Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta

Vierailija
13.11.2022 |

Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.

Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.

Kommentit (799)

Vierailija
781/799 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 40-vuotias mies. Kun ajan viikinkipartani niin aina kysytään papereita. Otan sen kohteliaisuutena. Tulee nuorekas olo varsinkin jos kysyjä on söpö 20-vuotias neitokainen. Ugh ugh! Runks runks!

Vierailija
782/799 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää nyt itse. Jos olet kassanhoitaja, ja työnantaja on ohjeistanut, että kaikilta alle 30 - vuotiailta näyttäviltä on kysyttävä henkkarit, kun hihnalla on alkoholia tai tupakkaa, ja tästä ei luisteta yhtään. Miksikö? No siksi, että siellä jonossa saattaa olla mystery shoppaaja ikärajaostostensa kanssa, ja jos et kysy sitä henkkaria selkeästi nuoren näköiseltä, niin käry käy. Seurauksena on työntekijälle varoitus, eikä kauppakaan sanktioitta selviä. Mitenköhän toimisit? Jätät edelleen henkkarin kysymättä? Tuskinpa.

Ottakaa se pää pois takapuolesta ja näyttäkää paperit mukisematta, niin kenenkään ei tarvitse odottaa. Jos se nyt siitä on kiinni.

Ei nää sitä tajua, he vaan jaksaa uhriutua kuinka väärin heitä kohtaan on tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/799 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse todella nuorekas 30 mies ja minuakin on elämässä paljon kiusattu sen takia että olen " epämiehekäs"  ja lapsen näköinen. On sanottu vauvapersenaamaksi yms... . Ei todellakaan piristä kassalla papereita näyttää vaan ahdistaa kun katsotaan nokan vartta pitkin teiniksi ennen omaa vuoroa. Kokisitte itse niin ymmärtäisitte

Mä oon 31v nainen ja aina kun ostoksissani on jotain K18 tuotteita multa kysytään henkkarit, en siitä jaksa suurta stressiä ottaa. Yleensä mulla on kaupassa mukana 13 vuotiaat poikani, joita tilanne kyllä huvittaa.

Periaatteessa kassan pitäisi pyytää myös pojiltasi henkkarit, koska, uskokaa tai älkää, tämä ikärajavalvonta käsittää myös alkoholin välittämisen alaikäisille. Jos kassahenkilön vaakakupissa on toisaalta oma työpaikka, toisaalta asiakkaan kiukku ja jääminen ilman ostoksia, se asiakas häviää aina. Se, että joku jättäisi kaikki ostoksensa siihen on hyttysen pieru erämaassa. Ei nimittäin hetkauta yhtään.

Vierailija
784/799 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina jättää ostokset kassalle jos kysyy niin sit voi nauraa kysyjälle.

Ei se sitä kassaa haittaa, jonossa olevia asiakkaita tosin saattaa haitata

Vierailija
785/799 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on 33 v eikä ole saanut kertaakaan ostettua viiniä alkosta ilman että kysytään paperit. Eikä kyllä näytä 18 vuotiaalle.

So? Onko joku sanonut, että näyttäisi? On sanottu, että jos näyttää alle 30-vuotiaalta, kysytään henkkarit. 30, ei 18. Ja 33 vuotias voi hyvin helposti näyttää vähän alle 30 vuotiaalta.

Ei. Ne seuraa s-kortin kautta ikärajakirjauksia. Sanomista tulee, jos s korttiaon vingutettu ja henkilö on 29 ja ostanut ikärajavalvotun tuotteen, eikä henkkareiden kysymistä ole kirjattu.

Onko laillista seurata asiakasta tällä tavoin?

Vierailija
786/799 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on 33 v eikä ole saanut kertaakaan ostettua viiniä alkosta ilman että kysytään paperit. Eikä kyllä näytä 18 vuotiaalle.

So? Onko joku sanonut, että näyttäisi? On sanottu, että jos näyttää alle 30-vuotiaalta, kysytään henkkarit. 30, ei 18. Ja 33 vuotias voi hyvin helposti näyttää vähän alle 30 vuotiaalta.

Ei. Ne seuraa s-kortin kautta ikärajakirjauksia. Sanomista tulee, jos s korttiaon vingutettu ja henkilö on 29 ja ostanut ikärajavalvotun tuotteen, eikä henkkareiden kysymistä ole kirjattu.

Tästä olis kyllä kiva saada lisätietoa joltain oikeasti tietävältä. Ensinnäkin, miksi ihmeessä tuo olisi ongelma, koska se 30 vuoden ikäraja papereiden kysymiselle on just siksi, että tarkka iän arvioiminen on vaikeaa. Ja toisekseen, toi kuulostaa kyllä tosi arveluttavalta, että etukortin tietoja yhdistetään tuolleen ikärajavalvottujen tuotteiden ostorekisteriksi. GDPR:n mukaanhan yksilöllä on oikeus tietää, mihin hänen tietojaan käytetään. Mitäköhän S-Ryhmä vastaisi? Ymmärrän kyllä, että etukortin käyttäjä on myynyt sielunsa vastineeksi bonuksista ja alennuksista, mut meneekö se oikeasti niin, että niitä tietoja saa sit käyttää mihin tahansa?

