Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta

Vierailija
13.11.2022 |

Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.

Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.

Kommentit (799)

Vierailija
281/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te kassat suostutte tällaiseen pelleilyyn? Ei ole laitonta myydä alkoholijuomia yli 18 vuotiaille. Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä ikäiseltä tuo yli 18 vuotias näyttää. Jos kolmekymppinen näyttää kaksikymppiseltä, ettekä tarkista papereita vaan myytte alkoholijuomia, niin se ei ole rikos, sanoi sitten Avin idiootit mitä tahansa. Se, minkä ikäiseksi jonkun henkilön arvioi, on täysin subjektiivinen kokemus. Potkujen antaminen sillä perusteella, että ei kysynyt nuorekkaalta kolmevotoselta papereita vaikuttaa sensijaan laittomalta.

AVIa ei kiinnosta se, mitä kassa olettaa. Vain se kiinnostaa, myydäänkö alaikäiselle ja siksi paperit saa kysyä jokaiselta. Kassalla istuvan ei tarvitse arvailla ikää, siksi esitetään henkilöllisyystodistus. helppoa ja kätevää.

Pakkohan se on kiinnostaa mitä kassa olettaa, koska koko touhu perustuukin sen kassan olettamuksiin.

Hänhän arvailee ikää erityisesti silloin, kun hänen pitää arvioida onko joku täysi-ikäinen, saati edes kolmekymppinen.

Kassan pitää siis tehdä kaksi arvausta per asiakas, vaikka lain mukaan hänen pitäisi tehdä ainoastaan yksi, ja arvaus saa tällöinkin olla joko oikein tai väärin arvattu.

Ei kassa arvaile vaan kysyy paperit. Jos niitä ei ole mukana, ei tarvitse myydä, koska ostajalla on velvollisuus todistaa ikänsä voimassaolevilla asiapapereilla. Kassan ei tarvitse todistella mitään.

Kassan kysyttävä kaikilta paperit vauvasta vaariin, tällöin kassa ei arvaile.

Jos se kysyy vain tietynlaisilta asiakkailta papruja, silloin hän nimenomaisesti arvailee ja haluaa varmistaa niistä henkkareista menikö hänen arvaus oikein vaiko ei.

Vierailija
282/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan jokaiselta alkoholia tai tupakkaa ostavalta henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta on kysyttävä henkkarit. Eli jos näytät mielestäni alle kolmikymppiseltä, minä kysyn paperisi vaikka tietäisinkin melko varmasti että olet yli 18. Miksi? Koska minä olen vastuussa lain noudattamisesta ja laiminlyönneistä voi tulla sanktioita tai kauppa voi esimerkiksi menettää kokonaan luvan myydä alkoholia joka taas johtaisi minun työsuhteeni irtisanomiseen. Tähän riittää jo esim. Kolme kertaa papereiden kysymättä jättäminen henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta. HOK-elanto tekee tarkastuksia ja koe-ostoja kaikissa toimipisteissään säännöllisesti käyttäen nuoren näköisiä siviiliasuisia "asiakkaita"

Miksi valehtelet? Juuri muutama viesti ylempänä on katkelma laista: "Alkoholijuomaa ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa vähittäismyynnissä eikä anniskelussa:

1) alle 18-vuotiaalle;"

Laissa ei siis velvoteta kysymään henkkareita kaikilta alle 30v näyttäviltä, vaan laki kieltää myymästä alle 18 vuotiaille. Jostain syystä täällä usessa viestissä vedotaan lainsäädäntöön, mutta jostain kumman syystä unohdetaan ottaa lainaus tästä laista. 

Ja juuri siksi kassa saa kysyä henkkarit ihan keneltä haluaa. Ja voi ilmoittaa, että koska henkkareita ei ole, niin hän ei myy. Voit valittaa asiasta, mutta kassa on oikeassa, hänen ei tarvitse myydä alkoholijuomia asiakkaille, jotka eivät kykene todistamaan ikäänsä.

Ei ole pakko myydä juu, mutta ei ole myöskään mitään kieltoa kuin niiden alaikäisiltä näyttävien osalta.

