Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy mielensäpahoittajia, elämä on niin vaikeaa! Jatkossa minäkin aion pahoittaa mieleni, etten kiinnosta kassaa riittävästi, että kysyisi papereita! Olipa motiivi kassalla mikä tahansa, haluan että papereita väkisinkin kysytään. Ja ikääkin minulla on "vain" 55 v, eikä muuta elämän sisältöä kuin pahoittaa mieleni. (Jos joku ei nyt ymmärrä tätä sarkasmiksi, niin voin valaista, että siitä oli kysymys).
Katsos kun ilmeisesti eivät epäile, ettetkö olisi aikuinen. Kai voit käsittää, kuinka monia kolme-nelikymppisiä ärsyttää, kun käytännössä ostopäätöksien teko asetetaan kyseenalaiseksi kerta toisensa jälkeen siellä kaupassa? Siinä samalla epäillään asiakkaan rehellisyyttä ja kykyä päättää hankinnoistaan aikuisena ihmisenä.
Ihmisten on ihan mahdotonta ymmärtää että vaikka juuri _he_itse olisi tismalleen ikäisensä näköisiä, niin _kaikki_ihmiset ei ole. Ei se vieras kassa nyt vaan millään voi tietää ilman papereita kumpaan ryhmään kuulut.
Itsekin ikäarviointia työssä tehnyt, ja sen 10% takia on pakko skannata muitakin.
Te valopäät jotka sanotte että laki sanoo näin niin voisiko joku kassamestari linkata sen virallisen lain pykälän numeroineen joka kieltää alkoholin myymisen alle 30 vuotta näyttävälle henkilölle??? Hiljaista on ... Jos laki määräis niin eiköhän ne poliisitkin pysäyttelis babyface aikuisia kaljojen kanssa ulkona :D
Minä pukeudun kuin nelikymppinen, en siis teinivaatteisiin, puhun kuin nelikymppinen aikuinen nyt puhuu, käyttäydyn kuten nelikymppinen aikuinen, enkä taatusti näytä päivääkään nelikymppistä nuoremmalta. Silti minulta kysytään jonkun saunakaljan ostaminen yhteydessä paperit. Itse koen tuon jo jonkinlaisena simputtamisena tai ainakin jonakin pahasti yli menneenä ylivarovaisuutena. Kerran olen kysynyt kassatyöntekijältä minkä ihmeen ikäisenä hän minua keski ikäistä naista pitää, mutta eipä osannut sanoa mitään. Ilme kyllä kertoi kaiken kun näki henkkarini.
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä mistä aloittaisin. Aapeen tyhmyys vetää lähes sanattomaksi. Kun se on lakiin kirjattu, että jokaiselta alle 30-vuotiaalta vaikuttavalta täytyy kysyä henkkarit, niin eipä sille mitään mahda. Olen itsekin joutunut joskus kysymään henkkareita selkeästi aikuisilta, joiden ulkonäössä on ollut jokin juttu, joka saa epäröimään, että voisivatko olla alle 30 ja hieman ikäistään vanhemman näköisiä, ja kun on pienikin epäilys, niin täytyy varmistua. Ihmiset, jotka vaikuttavat ikäistään vanhemmilta, voivat olla vaikka varttia vaille (ei kirjaimellisesti) 18, mutta vaikuttaa parikymppisiltä. Sitten kun katsot, että on tuo nyt varmasti vähintään 18, tulitkin myyneeksi alaikäiselle.
Minä olen babyface ja muutama vuosi sitten livenä eräs henkilö oli kirjaimellisesti suu auki, kun kerroin silloisen ikäni. Hän kuvitteli minut noin 7-8 vuotta nuoremmaksi kuin olen. Myyjät, jotka eivät joskus kysy minulta henkkareita ottavat kyllä aikamoisen riskin. Juu, kyllä minusta uskoo, että olen täyttänyt 18, mutta ei sen varaan voi laskea, kun raja on 30.
Toki nuo ovat poikkeuksia, jotka eivät kysy henkkareitani. Muutenkin ostan todella, todella harvoin ikärajajuttuja nykyään.
Kyseessähän on suositus, ei laki. Suosittelen kertaamaan, millaisia käytännön eroavaisuuksia on suosituksilla ja lakisäädöksillä. Jotkut suositukset ja lait tosiaan ovat niin tyhmiä, että sanattomiksihan ne vetävät.
-ap
Helpoin olis kun kysyttäs kaikilta vilauttaa paperit aina niin kukaan ei joutuis eri arvoiseen asemaan. Kapitalistimestarit ja päälliköt on itse nämä säännöt myyntiketjuihin keksineet
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä
Kai sä tiesit, ettei ajokortti ole pätevä todistamaan sun ikääsi? Pitäisi olla henkilökortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa lakia, joka kieltää kysymästä henkilötodistusta.
On kyllä olemassa laki niskoittelusta, kun kieltäytyy esittämästä henkkaria viranomaiselle.
Kauppa taas ei alkoholilain mukaan saa myydä alaikäiselle joten jos et näytä pyydettäessä papereita, et saa kaljaa. Mene ulos itkupotkurääkymään.
