Mietin, miksi minun yh-äitinä pitää kantaa häpeää.
Tämäkin palsta on täynnä kommentteja, joissa kerrotaan, että yh-äitinä en kelpaa kenellekään, ja että olen yhteiskunnan varoilla elävä kuluerä.
Miksi kukaan ei kuitenkaan puhu näistä asioista:
- kasvatan lapseni yksin, ja hyvin kasvatankin. Todella kannan vastuun äitiydestäni.
- Se, miksi minusta tuli yh-äiti, ei ollut edes oma päätökseni; mies halusi uuteen parisuhteeseen toisen kanssa. Minulle jäi automaattisesti vastuu lapsista.
- Yh-äitinä ollessani olen hankkinut itselleni akateemisen koulutuksen a tällä hetkellä aloittelemassa työeämää
Olisi kohtuullista, että myös mies kantaisi vastuun siitä, että perheemme hajosi.
Kysyn vielä: miksi vastuuta kantava ihminen nähdään tässä yhteiskunnassa niin negatiivisessa valossa?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksiköhän. Olisit meittinyt sitä silloin kun menit yhteen sen miehen kanssa
ja viimeistään silloin kun päätit porsia
Sinun äitisi olisi kannattanut miettiä ennen kuin päätti porsia sinut
Normaalissa elämässä lapsia saaneet äidit pariutuvat siinä missä muutkin esim. Leena Harkimo, Tanja Karpela, radiojuontaja Linnanahde tai mikä nimi nyt olikaan ym. Näitä on vaikka kuinka paljon.
Mutta jos on lukenut vähän liikaa laasalaista tekstiä ja sen ideologian värittämä niin vain neitsytnainen kelpaa. Samaan ideologiaan kuuluu, että nainen ei saa kouluttautua ja kouluttautunut nainen on automaattisesti huono kumppani. Halutaan naisesta kotiorjaa ja orjuuttaa naista. Tervettähän tämä ajattelu ei ole, vaan mielenterveysongelma.
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka haukkuvat yh:oita haukkuvat ylipäätään naisia, vastustavat aborttia ja muita naisten oikeuksia. Ovat pääasiassa nuoria ja syrjäytyneitä poikia. Mitään järkisyytä he eivät pysty antamaan, vaan argumentointi on puhtaasti tunnepohjalta ja mututuntumalla.
Ne ovat usein näitä naisenhakkaajia. Kun nainen lapsineen sitten henkensä säilyttääkseen lähtee ja ottaa eron niin eihän tälle surkimukselle jää muuta kuin halveksia yksinhuoltajaa. Uskomattoman härskiä mutta totta.
vähä älyisiä äitejä kirjoitti:
olet varmaan ylpeä elareilla hankituista tatuoinneista ja naaman lävistyksistä. lapsista viis
Onneksi sinä vaikutat järjen jättiläiseltä 😂
Nyt heitä se häpeä roskakoriin, sinulla ei ole mitään syytä hävetä. Nyt rinta rottingille. Jokaisella on oma polkunsa. Sinä olet hyvä, usko jo. Olkoon tämä lopun elämäsi ensimmäinen päivä kun et tunne häpeää ja saat olla ylpeä itsestäsi. Tsemppiä ja Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nostat kaiken maailman tukia olet siinä mielessä kuluerä. Jos teet liian monta lasta varoihisi nähden ties kuin monelle miehelle niin että veronmaksajat elättää teitä en arvosta sinua. Jos sen sijaan käyt töissä ja olet alunperin mitoittanut lasten määrän niin että pystyt ne itse elättämään vaikka yksin (sama olisi miehen kohdalla) niin ei mitään valittamista.
En ole yksinhuoltaja mutta sinä toivottavasti kuolet ihan pian, olet pelkkä sontakasa.
No huh, ei kommenttini mielestäni ansainnut ihan noin tunteisiin mennyttä vastausta. Kai tämän meidän yhteiskunnan ajatus on että kaikki suunnilleen elättävät itsensä eivätkä täysin vapaaehtoisesti kuormita tukisysteemiä? Olen nähnyt näitä holtittomia lisääntyjiä, lasta kolmelle eri isälle, mutta voi olla että näissä tapauksissa naisella ei ole ollut ns. kaikki inkkarit kanootissa.
Uuden veronmaksajan kasvattaminen niillä pienillä tuilla mitä yh:t saa ei ole mitään pahaa lokkeilua. Aika halvaksi tulee yhteiskunnalle. Ne tuet ei ole mitenkään sen suurempia yh:lle kuin muillekaan, yh-korotus on joku 50 e kuussa lapsilisään, muuten ei ole tukia. Samat kuin muillekin työttömille, sossu auttaa viime hädässä. Toisin kuin muut työttömät, nämä tapaukset hoitaa lapsia.
tyypillinen työtön yh vuokralla: tuet nettona 2000e.
tyypillinen työssäkäyvä vela: tuet 0e
eli ero on 2000e eikä 50e
2000?
