Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan jokaiselta alkoholia tai tupakkaa ostavalta henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta on kysyttävä henkkarit. Eli jos näytät mielestäni alle kolmikymppiseltä, minä kysyn paperisi vaikka tietäisinkin melko varmasti että olet yli 18. Miksi? Koska minä olen vastuussa lain noudattamisesta ja laiminlyönneistä voi tulla sanktioita tai kauppa voi esimerkiksi menettää kokonaan luvan myydä alkoholia joka taas johtaisi minun työsuhteeni irtisanomiseen. Tähän riittää jo esim. Kolme kertaa papereiden kysymättä jättäminen henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta. HOK-elanto tekee tarkastuksia ja koe-ostoja kaikissa toimipisteissään säännöllisesti käyttäen nuoren näköisiä siviiliasuisia "asiakkaita"
Kerro nyt esimerkiksi sinä, että mikä sen alle kolmekymppisen näköisen määritelmä on? Kukaan ei ole vielä osannut perustella, vaan aina tuo sama diipadaapa lain mukaan jokaiselta mitä jos kassa on tulkinnut henkilön näyttäneen siltä yli kolmekymppiseltä, mutta hänen esimiehensä on eri mieltä? Tuo on mielipideasia, eikä silloin voida vedota lakiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 34-vuotias, enkä näytä koskaan papereitani kassalla. Jos niitä kysytään, jätän alkoholit kassalle. Lisätyötä vain kaupoille, tykkään.
Kiitos ideasta! Paitsi minä jätän jatkossa kaikki ostokset kassalle
Ja minä puolestani nauran kiukkuilullesi, jos näen ja tulen tekemään av:lle alotuksen urposta kenet näin kaupassa.
Nolo tyyppi alkoi raivoamaan kassalla ja jätti ostoksensa kassalle kun myyjä kysyi henkkareita. Kaikki asiakkaat tuijottivat suu auki tuota uhmaikäistä aikuista. Ihan syystä siis kysyttiin. XD
Jep! Sitten hiukan kuvailua asiakkaan ulkonäöstä ja olemuksesta ja sitten vielä lopuksi muistelisin tätä ketjua, että olikohan hän juuri tässä ketjussa paasaamassa oikeuksistaan. Ja paljon naurua.
Monelle olisi parempi kun ei myytäisi alkoholia missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan mennyt ihan naurettavaksi. Aikaisemmin ohjeistus oli kysyä paperit alle 25-vuotiaan näköisiltä, muttei siitä mihinkään ongelmiin joutunut, jos ei kysynyt – kunhan kyseessä ei ollut oikeasti alaikäinen. Tämä siis vain kymmenisen vuotta sitten, kun olin itse sekä kaupan kassalla että Alkossa töissä.
Nykyinen kaupan alan ohjeistus on aivan absurdi. Nykyään jopa omilta sisaruksilta pitää kysyä paperit, jottei muille jonossa oleville näytetä huonoa esimerkkiä. Silmät pyöreinä luin tämän ketjun kertomuksia siitä, että kantiskortin tietoja vertaamalla myyjille annetaan varoituksia, jos 29-vuotiaalta ei ole kysytty papareita. Ja tosiaan, se ikäraja alkoholin ostamiselle on edelleen 18, eli 11 vuotta tuon alle. Kenen etua tämä ajaa?
Kohta päästäisiin vaan helpommalla, jos ihan kaikkien vauvasta vaariin pitäisi esittää henkilöllisyystodistus, kun ostavat ikärajallisia tuotteita. Kaikkein eniten tästä kyttäämismentaliteetista kärsivät myyjät, jotka saavat osakseen sekä työnantajan haukut sekä asiakkaiden turhautumisen. Minua ainakin ahdistaisi olla kassalla ja väkisin kysyä papereita keski-ikäisiltä, jotta päivän statistiikka saataisiin kuntoon.
