Omistusasunto vs vuokra-asunto
Ja perustele, kiitos
Itse nyt vuokralla ja mietin että kumpiko lopulta kannattaa.
Kommentit (48)
Laskelmia voi ja kannattaa tehdä. Yleensä omassa asuminen tulee edullisemmaksi. Etenkin jos suunnittelee asuvansa siinä pitkään.
Jotain joo saattaa tulla omaan taskuun omasta muuttaessa, jos pitää hyvää huolta. Sit saa myös pankista lainavapaata tiukan paikan tullen. Vuokraa ei voi jättää maksamatta 4 kuukautta.
Itse pienipalkkaisena asun omassa. Jos eläke on pieni, muuttaessa sit eläkeellä pienempään, kun ei jaksa omakotitaloa hoitaa, saa pesämunan tilille.
Mietin vaan että kaikkine remontteineen ja korjauksineen niin tuleeko siltikin halvemmaksi. Plus tietysti lainan korot päälle.... onko kukaan oikein tehnyt laskelmia, itse en jaksa enkä kyllä osaakaan kun pitäisi osata arvioida rivi- tai kerrostalon mahdolliset putki-, ovi-, ikkuna- ja mitä kaikkea muuta huollollista re ppaa/hommaa onkaan....
Riippuu mitä arvostaa. Vuokra-asunnossa riskit ovat nolla, koska sinä et ole vastuussa rakenteellisista vioista. Myös vuokranantajan kiinteistöhuolto tekee kaikki huoltotyöt puolestasi. Pois muuttaessa ei tarvitse miettiä talon myymistä, koska sinulla ei ole senttiäkään kiinni rahaa siinä. Senkus lähdet vain.
Omakotitalo vaatii jatkuvaa huomiota ja hyvällä tuurilla tulee halvemmaksi vuosikymmenien aikana. Pois muuttaminen vaikeaa, koska talo pitäisi saada myytyä riittävällä hinnalla. Olet myös vastuussa kaikista vioista.
Siispä, hyvällä tuurilla ja työtarmolla omakotitalo, muuten vuokra-asunto.
Koti, jossa asuu on kuluerä, joka ei tuota mitään.
Täällä on yksi laskuri, jota voi käyttää apuna: https://www.vaurastu.net/2018/12/onko-vuokralla-asuminen-sittenkin.html
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan että kaikkine remontteineen ja korjauksineen niin tuleeko siltikin halvemmaksi. Plus tietysti lainan korot päälle.... onko kukaan oikein tehnyt laskelmia, itse en jaksa enkä kyllä osaakaan kun pitäisi osata arvioida rivi- tai kerrostalon mahdolliset putki-, ovi-, ikkuna- ja mitä kaikkea muuta huollollista re ppaa/hommaa onkaan....
No jos kyseessä on alue joka ei ole muuttotappioinen ja ostaa hyvin hoidetusta taloyhtiöstä kohtuuhintaisen asunnon, ja vertaa kustannuksia vastaavaan vuokra-asuntoon niin kyllä omistusasuminen tulee selvästi halvemmaksi pitemmän päälle. Toki tilanteita on erilaisia ja joskus vuokralla olo voi olla halvempi/järkevämpi vaihtoehto, mutta kyllä pitkäaikaiseen asumiseen oman ostaminen yleensä aina kannattaa. Kun vaan katsoo mitä ostaa.
Kustannusten vertailu on sikäli vaikeaa että riippuu ihan tosi paljon siitä ostettavasta asunnosta paljonko remontteihin ym menee rahaa. Ja paljonko haluaa laittaa, millaista tasoa haluaa? Monet remontit on ei-välttämättömiä, kun ihmiset vaan haluaa vaikkapa uusia keittiötä modernimmaksi, vaikka oikeasti ne vanhatkin kaapit kyllä ajaisi asiansa. Lisäksi vuokrat nousee ajan kanssa nekin, pitäisi osata arvioida paljonko vuokra nousee siinä ajassa kun aikoo siinä asua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lähes ilmainen vuokra-asunto 20min päästä Turusta ja sijoitusasunnot Turussa, Hämeenlinnassa ja Kajaanissa. Pelkästään yhden sijoitusasunnon tuotoilla maksaa vuokran. Ekan asunnon ostin opintolainalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä arvostaa. Vuokra-asunnossa riskit ovat nolla, koska sinä et ole vastuussa rakenteellisista vioista. Myös vuokranantajan kiinteistöhuolto tekee kaikki huoltotyöt puolestasi. Pois muuttaessa ei tarvitse miettiä talon myymistä, koska sinulla ei ole senttiäkään kiinni rahaa siinä. Senkus lähdet vain.
Omakotitalo vaatii jatkuvaa huomiota ja hyvällä tuurilla tulee halvemmaksi vuosikymmenien aikana. Pois muuttaminen vaikeaa, koska talo pitäisi saada myytyä riittävällä hinnalla. Olet myös vastuussa kaikista vioista.
