Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kaupan kassalla ja sitä ikärajavalvontaa kytätään hyvin tarkkaan. Henkkareita löyhemmin kyselleet myyjät saatetaan ottaa tarkkailuun, joten kyllä, kysyin henkkareita hyvin ankarasti. Havaintoni eri ikäisistä juomien ja tupakan ostajista oli tämä:
18-25-v: näyttivät kiltisti henkkarit ja, jos laput puuttui niin jättivät ikärajatuotteet mukisematta kassalle.
25-30v: välillä olivat vähän huvittuneita, mutta muuten eroa nuorempiin ei juuri ollut.
N. 30-33v: vänkäämistä, naureskelua, kikkailua ja väittelyä. "Siis ihanx naamarajan perusteel sä niinq kysyt nää henccarith?!" "Siis miten sää niiku arvioit niiku meiän iän? Ryppyjenx perusteel"
33v ja yli: "Wäää wäää anna mulle mun kaljat heti! Yritäkkösää kiusata mua tahallas?! Yäääää v*ttu mää en tajuu sun toimintaas yhtää! Wäää wääääää wääääääää!"
Huomaa kyllä, että iän mukana ei tulekaan viisautta. Vai onko niin, että ne fiksut tyypit jättää päihteilyn siinä kolmenkympin korvilla ja taantuminen johtuukin vain päihteiden ostajien laadun laskemisesta
Itsekin taidat olla aika nuori vielä. Kertoisitko miksi kysyt papereita ihmiseltä, jonka näet olevan oman äitisi ikäinen? Mitä muuta se on kuin kiusaamista?
En kysy papereita 60-vuotiailta. Ja entäs, jos olenkin nuori?
Vierailija kirjoitti:
Hei! Olen samaa mieltä siitä, että tämä ikärajavalvonta on mennyt naurettavaksi.
Valitettavasti saan saman tien kuulla, jos jää yhdeltäkään 30v tai nuoremmalta henkkarit kysymättä. Enkä liioittele. Siksi on parempi olla varma, että asiakas on yli 30-vuotias. Yli 18v ei riitä.
Itse olen 31 vuotias ja joka paikassa saan kaivaa papereita kokoajan esiin. Hävettää ja nolottaa se kassalla kun ei ole mikään teini enää
Ei ole olemassa lakia, joka kieltää kysymästä henkilötodistusta.
On kyllä olemassa laki niskoittelusta, kun kieltäytyy esittämästä henkkaria viranomaiselle.
Kauppa taas ei alkoholilain mukaan saa myydä alaikäiselle joten jos et näytä pyydettäessä papereita, et saa kaljaa. Mene ulos itkupotkurääkymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Olen samaa mieltä siitä, että tämä ikärajavalvonta on mennyt naurettavaksi.
Valitettavasti saan saman tien kuulla, jos jää yhdeltäkään 30v tai nuoremmalta henkkarit kysymättä. Enkä liioittele. Siksi on parempi olla varma, että asiakas on yli 30-vuotias. Yli 18v ei riitä.Itse olen 31 vuotias ja joka paikassa saan kaivaa papereita kokoajan esiin. Hävettää ja nolottaa se kassalla kun ei ole mikään teini enää
Taidat kerjätä kehuja siitä että näytät nuorelta.
Haloo, et näytä, vaan käyttäydyt lapsellisesti. On teinejä, jotka näyttää nelikymppisiltä.
No hehe. Onpa elämä vaikeaa vähälahjaiselle.
Paras ratkaisu olis tässä se että jokaisen pitää ikärajatuotteita ostaessa näyttää paperit koska sitten kaikki olis samalla viivalla eikä myyjilläkään tarvis kytätä kassajonossa kuin jotain varasta kun ostan muutaman kaljan. Se katselu vähän väliä on ahdistavaa
Vierailija kirjoitti:
On kyllä olemassa laki niskoittelusta, kun kieltäytyy esittämästä henkkaria viranomaiselle.
Kauppa taas ei alkoholilain mukaan saa myydä alaikäiselle joten jos et näytä pyydettäessä papereita, et saa kaljaa. Mene ulos itkupotkurääkymään.
Kaupan kassatypy ei ole viranomainen.
Jos minulla olisi pakkaustasolla odottamassa 100€:lla ruokia ja kassa kysyy papereita viimeisenä tulevista parista kaljasta, niin mitäköhän tekisivät jos nappaisin toisen oluen ja huitaisisin sen kurkusta alas pohjanmaan kautta? Ja ikää olisi päälle 40v. Enkä näytä hlötodistusta vaikka mukana onkin...
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on 50 v. ja ei saanut yhdestä halpahallista paria keskikaljaa, koska ei sattunut olemaan henkkarit mukana. Kyseessä olisi ollut ihan heräteostos muiden ostosten lisäksi. Mukana oli oma tytär 21 v., jota tilanne nauratti suunnattomasti. Ystäväni jätti sitten kaljat ostamatta ihan suosiolla eikä jäänyt asiasta kiistelemään. Eivät tietysti myyneet tyttärellekään, koska olivat "samassa seurueessa". Muut jonossa olijat pyörittelivät silmiään.
Naurettavaa! Tähänkö tämä on mennyt? Näyttäkää minulle yksikin yli 50 vuotias joka näyttää alle 18 vuotiaalta niin lupaan juoda pullollisen lämmintä kaljaa käsilläni seisten..