Ja joo, lopetin muuten niin mukavan kombuchan juomisen, kun ihan rehellisesti tuntui vähän naurettavalta kaivaa tämän "potentiaalisesti pieniä määriä alkoholia sisältävän" juoman kohdalla paperit esiin. Olen 32-vuotias, ja vaikka minua kehutaankin nuoren näköiseksi, niin alaikäisestä en menisi ikipäivänä.
Mitä naurettavaa tuossa on? Kaivat puhelimen esiin maksaaksesi, miksi et samantien näytä henkkareita, jotka ovat puhelimen "sisäkuoressa" matkassa mukana.
Kaikilla täysi-ikäisillä ei ole aina henkkareita mukana, joillakin ei ole edes voimassaolevia henkkareita tai edes niitä vanhentuneitakaan.
On pelkkää kusipäisyyttä tehdä tuommoisella perusteella jollekin aikuiselle paha mieli silloin kun tämä ilmiselvästikään ei edes näytä alaikäiseltä.
Se on sitten omaa typeryyttään vaan. Kyllä jokasella täysi-ikäisellä pitäisi olla joku virallinen henkilöllisyystodistus olemassa, ja oma moka jos ei sellasta kanna mukanaan. Aikuinen ihminen vielä, joka tietää, että alkoholia ostamista varten sellasen tarvii. Ei se kortti paljoa paina siinä puhelinkotelossa.
Olen lompakkosukupolvea, en puhelinkotelosukupolvea. Ja katsopa vaan, ärsyttääkö itseäsi jos vielä yli neljänkympin joudut vilauttamaan henkkareita kahden saunakaljasi takia, kun kun takanasi virnistelee joukko raksamiehiä.
Sittenhän sen kortin pitäisi automaattisesti löytyä sun lompakostasi.. Siellä sille on ihan oma paikka ja siellä se on aina ennenkin ollut. Miksi ei ole enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät oikeasti osaa arvioida ikää. Kun oli 17 ja kesätöissä eräs vanhempi työntekijä kysyi montako lasta mulla on ja oli kauhuissaan, kun kerroin että olen vasta 17. Oli luullut yli kolmekymppiseksi. Vastaavasti töissä itse luulin erästä reilusti nelikymppistä itseni ikäiseksi, olin tuolloin 26. Kyseinen nainen näytti vaan niin nuorelta eikä ollut lainkaan ikäisensä oloinen. Eksälläni oli kunnon parta ja jos en olisi paremmin tiennyt, olisin luullut häntä 10-15v todellisuutta vanhemmaksi. Hän oli pari vuotta itseäni nuorempi. Ulkonäköön ei voi luottaa.
- N29
Silloin ei pidä hakeutua töihin missä joutuu arvioimaan ihmisten täysi-ikäisyyden lähtökohtaisesti juuri ulkonäön perusteella.
Voi ihan hyvin hakeutua, sillä ongelma on helposti ratkaistavissa kysymällä paperit.
Sit ei pidä myöskään valittaa niistä negatiivisista seuraamuksista, mitä se ilmeisen turha papereiden kyseleminen saa aikaan.
Eihän se kassatyöntekijä määrää sääntöjä miten siellä kaupassa pitää toimia, eikä se kauppiaskaan määrää sääntöjä sille papereiden kyselylle kun ohjeet tulevat yleisesti kaupoille ylemmältä taholta. Jos kauppa mielii myydä alkoholia, niin sen on varmistettava että juoma menee täysi-ikäiselle ostajalle. Täysin turhaa sitä kassatyöntekijää kiusata, hän tekee vain työtään ja jos ei tee, niin pian ei tarvitse tulla töihin ollenkaan ja kauppakin lakkaa myymästä tiettyjä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät oikeasti osaa arvioida ikää. Kun oli 17 ja kesätöissä eräs vanhempi työntekijä kysyi montako lasta mulla on ja oli kauhuissaan, kun kerroin että olen vasta 17. Oli luullut yli kolmekymppiseksi. Vastaavasti töissä itse luulin erästä reilusti nelikymppistä itseni ikäiseksi, olin tuolloin 26. Kyseinen nainen näytti vaan niin nuorelta eikä ollut lainkaan ikäisensä oloinen. Eksälläni oli kunnon parta ja jos en olisi paremmin tiennyt, olisin luullut häntä 10-15v todellisuutta vanhemmaksi. Hän oli pari vuotta itseäni nuorempi. Ulkonäköön ei voi luottaa.
