Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se on aina kyllä yhtä huvittavaa, kun mullakin on jo harmaata ohimoissa ja parrassa ja joku karvan päälle 18vuotias kassatyttö kysyy papereita kun ostan kärryllisen ruokaa ja kaksi saunaolutta. Toki mulla ne paperit on ja näytän ihan mielelläni. Ei siinä montaa sekuntia kestä. Otan sen lähinnä huumorilla tai jopa kohteliasuutena. Ei ärsytä tai haittaa tippaakaan.
Miksi tästäkin pitää tehdä jokin ongelma?
Itse kyllä suhtaudun varovaisuudella turhaan henkilötietojeni näyttämiseen. Jos on itsestään selvää, ettei kukaan voisi olettaa alle 18-vuotiaaksi, niin mikä sitten on motiivi niitä kysyä? Eli kyllä tuossa tilanteessa kysyisin kassalta, että miksi kysyt?
Jos vastaus olisi että näytän alaikäiseltä, niin jatkokysymys kusetatko vai oletko sokea tai idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon paperien kysymisen alkoholijuomissa, mutta Lidl:in hölmöä liköörikonvehtien ostamisessa tehtävää paperien kyselyä en. Saa monta laatikollista syödä jos haluaa alkoholi- eikä sokerihumalan.
Todellakin hölmöä kun ostaessani ko. puljusta liköörikonvehteja ja kassa pyysi nähdäkseen henkilöllisyystodistusta vaikka olen jo hieman alle 70 vuotias, mutta olen kai sitten vielä alle 18 vuotiaan näköinen tai kassahenkilö sokea... 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se on aina kyllä yhtä huvittavaa, kun mullakin on jo harmaata ohimoissa ja parrassa ja joku karvan päälle 18vuotias kassatyttö kysyy papereita kun ostan kärryllisen ruokaa ja kaksi saunaolutta. Toki mulla ne paperit on ja näytän ihan mielelläni. Ei siinä montaa sekuntia kestä. Otan sen lähinnä huumorilla tai jopa kohteliasuutena. Ei ärsytä tai haittaa tippaakaan.
Miksi tästäkin pitää tehdä jokin ongelma?Itse kyllä suhtaudun varovaisuudella turhaan henkilötietojeni näyttämiseen. Jos on itsestään selvää, ettei kukaan voisi olettaa alle 18-vuotiaaksi, niin mikä sitten on motiivi niitä kysyä? Eli kyllä tuossa tilanteessa kysyisin kassalta, että miksi kysyt?
Jos vastaus olisi että näytän alaikäiseltä, niin jatkokysymys kusetatko vai oletko sokea tai idiootti?
Ainakin meillä perehdytyksessä opastetaan vastaamaan, että alkoholijuomia ostavan asiakkaan on todistettava olevansa 18v täyttänyt eli velvollisuus ostokelpoisuuden todistamiseen on asiakkaalla. Ei sanota mitään asiakkaan iästä eikä muista asiakkaista. Jos se ei asiakkaalle sovi, niin hänelle ei myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästäkin pitää tehdä jokin ongelma?Itse kyllä suhtaudun varovaisuudella turhaan henkilötietojeni näyttämiseen. Jos on itsestään selvää, ettei kukaan voisi olettaa alle 18-vuotiaaksi, niin mikä sitten on motiivi niitä kysyä? Eli kyllä tuossa tilanteessa kysyisin kassalta, että miksi kysyt?
Ainakin meillä perehdytyksessä opastetaan vastaamaan, että alkoholijuomia ostavan asiakkaan on todistettava olevansa 18v täyttänyt eli velvollisuus ostokelpoisuuden todistamiseen on asiakkaalla. Ei sanota mitään asiakkaan iästä eikä muista asiakkaista. Jos se ei asiakkaalle sovi, niin hänelle ei myydä.
Ainakin sitten teillä kysyisin että kusetatko vai oletko sokea tai idiootti.
Olen yli 50 v ja näytän siltä.
Voisin ehkä myös nostaa metelin yrityksestä rikkoa henkilötietosuojalakia, vaatia kauppiasta paikalle ja tasa varmaan olisi viimeinen kerta kun asioisin tuollaisessa kaupassa, jossa ei kunnioiteta henkilötietoja.
Jos sinulta ei kysytä näytät vanhalta kääkältä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon paperien kysymisen alkoholijuomissa, mutta Lidl:in hölmöä liköörikonvehtien ostamisessa tehtävää paperien kyselyä en. Saa monta laatikollista syödä jos haluaa alkoholi- eikä sokerihumalan.
