Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta

Vierailija
13.11.2022 |

Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.

Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.

Kommentit (799)

Vierailija
261/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, jos jopa nelikymppinen voi näyttää alle 30-vuotiaalta, niin yhtälaillahan voi arviointi toimia toiseen suuntaan, just ja just täysi-ikäisen näköisen voi arvioida 30-vuotiaaksi.

Vierailija
262/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kysytään reilusti vanhemmilta sen vuoksi, että vähennetään riskiä siihen, että joku alaikäinen olisi yrittänyt meikata itseään näyttämään reilusti vanhemmalta. Ei siis siksi, että joku kolmekymppinen saisi kokea edes hetken, että myyjä luuli häntä alle 18-vuotiaaksi.

Hohhoijaa, no eikö sitten pitäisi myös kuulustella samalla kaikilta asiakkailta, että mihin tilaisuuteen ja tarkoitukseen juomia ollaan ostamassa, ihan vaan koska onhan aina riski että joku täysi-ikäinen ostaakin ne juomat jollekin alaikäiselle.

Kaikenlaisia selityksiä sitä mulkeroilta kuuleekin kun perustelevat sitä mulkerouttaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te kassat suostutte tällaiseen pelleilyyn? Ei ole laitonta myydä alkoholijuomia yli 18 vuotiaille. Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä ikäiseltä tuo yli 18 vuotias näyttää. Jos kolmekymppinen näyttää kaksikymppiseltä, ettekä tarkista papereita vaan myytte alkoholijuomia, niin se ei ole rikos, sanoi sitten Avin idiootit mitä tahansa. Se, minkä ikäiseksi jonkun henkilön arvioi, on täysin subjektiivinen kokemus. Potkujen antaminen sillä perusteella, että ei kysynyt nuorekkaalta kolmevotoselta papereita vaikuttaa sensijaan laittomalta.

Vierailija
264/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kassat suostutte tällaiseen pelleilyyn? Ei ole laitonta myydä alkoholijuomia yli 18 vuotiaille. Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä ikäiseltä tuo yli 18 vuotias näyttää. Jos kolmekymppinen näyttää kaksikymppiseltä, ettekä tarkista papereita vaan myytte alkoholijuomia, niin se ei ole rikos, sanoi sitten Avin idiootit mitä tahansa. Se, minkä ikäiseksi jonkun henkilön arvioi, on täysin subjektiivinen kokemus. Potkujen antaminen sillä perusteella, että ei kysynyt nuorekkaalta kolmevotoselta papereita vaikuttaa sensijaan laittomalta.

AVIa ei kiinnosta se, mitä kassa olettaa. Vain se kiinnostaa, myydäänkö alaikäiselle ja siksi paperit saa kysyä jokaiselta. Kassalla istuvan ei tarvitse arvailla ikää, siksi esitetään henkilöllisyystodistus. helppoa ja kätevää.

Vierailija
265/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan jokaiselta alkoholia tai tupakkaa ostavalta henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta on kysyttävä henkkarit. Eli jos näytät mielestäni alle kolmikymppiseltä, minä kysyn paperisi vaikka tietäisinkin melko varmasti että olet yli 18. Miksi? Koska minä olen vastuussa lain noudattamisesta ja laiminlyönneistä voi tulla sanktioita tai kauppa voi esimerkiksi menettää kokonaan luvan myydä alkoholia joka taas johtaisi minun työsuhteeni irtisanomiseen. Tähän riittää jo esim. Kolme kertaa papereiden kysymättä jättäminen henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta. HOK-elanto tekee tarkastuksia ja koe-ostoja kaikissa toimipisteissään säännöllisesti käyttäen nuoren näköisiä siviiliasuisia "asiakkaita"

Entäs jos sanot että arvioit henkilön olevan yli 30-vuotias, millä se sitten todistetaan, että valehtelet?

Käykö näitä oikein jokin raati Avista arvioimassa, että minkä ikäiseltä joku asiakas näyttää? Eikö kiellettyä pitäisi olla vain alkoholin myyminen alle 18 vuotiaille, eikä joku ulkonäköperusteinen pelleily?

Vierailija
266/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan jokaiselta alkoholia tai tupakkaa ostavalta henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta on kysyttävä henkkarit. Eli jos näytät mielestäni alle kolmikymppiseltä, minä kysyn paperisi vaikka tietäisinkin melko varmasti että olet yli 18. Miksi? Koska minä olen vastuussa lain noudattamisesta ja laiminlyönneistä voi tulla sanktioita tai kauppa voi esimerkiksi menettää kokonaan luvan myydä alkoholia joka taas johtaisi minun työsuhteeni irtisanomiseen. Tähän riittää jo esim. Kolme kertaa papereiden kysymättä jättäminen henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta. HOK-elanto tekee tarkastuksia ja koe-ostoja kaikissa toimipisteissään säännöllisesti käyttäen nuoren näköisiä siviiliasuisia "asiakkaita"

Miksi valehtelet? Juuri muutama viesti ylempänä on katkelma laista: "Alkoholijuomaa ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa vähittäismyynnissä eikä anniskelussa:

1) alle 18-vuotiaalle;"

Laissa ei siis velvoteta kysymään henkkareita kaikilta alle 30v näyttäviltä, vaan laki kieltää myymästä alle 18 vuotiaille. Jostain syystä täällä usessa viestissä vedotaan lainsäädäntöön, mutta jostain kumman syystä unohdetaan ottaa lainaus tästä laista. 