- N29
Silloin ei pidä hakeutua töihin missä joutuu arvioimaan ihmisten täysi-ikäisyyden lähtökohtaisesti juuri ulkonäön perusteella.
Sanoppa tuo nuorelle, jolle asiakaspalvelu kassalla voi olla yksi harvoista suht helposti saatavilla olevista työmahdollisuuksista. Älä mene töihin kauppaan, kun et osaa sanoa onko meikattu/meikkaamaton nainen 15 vai 35, niinkö?
Jos ei erota 15-vuotiasta 35-vuotiaasta, on jo jonkinlaisia hahmotushäiriöitä.
Ystäväni on 50 v. ja ei saanut yhdestä halpahallista paria keskikaljaa, koska ei sattunut olemaan henkkarit mukana. Kyseessä olisi ollut ihan heräteostos muiden ostosten lisäksi. Mukana oli oma tytär 21 v., jota tilanne nauratti suunnattomasti. Ystäväni jätti sitten kaljat ostamatta ihan suosiolla eikä jäänyt asiasta kiistelemään. Eivät tietysti myyneet tyttärellekään, koska olivat "samassa seurueessa". Muut jonossa olijat pyörittelivät silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- N29
Sanoppa tuo nuorelle, jolle asiakaspalvelu kassalla voi olla yksi harvoista suht helposti saatavilla olevista työmahdollisuuksista. Älä mene töihin kauppaan, kun et osaa sanoa onko meikattu/meikkaamaton nainen 15 vai 35, niinkö?
Sanon sen ihan kaikille: jos menet kaupan kassalle töihin, käytä sitä kallossa olevaa hernettäsi kun mielessäsi päätät minkälaista asiakasta tahdot vaivata ikäselvityksin, jos et pysty siis arvailemaan onko joku täysi-ikäinen vai ei, vaan siksi päätät vaivata ilmeisen täysi-ikäisiäkin, et ole sopiva siihen työhön.
Meillä on mahdollisuus olla tässä kaikki kolme osapuolta viranomaista ja heidän idioottimaisia sääntöjä vastaan, ei ole mikään tarve keskenään riidellä kun meillä on yhteinen vihollinen ja puhalletaan yhteen hiileen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha siitä on myyjiä syyttää kun laki määrää kysymään ne paperit jos henkilö alle 30-vuotiaalta näyttää! Ei sitä kiusallaan tehdä vaan koska on pakko.
Laki ei määrää varmistamaan kuin täysi-ikäisyyden, eli että ostaja on vähintään 18-vuotias.
30v raja ei ole mihinkään lakiin perustuva vaatimus.
Niin, missä kohtaa lukee, että täysi-ikäisyyden raja on 30v?
"Alkoholi- ja tupakkalakien mukaan yli 1,2 % alkoholijuomia, yli 2,8 % vahvuisia kiinteitä alkoholivalmisteita, tupakkaa, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja tupakointivälineitä, nikotiinivalmisteita, ilotulitteita, rahapelejä ja K-18-ikärajamerkittyjä tietokonepelejä, elokuvia ja aikuisviihdelehtiä ei saa myydä alle 18-vuotiaille. Kauppa on velvollinen varmistamaan, ettei näitä tuotteita myydä alaikäisille. Nuorelta näyttävän henkilön tulee varautua todistamaan ikänsä. Jos asiakas ei voi pyydettäessä todistaa olevansa täysi-ikäinen, kauppa ei voi myydä tuotetta.
