllisyystodistuksesta näkee kätevästi koko nimen, jonka voi sitten kotiin tultuaan googlata. Naisia ei varmaankaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Henkilöllisyystodistuksesta näkee kätevästi koko nimen, jonka voi sitten kotiin tultuaan googlata. Naisia ei varmaankaan haittaa.
Ihan niinkuin sitä kassan parikymppistä tyttöstä kiinnostaisi joku neljäkymppinen ukko joka on kaljaostoksilla. Eikä kiinnosta niitä muitakaan kassalla olevia asiakkaita sen enempää. Yrittäkää jo päästä yli siitä että ette oikeasti ole pätkään vertaa niin mielenkiintoisia että tuollaiset salaliittoteoriat ikinä toteutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ollut tapana pudottaa joku olutpullo vahingossa siihen lattialle jos kieltäydytään myymästä ilman henkkareiden näyttöä. Toki kohteliaasti tarjoudun rikkoutuneen pullon maksamaan mutta samalla pahoittelen etten itseasiassa voikaan maksaa koska en pysty näyttämään henkkareita ja siten ostaa olutta.
Yleensä on parista kerrasta opittu olemaan kysymättä.
Nämä kostofantasiat, joiden kirjoittajat eivät uskaltaisi koskaan tehdä muuta kuin vähän kyräillä - selän takana tietysti- ovat äärimmäisen noloja.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee hyvä olo, kun kun kassanainen luulee minua nuoreksi. Nainen25V
Sinähän OLET nuori. Ei tunnu hyvältä, kun minua ei luulla nuoreksi, mutta silti kysytään paperit, koska halutaan jotenkin "piristää mun päivää." Miksi se piristäisi vanhaa jos luullaan lapseksi? Iän mukainen kohtelu piristäisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on 33 v eikä ole saanut kertaakaan ostettua viiniä alkosta ilman että kysytään paperit. Eikä kyllä näytä 18 vuotiaalle.
So? Onko joku sanonut, että näyttäisi? On sanottu, että jos näyttää alle 30-vuotiaalta, kysytään henkkarit. 30, ei 18. Ja 33 vuotias voi hyvin helposti näyttää vähän alle 30 vuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän OLET nuori. Ei tunnu hyvältä, kun minua ei luulla nuoreksi, mutta silti kysytään paperit, koska halutaan jotenkin "piristää mun päivää." Miksi se piristäisi vanhaa jos luullaan lapseksi? Iän mukainen kohtelu piristäisi enemmän.
Se on ihan iän mukaista kohtelua että oletetaan keski-ikäisellä olevan sen verran käytöstapoja että ei hermostu siitä jos parikymmentä vuotta nuorempi kassahenkilö ei osaa varmuudella arvioida ikääsi, vaan varmuuden vuoksi kysyy paperit jotta voisi tehdä työnsä ohjeiden mukaan.
Onkohan tää käytäntö jotenkin viime aikoina tiukentunut, kun Alkossa on pyydetty näyttämään papereita selvästi tiheämmin ja tänään jopa ruokakaupassa, jossa multa ei ole kyselty henkkareita enää vuosiin? Tuskin olen ainakaan nuorentunut...
N31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan iän mukaista kohtelua että oletetaan keski-ikäisellä olevan sen verran käytöstapoja että ei hermostu siitä jos parikymmentä vuotta nuorempi kassahenkilö ei osaa varmuudella arvioida ikääsi, vaan varmuuden vuoksi kysyy paperit jotta voisi tehdä työnsä ohjeiden mukaan.
En tietenkään hermostu siinä kassalla. Aivan kuin mistään ei täällä saisi kirjoittaa ilman, että oletetaan jonkun repineen housunsa myös kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So? Onko joku sanonut, että näyttäisi? On sanottu, että jos näyttää alle 30-vuotiaalta, kysytään henkkarit. 30, ei 18. Ja 33 vuotias voi hyvin helposti näyttää vähän alle 30 vuotiaalta.
Se ikäraja ei ole 30 vuotta. Mitä helkkarin väliä sillä on, jos 33-vuotias näyttää 30-vuotiaalta, kun ei kuitenkaan näytä alaikäiseltä?
Väitän että jos nyt testattaisiin jollakin kyselyllä myyjiltä, mikä on alkoholituotteiden ikäraja, sieltä tulisi myös näitä 30 vastanneita. Nuorethan eivät välttämättä tiedä, koska eivät juo enää kovinkaan usein alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ikäraja ei ole 30 vuotta. Mitä helkkarin väliä sillä on, jos 33-vuotias näyttää 30-vuotiaalta, kun ei kuitenkaan näytä alaikäiseltä?
Väitän että jos nyt testattaisiin jollakin kyselyllä myyjiltä, mikä on alkoholituotteiden ikäraja, sieltä tulisi myös näitä 30 vastanneita. Nuorethan eivät välttämättä tiedä, koska eivät juo enää kovinkaan usein alkoholia.