Mun mielestä tää tieto tuli ekan kerran viestissä, jossa sanottiin, että se 30 vuotta perustuu lakiin, ja siksi en pidä sitä luotettavana.

Vierailija
787/799 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse todella nuorekas 30 mies ja minuakin on elämässä paljon kiusattu sen takia että olen " epämiehekäs"  ja lapsen näköinen. On sanottu vauvapersenaamaksi yms... . Ei todellakaan piristä kassalla papereita näyttää vaan ahdistaa kun katsotaan nokan vartta pitkin teiniksi ennen omaa vuoroa. Kokisitte itse niin ymmärtäisitte

Mä oon 31v nainen ja aina kun ostoksissani on jotain K18 tuotteita multa kysytään henkkarit, en siitä jaksa suurta stressiä ottaa. Yleensä mulla on kaupassa mukana 13 vuotiaat poikani, joita tilanne kyllä huvittaa.

Periaatteessa kassan pitäisi pyytää myös pojiltasi henkkarit, koska, uskokaa tai älkää, tämä ikärajavalvonta käsittää myös alkoholin välittämisen alaikäisille. Jos kassahenkilön vaakakupissa on toisaalta oma työpaikka, toisaalta asiakkaan kiukku ja jääminen ilman ostoksia, se asiakas häviää aina. Se, että joku jättäisi kaikki ostoksensa siihen on hyttysen pieru erämaassa. Ei nimittäin hetkauta yhtään.

Tiedän, mutta ei ole pojilta koskaan kysytty. Olen joskus itsekin työskennellyt kassalla ja törmännyt usein riehuviin asiakkaisiin, kun heidän henkkarit kysytään.

Vierailija
788/799 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, mutta ei ole pojilta koskaan kysytty. Olen joskus itsekin työskennellyt kassalla ja törmännyt usein riehuviin asiakkaisiin, kun heidän henkkarit kysytään.

Vierailija
789/799 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää nyt itse. Jos olet kassanhoitaja, ja työnantaja on ohjeistanut, että kaikilta alle 30 - vuotiailta näyttäviltä on kysyttävä henkkarit, kun hihnalla on alkoholia tai tupakkaa, ja tästä ei luisteta yhtään. Miksikö? No siksi, että siellä jonossa saattaa olla mystery shoppaaja ikärajaostostensa kanssa, ja jos et kysy sitä henkkaria selkeästi nuoren näköiseltä, niin käry käy. Seurauksena on työntekijälle varoitus, eikä kauppakaan sanktioitta selviä. Mitenköhän toimisit? Jätät edelleen henkkarin kysymättä? Tuskinpa.

Ottakaa se pää pois takapuolesta ja näyttäkää paperit mukisematta, niin kenenkään ei tarvitse odottaa. Jos se nyt siitä on kiinni.

Käytäntö taitaa olla laiton. Tietosuojalain mukaan henkilötietoja ei saa tarpeettomasti prosessoida, mihin sisältyy myös katsominen. Jos asiakas on selvästi yli 18-vuotias ja vaadit saada katsoa papereita, tämä voidaan ilmoittaa GDPR tietosuojarikkomukseksi, ja siitä voi seurata sanktiot sekä kysyjälle että ennen kaikkea firmalle.

Jatkuvasti uutisoidaan lisääntyvistä identiteettivarkauksista yms, kehottaisin jokaista suhtautumaan pidättyväisesti omien henkilötietojen tarpeettomaan levittelyyn.

Vierailija
790/799 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olis kyllä kiva saada lisätietoa joltain oikeasti tietävältä. Ensinnäkin, miksi ihmeessä tuo olisi ongelma, koska se 30 vuoden ikäraja papereiden kysymiselle on just siksi, että tarkka iän arvioiminen on vaikeaa. Ja toisekseen, toi kuulostaa kyllä tosi arveluttavalta, että etukortin tietoja yhdistetään tuolleen ikärajavalvottujen tuotteiden ostorekisteriksi. GDPR:n mukaanhan yksilöllä on oikeus tietää, mihin hänen tietojaan käytetään. Mitäköhän S-Ryhmä vastaisi? Ymmärrän kyllä, että etukortin käyttäjä on myynyt sielunsa vastineeksi bonuksista ja alennuksista, mut meneekö se oikeasti niin, että niitä tietoja saa sit käyttää mihin tahansa?

Mun mielestä tää tieto tuli ekan kerran viestissä, jossa sanottiin, että se 30 vuotta perustuu lakiin, ja siksi en pidä sitä luotettavana.