Alkoholia ja tupakkatuotteita sekä rahapelejä ostavan tai pelaavan asiakkaan ikä tarkastetaan, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. "
Aivan, eli myyjän oman arvion varassa on lain toteutuminen, tosin tuostakin voisi argumentoida, että pykälät on päällekkäisiä, ja johtaa siihen että myyjä joutuu tekemään ikä arvauksensa kahdesti, vaikka lain mukaan täysi-ikäinen on yhden iän ylittänyt.
Miten niin kahdesti? Jos myyjä arvioi vaikka että asiakas on 26-vuotias, häneltä täytyy siis kysyä paperit. Se yksi arvio riittää. Ei hänen tarvitse tehdä mitään toista arviota enää niiden papereiden perusteella koska silloin hän näkee faktat.
Siten kahdesti, että hän joutuu sen 18 vuoden iän lisäksi arvaamaan onko asiakas yli vai alle 30 vuotias.
Myyjän kannattaa ehdottomasti käyttää järkeään arviota tehdessään, eli arvioida kaikki selkeästi täysi-ikäiseltä näyttävät vähintään 30 vuotiaiksi, hänellä on lain puitteissa tähän täysi oikeus.
Ei, vaan hän arvio sen iän kerran. Jos vastaus on alle 18: kysy paperit. Jos vastaus on 18-30: kysy silti ne paperit. Jos taas yli 30: ei tarvitse kysyä papereita. Ihan siitä samasta ensimmäisestä arvauksesta saa molemmat tiedot, onkohan yli 18 tai onkohan yli 30.
Jos haluna on aiheuttaa pahaa mieltä asiakkaalle ja tappiota kauppiaalle, niin sitten kannattaa toki noin toimia.
Jos ei sellaista halua ole, niin kannattaa vaan reilusti arvioida kaikki täysi-ikäisiltä näyttävät automaattisesti yli 30 vuotiaiksi ja jättää täten kaikilta muilta kysymättä, paitsi niiltä jotka näyttää alaikäisiltä.
Jos kiintiö on täytettävä, niin senku painaa nappia vaan tai kysyy papereita ikääntyneiltä naisilta, jotka ovat ilmeisesti se ainoa ryhmä joita tuo iän kyseleminen miellyttää muutenkin.
Ihan oman kiinnostuksen vuoksi..
Voiko sitä nappia painaa vaikkei kysyisikään henkkareita? Kuinka hyvät kamerat kaupoissa on? Voiko ne tarkistaa tuota, onko oikeasti samalla kysytty henkkarit? Ja kuinka usein tuollaisia tarkistuksia tehdään?
Ja vielä: miten kauppa voi tarkistaa, että sä luet ne henkkarit oikein? Jos asiakas olisikin 17-vuotias ja sä myyt silti ne kaljat. Ei kai ne niillä kameroillaan voi siihen henkkariin zoomata. Tai jos sä lasket vahingossa asiakkaan iän väärin.
Lisäksi. Entä jos sulle nyt sattuu vaan tulemaan aina niitä vanhempia asiakkaita. Ethän sä itse sille mitään voi. Jos vaikka eläkeläiset ovat mieltyneet juuri suhun. He ovat varmasti yli 30-vuotiaan näköisiä ja ne henkkarit jää kysymättä sitten. Tuleeko pomolta valitusta sittenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan mennyt ihan naurettavaksi. Aikaisemmin ohjeistus oli kysyä paperit alle 25-vuotiaan näköisiltä, muttei siitä mihinkään ongelmiin joutunut, jos ei kysynyt – kunhan kyseessä ei ollut oikeasti alaikäinen. Tämä siis vain kymmenisen vuotta sitten, kun olin itse sekä kaupan kassalla että Alkossa töissä.
