Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä
Helppoahan se on jos on jumissa antiikkisissa maksuvälineissä kuten sinä. Minä maksan kellolla joka on ranteessa mutta tämä taitaa olla sinulle ihan utopiaa?
Minulla on kännykkä joka tapauksessa aina mukanani ja siinä sen kotelossa kulkevat automaattisesti nuo pankki- ja ajokortit. Kelloa en halua käyttää. Miten se jumittaa minua?
jostakusta on niin kauhean hankalaa alkaa kaivella kännykkää laukun pohjalta (vaikka se oikeasti on varmasti aina kädessä, kun sitä ei pois voi laskea) ja siihen tuhlautuu monta sekuntia! siis ihan kauheeta ja vie niin paljon aikaa ja energiaa ja uuh!
Jos ehtona olisi myöskin saman vitsin pakollinen kuuntelu joka kerta kun käyt kaupassa, niin kai siihenkin suhtautuisit vain iloisella mielellä ja näkisit sen ihan järkeväksi tavaksi jota nyt vaan on noudatettava vailla mieltä, koska joku yhdistys on niin ohjeistanut toimimaan?
Ja usein saa sen saman vitsin kuullakin. Minulla on tapana kerran kuussa käydä hakemassa rosé-pullo Alkosta samalla kun käyn "isoilla kaupoilla", josta moinen liike löytyy. Kolmena kertana peräkkäin sama myyjä on kysynyt papereita, ja joka kerralla todennut "Mä oon samaa vuosimallia! Siis miten sulla on noin ihanan rypytön iho? Annatko vinkkejä mullekin kun olen tässä kohta ihan jo että apua en kehtaa ovesta lähteä!"
Ei tämä muuten ärsyttäisi, mutta jotenkin alentuvaa kun tämä myyjä on ulkonäöltään todella kaunis, hoikka ja pitkä vaikka olisikin erottuvia ryppyjä. Minä taas tällainen lyhyt pottunokka jolla ylipaino siloittaa mahdolliset rypyt. :D
Sanonko seuraavaksi ihonhoitovinkkinä että vedä sinäkin kunnon mättöä niin iho oikenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät oikeasti osaa arvioida ikää. Kun oli 17 ja kesätöissä eräs vanhempi työntekijä kysyi montako lasta mulla on ja oli kauhuissaan, kun kerroin että olen vasta 17. Oli luullut yli kolmekymppiseksi. Vastaavasti töissä itse luulin erästä reilusti nelikymppistä itseni ikäiseksi, olin tuolloin 26. Kyseinen nainen näytti vaan niin nuorelta eikä ollut lainkaan ikäisensä oloinen. Eksälläni oli kunnon parta ja jos en olisi paremmin tiennyt, olisin luullut häntä 10-15v todellisuutta vanhemmaksi. Hän oli pari vuotta itseäni nuorempi. Ulkonäköön ei voi luottaa.
- N29
Silloin ei pidä hakeutua töihin missä joutuu arvioimaan ihmisten täysi-ikäisyyden lähtökohtaisesti juuri ulkonäön perusteella.
Voi ihan hyvin hakeutua, sillä ongelma on helposti ratkaistavissa kysymällä paperit.
Sit ei pidä myöskään valittaa niistä negatiivisista seuraamuksista, mitä se ilmeisen turha papereiden kyseleminen saa aikaan.
Eihän se kassatyöntekijä määrää sääntöjä miten siellä kaupassa pitää toimia, eikä se kauppiaskaan määrää sääntöjä sille papereiden kyselylle kun ohjeet tulevat yleisesti kaupoille ylemmältä taholta. Jos kauppa mielii myydä alkoholia, niin sen on varmistettava että juoma menee täysi-ikäiselle ostajalle. Täysin turhaa sitä kassatyöntekijää kiusata, hän tekee vain työtään ja jos ei tee, niin pian ei tarvitse tulla töihin ollenkaan ja kauppakin lakkaa myymästä tiettyjä tuotteita.
Ohje ei ole yhtäkuin sääntö/laki.
Täysi-ikäisyyden raja on 18, ei 30.