Ei tässä ymmärtääkseni nyt kysytty omakotitalo vs vuokra-asunto, vaan vastaavan (kerrostalo)asunnon vuokraaminen vs ostaminen.
Riippuu ihan ihmisestä. Itse olen stressaaja ja vuokra-asuminen on stressitön vaihtoehto. Jos tulee ongelmia niin pirautus vuokranantajalle ja hän hoitaa asian. Omistusasuntoon voin muuttaa sitten jos löydän kumppanin, joka ei stressaa kaikesta niin paljon kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi laskuri, jota voi käyttää apuna: https://www.vaurastu.net/2018/12/onko-vuokralla-asuminen-sittenkin.html
Tein laskurin. Sen mukaan omistusasujalla olisi meidän tapauksessa 25v päästä 150 000e isompi omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein laskurin. Sen mukaan omistusasujalla olisi meidän tapauksessa 25v päästä 150 000e isompi omaisuus.
Pirita Hagmanillakin on nyt puolenmiljoonan omakotitalo.
En halua omistamisen huolia eli vuokra-asunto on tässä melkein 60 vuoden iässä paras vaihtoehto. Jostain syystä säästämisen taito ei ole koskaan kuulunut ominaisuuksiini. Olen elämäni varrella omistanut molempien puolisoideni kanssa yhteensä 4 eri kerrostalo-osaketta tai pankinhan ne ovat käytännössä olleet. Sama raha menee asumiseen joka tapauksessa ja asuntojen arvot laskevat niin ei mitään mahdottomia myyntivoittojakaan ole koskaan saanut
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä. Itse olen stressaaja ja vuokra-asuminen on stressitön vaihtoehto. Jos tulee ongelmia niin pirautus vuokranantajalle ja hän hoitaa asian. Omistusasuntoon voin muuttaa sitten jos löydän kumppanin, joka ei stressaa kaikesta niin paljon kuin minä.
Sama :D Laitoin just työpyynnön kiinteistönhuoltoon, että tiskikoneen toisen puolen tiiviste on irti. Joku sen käy sitten korjaamassa , varmaan jo tänään tai viimeistään maanantaina
Omistusasunto. Meidän netto omaisuus nyt n 600 000€, velaton talo pk seudulla. Asumiskulut 380€/kk + kerran vuodessa kiinteistövero 600€.
En edes uskalla ajatella mitä 240m2 talon vuokra olisi voinut olla kuluneiden 26 vuoden aikana!
Ihan perus 4h rivarin, n 100m2, olisimme menettäneet vuokrina jo 312 000€. Vaikka siitä vähennetään meidän todelliset asumiskulut jää vielä persnettoa 178000€ + tietty talon arvo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopullisen omaisuuden määrä määräytyy kun asunnon saa myytyä. Jos sen siis ylipäätään saa myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ymmärtääkseni nyt kysytty omakotitalo vs vuokra-asunto, vaan vastaavan (kerrostalo)asunnon vuokraaminen vs ostaminen.
Vaikea verrata jos ei ole koskaan asunut kerrostalossa. Tottakai vertaan omaan talooni, asumismukavuuteeni ja luksukseen mitä omistusasunto minulle suo verrattuna kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto. Meidän netto omaisuus nyt n 600 000€, velaton talo pk seudulla. Asumiskulut 380€/kk + kerran vuodessa kiinteistövero 600€.
En edes uskalla ajatella mitä 240m2 talon vuokra olisi voinut olla kuluneiden 26 vuoden aikana!
Ihan perus 4h rivarin, n 100m2, olisimme menettäneet vuokrina jo 312 000€. Vaikka siitä vähennetään meidän todelliset asumiskulut jää vielä persnettoa 178000€ + tietty talon arvo!
Minä rupesin heti laskemaan paljonko tuo 600000 olisi tuottanut 26 vuoden aikana.🤣
Vierailija kirjoitti:
Pitkällä aikavälillä tuottaa kivasti:)
Myimme 4v sitten talomme 620 000 eurolla ja ostimme puolta halvemman uudehkon okt:n muutaman kilometrin päästä. Olimme velattomia ja rahaa jäi siis yli 300 k€ yli. Sillä ostettiin ja rempattiin sitten talo Etelä-Euroopasta. Nykyisen talomme arvo on noussut lähes 100 000€ 4 vuodessa (pk seutu, muuttovoittoinen alue)
Kyllä mä katson että olemme saaneet loistavan tuoton!
Mielestäni omistusasunto. Kahdenkymmenen vuoden jälkeen kun muuttaa, niin itselle jää myynnin jälkeen kiva summa (ainakin halutuilla alueilla), vuokralaisena vain muuttaa.