Nykyinen kaupan alan ohjeistus on aivan absurdi. Nykyään jopa omilta sisaruksilta pitää kysyä paperit, jottei muille jonossa oleville näytetä huonoa esimerkkiä. Silmät pyöreinä luin tämän ketjun kertomuksia siitä, että kantiskortin tietoja vertaamalla myyjille annetaan varoituksia, jos 29-vuotiaalta ei ole kysytty papareita. Ja tosiaan, se ikäraja alkoholin ostamiselle on edelleen 18, eli 11 vuotta tuon alle. Kenen etua tämä ajaa?
Kohta päästäisiin vaan helpommalla, jos ihan kaikkien vauvasta vaariin pitäisi esittää henkilöllisyystodistus, kun ostavat ikärajallisia tuotteita. Kaikkein eniten tästä kyttäämismentaliteetista kärsivät myyjät, jotka saavat osakseen sekä työnantajan haukut sekä asiakkaiden turhautumisen. Minua ainakin ahdistaisi olla kassalla ja väkisin kysyä papereita keski-ikäisiltä, jotta päivän statistiikka saataisiin kuntoon.
Ja joo, lopetin muuten niin mukavan kombuchan juomisen, kun ihan rehellisesti tuntui vähän naurettavalta kaivaa tämän "potentiaalisesti pieniä määriä alkoholia sisältävän" juoman kohdalla paperit esiin. Olen 32-vuotias, ja vaikka minua kehutaankin nuoren näköiseksi, niin alaikäisestä en menisi ikipäivänä.
Mitä naurettavaa tuossa on? Kaivat puhelimen esiin maksaaksesi, miksi et samantien näytä henkkareita, jotka ovat puhelimen "sisäkuoressa" matkassa mukana.
Kaikilla täysi-ikäisillä ei ole aina henkkareita mukana, joillakin ei ole edes voimassaolevia henkkareita tai edes niitä vanhentuneitakaan.
On pelkkää kusipäisyyttä tehdä tuommoisella perusteella jollekin aikuiselle paha mieli silloin kun tämä ilmiselvästikään ei edes näytä alaikäiseltä.
Se on sitten omaa typeryyttään vaan. Kyllä jokasella täysi-ikäisellä pitäisi olla joku virallinen henkilöllisyystodistus olemassa, ja oma moka jos ei sellasta kanna mukanaan. Aikuinen ihminen vielä, joka tietää, että alkoholia ostamista varten sellasen tarvii. Ei se kortti paljoa paina siinä puhelinkotelossa.
Olen lompakkosukupolvea, en puhelinkotelosukupolvea. Ja katsopa vaan, ärsyttääkö itseäsi jos vielä yli neljänkympin joudut vilauttamaan henkkareita kahden saunakaljasi takia, kun kun takanasi virnistelee joukko raksamiehiä.
Sittenhän sen kortin pitäisi automaattisesti löytyä sun lompakostasi.. Siellä sille on ihan oma paikka ja siellä se on aina ennenkin ollut. Miksi ei ole enää?
Passin tunkeminen lompakkoon ei onnistu. Kyllä, itse henkilöllisyystodistuksen näyttäminen on nopeaa. Kyse on nyt siitä, onko se tarkoituksenmukaista. Vaikka villahousujen pukeminen kestää vain hetken, ei ole järkevää pakottaa kaikki alle 50-vuotiaat villahousuihin varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- N29
Jos ei erota 15-vuotiasta 35-vuotiaasta, on jo jonkinlaisia hahmotushäiriöitä.
Olen eri, mutta voin kyllä omakohtaisesti sanoa, että ulkonäkö pettää joskus tosi pahasti. Kaikki teinitytöt ei ole pyntättyjä tyhjäpään näköisiä kikattelijoita ja toisaalta tuota kuvausta vastaavia löytyy siitä vanhemmastakin ikäluokasta. Jos palstatermejä käyttää, niin osa tätiytyy hyvin aikaisin, toiset ei kasva koskaan aikuisen näköiseksi. Olen itse himpun päälle 150cm pitkä ja näytän vain vähän vanhemmalta kuin yläasteen luokkakuvasssa, hiusten väri ja pituus on isoimmat muutokset, samat vaatteetkin menisi vielä päälle ainakin koon puolesta. Edelleen joskus joku kysyy haluanko lastenlipun jonnekin. Ikää 36.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- N29
Voi ihan hyvin hakeutua, sillä ongelma on helposti ratkaistavissa kysymällä paperit.
