Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omistusasunto vs vuokra-asunto

Vierailija
11.11.2022 |

Ja perustele, kiitos
Itse nyt vuokralla ja mietin että kumpiko lopulta kannattaa.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan että kaikkine remontteineen ja korjauksineen niin tuleeko siltikin halvemmaksi. Plus tietysti lainan korot päälle.... onko kukaan oikein tehnyt laskelmia, itse en jaksa enkä kyllä osaakaan kun pitäisi osata arvioida rivi- tai kerrostalon mahdolliset putki-, ovi-, ikkuna- ja mitä kaikkea muuta huollollista re ppaa/hommaa onkaan....

Ei noita remontteja niin kovin usein tehdä. Jos ostaa uuden/uudehkon tai sitten vanhan, missä on isommat rempat jo tehty, niin ei niistä niin tarvitse huolehtia. Jos ostaa halvalla vanhan asunnon, missä kaikki rempat kaatuvat kerralla päälle, niin silloin niihin täytyy varata kunnolla rahaa.

On tullut edullisemmaksi omistaa, vaikka asumisaikana onkin tullut niin ikkuna kuin putkirempaa ja kaikenlaista muuta pienempää., sekä on laitettu keittiö ja kylpyhuonekin uusiksi jossain vaiheessa. Aina tulee saamaan rahaa myydessä, vaikka tälläisen vähän isomman asunnon myyntiaika voi olla pidempi. Ennen tähän muuttamista asuimme lähistöllä kaksiossa, mitkä menee tosi äkkiä kaupaksi, koska niissä on loistava pohjapiirustus ja alue on hyvä. Pitkään on asuttu ja asuntolainaa ei ole, taloyhtiön suuria remppoja vielä maksellaan yhtiövastikkeessa, mikä on paljon pienempi kuin mitä tällaisen asunnon vuokra olisi.

Vierailija
22/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Putin pommittaisi talot maan tasalle, niin asunto menisi, mutta velka jäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle omistusasunto on selkeästi parempi vaihtoehto. Kaupungissa jossa asun vuokrat ovat korkeat. Asumalla omassa olen kerryttänyt n. 250t€ nettovarallisuutta vain asumisesta. Itse asun uudehkoissa kerrostaloissa jolloin isompia remottikuluja ei ole ollut ja asunnot menevät hyvin kaupauksi tarvittaessa. Nykyään asumismenoni ovat samaa luokkaa kuin vuokra olisi koska olen maksanut lainaa pois isommalla kuukausierällä, kun raha oli tiukemmassa kuukausimenot olivat selvästi pienemmät kuin vuokra-asunnossa.

Itsellä ei uudehkoissa asunnossa juurikaan asiat hajoilleet joten ei ole ollut suurta vaivaa huoltotöistä.

Vierailija
24/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto. Meidän netto omaisuus nyt n 600 000€, velaton talo pk seudulla. Asumiskulut 380€/kk + kerran vuodessa kiinteistövero 600€.

En edes uskalla ajatella mitä 240m2 talon vuokra olisi voinut olla kuluneiden 26 vuoden aikana!

Ihan perus 4h rivarin, n 100m2, olisimme menettäneet vuokrina jo 312 000€. Vaikka siitä vähennetään meidän todelliset asumiskulut jää vielä persnettoa 178000€ + tietty talon arvo!

Minä rupesin heti laskemaan paljonko tuo 600000 olisi tuottanut 26 vuoden aikana.🤣

Jos olisimme asuneet vuokralla meille ei olisi jäänyt 600 000 euroa laitettavaksi sijoituksiin. Suuri osa siitä olisi mennyt asumiskuluihin. Ja tuossa on siis jo tuottoa 34% mukana, eihän talon rakentaminen maksanut läheskään noin paljoa. En usko että tuollaista tuottoa ihan hevillä saa osakkeista tms. Tässä se tuli tasaisesti ja turvallisesti asumisaikana.

Vierailija
25/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulot epäsäännölliset, vuokralla on turvallisempaa kun saa asumistukea jos esim. jää työttömäksi ja on pienituloinen. Huoletonta.

Vierailija
26/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Great resetin vuoksi ehdottomasti vuokra-asunto. Ei niitä omistusasuntoja saa enää suurinta osaa myytyä muutaman vuoden päästä ylitarjonnan ja suomalaisten persaukisuuden vuoksi, joten se sijoitus-etu poistuu tästä skabasta.

Vierailija
27/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Putin pommittaisi talot maan tasalle, niin asunto menisi, mutta velka jäisi.

Katastrofiskenaarioiden mukaan elämä kannattaakin rakentaa!

Vierailija
28/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koti, jossa asuu on kuluerä, joka ei tuota mitään.

Pitkällä aikavälillä tuottaa kivasti:)

Myimme 4v sitten talomme 620 000 eurolla ja ostimme puolta halvemman uudehkon okt:n muutaman kilometrin päästä. Olimme velattomia ja rahaa jäi siis yli 300 k€ yli. Sillä ostettiin ja rempattiin sitten talo Etelä-Euroopasta. Nykyisen talomme arvo on noussut lähes 100 000€ 4 vuodessa (pk seutu, muuttovoittoinen alue)

Kyllä mä katson että olemme saaneet loistavan tuoton! 