Vierailija
267/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos sanot että arvioit henkilön olevan yli 30-vuotias, millä se sitten todistetaan, että valehtelet?

Käykö näitä oikein jokin raati Avista arvioimassa, että minkä ikäiseltä joku asiakas näyttää? Eikö kiellettyä pitäisi olla vain alkoholin myyminen alle 18 vuotiaille, eikä joku ulkonäköperusteinen pelleily?

Millä muulla perusteella sitten arvioit onko henkilö vähintään 18 jos et ulkonäön? Vaihtoehto toki olisi se että kysytään paperit jokaiselta asiakkaalta, olkoonkin vaikka 80-vuotias.

Vierailija
268/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä on kiintiö monta kertaa päivässä pitää kysyä. itseä ärsyttää kun haukutaan pedofiiliks kärryissä lapsi huutaa isi ja äiti näkee että +6v molemmilta vanhemmilta pitää kysyä paperit. nopeella matikalla se pitää mua pedofiilinä. Prismat pahimpia iha kasakakkaa kauppa

Vierailija
269/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kysytään reilusti vanhemmilta sen vuoksi, että vähennetään riskiä siihen, että joku alaikäinen olisi yrittänyt meikata itseään näyttämään reilusti vanhemmalta. Ei siis siksi, että joku kolmekymppinen saisi kokea edes hetken, että myyjä luuli häntä alle 18-vuotiaaksi.

Hohhoijaa, no eikö sitten pitäisi myös kuulustella samalla kaikilta asiakkailta, että mihin tilaisuuteen ja tarkoitukseen juomia ollaan ostamassa, ihan vaan koska onhan aina riski että joku täysi-ikäinen ostaakin ne juomat jollekin alaikäiselle.

Kaikenlaisia selityksiä sitä mulkeroilta kuuleekin kun perustelevat sitä mulkerouttaan.

voi että sinulla on paha olla, kun alat haukkua toisia. Kannattaisiko vaikka käydä lääkärissä pohtimassa oletko mahdollisesti masentunut?

Minä en ole kaupan kassa enkä ole kyselemässä kenenkään ikää. Tuo kysely johtuu tästä:

"Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeistuksen mukaan alkoholia ja tupakkatuotteita sekä rahapelejä ostavan tai pelaavan asiakkaan ikä tarkastetaan, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Ohjeistusta noudatetaan lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa." https://www.pty.fi/kaupan-toiminta/vastuullisuus/ikarajavalvonta/usein-…

Vierailija
270/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AVIa ei kiinnosta se, mitä kassa olettaa. Vain se kiinnostaa, myydäänkö alaikäiselle ja siksi paperit saa kysyä jokaiselta. Kassalla istuvan ei tarvitse arvailla ikää, siksi esitetään henkilöllisyystodistus. helppoa ja kätevää.

Pakkohan se on kiinnostaa mitä kassa olettaa, koska koko touhu perustuukin sen kassan olettamuksiin.

Hänhän arvailee ikää erityisesti silloin, kun hänen pitää arvioida onko joku täysi-ikäinen, saati edes kolmekymppinen.

Kassan pitää siis tehdä kaksi arvausta per asiakas, vaikka lain mukaan hänen pitäisi tehdä ainoastaan yksi, ja arvaus saa tällöinkin olla joko oikein tai väärin arvattu.

Vierailija
271/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet? Juuri muutama viesti ylempänä on katkelma laista: "Alkoholijuomaa ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa vähittäismyynnissä eikä anniskelussa:

1) alle 18-vuotiaalle;"

Laissa ei siis velvoteta kysymään henkkareita kaikilta alle 30v näyttäviltä, vaan laki kieltää myymästä alle 18 vuotiaille. Jostain syystä täällä usessa viestissä vedotaan lainsäädäntöön, mutta jostain kumman syystä unohdetaan ottaa lainaus tästä laista. 

Ja juuri siksi kassa saa kysyä henkkarit ihan keneltä haluaa. Ja voi ilmoittaa, että koska henkkareita ei ole, niin hän ei myy. Voit valittaa asiasta, mutta kassa on oikeassa, hänen ei tarvitse myydä alkoholijuomia asiakkaille, jotka eivät kykene todistamaan ikäänsä.