Sit ei pidä myöskään valittaa niistä negatiivisista seuraamuksista, mitä se ilmeisen turha papereiden kyseleminen saa aikaan.
Eihän se kassatyöntekijä määrää sääntöjä miten siellä kaupassa pitää toimia, eikä se kauppiaskaan määrää sääntöjä sille papereiden kyselylle kun ohjeet tulevat yleisesti kaupoille ylemmältä taholta. Jos kauppa mielii myydä alkoholia, niin sen on varmistettava että juoma menee täysi-ikäiselle ostajalle. Täysin turhaa sitä kassatyöntekijää kiusata, hän tekee vain työtään ja jos ei tee, niin pian ei tarvitse tulla töihin ollenkaan ja kauppakin lakkaa myymästä tiettyjä tuotteita.
Ohje ei ole yhtäkuin sääntö/laki.
Täysi-ikäisyyden raja on 18, ei 30.
Kassan omaan arvioon perustuu koko juttu, jos kassa haluaa kiusata asiakkaitaan jotka ilmiselvästi näyttää täysi-ikäisiltä, niin sit pitää kestää myös takaisin tehty kiusa, ja kauppiaan on kestettävä kiusasta aiheutuneet tappiot.
Kun ei alota kiusaamista, ei kassaakaan siis kiusata.
Jos joku ulisee, niin ei tarvii kuin sanoa että arvioi asiakkaan olleen yli 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä
Helppoahan se on jos on jumissa antiikkisissa maksuvälineissä kuten sinä. Minä maksan kellolla joka on ranteessa mutta tämä taitaa olla sinulle ihan utopiaa?
Minulla on kännykkä joka tapauksessa aina mukanani ja siinä sen kotelossa kulkevat automaattisesti nuo pankki- ja ajokortit. Kelloa en halua käyttää. Miten se jumittaa minua?
jostakusta on niin kauhean hankalaa alkaa kaivella kännykkää laukun pohjalta (vaikka se oikeasti on varmasti aina kädessä, kun sitä ei pois voi laskea) ja siihen tuhlautuu monta sekuntia! siis ihan kauheeta ja vie niin paljon aikaa ja energiaa ja uuh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passin tunkeminen lompakkoon ei onnistu. Kyllä, itse henkilöllisyystodistuksen näyttäminen on nopeaa. Kyse on nyt siitä, onko se tarkoituksenmukaista. Vaikka villahousujen pukeminen kestää vain hetken, ei ole järkevää pakottaa kaikki alle 50-vuotiaat villahousuihin varmuuden vuoksi.
ketjussa on jo sanottu, että ajokortti riittää iän todistamiseen.
oudosti sulta on nuorempana kuitenkin iän todstaminen onnistunut, mikä on muuttunut? ei ainakaan passien koko ja lompakotkin vaan suurenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- N29
Kassan omaan arvioon perustuu koko juttu, jos kassa haluaa kiusata asiakkaitaan jotka ilmiselvästi näyttää täysi-ikäisiltä, niin sit pitää kestää myös takaisin tehty kiusa, ja kauppiaan on kestettävä kiusasta aiheutuneet tappiot.
Jos joku ulisee, niin ei tarvii kuin sanoa että arvioi asiakkaan olleen yli 30v.