Jos siis myyjän mielestä täysi-ikäiseltä mutta kuitenkin alle 30-vuotiaalta, hän voi myydä ikärajavalvotut tuotteet.

Toisaalta jos ostajalla ei ole henkkareita, ei tarvitse myydä. Ostajalla on velvollisuus todistaa ikänsä, kassalla ei ole velvollisuutta myydä, jos ikää ei ole varmistettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä se käytäntö loppuis ku jättää vaan ne ostokset siihen hihnalle. en näytä. teillä on teidän käytäntö ja minulla on oma käytäntö

Ei, kiukuttelemalla ja aiheuttamalla häiriötä tuskin saat kauppoja rikkomaan lakia.

Ei se kassa riko mitään lakia silloin kun hän omaan arvioonsa perustuen ei kysy yli 18-vuotiailta näyttävien henkkareita.

Vierailija
284/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja on ohjeistanut että jos et ole varma onko yli 30-vuotias niin kysy paperit, niin mitäpä työntekijä voi muuta tehdä kuin noudattaa työnantajan ohjeistusta?

Ainoat kerrat, tosi useat kylläkin, kun minulta on kysytty papereita, kassahenkilö on joka kerta ihan suoraan sanonut että kun ei ollut varma olenko yli 30, vai vähän alle. Eli kukaan ei tosiaan kertaakaan ole kuvitellut minun olevan lähellekään alle 18 vuotias. Niin onhan tämä hieman pöljää.

N45

Vierailija
285/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te kassat suostutte tällaiseen pelleilyyn? Ei ole laitonta myydä alkoholijuomia yli 18 vuotiaille. Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä ikäiseltä tuo yli 18 vuotias näyttää. Jos kolmekymppinen näyttää kaksikymppiseltä, ettekä tarkista papereita vaan myytte alkoholijuomia, niin se ei ole rikos, sanoi sitten Avin idiootit mitä tahansa. Se, minkä ikäiseksi jonkun henkilön arvioi, on täysin subjektiivinen kokemus. Potkujen antaminen sillä perusteella, että ei kysynyt nuorekkaalta kolmevotoselta papereita vaikuttaa sensijaan laittomalta.

AVIa ei kiinnosta se, mitä kassa olettaa. Vain se kiinnostaa, myydäänkö alaikäiselle ja siksi paperit saa kysyä jokaiselta. Kassalla istuvan ei tarvitse arvailla ikää, siksi esitetään henkilöllisyystodistus. helppoa ja kätevää.

Pakkohan se on kiinnostaa mitä kassa olettaa, koska koko touhu perustuukin sen kassan olettamuksiin.

Hänhän arvailee ikää erityisesti silloin, kun hänen pitää arvioida onko joku täysi-ikäinen, saati edes kolmekymppinen.

Kassan pitää siis tehdä kaksi arvausta per asiakas, vaikka lain mukaan hänen pitäisi tehdä ainoastaan yksi, ja arvaus saa tällöinkin olla joko oikein tai väärin arvattu.

Ei kassa arvaile vaan kysyy paperit. Jos niitä ei ole mukana, ei tarvitse myydä, koska ostajalla on velvollisuus todistaa ikänsä voimassaolevilla asiapapereilla. Kassan ei tarvitse todistella mitään.

Kassan kysyttävä kaikilta paperit vauvasta vaariin, tällöin kassa ei arvaile.

Jos se kysyy vain tietynlaisilta asiakkailta papruja, silloin hän nimenomaisesti arvailee ja haluaa varmistaa niistä henkkareista menikö hänen arvaus oikein vaiko ei.

Miten niin arvailee? Jos kysyy paperit kaikilta, joilla on legginsit, niin ei arvaile, vaan valitsee henkkarien näytön vaatetuksen perusteella.

Vierailija
286/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä se käytäntö loppuis ku jättää vaan ne ostokset siihen hihnalle. en näytä. teillä on teidän käytäntö ja minulla on oma käytäntö

Ei, kiukuttelemalla ja aiheuttamalla häiriötä tuskin saat kauppoja rikkomaan lakia.