Sanoisin että on laitonta kysyä henkilötietoja sillä perusteella että tietää henkilön olevan 29-vuotias ja niillä henkilötiedoilla pitäisi osoittaa olevansa yli 18-vuotias. Tietosuojalain mukaan henkilötietoja ei saa käsitellä tarpeettomasti.

Vierailija
791/799 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä käry, jos kassatyöntekijä on arvioinut iän yli 30 - vuotiaaksi?

Vierailija
792/799 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haen alkoholijuomat aina Virosta. Siellä ei kysellä papereita ja esim. viinien hinnat ovat 1/3 Suomen hinnoista.

Vierailija
793/799 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muuten helposti kysyy ruumiinrakenteen perusteella paperit. Eli siis lyhyiltä ja siroilta kysytään lähestulkoon aina paperit, vaikka naama olisi täynnä ryppyjä ja juonteita. Itse 23v ja vaikka olen babyface, niin ei multa kysytty ikävuodet 18-20v ikinä papereita, koska olen ylipainonen ja on massiiviset rinnat. Sehän vanhentaa olemusta, mutta mun kasvot on nimenomaan ikästäni nuoremman näköset. Tosin ihme kyllä nykyään kysytään ihan joka kerta paperit.

Vierailija
794/799 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä kaupantyöntekijänä ärsytti kaikkein eniten nämä säännöistä märmättäjät, joihin tavallisella rivityöntekijällä ei ole mitään sanomista. Kun jos kassa jättää kysymättä ne paperit niin siitä voi parhaimmillaan saada jopa kirjallisen huomautuksen jos tarpeeksi monta kertaa toistuu.  Ymmärrän kyllä Ritva, että varmaan ajattelet kaiken pyörivän juuri sinun ympärillä ja että kaikki tehdään vaan just sun kiusaksi, mutta näin ei ole. 

Vierailija
795/799 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä vielä mitään. Tänään Tesoman

S marketissa olin ostamassa olutta, ja ruokaa kassalla noin 30vuotias päätti kysyä paperit minulta itse 27. Eipäs siinä mitään minulla on ollut ajokortti poikki monta vuotta aina sitä esittäessä esitän saman repliikin.(sori tää on poikki mutta näkyy kuva ja ikä ehjässä osassa) noh ymmärrän että ajokortti ei ole enään Valiidi rikkinäisenä. Mutta tämä mieselin päätti laittaa oluet pois ja laittoi ruuan eteen päin hihnalla samalla korttia pitäen. Kysyin etkö tosiaan aijo myydä oluita ja samalla työnsin valmis ruoka pakettia takaisin kassaa kohden sanoen ei sitten kiitos löydän kyllä kassan jossa saan haluamani tuotteet. Noh otin korttini takasin ja olin laittamassa lompakkoon kunnes huomasin se toinen puoli korttia ei ollut mulla noh 20-30minuuttia syyttelyä suuntaan jos toiseen. Kyseinen herra ei paljoo vaivaa nähnyt korttia etsiessään noh menin pyytään viereiseltä kassalta apuja ja kaksi oikein mukavaa naishenkilöä tutki kassan ja lähi ympäristön. Kysyin kameroita yllätys yllätys noh eihän ne tänään toiminnassa noh toivottavasti huomenna selviää enemmän

Vierailija
796/799 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen olen huomannut, että miespuoliset myyjät kysyvät papereita harvemmin kuin mitä naiset. Ei kyllä varmasti itseänikään ittuakaan kiinnostasi kysyä sellaiselta joka on selkeästi yli 18.

Niin, naiset ovat keskimäärin miehiä tunnollisempia ja huolellisempia. Enpä tuota kyllä juuri mainostaisi, jos olisin mies.

Auktoriteettiuskovaisuudessa naiset ovat kyllä miehiä keskimäärin parempia.

Vierailija
797/799 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupalla ei ole pienintäkään velvollisuutta myydä sinulle mitään. Ihan vapaasti voivat pistää vaikka 50 v ikärajan kaljan ostamiselle halutessaan. Täysin mahdollista ja laillista.

Vierailija
798/799 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee hyvä olo, kun kun kassanainen luulee minua nuoreksi. Nainen25V

Sinähän OLET nuori. Ei tunnu hyvältä, kun minua ei luulla nuoreksi, mutta silti kysytään paperit, koska halutaan jotenkin "piristää mun päivää." Miksi se piristäisi vanhaa jos luullaan lapseksi? Iän mukainen kohtelu piristäisi enemmän.

Varsinkin kun käsistä näkee iän. Mikä muu sitä korttia tyrkyttäisi kuin todiste iästä?

Vierailija
799/799 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä voi tulla sanktioita, kun "nuoren näköistä" ei voida määritellä objektiivisesti? Siis jos tämä mystery shopper on kuitenkin yli 18.