Enemmän anarkismia kehiin niin päästäisiin tästäkin tyhmästä laista. Ennen sitä kysyttiin aivan eri perusteilla eikä siltä alkoholia silti nuorille sen enempää mennyt ja aina kyllä nuoret löytää jonkun vanhan juopon hakemaan keltä ei mitään kysytä
28-vuotias poikani kertoi, että hänelle ei myyty alkoholitonta olutta, kun paperit eivät olleet mukana.
Samoin joskus kieltäydytty myymästä simaa.
Minusta tuo on yksiselitteisen älytöntä.
Liköörikonvehditkin pitää kai nykyään ostaa alkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti saan saman tien kuulla, jos jää yhdeltäkään 30v tai nuoremmalta henkkarit kysymättä. Enkä liioittele. Siksi on parempi olla varma, että asiakas on yli 30-vuotias. Yli 18v ei riitä.Itse olen 31 vuotias ja joka paikassa saan kaivaa papereita kokoajan esiin. Hävettää ja nolottaa se kassalla kun ei ole mikään teini enää
Haloo, et näytä, vaan käyttäydyt lapsellisesti. On teinejä, jotka näyttää nelikymppisiltä.
Olen myös yli 30 ja multa kysytään usein paperit. Mitä siinä on lapsellista, että kassajonossa hiljaa odotan omaa vuoroani ja sitten kun tulee mun vuoroni niin pakkaan ostoksia omaan kassiini ja sitten maksan kortilla? Tavalliset vaatteet päällä (vaikka farkut ja rakku, ei räikeää meikkiä) ja ostoksissa kaikkea leivästä juustoon ja ruokakremaan. En siis osta nuorison eineksiä, en ole erityisesti katse maassa enkä myöskään huutele muille tai mielestäni 'käyttäydy lapsellisesti'? Mitä se edes tarkoittaa, että käyttäytyy lapsellisesti tuossa tilanteessa, miten se voi olla muka lapsellista että maksaa ostoksensa ihan normaalisti ruokakaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ollenkaan haittaa, kun kysytään. En halua näyttää vanhalta kurpalta. Minulta saa paperit kysyä
Mieluummin olen vanha kurppa, kuin että kassalla epäillään, olenko nyt ihan itse osannut valita koriini sellaisia ostoksia, joita saan ikäni puolesta ostaa.
Normaalisti kehittynyt kolmekymppinen pystyy kyllä käsittelemään henkkareiden näyttämisestä aiheutuvan mielipahan jo ennen, kuin poistuu kaupasta, alaikäiselle ikärajatuotteiden myymisellä sen sijaan voi olla rikosoikeudelliset seuraukset.
Joten kyllä, otan omalletunnolleni paljon mieluummin jonkun lumihiutaleen kokemuksen infantilisoiduksi tulemisesta, kuin merkinnän rikosrekkariin. Syy on siis puhtaasti itsekäs, eikä minua huvita ketään tuntemattomia 35v hyypiöitä kiusata ja nolata, vaikka sehän toki on ajatuksena teistä kutkuttava, onpahan syytä ruokkia vihaanne.
Ne ikärajasäännöt muuten on yksinkertaiset, valtaosa oppii ne kerrasta.
Ruotsissa saa nasoliinit ja buranat kätevästi kassan hyllyltä ostettua ja nuuskaa myydään karkkikaupassa eikä siitä suuria ongelmia ole tullut. Meillä tulevassa pohjoiskoreasuomessa pitää varmaan vanhustenkin pyytää kohta kaljat erilliseltä piilohyllyltä😂😂. Saa nähdä koska meillä kielletään ne perus siniset farkut
Vierailija kirjoitti:
Tein 10 vuotta töitä kaupan kassalla ja muistan, että ne ketkä verisimmin aina suuttui henkkarin kysymisestä olivat aina alle 25v
Suututtaa se muitakin. Ei me vaan suututa siinä kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tajunnut pointtia ollenkaan tuosta mutta eipä yllätys. Ehkä tajuaisit jos olisit samassa tilanteessa ja katsomus ulottuisi sinne oman peräröorin ulkopuolelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassatypy ei ole viranomainen.
Jos minulla olisi pakkaustasolla odottamassa 100€:lla ruokia ja kassa kysyy papereita viimeisenä tulevista parista kaljasta, niin mitäköhän tekisivät jos nappaisin toisen oluen ja huitaisisin sen kurkusta alas pohjanmaan kautta? Ja ikää olisi päälle 40v. Enkä näytä hlötodistusta vaikka mukana onkin...
Hyvä mies. 40v ja fantasioi jonkun kassatytön näpäyttämisestä
Vierailija kirjoitti:
Ne ikärajasäännöt muuten on yksinkertaiset, valtaosa oppii ne kerrasta.
Ikärajasääntö on selvä. 18 vuotta sanoo laki.
Mitään vít un 30 vuotta siihen tarvitse sotkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha siitä on myyjiä syyttää kun laki määrää kysymään ne paperit jos henkilö alle 30-vuotiaalta näyttää! Ei sitä kiusallaan tehdä vaan koska on pakko.
Laki ei määrää varmistamaan kuin täysi-ikäisyyden, eli että ostaja on vähintään 18-vuotias.
30v raja ei ole mihinkään lakiin perustuva vaatimus.
Tämä juuri ja jos virallinen laki määräisi niin tottakai poliisitkin silloin kysyis henkkarit kaikilta alle 30 vuotiaan näköisiltä. Siitähän hyvä sirkus tulisi. Tässä ei ole kyse laista vaan kauppojen keskenäisistä säädöksistä
Mikä laki kieltää?
Henkkarit saa kysyä myös silloin kun joku yrittää käyttää hälytyslistalla olevaa maksukorttia tai kun on syytä epäillä, että käytetään jonkun muun korttia..