Oikeastiko Lidlissä kysytään henkkareita jos haluaa ostaa liköörikonvehteja? Varmaan sama juttu sen tiramisu-jälkiruuan kanssa. Ja miksi asiakkaan pitää todistaa olevansa yli 30 v, kun ikäraja alkoholin ostoon ruokakaupoissa on 18 v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko Lidlissä kysytään henkkareita jos haluaa ostaa liköörikonvehteja? Varmaan sama juttu sen tiramisu-jälkiruuan kanssa. Ja miksi asiakkaan pitää todistaa olevansa yli 30 v, kun ikäraja alkoholin ostoon ruokakaupoissa on 18 v?
Asiakkaan ei tarvitse todistaa olevansa yli 30v.
Ajatelkaapa miten oli helppoa vielä 90 luvulla kun nuoret oli nuoria, aikuiset aikuisia, keski ikäiset ikäisiään ja vanhat ihmiset vanhoja. Ja olemuksiltaan näyttivät siltä. 30-40 vuotias laskettiin kuluvan aikuisiin, eikä nuorisoon kuten nykyään. Jos 30 tai 40 tai jopa 50 vuotiaalta olis kysytty kaupassa papereita alkon oston yhteydessä jos epäillään häntä ala ikäiseksi niin johan siitä olis äläkkä noussut ja pskaset naurut päälle. No, nykyään kaikki muukin on ihan outoa joten eiköhän tämä ikähärdellikin mene sen piikkiin ihan kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaan ei tarvitse todistaa olevansa yli 30v.
Tän kun kaikki sisäistäisi, niin tämäkin ketju olisi ainakin 35 sivua lyhyempi. 🤦🏼
Alle 30-vuotiailta vaikuttavia pyydetään todistamaan, että he ovat yli 18-vuotiaita. Tämä siksi, että tosiaan ikää on vaikea arvioida varsinkaan nopeasti, ja varmuusmarginaalia on venytetty niin, ettei yhtäkään virhettä tulisi.
Sitä en kyllä ymmärrä, jos myyjille annetaan varoituksia siitä, että 29-vuotiaalta ei ole kysytty papereita, ja sen takia myyjät venyttävät varmuusmarginaalia vielä 10 vuotta ylöspäin. Koska nimenomaanhan siksi se ikäraja on peräti 30 vuotta, ettei noin viiden vuoden arviointivirhe johda lain rikkomiseen. Itse olen myynyt alkoholia ja valvonut Veikkauksen (ja silloin vielä RAY:n!) pelejä rapiat 10 vuotta sitten, ja olen kyllä tehnyt noin kymmenenkin vuoden virhearvioita. Mut en mä muista, että meillä olisi sapuskaa koskaan kenellekään tullut siitä, ettei ole siinä 30:n ikävuoden korvilla olevilta papereita kyselty.
Jäin myös miettimään, että oikeastiko kanta-asiakaskortin ikätietoja yhdistetään alkoholiostoksiin ja henkkareiden katsomisiin. Kuulostaa jotenkin vähän potentiaaliseltaa GDPR-ongelmalta, vaikka ei kai ikä vielä yksilöivä tieto ole?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulta ei kysytä näytät vanhalta kääkältä.
Ei välttämättä, juurihan täällä on meuhkattu monta sivua kuinka vanhoiltakin kurpilta kysellään vaikka selvästi näyttävät vanhoilta kurpilta xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäraja on nostettu noin korkeaksi sen vuoksi, että aiemmin kun ikäraja oli 23 tapahtui paljon sitä että myyjät eivät kehdanneet kysyä rajatapausten papereita ja lopputuloksena alkoholia päätyi alaikäisille. Liköörikonvehtien ostajalta papereita kysytään siksi että kauppojen edunvalvontayhdistys on tehnyt päätöksen että jäsenliikkeet eivät myy mitään alkoholia sisältävää alaikäisille vaikka se olisikin laillista.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on ohjeistanut että jos et ole varma onko yli 30-vuotias niin kysy paperit, niin mitäpä työntekijä voi muuta tehdä kuin noudattaa työnantajan ohjeistusta?
Olla noudattamatta sitä? Tuskin työnantaja kyttää mitenkään, kuinka monelta 40v on kysytty paperit.
Se henkkarin näyttäminen on nöyryyttävää. Tarpeetonta. Täydessä kassajonossa, jopa nelikymppisenä, yli sadan euron ruokaostosten kaveriksi ostetun 1-2 oluen vuoksi. Pitäisi olla imarreltu, joopa joo.