Kassan omaan arvioon perustuu koko juttu, jos kassa haluaa kiusata asiakkaitaan jotka ilmiselvästi näyttää täysi-ikäisiltä, niin sit pitää kestää myös takaisin tehty kiusa, ja kauppiaan on kestettävä kiusasta aiheutuneet tappiot.
Kun ei alota kiusaamista, ei kassaakaan siis kiusata.
Jos joku ulisee, niin ei tarvii kuin sanoa että arvioi asiakkaan olleen yli 30v.
Nolo juttu, jos sen yhden kerran myytkin sitten alaikäiselle sen sixpackin olutta ja kauppa jää siitä kiinni ja menettää lupansa ja kassa työnsä. Siinä ei auta omat arviot, kun kelaillaan nauhoja ja katsotaan miten sellaista on päässyt tapahtumaan. Voihan sitä arvioida mitä vaan mutta luulo ei ole tiedon väärti. Jos koet että sinua kiusataan, mene kiusaamaan niitä ohjeiden laatijoita äläkä sitä, joka niitä noudattaa työpaikallaan.
Ei siinä junnu pääse ostamaan sen helpommin kuin nytkään, koska kassan tehtävänä on varmistaa, että alaikäiseltä näyttävä ei ole alaikäinen.
Hänen velvollisuus ei ole varmistaa onko täysi-ikäiseltä näyttävä henkilö alle vai yli 30 vuotias, koska voi aivan mainiosti kysyttäessä sanoa arvioineensa täysi-ikäiseltä näyttävän olleen yli 30.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa kysyy papereita ja jos olet alle 30 v, sulle ei myydä alkoholijuomia.
Minulle kävi näin. Ikä 28 v.
Hyvä esimerkki siitä, että monet heistä, jotka papereita/ikää vaatii nähtäväksi ei edes yhtään tajua, että todellisuudessa riittää ettei ostaja ole alaikäinen, vaan kuvittelee ikärajaksi tuon 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan mennyt ihan naurettavaksi. Aikaisemmin ohjeistus oli kysyä paperit alle 25-vuotiaan näköisiltä, muttei siitä mihinkään ongelmiin joutunut, jos ei kysynyt – kunhan kyseessä ei ollut oikeasti alaikäinen. Tämä siis vain kymmenisen vuotta sitten, kun olin itse sekä kaupan kassalla että Alkossa töissä.
Nykyinen kaupan alan ohjeistus on aivan absurdi. Nykyään jopa omilta sisaruksilta pitää kysyä paperit, jottei muille jonossa oleville näytetä huonoa esimerkkiä. Silmät pyöreinä luin tämän ketjun kertomuksia siitä, että kantiskortin tietoja vertaamalla myyjille annetaan varoituksia, jos 29-vuotiaalta ei ole kysytty papareita. Ja tosiaan, se ikäraja alkoholin ostamiselle on edelleen 18, eli 11 vuotta tuon alle. Kenen etua tämä ajaa?
Kohta päästäisiin vaan helpommalla, jos ihan kaikkien vauvasta vaariin pitäisi esittää henkilöllisyystodistus, kun ostavat ikärajallisia tuotteita. Kaikkein eniten tästä kyttäämismentaliteetista kärsivät myyjät, jotka saavat osakseen sekä työnantajan haukut sekä asiakkaiden turhautumisen. Minua ainakin ahdistaisi olla kassalla ja väkisin kysyä papereita keski-ikäisiltä, jotta päivän statistiikka saataisiin kuntoon.
Ja joo, lopetin muuten niin mukavan kombuchan juomisen, kun ihan rehellisesti tuntui vähän naurettavalta kaivaa tämän "potentiaalisesti pieniä määriä alkoholia sisältävän" juoman kohdalla paperit esiin. Olen 32-vuotias, ja vaikka minua kehutaankin nuoren näköiseksi, niin alaikäisestä en menisi ikipäivänä.
Mitä naurettavaa tuossa on? Kaivat puhelimen esiin maksaaksesi, miksi et samantien näytä henkkareita, jotka ovat puhelimen "sisäkuoressa" matkassa mukana.