Kaupan kassatypy ei ole viranomainen.
Jos minulla olisi pakkaustasolla odottamassa 100€:lla ruokia ja kassa kysyy papereita viimeisenä tulevista parista kaljasta, niin mitäköhän tekisivät jos nappaisin toisen oluen ja huitaisisin sen kurkusta alas pohjanmaan kautta? Ja ikää olisi päälle 40v. Enkä näytä hlötodistusta vaikka mukana onkin...
Parempi todeta, ettei ole papereita mukana ja että kun ei uskota yli 18-vuotiaaksi, niin täytyy jättää ostokset tällä kertaa tekemättä. Tulee kassallekin vähän puuhaa, kun keräilee ne tekemättä jääneet ostokset hihnalta ja hän tai joku muu käy viemässä ne takaisin hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ikärajasäännöt muuten on yksinkertaiset, valtaosa oppii ne kerrasta.
Ikärajasääntö on selvä. 18 vuotta sanoo laki.
Mitään vít un 30 vuotta siihen tarvitse sotkea.
Meillä pomo sanoi, että on virhe myydä alaikäiselle, mutta ei ole koskaan virhe kysyä henkkareita myös täysi-ikäiseltä, eli kysy vaikka kaikilta. Asiakashan on velvollinen ikänsä osoittamaan, ei kassa arvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä mistä aloittaisin. Aapeen tyhmyys vetää lähes sanattomaksi. Kun se on lakiin kirjattu, että jokaiselta alle 30-vuotiaalta vaikuttavalta täytyy kysyä henkkarit, niin eipä sille mitään mahda. Olen itsekin joutunut joskus kysymään henkkareita selkeästi aikuisilta, joiden ulkonäössä on ollut jokin juttu, joka saa epäröimään, että voisivatko olla alle 30 ja hieman ikäistään vanhemman näköisiä, ja kun on pienikin epäilys, niin täytyy varmistua. Ihmiset, jotka vaikuttavat ikäistään vanhemmilta, voivat olla vaikka varttia vaille (ei kirjaimellisesti) 18, mutta vaikuttaa parikymppisiltä. Sitten kun katsot, että on tuo nyt varmasti vähintään 18, tulitkin myyneeksi alaikäiselle.
Minä olen babyface ja muutama vuosi sitten livenä eräs henkilö oli kirjaimellisesti suu auki, kun kerroin silloisen ikäni. Hän kuvitteli minut noin 7-8 vuotta nuoremmaksi kuin olen. Myyjät, jotka eivät joskus kysy minulta henkkareita ottavat kyllä aikamoisen riskin. Juu, kyllä minusta uskoo, että olen täyttänyt 18, mutta ei sen varaan voi laskea, kun raja on 30.
Toki nuo ovat poikkeuksia, jotka eivät kysy henkkareitani. Muutenkin ostan todella, todella harvoin ikärajajuttuja nykyään.
Kyseessähän on suositus, ei laki. Suosittelen kertaamaan, millaisia käytännön eroavaisuuksia on suosituksilla ja lakisäädöksillä. Jotkut suositukset ja lait tosiaan ovat niin tyhmiä, että sanattomiksihan ne vetävät.
-ap
Toisaalta on suositus olla juomatta mitään alkoholipitoista, joten jos noudattaisit sitä, niin et olisi ongelmissa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä olemassa laki niskoittelusta, kun kieltäytyy esittämästä henkkaria viranomaiselle.
Kauppa taas ei alkoholilain mukaan saa myydä alaikäiselle joten jos et näytä pyydettäessä papereita, et saa kaljaa. Mene ulos itkupotkurääkymään.
Jos minulla olisi pakkaustasolla odottamassa 100€:lla ruokia ja kassa kysyy papereita viimeisenä tulevista parista kaljasta, niin mitäköhän tekisivät jos nappaisin toisen oluen ja huitaisisin sen kurkusta alas pohjanmaan kautta? Ja ikää olisi päälle 40v. Enkä näytä hlötodistusta vaikka mukana onkin...
Parempi todeta, ettei ole papereita mukana ja että kun ei uskota yli 18-vuotiaaksi, niin täytyy jättää ostokset tällä kertaa tekemättä. Tulee kassallekin vähän puuhaa, kun keräilee ne tekemättä jääneet ostokset hihnalta ja hän tai joku muu käy viemässä ne takaisin hyllyyn.
Tätä jos alkais nämä 30-40v aikuiset tekemään että jättäis ostokset kassalle sitten muutkin niin varmasti tämä 30 vuoden 18v sääntö muuttuisi hetkessä. Siinä on melkoinen homma ruuhkassa alkaa tyhjentää ostoksia ja viemään takaisin hyllyyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on 50 v. ja ei saanut yhdestä halpahallista paria keskikaljaa, koska ei sattunut olemaan henkkarit mukana. Kyseessä olisi ollut ihan heräteostos muiden ostosten lisäksi. Mukana oli oma tytär 21 v., jota tilanne nauratti suunnattomasti. Ystäväni jätti sitten kaljat ostamatta ihan suosiolla eikä jäänyt asiasta kiistelemään. Eivät tietysti myyneet tyttärellekään, koska olivat "samassa seurueessa". Muut jonossa olijat pyörittelivät silmiään.