Ei se kassa riko mitään lakia silloin kun hän omaan arvioonsa perustuen ei kysy yli 18-vuotiailta näyttävien henkkareita.

Ei tietoisesti, mutta jos ko. asiakas ei ole 18v täyttänyt, voi AVI viedä oikeudet myydä alkoholia. Rangaistus on sen verran iso, että siinä menee herkästi myyjältä paikka.

Vierailija
287/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätät vain oluet kauppaan, niin kauppa saa pitkän nenän ja sinä nenän valkaisun.

Vierailija
288/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun Alkossa multa ei kysytä papereita enää mut s-marketissa kysytään.

Pieni lähi k-kauppa ottaa rahat kyselemättä. Eiköhän niille pienkauppialle ole tärkeimpää se raha kuin virkaintous..... minä sanon vaan....

Huomasin tällä viikolla minun pienessä K-kaupassani kassalla lapun, jossa kerrottiin papereita kysyttävän alle 40 vuotiaaksi arvioiduilta. 😄 Koko ajan hivuttautuu ylöspäin kysymisraja.

Vierailija
289/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan jokaiselta alkoholia tai tupakkaa ostavalta henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta on kysyttävä henkkarit. Eli jos näytät mielestäni alle kolmikymppiseltä, minä kysyn paperisi vaikka tietäisinkin melko varmasti että olet yli 18. Miksi? Koska minä olen vastuussa lain noudattamisesta ja laiminlyönneistä voi tulla sanktioita tai kauppa voi esimerkiksi menettää kokonaan luvan myydä alkoholia joka taas johtaisi minun työsuhteeni irtisanomiseen. Tähän riittää jo esim. Kolme kertaa papereiden kysymättä jättäminen henkilöltä joka näyttää alle 30-vuotiaalta. HOK-elanto tekee tarkastuksia ja koe-ostoja kaikissa toimipisteissään säännöllisesti käyttäen nuoren näköisiä siviiliasuisia "asiakkaita"

Miksi valehtelet? Juuri muutama viesti ylempänä on katkelma laista: "Alkoholijuomaa ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa vähittäismyynnissä eikä anniskelussa:

1) alle 18-vuotiaalle;"

Laissa ei siis velvoteta kysymään henkkareita kaikilta alle 30v näyttäviltä, vaan laki kieltää myymästä alle 18 vuotiaille. Jostain syystä täällä usessa viestissä vedotaan lainsäädäntöön, mutta jostain kumman syystä unohdetaan ottaa lainaus tästä laista. 

Ja juuri siksi kassa saa kysyä henkkarit ihan keneltä haluaa. Ja voi ilmoittaa, että koska henkkareita ei ole, niin hän ei myy. Voit valittaa asiasta, mutta kassa on oikeassa, hänen ei tarvitse myydä alkoholijuomia asiakkaille, jotka eivät kykene todistamaan ikäänsä.

Ei ole pakko myydä juu, mutta ei ole myöskään mitään kieltoa kuin niiden alaikäisiltä näyttävien osalta.

Jos siis myyjän mielestä täysi-ikäiseltä mutta kuitenkin alle 30-vuotiaalta, hän voi myydä ikärajavalvotut tuotteet.

Toisaalta jos ostajalla ei ole henkkareita, ei tarvitse myydä. Ostajalla on velvollisuus todistaa ikänsä, kassalla ei ole velvollisuutta myydä, jos ikää ei ole varmistettu.

Aivan, ja ostajalla on oikeus keskeyttää kaupankäynti siihen paikkaan ja lampsia kaupasta ulos, vaikka myös kuuluvalla äänellä ilmoittaen että kauppa meni boikottiin syystä X.

Vierailija
290/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tulla yllätyksenä, jos on kaupassa käynyt, että paperit kysytään niiltä, jotka näyttää alle 30v.

Se näyttäminen perustuu täysin subjektiiviseen kokemukseen, eli tuommoista sääntöä on silloin mahdotonta soveltaa niin ettei siitä koskaan aiheutuisi mielipahaa kenellekään, oli näillä henkkarit mukana tai ei.