Ohjeistus on silti se 30 vuotta. Sen mukaan kassat toimivat. Voit koitata vängätä mitä haluat, mutta olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olet ihan vakavissasi sitä mieltä, että osa suomalaisista luulee, että lain mukaan vasta 30-vuotiaalle saa myydä alkoholia? En usko, että yksikään aikuinen luulee näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla homma onkin aivan eri uskon ja se nähdään hienona asiana koska miesten maailmassa se on noloa,todella suuri takertumisen ja vittuilun ja ilkeilyn aihe aina uudestaan ja uudestaan jos näytät nuorelta ja sulla ei ole partaa. Itseä on vuosia kouluaikoina kiusattu babyfacen takia ja vieläkään ei kunnon partaa ole ja olen 35 vuotias. Olen joutunut vieläkin terapiassa käsittelemään tätä asiaa ja minäkuvaani koska treffeillä yms ollessa naiset katsoo välillä nuoreksi teiniksi ja epämiehekkääksi. Naiset ei tunnu ymmärtävän sitä eroa miesten maailmassa mitä tästä asiasta olen kaveri naisten kanssa keskustellut. Ei todellakaan ole mukavaa kuultavaa ja kun asialle et voi mitään ja kukaan ei ymmärrä yhtään miltä tuntuu
Kannattaa aina jättää ostokset kassalle jos kysyy niin sit voi nauraa kysyjälle.
Olen itse todella nuorekas 30 mies ja minuakin on elämässä paljon kiusattu sen takia että olen " epämiehekäs" ja lapsen näköinen. On sanottu vauvapersenaamaksi yms... . Ei todellakaan piristä kassalla papereita näyttää vaan ahdistaa kun katsotaan nokan vartta pitkin teiniksi ennen omaa vuoroa. Kokisitte itse niin ymmärtäisitte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne myyjät kysele papereita siksi, että haluaisivat piristää päivää, vaan siksi, että ovat epävarmoja iästä. Olen 38-vuotias itse, ja edelleen vielä kysellään välillä henkkareita. Ihan mukisematta ne näytän.
Ainoa tilanne, jossa papereiden kysyminen on tuntunut kummalta, on se, kun myyjä katsoi mua kuin alaikäistä ja kysyi paperit selkeästi olettaen, ettei mulla ole niitä näyttää. Kaivoin henkkarit esiin, johon tuumasi hämmästellen: "Jaa olihan sulla ikää." Tuossa kohti mietin, että jos lähemmäs 40-vuotiasta luulee 17-vuotiaaksi, täytyy olla näössä jotain vikaa, kun ryppyjäkin jo naamassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on ohjeistanut että jos et ole varma onko yli 30-vuotias niin kysy paperit, niin mitäpä työntekijä voi muuta tehdä kuin noudattaa työnantajan ohjeistusta?
Miksi hemmetissä pitää olla varma että on yli 30- vuotias, kun ikäraja alkoholijuomille on 18 v. Se kai tässä älyttömyydessä eniten mättää.
Näinhän se on ja ketjusta päätellen hieman harvempi on asian ymmärtänyt. Järjettömiäkin sääntöjä vaalitaan ja niihin tarraudutaan kuin riepuun, eikä niistä ainakaan sovi valittaa.
-ap
Itsepä olet niin hidas papereiden näyttämisessä, että jonot takanasi matelevat.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse todella nuorekas 30 mies ja minuakin on elämässä paljon kiusattu sen takia että olen " epämiehekäs" ja lapsen näköinen. On sanottu vauvapersenaamaksi yms... . Ei todellakaan piristä kassalla papereita näyttää vaan ahdistaa kun katsotaan nokan vartta pitkin teiniksi ennen omaa vuoroa. Kokisitte itse niin ymmärtäisitte
Mä oon 31v nainen ja aina kun ostoksissani on jotain K18 tuotteita multa kysytään henkkarit, en siitä jaksa suurta stressiä ottaa. Yleensä mulla on kaupassa mukana 13 vuotiaat poikani, joita tilanne kyllä huvittaa.
Miettikää nyt itse. Jos olet kassanhoitaja, ja työnantaja on ohjeistanut, että kaikilta alle 30 - vuotiailta näyttäviltä on kysyttävä henkkarit, kun hihnalla on alkoholia tai tupakkaa, ja tästä ei luisteta yhtään. Miksikö? No siksi, että siellä jonossa saattaa olla mystery shoppaaja ikärajaostostensa kanssa, ja jos et kysy sitä henkkaria selkeästi nuoren näköiseltä, niin käry käy. Seurauksena on työntekijälle varoitus, eikä kauppakaan sanktioitta selviä. Mitenköhän toimisit? Jätät edelleen henkkarin kysymättä? Tuskinpa.
Ottakaa se pää pois takapuolesta ja näyttäkää paperit mukisematta, niin kenenkään ei tarvitse odottaa. Jos se nyt siitä on kiinni.
Jätä sit ne kaljat ostamatta.