Vuokra-asunto ja kaverin hajoittama pesuallas
En ole vielä ilmoittanut vuokra-isännälle (ihan yksityiseltä vuokrattu), mutta mistä päästä lähden liikkeelle...
Eli kaveri rikkoi eilen kännispäissään mun vessan altaan, ja mukana tuli sitä kaakeliseinää alas hieman myös. Kaveri ei suostu maksaan mitään eikä sillä kyllä ole rahaakaan. Kotivakuutus ei korvaa tällaisia törttöilyjä, kysyin jo. Eli menee mun pussista? Mitähän tällainen työ palveluna uusine altaineen ja kaakeleineen maksaa? Saakohan noita kaakeleita enää, joudunko maksaan koko vessan kaakeloinnin uudelleen?
Kyllä ottaa päähän. Olisi pitänyt sittenkin ottaa joku 80-luvun kuosinen kämppä mitä tarjottiin, ei olisi niin väliä mutta tää on lähes uusi talo.
Voinko saada vuokranantajalta jonkun varoituksen tai jopa häädön tästä kämpästä? Aiemmin elänyt suht ok, olen asunut tässä vuoden.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vieras kännissä hajoitti vessanpöntön ja meni vuokranantajan vakuutukseen. Elämässä sattuu ja tapahtuu, siksi on vakuutukset.
Miksei sun kotivakuutuksen ?
Kuka maksoi omavastuun ?Jaa en tiiä, huoltoukko kävinasentamassa uuden pöntön ja säiliön ja ikinä siitä ei meille mitään laskua tullut. Oletan että meni vuokranantajan vakuutukseen. Tai sitten meni normaalina asumiskulumisena.
Älä kerro faktaa kun se ei siis sitä ollut.
Pönttö taitaa kuulua taloyhtiön vastuualueeseen eli meni taloyhtiön piikkiin, ei "vuokraisännän valuutuksesta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti tonnin keikka. Tuskin riittääkään ammattimiehen tekemänä.
Riippuu juurikin tuosta seinän, kaakeloinnin/kosteuseristysten uusimisen laajuudesta ja tietysti altaan hinnasta.
Tuskin on häädön peruste, jos korjaat ja korvaat vahingot, ja suurempaa häiriötä ei aiheutunut.
Mutta onko tuollainen kaveri todella kaveri?
Hyvä tuuri vuokralaisella tässä asiassa on se, ettei vuokranantaja voi alkaa mitä vaan ostelemaan ja sanomaan, että sun pitää nyt vain maksaa nämä. Eli yleisemmin jos oikeuteen mennään, niin oikeus katsoo halvimman mukaan. Eli halvin samanlainen allas ja korjausalue kaakeleissa on vain se osa, mikä on mennyt hajalle.
Eli ei tonnin keikkaa kyllä tuosta tule, mutta todennäköisesti puolet tuosta voi joutua pulittamaan, eli 500e paikkeilla.
Jos oikeuteen menmään, korvaus summa on mitä sen arvo on ollut ennen vahinkoa..
Ja tuo 500€ ei riitä edes palkkakuluihin, kun huomioidaan tarvikkeiden hankinta ja nouto, purkaminen ja uuden laitto, jätemaksut ja kuljetus, korjaus, siivous jne. Ja tuntiveloitus sos.kuluineen ja veroineen on 60-80€/h.Kyllä se riittää 500e tuohon hommaan. Mutta suosittelen AP ihan oikeasti viemään asian oikeuteen jos vuokranantaja yrittää sulla hirveitä summia tästä ottaa tai, että lähtee yrittämään sitä että sun pitää kaikki kaakelit kustantaa.
Ja on kyllä ihan yhtiöitä, jotka ottaa huomattavasti vähemmän kuin 80e tunnilta. Tälläisissä tapauksissa ei kannata mennä kalliimman mukaan, paitsi jos vuokranantaja itse tahtoo kustantaa sen ylijäämän.