Kaikilla täysi-ikäisillä ei ole aina henkkareita mukana, joillakin ei ole edes voimassaolevia henkkareita tai edes niitä vanhentuneitakaan.
On pelkkää kusipäisyyttä tehdä tuommoisella perusteella jollekin aikuiselle paha mieli silloin kun tämä ilmiselvästikään ei edes näytä alaikäiseltä.
Se on sitten omaa typeryyttään vaan. Kyllä jokasella täysi-ikäisellä pitäisi olla joku virallinen henkilöllisyystodistus olemassa, ja oma moka jos ei sellasta kanna mukanaan. Aikuinen ihminen vielä, joka tietää, että alkoholia ostamista varten sellasen tarvii. Ei se kortti paljoa paina siinä puhelinkotelossa.
Olen lompakkosukupolvea, en puhelinkotelosukupolvea. Ja katsopa vaan, ärsyttääkö itseäsi jos vielä yli neljänkympin joudut vilauttamaan henkkareita kahden saunakaljasi takia, kun kun takanasi virnistelee joukko raksamiehiä.
Sittenhän sen kortin pitäisi automaattisesti löytyä sun lompakostasi.. Siellä sille on ihan oma paikka ja siellä se on aina ennenkin ollut. Miksi ei ole enää?
Itse olin aikanaan perseillyt liikenteessä että ajokortti oli poliisin hallussa 6 kuukautta eikä muita henkkareita ollut niin muutaman kerran kyllä jäi juomat kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa liikkuu myös jonkinlaisia valeasiakkaita, jotka tarkistaa, että miten kaupoissa tarkistetaan ikää nuoren oloisilta asiakkailta. Ikävä juttu kauppiaalle, jos tulee raportissa esille, että kassa ei noudata annettuja ohjeita.
Tuskinpa ovat alaikäisiä ja edelleenkin kyse on kassan tekemästä ikäarviosta, eli riittää kun kertoo, että näytti selkeästi niin vanhalta, ettei ollut mitään tarvetta kysellä.
Mua ei ollenkaan haittaa, kun kysytään. En halua näyttää vanhalta kurpalta. Minulta saa paperit kysyä
Tein 10 vuotta töitä kaupan kassalla ja muistan, että ne ketkä verisimmin aina suuttui henkkarin kysymisestä olivat aina alle 25v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä
Helppoahan se on jos on jumissa antiikkisissa maksuvälineissä kuten sinä. Minä maksan kellolla joka on ranteessa mutta tämä taitaa olla sinulle ihan utopiaa?
Minulla on kännykkä joka tapauksessa aina mukanani ja siinä sen kotelossa kulkevat automaattisesti nuo pankki- ja ajokortit. Kelloa en halua käyttää. Miten se jumittaa minua?
jostakusta on niin kauhean hankalaa alkaa kaivella kännykkää laukun pohjalta (vaikka se oikeasti on varmasti aina kädessä, kun sitä ei pois voi laskea) ja siihen tuhlautuu monta sekuntia! siis ihan kauheeta ja vie niin paljon aikaa ja energiaa ja uuh!
Jos ehtona olisi myöskin saman vitsin pakollinen kuuntelu joka kerta kun käyt kaupassa, niin kai siihenkin suhtautuisit vain iloisella mielellä ja näkisit sen ihan järkeväksi tavaksi jota nyt vaan on noudatettava vailla mieltä, koska joku yhdistys on niin ohjeistanut toimimaan?
Ja usein saa sen saman vitsin kuullakin. Minulla on tapana kerran kuussa käydä hakemassa rosé-pullo Alkosta samalla kun käyn "isoilla kaupoilla", josta moinen liike löytyy. Kolmena kertana peräkkäin sama myyjä on kysynyt papereita, ja joka kerralla todennut "Mä oon samaa vuosimallia! Siis miten sulla on noin ihanan rypytön iho? Annatko vinkkejä mullekin kun olen tässä kohta ihan jo että apua en kehtaa ovesta lähteä!"