Nolo juttu, jos sen yhden kerran myytkin sitten alaikäiselle sen sixpackin olutta ja kauppa jää siitä kiinni ja menettää lupansa ja kassa työnsä. Siinä ei auta omat arviot, kun kelaillaan nauhoja ja katsotaan miten sellaista on päässyt tapahtumaan. Voihan sitä arvioida mitä vaan mutta luulo ei ole tiedon väärti. Jos koet että sinua kiusataan, mene kiusaamaan niitä ohjeiden laatijoita äläkä sitä, joka niitä noudattaa työpaikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä
Helppoahan se on jos on jumissa antiikkisissa maksuvälineissä kuten sinä. Minä maksan kellolla joka on ranteessa mutta tämä taitaa olla sinulle ihan utopiaa?
Minulla on kännykkä joka tapauksessa aina mukanani ja siinä sen kotelossa kulkevat automaattisesti nuo pankki- ja ajokortit. Kelloa en halua käyttää. Miten se jumittaa minua?
jostakusta on niin kauhean hankalaa alkaa kaivella kännykkää laukun pohjalta (vaikka se oikeasti on varmasti aina kädessä, kun sitä ei pois voi laskea) ja siihen tuhlautuu monta sekuntia! siis ihan kauheeta ja vie niin paljon aikaa ja energiaa ja uuh!
Jos ehtona olisi myöskin saman vitsin pakollinen kuuntelu joka kerta kun käyt kaupassa, niin kai siihenkin suhtautuisit vain iloisella mielellä ja näkisit sen ihan järkeväksi tavaksi jota nyt vaan on noudatettava vailla mieltä, koska joku yhdistys on niin ohjeistanut toimimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- N29
Nolo juttu, jos sen yhden kerran myytkin sitten alaikäiselle sen sixpackin olutta ja kauppa jää siitä kiinni ja menettää lupansa ja kassa työnsä. Siinä ei auta omat arviot, kun kelaillaan nauhoja ja katsotaan miten sellaista on päässyt tapahtumaan. Voihan sitä arvioida mitä vaan mutta luulo ei ole tiedon väärti. Jos koet että sinua kiusataan, mene kiusaamaan niitä ohjeiden laatijoita äläkä sitä, joka niitä noudattaa työpaikallaan.
Ei siinä junnu pääse ostamaan sen helpommin kuin nytkään, koska kassan tehtävänä on varmistaa, että alaikäiseltä näyttävä ei ole alaikäinen.
Hänen velvollisuus ei ole varmistaa onko täysi-ikäiseltä näyttävä henkilö alle vai yli 30 vuotias, koska voi aivan mainiosti kysyttäessä sanoa arvioineensa täysi-ikäiseltä näyttävän olleen yli 30.
Multa kysyttiin viimeksi papereita, kun ostin Loton. :D Mahtavaa. Olin Adidaksen pipo päässä, ehkä se vaikutti asiaan, vaikka olen yli 30-v. Mutta ei se minua haitannut mitenkään, parempi kysyä kuin myydä alaikäiselle.
Osalla miehistä alkaa parta kasvaa 15-v., osalla 30-v ja jotkut kaljuuntuu parikymppisenä. Miten tällaisistakaan seikoista voisi päätellä henkilön iän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ketjussa on jo sanottu, että ajokortti riittää iän todistamiseen.
oudosti sulta on nuorempana kuitenkin iän todstaminen onnistunut, mikä on muuttunut? ei ainakaan passien koko ja lompakotkin vaan suurenee.
Jokaisella ei ole ajokorttia, ei minullakaan. Usko vaan, kun joudut sitä ikääsi todistelemaan yhtä kauan kuin minä olen joutunut, ei tunnu enää itsestäänselvyydeltä, miksi niin pitäisi tehdä.
Todennäköinen syykin tähän papereiden kyselyyn tuli ketjussa, nimittäin se kiintiö. Ei kukaan epäile minua alaikäiseksi, haluavat vain saada kiintiön täyteen ennen työpäivän päättymistä ja tietävät, että täti jaksaa näyttää henkkarit mutisematta. Vaikka ei ihan enää jaksaisi.