Vierailija
272/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä se käytäntö loppuis ku jättää vaan ne ostokset siihen hihnalle. en näytä. teillä on teidän käytäntö ja minulla on oma käytäntö

Vierailija
273/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan! Nyt kuitenkin olen ymmärtänyt, että tärkeämpää on papereiden kysely, eikä se, että alaikäisille ei myydä. Jos ihminen on 37 ja näyttää 29 vuotiaslta, niin se ei tee hänestä alaikäistä vaikka Avi sanoisi mitä. Yli 18 vuotiaille saa myydä alkoholijuomia ihan ulkonäöstä riippumatta. Ja nyt muka jaetaan ihan potkuja, jos myy kaljaa kolmekymppiselle kysymättä papereita - koska ulkonäkö. Sairasta.

Vierailija
274/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on kiinnostaa mitä kassa olettaa, koska koko touhu perustuukin sen kassan olettamuksiin.

Hänhän arvailee ikää erityisesti silloin, kun hänen pitää arvioida onko joku täysi-ikäinen, saati edes kolmekymppinen.

Kassan pitää siis tehdä kaksi arvausta per asiakas, vaikka lain mukaan hänen pitäisi tehdä ainoastaan yksi, ja arvaus saa tällöinkin olla joko oikein tai väärin arvattu.

Ei kassa arvaile vaan kysyy paperit. Jos niitä ei ole mukana, ei tarvitse myydä, koska ostajalla on velvollisuus todistaa ikänsä voimassaolevilla asiapapereilla. Kassan ei tarvitse todistella mitään.

Vierailija
275/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi että sinulla on paha olla, kun alat haukkua toisia. Kannattaisiko vaikka käydä lääkärissä pohtimassa oletko mahdollisesti masentunut?

Minä en ole kaupan kassa enkä ole kyselemässä kenenkään ikää. Tuo kysely johtuu tästä:

"Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeistuksen mukaan alkoholia ja tupakkatuotteita sekä rahapelejä ostavan tai pelaavan asiakkaan ikä tarkastetaan, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Ohjeistusta noudatetaan lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa." https://www.pty.fi/kaupan-toiminta/vastuullisuus/ikarajavalvonta/usein-…

Jonkun yhdistyksen ohjeistus ei ole laki.

Vierailija
276/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä se käytäntö loppuis ku jättää vaan ne ostokset siihen hihnalle. en näytä. teillä on teidän käytäntö ja minulla on oma käytäntö

Ei, kiukuttelemalla ja aiheuttamalla häiriötä tuskin saat kauppoja rikkomaan lakia.

Vierailija
277/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa, että yleensä täällä saa lukea ketjuja joissa itketään omaa vanhentunutta ulkonäköä. Tänään sitten saa lukea siitä kuinka hirveää on jos joku ajattelee sinun olevan nuorempi kuin oletkaan. Aina ei voi onnistua, murheensa kullakin.

Vierailija
278/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.

Toisaalta laki myös kieltää paperien kysymisen muussa tarkoituksessa kuin sen tarkastamisessa että henkilö on vähintään 18-vuotias. Jos hyvin selkeästi täysi-ikäiseltä kysytään, vaikka voisikin teoreettisesti olla alle 30, niin ollaan jo harmaalla alueella.

Juuh, no ei ole ihan noin. On näytettävä vähintään 30-vuotiaalta, urpo. Selkeästi täysi-ikäiseltä voi näyttää jo 14-vuotiaana. Mene sinä kikkuloimaan sinne harmaalle alueellesi ja jätä ammatinharjoittaminen niille jotka sitä duunaa.

Tosiaan, alaikäinen voi toki näyttää täysi-ikäiseltä, mutta viisikymppinen ei voi kyllä kenenkään mielestä näyttää alaikäiseltä. Ja jos ja kun myynnin ikäraja on 18 vuotta, niin on kyllä ihan silkkaa kiusantekoa sanoa viisikymppiselle asiakkaalle, että ei voi olla varma onko asiakas alle kolmekymppinen. Ehkä ei voikaan, mut kyllä nyt jokainen normaalijärjellä varustettu erottaa viisikymppisen alle 18 vuotiaasta, ja vain tällä pitäisi olla merkityistä - ei sillä, näyttääkö viisikymppinen kolmekymppiseltä. Kyllä, olen tämä viisikymppinen.

Ei niitä papereita ole pakko näyttää. Jatkat vain matkaasi ilman oluita. Se siitä.

Vierailija
279/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) alle 18-vuotiaalle;"

Ja juuri siksi kassa saa kysyä henkkarit ihan keneltä haluaa. Ja voi ilmoittaa, että koska henkkareita ei ole, niin hän ei myy. Voit valittaa asiasta, mutta kassa on oikeassa, hänen ei tarvitse myydä alkoholijuomia asiakkaille, jotka eivät kykene todistamaan ikäänsä.

Ei ole pakko myydä juu, mutta ei ole myöskään mitään kieltoa kuin niiden alaikäisiltä näyttävien osalta.

Jos siis myyjän mielestä täysi-ikäiseltä mutta kuitenkin alle 30-vuotiaalta, hän voi myydä ikärajavalvotut tuotteet.

Vierailija
280/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) alle 18-vuotiaalle;"

Niin saakin. Minä kritisoin sitä, että vedotaan lainsäädäntöön, vaikka kätäntö perustuu vähittäiskaupan ohjeisiin eikä lakiin.