Naurettavaa! Tähänkö tämä on mennyt? Näyttäkää minulle yksikin yli 50 vuotias joka näyttää alle 18 vuotiaalta niin lupaan juoda pullollisen lämmintä kaljaa käsilläni seisten..
Sä olet jo lukenut tätä ketjua, joten sun pitäis tietää, ettei se näyttänyt alle 18 vuotiaalta vaan alle 30 vuotiaalta ehkä.
Olemuskin vaikuttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Te valopäät jotka sanotte että laki sanoo näin niin voisiko joku kassamestari linkata sen virallisen lain pykälän numeroineen joka kieltää alkoholin myymisen alle 30 vuotta näyttävälle henkilölle??? Hiljaista on ... Jos laki määräis niin eiköhän ne poliisitkin pysäyttelis babyface aikuisia kaljojen kanssa ulkona :D
Laki kieltää myymästä, jos ei voi todistaa olevansa täysi-ikäinen. Laissa ei ole sanaakaan ulkonäöstä tai silmien väristä, ihan riittää, että esittää voimassaolevan henkilöllisyystodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä jos alkais nämä 30-40v aikuiset tekemään että jättäis ostokset kassalle sitten muutkin niin varmasti tämä 30 vuoden 18v sääntö muuttuisi hetkessä. Siinä on melkoinen homma ruuhkassa alkaa tyhjentää ostoksia ja viemään takaisin hyllyyn
No sitten asiakas menisi toiseen kauppaan ostoksille eli hänellekö ei kerry lisävaivaa tuosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideana hyvä. Tosin asiakas menisi siis ruuhkassa seuraavaan kauppaan, jonottaisi siellä aikansa ja taas kassalla jäisi ilman kaljaansa ja eikun ostokset siihen ja seuraavaan kauppaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on 50 v. ja ei saanut yhdestä halpahallista paria keskikaljaa, koska ei sattunut olemaan henkkarit mukana. Kyseessä olisi ollut ihan heräteostos muiden ostosten lisäksi. Mukana oli oma tytär 21 v., jota tilanne nauratti suunnattomasti. Ystäväni jätti sitten kaljat ostamatta ihan suosiolla eikä jäänyt asiasta kiistelemään. Eivät tietysti myyneet tyttärellekään, koska olivat "samassa seurueessa". Muut jonossa olijat pyörittelivät silmiään.
Naurettavaa! Tähänkö tämä on mennyt? Näyttäkää minulle yksikin yli 50 vuotias joka näyttää alle 18 vuotiaalta niin lupaan juoda pullollisen lämmintä kaljaa käsilläni seisten..
Sä olet jo lukenut tätä ketjua, joten sun pitäis tietää, ettei se näyttänyt alle 18 vuotiaalta vaan alle 30 vuotiaalta ehkä.
Olemuskin vaikuttaa paljon.
No näytä yks tav yli 50v ihminen joka näyttää itseään 25 vuotta nuoremmalta. Enpä ole tavannut vielä yhtäkään. Yli 5 kymppinen voi näyttää toki 40 vuotiaalta mutta että alle 30 v.. Hohhoijaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten asiakas menisi toiseen kauppaan ostoksille eli hänellekö ei kerry lisävaivaa tuosta?
Onhan siitä oma vaivansa, mutta olisi se sen arvoista. Naapurikauppias kiittäisi kun toinen kauppias kouluttautuu.
Tosin jos naapurikaupassakin kysyttäisiin papereita, niin sitten voisi harkita sitä henkilökortin kaivamista pankkikortin alta. Harrastuneisuus ei ehkä riitä kolmanteen kauppaan lähtemiseen...
Liian nuorten tekemiä ostoyrityksiä on enää murto-osa siitä mitä se oli esimerkiksi 10-20 vuotta sitten. Nyt on homma vähentynyt ja silti säännöistä tehty aivan yliampuvan älyvapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä
Kai sä tiesit, ettei ajokortti ole pätevä todistamaan sun ikääsi? Pitäisi olla henkilökortti.
En, kuten en yleensä tiedä monia muitakaan asioita jotka ei ole totta. Se lakimuutos oli että ajokorttia ei voi enää käyttää henkilöllisyyden todistamiseen vahvaa sähköistä tunnistautumisvälinettä haettaessa, mutta se toimii edelleen henkilöllisyystodistuksena tavallisissa arjen tilanteissa. Siitä voidaan tarkistaa ikä, ja sitä näyttämällä voi esimerkiksi noutaa omat pakettinsa.
Yleensä kassa on typy. Tai vanhempi rouvashenkilö.
Saa se olla mieskassakin. Saman sillekin tekisin.
Kuuluun niihin joista tämä systeemi on surkeaa pelleilyä.