Luulen ett tässä on työntekijöitten osalta pakko mennä "kenet vielä ennen joulua saisi vahinko korjaamaan"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vieras kännissä hajoitti vessanpöntön ja meni vuokranantajan vakuutukseen. Elämässä sattuu ja tapahtuu, siksi on vakuutukset.
Kuka maksoi omavastuun ?Jaa en tiiä, huoltoukko kävinasentamassa uuden pöntön ja säiliön ja ikinä siitä ei meille mitään laskua tullut. Oletan että meni vuokranantajan vakuutukseen. Tai sitten meni normaalina asumiskulumisena.
Pönttö taitaa kuulua taloyhtiön vastuualueeseen eli meni taloyhtiön piikkiin, ei "vuokraisännän valuutuksesta".
Eli pöntöt voi paskoa ilman pelkoa :)
Ei ihan liity tähän, mutta kerron miten minulle vähän vastaava kävi. Oltiin lukiolaisia ja oltiin viettämässä vanhojen päivän jatkoja eräässä juhlapaikassa. Illalla jotkut oli melkoisen ketterässä kunnossa pois lähtiessä. Minä olin eteisessä kiskomassa takkia päälle ja joku tuli siihen kännispäissään halailemaan ja kompastui ja kaatui ja kaatoi minutkin siinä rytäkässä. Vahingossa siinä kaatui mukana sellainen pystynaulakko ja tietenkin ikkunalasia päin ja rikkihän se sisäpuolen lasi meni. Arvaa vaan miten ketutti, kun se tapahtuma nähtiin minun syyksi ja jouduin maksajaksi. Onneksi ei ollut mikään iso ruutu, mutta ei silloinkaan ollut yhtään ylimääräistä.
Juu, en puolustele aloittajan kaveria tai aliarvioi aloitttajan tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä syntyvän vesivahingon maksajaksi kyllä pääset. Voi olla myös vaikea saada uutta vuokrakämpää, jos vanhat on paskottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aapee linjalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitäs itse korvata nyt ja kaveri maksaa kun rahaa saa. Voit ottaa yhteyttä myös kaverin vanhempiin, koska kuulostatte nuorilta. Kaveri voi jättää joksikin aikaa kaljat juomatta ( koska ilmeisesti siihen siis rahaa löytyy) kunnes on sulle maksanu.
Kaverin vanhemmat, en tunne heitä. Eivät asu tässä kaupungissa, jotain eläkeläisiä ovat Pohjois-Suomesta. En ole siis nähnyt heitä kertaakaan, tiedän vain että tällaiset on olemassa ja elossa.
En oikein tiedä muutenkaan, ollaan kolmekymppisiä, ei vanhempien tehtävä ole näin vanhojen lasten mokia maksella. Mulla ei ole paljoa täällä kavereita, mutta enää ei kyllä olla mun kämpillä.
1500 euroa joku sanoi!??? Ei voi olla totta.
1500e valitettavasti realistinen summa. Lavuaarit ovat himputin kalliita ja jos on seinääkin tullut alas niin tekemistä riittää. Tämän takia kaverisi kännitörttöily ei ole mikään pikkuasia enkä itse jättäisi asiaa siihen, että kaveri sanoo "lol en mä mitään maksa".
Lavuaarit ei todellakaan ole "himputin" kalliita, ellei sitten kyseesssä ole joku ökymalli. Peruslavuaarin saa noin satkulla. Seinän korjaamiseen en ota kantaa näkemättä.
No eiköhän siihen tule ostaa sellainen kuin siinä olikin. Ei me tiedetä oliko se perusmalli vai joku muu.
Useimmiten vuokrakämpissä on ihan peruslavuaari.
Tämä oli yksityisen omistama uudehko asunto-osake eli sitä ei ole rakennettu vuokrataloksi.
Voin vaikka lyödä vetoa, ettei se lavuaari mikään tonnien vekotin ole. Oli yksityisen omistama tai ei.