Niin, joillakin käy tuuri ja joillakin ei. Sijoittaminen on aina riski ja sellaista rahaa ei kannata sijoittaa jota tarvitsee sen pitkän aikavälin aikana.

Vierailija
29/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai.

Vuodet 2018-2020 asuin Helsingissä, myin kämpän ja nettona jäi lapaan 20 000€.

Vuodet 2020-2022 asuin Vantaalla, myin kämpän ja nettona jäi lapaan 25 000€.

Eli käytännössä olen viimeiset neljä vuotta asunut ilmaiseksi.

Vierailija
30/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulot epäsäännölliset, vuokralla on turvallisempaa kun saa asumistukea jos esim. jää työttömäksi ja on pienituloinen. Huoletonta.

Mutta vauvapalstalla kaikki on lääkäreitä tai muita, eikä kukaan tienaa alle 7 tonnia kuussa netto.

Vierailija
31/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai.

Vuodet 2018-2020 asuin Helsingissä, myin kämpän ja nettona jäi lapaan 20 000€.

Vuodet 2020-2022 asuin Vantaalla, myin kämpän ja nettona jäi lapaan 25 000€.

Eli käytännössä olen viimeiset neljä vuotta asunut ilmaiseksi.

Nappikauppaa.

Vierailija
32/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan minkä ikäinen olet nyt ja onko voimavaroja (varoja ja palkkatuloja) maksaa mahdollinen asuntolaina järkevässä ajassa takaisin. Kun itselläni kohta 50 ikävuotta mittarissa ja vasta nyt tuli mahdollisuus ostaa asunto, laskin kustannuksia ja menoja, että eipä paljoa kannata tässä vaiheessa alkaa omaa ostamaan. Olin asunut tutunkaupoilla vuokralla todella halvalla. Asunto meni myyntiin.

Muutin nyt sitten asumisoikeusasuntoon. Tämän 4h ja keittiön kustannukset ovat selvästi alhaisemmat mitä vastaavassa vuokra-asunnossa olisi. Olisin maksanut vuokrakaksiosta vuokraa noin 150 euroa vähemmän. Eipä tarvitse surra korjauksia ja kiinteistöhuoltoa. Ja nyt jää rahaa muuhunkin kuin siihen, että jokainen ylimääräinen killinki menisi lainan (ja korkojen) takaisin maksuun.

N47

Vierailija
33/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan että kaikkine remontteineen ja korjauksineen niin tuleeko siltikin halvemmaksi. Plus tietysti lainan korot päälle.... onko kukaan oikein tehnyt laskelmia, itse en jaksa enkä kyllä osaakaan kun pitäisi osata arvioida rivi- tai kerrostalon mahdolliset putki-, ovi-, ikkuna- ja mitä kaikkea muuta huollollista re ppaa/hommaa onkaan....

Kuka ne vuokra-asuntojen remontit maksaa?

Takuuvarmasti kaikki kustannukset loppuviimeksi valuu sille joka siinä asunnossa asuu. Joko maksat niitä korjauskustannuksia omaan asuntoon tai sitten maksat samat kustannukset vuoran muodossa asunnon omistajalle. Asuntojen vuokraaminen kun yleensä ei ole mitään hyväntekeväisyyttä vaan tuottoa tavoittelevaa toimintaa.

Vierailija
34/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea voi saada omistusasuntoon. Ei sen takia tarvitse vuokralle muuttaa asumaan.

Vierailija
35/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi asua samassa asunnossa 5 vuotta pidempään eli vuokra-asunto sopii minulle paremmin, enkä muutenkaan halua omistaa mitään isompaa, hirveä stressi jos ajatuksesta...

Vierailija
36/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki asunnot vaativat remontteja ennemmin tai myöhemmin. Ja kaikki remontit maksaa asunnossa asuva, vuokrassa, rahoitusvastikkeena tai tililtään heti, kuten minä, rivarikolmion omistan. Olen asunut parikymppisestä omassa, välillä oli iso talo, nyt yksin tässä. Velaton olen ollut yli 30 vuotta. Nyt on edullista asumista.

Vierailija
37/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kukaan mulle vuokraisi taloa kohtuuhintaan jossa ulkorakennukset harrastuksiin.

Vierailija
38/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nuori ja perheetön niin oma asunto. Asunto on riski jos alue ei ole suosittu, siitä ei saa voittoa ja voi olla kuluerä remontteineen.

Vierailija
39/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nuori ja perheetön niin oma asunto. Asunto on riski jos alue ei ole suosittu, siitä ei saa voittoa ja voi olla kuluerä remontteineen.

Eli nyt ainakaan Helsingin seudulta kannata ostaa kun hinnat tulee alas kun lehmän häntä.

Vierailija
40/48 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä juuri

Hinnat laskussa: "Pääkaupunkiseudulla vanhojen kerrostaloasuntojen keskineliöhinta laski lokakuussa 9,2 prosenttia vuoden takaiseen lokakuuhun verrattuna. Edelliseen kuukauteen eli syyskuuhun verrattuna pudotusta oli 6,3 prosenttia."

Lähde: Talouselämä