Ja mistäköhän koostuu ja miksi?Asumistuki koska yksin lapsen/lapsien huoltaja. Sanotaan vaikka 500€
Päivähoitomaksu 1 lapsi 300€ koska yhden henkilön tulot alle minimiveloituksen
Lapsilisä yh korotus, oliko 50€ per lapsi?
Näistähän nämä tuet koostuu ja joku kehtaa olla kateellinen yhlle maksettavista tuista.
Ja ai niin, poissaolevan vanhemman maksama elatusmaksu ei ole tuki vaan lapsen elatukseen maksettavaa rahaa kuten vaatteet ja ruoka, fillari ja sukset tai luuri.
Sietäisi hävetä näiden jotka näistä tuista ovat kateellisia.
Nämä suurella suulla huutavat huoltavat vain itsensä.
kelan lehdessä tämä laskelma oli eteläsuomessa vuokralla-asuvalle yh:lle, jolla on 2 lasta 1-2 miehen kanssa muutama vuosi sitten. nykyään tukisummat lienevät nousseet. tämä oli siis minimi, mitä yh:lle jää verojen jälkeen käteen. vähemmistöt saavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka haukkuvat yh:oita haukkuvat ylipäätään naisia, vastustavat aborttia ja muita naisten oikeuksia. Ovat pääasiassa nuoria ja syrjäytyneitä poikia. Mitään järkisyytä he eivät pysty antamaan, vaan argumentointi on puhtaasti tunnepohjalta ja mututuntumalla.
Ne ovat usein näitä naisenhakkaajia. Kun nainen lapsineen sitten henkensä säilyttääkseen lähtee ja ottaa eron niin eihän tälle surkimukselle jää muuta kuin halveksia yksinhuoltajaa. Uskomattoman härskiä mutta totta.
pitäisikö arvostaa naista joka porsii naisenhakkajalle useamman kerran?
Vierailija kirjoitti:
Tässä kansi miestä, jotka ovat valinneet yh-äidin puolisokseen:
Paavo Lipponen, entinen pääministeri
Norjan tuleva kuningasToki ulvovat palstamiehet ansaitsevat jotain parempaa. Not.
Oikeasti. Jos olisin sinkku, valitsisin mielummin yh-äidin kuin nuoren kokemattoman tytön.
ei suuret sanat suuta halkaise. etpä itsekään valinnut yh:ta
Jep. Mieheni sairastui masennukseen kun kaksi lastamme olivat 7 ja 4, ja se kroonistui. Oli todella raskasta ja lapsetkin alkoivat oireilemaan. Mies oli kuin musta-aukko joka imi kaiken valon ja energian. Mitään ei jaksanut tehdä. Kannoin kaiken vastuun, myös talouden suhteen. Minäkin aloin uupumaan vakavasti. Seitsemän vuotta jaksoin etsiä ratkaisuja, mutta lopulta oli ihan pakko tehdä radikaali päätös. Juu, tätä en osannut ennakoida aikoinaan.
Ja eron jälkeen mies muutti ihan todella kauas eikä näe lapsiaan kuin joitakin kertoja vuodessa (eikä maksa mitään elatusmaksuja, mutta en jaksa tästä vääntää kun pärjätään ok ja toivon eksälle vaan parasta). Tätäkään en ollut osannut nähdä aikoinaan mistään miehen toimista...
Tapasin kaksi vuotta sitten todella hienon miehen ja nyt ollaan muuttamassa yhteen. Se, että nuorimmaiseni asuu vielä kotona ei onneksi ollut hänelle ongelma. Hän osaa arvostaa äitiyttäni, itse ollut leski (nyt hänen kaksi lastaan ovat jo muuttaneet kotoa), joten ymmärtää kuinka paljon työtä on ollut yksin pärjäämisessä ja minkälaista sinnikkyyttä se vaatii.
Vierailija kirjoitti:
kyllä minua ainakin hävettäisi olla yh
Minua hävettäisi olla kouluttautumaton ja oikeinkirjoitusta hallitsematon möläyttelijä. Tämä yh-äiti on parempi kuin moni aviomamma yhteensä: kouluttautunut ja vastuuntuntoinen.
Samanlainen olen itsekin ja maksan korkeita veroja, joilla moni kotona makoileva aviomammakin itsensä elättää.
Arvoisa aloittaja, se on naisvihaa.
Olen sitä mieltä että oman lapsen hylkäämisestä pitäisi tehdä rangaistava rikos. Minimielatusmaksun pitäisi myös olla paljon korkeampi. Reilulla satasella ei tee nykyään mitään.
Maksamattomista elatusmaksuista pitäisi tulla lopulta vankeusrangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että oman lapsen hylkäämisestä pitäisi tehdä rangaistava rikos. Minimielatusmaksun pitäisi myös olla paljon korkeampi. Reilulla satasella ei tee nykyään mitään.
Maksamattomista elatusmaksuista pitäisi tulla lopulta vankeusrangaistus.
kannatetaan. tuet pois ja mies elättämään mammaa. oppiipahan pitämään munan housuissaan.