Sama se on sit alkaa kyselee niiltä pelleiltä kassatyypeiltä että henkkarit esiin ja anniskelupassi, jos siinä ei ole kassoilla siis jotain vanhempaa työntekijää valvomassa.

Mistäs me voidaan tietää, etteikö olis vaan pistetty alaikäinen siihen kassalle ilman passia ja ikää, pakko siis kysyä ja heti jos ei ole näyttää dokumentteja, nii eiku viranomaiset paikalle.

Ei kaupan kassa tarvitse anniskelupassia, koska kassalla ei anniskella mitään. Baaritiskin takana tarvitaan anniskelupassi.

Sinä se elät tynnyrissä. Käyvät ikärajapassin. Kauppa ei ole ravintola.

Se ei riitä, minulla ei ole mitään syytä luottaa kauppiaan toimivan kaikilta osin aina lainmukaisesti.

Alle 30v näyttävien kassojen on siis syytä pitää omia henkkareita aina mukanaan (ja vain poliisin myöntämät kelpaa), että saadaan varmistettua heidän ikänsä.

Tämä on vain lain noudattamista, ei me asiakkaat vaan voida mitään, laki on laki nääs.

Saako alle 30 vuotiaalta näyttävä edes myydä alkoholia, en uskaltaisi ostaa jos onkin alaikäinen.

Vierailija
291/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 34-vuotias, enkä näytä koskaan papereitani kassalla. Jos niitä kysytään, jätän alkoholit kassalle. Lisätyötä vain kaupoille, tykkään.

Vierailija
292/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne tavarat sinne kassalle jättää ja alkaa meuhkata jos siltä tuntuu, mutta tuskin te siitä mitään hyödytte. Nolaatte vaan itsenne vielä pahemmin.

Vierailija
293/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietoisesti, mutta jos ko. asiakas ei ole 18v täyttänyt, voi AVI viedä oikeudet myydä alkoholia. Rangaistus on sen verran iso, että siinä menee herkästi myyjältä paikka.

AVI:n on todistettava, että on myyty tietoisesti alaikäiselle, se ei voi vedota siihen, että myyjä on arvannut jonkun asiakkaan iän väärin, koska tällöinhän todistustaakka olisi sillä myyjällä, eikä häneltä voida kaiketi saada muuta todistusta kuin: no mä arvasin että se on täysi-ikäinen.

Jolloin asia pitäisi myöskin sitten arvioida vastaajan eduksi.

Vierailija
294/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 34-vuotias, enkä näytä koskaan papereitani kassalla. Jos niitä kysytään, jätän alkoholit kassalle. Lisätyötä vain kaupoille, tykkään.

Pitääkin ostaa korillinen juomia ja jättää ne kassalle.

Vierailija
295/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin, hän rikkoo lakia jos hän myy alle 18-vuotiaalle, ihan riippumatta siitä minkä ikäiseltä henkilö hänen mielestään näyttää. Siksi on pakko pelata varman päälle.

Vierailija
296/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jätät vain oluet kauppaan, niin kauppa saa pitkän nenän ja sinä nenän valkaisun.

Jääkööt kaikki ostokset kauppaan vaan siinä vaiheessa kun halutaan tietoisesti aiheuttaa asiakkaalle paha mieli.

Vierailija
297/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjätkää hiuksiinne harmaita raitoja, ehkei sitten kysytä ikää.

Vierailija
298/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) alle 18-vuotiaalle;"

Aivan, ja ostajalla on oikeus keskeyttää kaupankäynti siihen paikkaan ja lampsia kaupasta ulos, vaikka myös kuuluvalla äänellä ilmoittaen että kauppa meni boikottiin syystä X.

Toki, ostajalla tosiaan on ihan täysi oikeus tehdä itsestään pelle.

Vierailija
299/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värjätkää hiuksiinne harmaita raitoja, ehkei sitten kysytä ikää.

Jep pukeutukaa kuin vanhat tantat ja kävelkää selkäkumarassa niin ei varmasti kysellä.

Vierailija
300/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ideasta! Paitsi minä jätän jatkossa kaikki ostokset kassalle