Alkanut myös nyppiä kaikenlainen henkilötietojen levittely ympäriinsä muutenkin.
Joku mies kommentoi täällä uhmakkaana että minullapas on niin paljon partaa että ei voi luulla nuoreksi. Noh pikaisella vilkaisulla voi, sillä myös osalla hyvin nuorista miehistä kasvaa ihan valtava parta. Ei se tosi tyypillistä ole mutta heitä on silti jonkun verran. Ja partatrendi on ollut jo vuosia pinnalla joten yhä useammalla alle 30v miehellä on parta = teiltä kysytään enemmän.
Naisten kohdalla vaikuttaa pukeutuminen ehkä eniten meikin lisäksi (+mahdolliset pistoshoidot/kauneusoperaatiot).
Kaikkien kohdalla vaikuttaa pituus mikä on huvittavaa koska olen itsekin lyhyt.
Meillä on ollut useampia alaikäisiä jotka yrittävät pukeutua vanhan ihmisen tyylin mukaan ja meikata niin. Ei tämä ole mitään urbaanilegendaa vaan niitä näkee tarpeeksi usein.
Vierailija kirjoitti:
Joku mies kommentoi täällä uhmakkaana että minullapas on niin paljon partaa että ei voi luulla nuoreksi. Noh pikaisella vilkaisulla voi, sillä myös osalla hyvin nuorista miehistä kasvaa ihan valtava parta. Ei se tosi tyypillistä ole mutta heitä on silti jonkun verran. Ja partatrendi on ollut jo vuosia pinnalla joten yhä useammalla alle 30v miehellä on parta = teiltä kysytään enemmän.
Naisten kohdalla vaikuttaa pukeutuminen ehkä eniten meikin lisäksi (+mahdolliset pistoshoidot/kauneusoperaatiot).
Kaikkien kohdalla vaikuttaa pituus mikä on huvittavaa koska olen itsekin lyhyt.
Meillä on ollut useampia alaikäisiä jotka yrittävät pukeutua vanhan ihmisen tyylin mukaan ja meikata niin. Ei tämä ole mitään urbaanilegendaa vaan niitä näkee tarpeeksi usein.
Naisellinen tyylikäs pukeutuminen vaikuttaa. Jos kulkee adduissa ja tennareissa niin vaikuttaa heti nuoremmalta.
Mä oon 43 ja multa on kysytty paperit viimeksi viime viikonloppuna, baarissa tosin. Ostan alkoholia kaupasta melko harvoin (ehkä kerran kuussa tai kahdessa), ja silti multa kysytään alkoholiostoksen yhteydessä henkkaria vähintään kerran vuodessa. Kerran jäi heräteostossiideri kassalle, kun ei ollut ajokorttia mukana. Mut ei kyllä tulisi mieleenikään ajatella muuta kuin että he tekevät työtään ja se henkkarien tehokas kysely ehkäisee alaikäisten alkoholiostoksen, ja hyvä niin. Ketään ei kaupassa, ei muita asiakkaita jonossa tai henkilökuntaa, väräytä millään tavalla kenenkään ostokset, ikä tai henkkarien kysyminen. Se on rutiinia.
Vieläkö tämä ketju pyörii? Asianhan piti ratketa kaivelemalla prsettä, jättämällä tuotteita kassalle ja itkemällä myyjän edessä pahaa mieltään samalla boikoteista epäkoherentisti mussuttaen. Miksei henkkareiden kyselystä ole jo luovuttu?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on nöyrää porukkaa. Näytätte varmaan pankkitunnuksennekin kaupan kassalle jos niitä kysytään, eihän siihenkään mene kuin muutama sekunti.
Tuo henkkareiden kysely selkeästi täysi-ikäisiltä on vaan naurettavaa pelleilyä.
Sä oot varmaan just niitä jotka rupee huutamaan ja raivoamaan sille myyjälle joka kysyy henkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tämä ketju pyörii? Asianhan piti ratketa kaivelemalla prsettä, jättämällä tuotteita kassalle ja itkemällä myyjän edessä pahaa mieltään samalla boikoteista epäkoherentisti mussuttaen. Miksei henkkareiden kyselystä ole jo luovuttu?
Jep, tää ketju kertoo kyl kaiken suomalaisten järjenjuoksusta.
"Olen yksilönvapausaktivisti, joten sen sijaan että näyttäisin henkilökorttia ihmiselle pikaisesti haluan keskitetyn sormenjälkeen perustuvan järjestelmän alkoholiostoksien valvontaan."
Ok.