Vierailija kirjoitti:
kyllä minua ainakin hävettäisi olla yh
Olen jäänyt leskeksi ja pienten lasten yksinhuoltajaksi. Ei hävettänyt.
tuet pitäisi korvata lapsiverolla. loppuisi se porsimisbisnes ja tuilla keinottelu. maapallolla on jo liikaa ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Eniten surettaa ne ydinperheet, jotka ovat pystyssä vain rahan ja kulissien takia. Näistä kasvaa onnettomimmat lapset.
Tilastojen mukaan ei.
Yleisellä tasolla ansaitsevat nykyistä enemmänkin häpeää.
Siinä vaiheessa kun yh:ksi jää, on parinvalinta epäonnistunut (lesket poislukien). Nainen sen lopullisesti päättää tekeekö miehen kanssa lapsia vai ei, ja tämä valinta tulee tehdä harkiten, koska suuri osa miehistä ei todellakaan harkitse asiaa lainkaan, sillä vastuusta pääsee helposti pois etenkin jos ei ole varaa maksaa elareita. Ja vaikka raskaus iskisikin, niin abortti on Suomessa laillista, eli vahingossakaan ei äidiksi voi joutua. yh:eiden lukumäärän perusteella naisilla on kuitenkin miesten suhteen älyttömän huono tutka, kun varsin useassa tapauksessa mies paljastuukin aivan yllättäen vaimonhakkaajaksi, narsistiksi, vastuulta karkaajaksi, tms, tai sitten naisella oli nämä asiat tiedossa, mutta luulivat että mies aidosti muuttuisi paremmaksi syystä tai toisesta. Syy ei ole kuitenkaan ikinä heissä itsessään, vaan vika on aina jossain toisessa.
Asia ei muutu tästä mihinkään niin kauan kun naiset valitsevat itse parinsa, heidän ei tarvitse kantaa vastuuta mikäli epäonnistuu parinvalinnassa ja miehet kykenevat helposti pakenemaan vastuuta. Jos mammoilta kysyttäisiin asiasta, niin he näkisivät ongelman vain viimeisessä kohdassa. Kunhan miehet vaan ottaisivat vastuun niin yksinhuoltajia olisi vähemmän. Kielletäänkö avioero sitten? Aloitteen avioerosta tekee kyllä nainen 70% tapauksissa. Samalla voidaan kieltää vaikka pettäminen avioliitossa. Naisten puolelta voidaan sitten vaikka lopettaa valtion/kelan toimiminen lapsen isänä. Tämä vain edesauttaa yksinhuoltajuuden syntymistä, kun ei miestä varsinaisesti tarvi siinä tapauksessa kun kela toimii taloudellisina isänä.
Tavallinen lukija kuitenkin vain kauhistuu lukiessaan näin auktoritatiivisia juttuja. Nykyään ongelmat ratkaistaan opetuksella, kertomalla että tämä ei ole ok. Se on mukavaa ja kivaa, ja oppi taatusti menee perille niille, jotka ovat se ongelma. Lehteen voidaan kirjoittaa pari juttua, jossa kerrotaan kuinka yksinhuoltajien lapset saavat täsmälleen yhtä hyvän kasvatuksen kuin muut, vaikka kaikki tilastot kertovat päinvastaista.
Onneksi minun ei tarvitse elää niin pitkään, että näkisin tämän aiheuttaman tuhon yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta o hauskaa, että tällä palstalla on miehiä, jotka valittavat, etteivät löydä naista. Samaan aikaan haukutaan yh-äitejä.
Olisiko kuitenkin niin, että niitä naisia kyllä on tarjolla, mutta miehille kelpaa vain nuori, lapseton nainen?
jos haetaan naista, niin ei silloin haeta käytettyä yh mammaa, jonka mukana tulee toisen miehen lapset. ei sellaisten elättäjäksi halua muut kuin pedofiilit.
Eli onko sinusta parisuhde ja avioliitto toisen käyttämistä? Jos on, niin miksi sitten arvostat sellaista ylipäätään? Minä ajattelisin noita ihmissuhteena. Onko sinusta työpaikkaakin vaihtava tai opinnoistaan valmistuva ihminen jotenkin käytetty? Tämä ajatustapa on niin erikoinen että sitä on vaikea ymmärtää.
Olin 18 vuotta yh enkä tunnista tuollaista häpeilyä. Aina on seuraa riittänyt, jos itse vain olen halunnut, eikä kukaan ole koskaan puhunut mitenkään negatiivisesti siitä että olin yksinhuoltaja. Ihmettelen siis että mistä moinen häpeily tulee? Ihan ne konkreettiset esimerkit. Tietysti en ollut missään someissa ja neteissä pyörimässä, joten jos vastaus on että vauvapalstalta, niin sitten pitää ehkä lopettaa se palstailu ja tehdä jotein järkevämpää järkevämmässä seurassa eikä kulkea päivästä toiseen pahoittamassa omaa mieltään.
Tässä kansi miestä, jotka ovat valinneet yh-äidin puolisokseen:
Paavo Lipponen, entinen pääministeri
Norjan tuleva kuningas
Toki ulvovat palstamiehet ansaitsevat jotain parempaa. Not.
Oikeasti. Jos olisin sinkku, valitsisin mielummin yh-äidin kuin nuoren kokemattoman tytön.