Ei tämä muuten ärsyttäisi, mutta jotenkin alentuvaa kun tämä myyjä on ulkonäöltään todella kaunis, hoikka ja pitkä vaikka olisikin erottuvia ryppyjä. Minä taas tällainen lyhyt pottunokka jolla ylipaino siloittaa mahdolliset rypyt. :D
Sanonko seuraavaksi ihonhoitovinkkinä että vedä sinäkin kunnon mättöä niin iho oikenee?
Mutta ei joka kerta, ja vitsin pitää tietysti olla nopea, tyyliin mikä on kirkasta ja haisee paskalta?
Sama vitsi jokaiselle asiakkaalle, joka kerta, päivittäin.
Kauanko menisi ennenku alkaisi ärsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ollenkaan haittaa, kun kysytään. En halua näyttää vanhalta kurpalta. Minulta saa paperit kysyä
Minkä ikäinen olet siis?
Vierailija kirjoitti:
Oliko Suomessa ennen sellaisia tupakka automaatteja kadun kulmissa? Muistaakseni Saksassa oli 90-luvulla. Sieltä sai vaikka vauvat hakee röökii jos oli vaa rahaa.
2000 luvun alkuvuosina oli ainakin sokos hotel helsingin aulassa rööki automaatti sieltä me 12v jonnet silloin ostettiin. joskus huomasivat ja ajoivat pois mutta yleensä onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.
On kaupat keksinyt ihan omiakin hommia, esim. ettei simaa saa myydä alaikäiselle jne...
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan täällä jo kertoi huvittavansa itseään sillä, että kysyy papereita kaikilta, jotka näyttää selkeästi juurikin vanhalta kurpalta ja sen kyselyn takia kuvittelevat näyttävänsä nuorelta.
Olet siis sille kyselijälle pelkkä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan täällä jo kertoi huvittavansa itseään sillä, että kysyy papereita kaikilta, jotka näyttää selkeästi juurikin vanhalta kurpalta ja sen kyselyn takia kuvittelevat näyttävänsä nuorelta.
Tässä tapauksessa ymmärrän ketjulaisten ärtymyksen. xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttävät työaikaansa itsensä huvittamiseen? Tosi kypsää toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nolaa asiakkaan?
Olen 34 ja multa kysytään usein paperit. Nolottaa, että pidetään niin kehittymättömän näköisenä.
Aina löytyy mielensäpahoittajia, elämä on niin vaikeaa! Jatkossa minäkin aion pahoittaa mieleni, etten kiinnosta kassaa riittävästi, että kysyisi papereita! Olipa motiivi kassalla mikä tahansa, haluan että papereita väkisinkin kysytään. Ja ikääkin minulla on "vain" 55 v, eikä muuta elämän sisältöä kuin pahoittaa mieleni. (Jos joku ei nyt ymmärrä tätä sarkasmiksi, niin voin valaista, että siitä oli kysymys).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan mennyt ihan naurettavaksi. Aikaisemmin ohjeistus oli kysyä paperit alle 25-vuotiaan näköisiltä, muttei siitä mihinkään ongelmiin joutunut, jos ei kysynyt – kunhan kyseessä ei ollut oikeasti alaikäinen. Tämä siis vain kymmenisen vuotta sitten, kun olin itse sekä kaupan kassalla että Alkossa töissä.
Nykyinen kaupan alan ohjeistus on aivan absurdi. Nykyään jopa omilta sisaruksilta pitää kysyä paperit, jottei muille jonossa oleville näytetä huonoa esimerkkiä. Silmät pyöreinä luin tämän ketjun kertomuksia siitä, että kantiskortin tietoja vertaamalla myyjille annetaan varoituksia, jos 29-vuotiaalta ei ole kysytty papareita. Ja tosiaan, se ikäraja alkoholin ostamiselle on edelleen 18, eli 11 vuotta tuon alle. Kenen etua tämä ajaa?
Kohta päästäisiin vaan helpommalla, jos ihan kaikkien vauvasta vaariin pitäisi esittää henkilöllisyystodistus, kun ostavat ikärajallisia tuotteita. Kaikkein eniten tästä kyttäämismentaliteetista kärsivät myyjät, jotka saavat osakseen sekä työnantajan haukut sekä asiakkaiden turhautumisen. Minua ainakin ahdistaisi olla kassalla ja väkisin kysyä papereita keski-ikäisiltä, jotta päivän statistiikka saataisiin kuntoon.
Ja joo, lopetin muuten niin mukavan kombuchan juomisen, kun ihan rehellisesti tuntui vähän naurettavalta kaivaa tämän "potentiaalisesti pieniä määriä alkoholia sisältävän" juoman kohdalla paperit esiin. Olen 32-vuotias, ja vaikka minua kehutaankin nuoren näköiseksi, niin alaikäisestä en menisi ikipäivänä.
Mitä naurettavaa tuossa on? Kaivat puhelimen esiin maksaaksesi, miksi et samantien näytä henkkareita, jotka ovat puhelimen "sisäkuoressa" matkassa mukana.
Kaikilla täysi-ikäisillä ei ole aina henkkareita mukana, joillakin ei ole edes voimassaolevia henkkareita tai edes niitä vanhentuneitakaan.
On pelkkää kusipäisyyttä tehdä tuommoisella perusteella jollekin aikuiselle paha mieli silloin kun tämä ilmiselvästikään ei edes näytä alaikäiseltä.
Se on sitten omaa typeryyttään vaan. Kyllä jokasella täysi-ikäisellä pitäisi olla joku virallinen henkilöllisyystodistus olemassa, ja oma moka jos ei sellasta kanna mukanaan. Aikuinen ihminen vielä, joka tietää, että alkoholia ostamista varten sellasen tarvii. Ei se kortti paljoa paina siinä puhelinkotelossa.
Olen lompakkosukupolvea, en puhelinkotelosukupolvea. Ja katsopa vaan, ärsyttääkö itseäsi jos vielä yli neljänkympin joudut vilauttamaan henkkareita kahden saunakaljasi takia, kun kun takanasi virnistelee joukko raksamiehiä.
Sittenhän sen kortin pitäisi automaattisesti löytyä sun lompakostasi.. Siellä sille on ihan oma paikka ja siellä se on aina ennenkin ollut. Miksi ei ole enää?
Itse olin aikanaan perseillyt liikenteessä että ajokortti oli poliisin hallussa 6 kuukautta eikä muita henkkareita ollut niin muutaman kerran kyllä jäi juomat kassalle.
Perseilystä kuuluukin saada rangaistus.
Jos ei kasvoista tai muusta osaa nähdä niin kannattaa katsoa käsiä ja kaulaa, niistä yleensä tunnistaa kurpat.
En edes tiedä mistä aloittaisin. Aapeen tyhmyys vetää lähes sanattomaksi. Kun se on lakiin kirjattu, että jokaiselta alle 30-vuotiaalta vaikuttavalta täytyy kysyä henkkarit, niin eipä sille mitään mahda. Olen itsekin joutunut joskus kysymään henkkareita selkeästi aikuisilta, joiden ulkonäössä on ollut jokin juttu, joka saa epäröimään, että voisivatko olla alle 30 ja hieman ikäistään vanhemman näköisiä, ja kun on pienikin epäilys, niin täytyy varmistua. Ihmiset, jotka vaikuttavat ikäistään vanhemmilta, voivat olla vaikka varttia vaille (ei kirjaimellisesti) 18, mutta vaikuttaa parikymppisiltä. Sitten kun katsot, että on tuo nyt varmasti vähintään 18, tulitkin myyneeksi alaikäiselle.
Minä olen babyface ja muutama vuosi sitten livenä eräs henkilö oli kirjaimellisesti suu auki, kun kerroin silloisen ikäni. Hän kuvitteli minut noin 7-8 vuotta nuoremmaksi kuin olen. Myyjät, jotka eivät joskus kysy minulta henkkareita ottavat kyllä aikamoisen riskin. Juu, kyllä minusta uskoo, että olen täyttänyt 18, mutta ei sen varaan voi laskea, kun raja on 30.
Toki nuo ovat poikkeuksia, jotka eivät kysy henkkareitani. Muutenkin ostan todella, todella harvoin ikärajajuttuja nykyään.
Yli 21-vuotiailta naisilta ei muutenkaan tulisi kysellä ikää, puhumattakaan lähes 40-vuotiailta.