Hyviä lavuaareja on kirppareillakin, jossain on vain pistetty kaikki uusiksi vaikka putkiremontin vuoksi.
Ilmoita vahingosta heti ettei tule suurempaa vahinkoa!
Voit itse myös pyytää firmoilta kustannusarvion.
Isoin ongelma tällä hetkellä on se, että lavuaarin hajottua ovat voineet myös vesijohdot cahingoittua ja vuotaa rakenteisiin. Taloyhtiön huolto paikalle heti. Päivystysnumero löytyy yleensä ala-aulan ilmoitustaululta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vuokranantajalla on asuntoonsa vakuutus vaikkei siinä itse asukaan. Ainakin mun kokemuksen mukaan. Aika riskaabelia olisi jättää vakuutus ottamatta , sitä en tiedä mitä vuokralaisten aiheuttamia vahinkoja se korvaa.
Vuokranantajavakuutus kattaa vain rakenteet ja kiinteät kalusteet, jos vahinkoa ei ole aiheuttanut vuokralainen. Muuten ne menevät vuokralaisen piikkiin.
Ja mikään vakuutus ei korvaa ilkivaltaa.
Jos toisin, ihmiset tekisi rempat vakuutusyhtiöllä.
Johan tuo pitäisi jokaisen tietää..
Kyllä ap. tapauksessa maksajana on ap. joka.voi sitten periä kaveriltaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitäs itse korvata nyt ja kaveri maksaa kun rahaa saa. Voit ottaa yhteyttä myös kaverin vanhempiin, koska kuulostatte nuorilta. Kaveri voi jättää joksikin aikaa kaljat juomatta ( koska ilmeisesti siihen siis rahaa löytyy) kunnes on sulle maksanu.
Kaverin vanhemmat, en tunne heitä. Eivät asu tässä kaupungissa, jotain eläkeläisiä ovat Pohjois-Suomesta. En ole siis nähnyt heitä kertaakaan, tiedän vain että tällaiset on olemassa ja elossa.
En oikein tiedä muutenkaan, ollaan kolmekymppisiä, ei vanhempien tehtävä ole näin vanhojen lasten mokia maksella. Mulla ei ole paljoa täällä kavereita, mutta enää ei kyllä olla mun kämpillä.
1500e valitettavasti realistinen summa. Lavuaarit ovat himputin kalliita ja jos on seinääkin tullut alas niin tekemistä riittää. Tämän takia kaverisi kännitörttöily ei ole mikään pikkuasia enkä itse jättäisi asiaa siihen, että kaveri sanoo "lol en mä mitään maksa".
Lavuaarit ei todellakaan ole "himputin" kalliita, ellei sitten kyseesssä ole joku ökymalli. Peruslavuaarin saa noin satkulla. Seinän korjaamiseen en ota kantaa näkemättä.
Nykyään lavuaarit ovat hyvin usein integroitu allaskaapistoon.
Niin? Jos kyse uudesta kämpästä, niin samanlaisen laviaarin saa kaupasta. Lavuaari ja kaappi myydään erikseen vaikka kuinka olisi "integroitu". Miksi pitää kirjoitella jos ei asiasta mitään tiedä..
Kuinka ehjän kuvittelet kaapin olevan tuollaisen ryskäämisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotivakuutus korvaa, jos vahingossa on kaatunut? Ei tietenkään tarvitse kertoa, että kännipäissään kaatui.
Ei tuollainen vahinko ihan pelkästään kaatumalla taida tulla että allas rikki ja osa seinääkin. Ihmettelen hieman että miksi vesiputket ei ole alkaneet vuotamaan tuollaisen jålkeen. Ei nekään niin hirveästi nitkuttelua ja taivuttelemista kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siivouksen jälkeen liukastun, niin luulisi vakuutusyhtiön korvaavan vahingon. Vahinkoja varten niitä vakuutuksia maksetaan.
AP on tässä tehnyt klassisen virheen, eli ajattelematta yhtään kertonut vakuutusyhtiölle koko totuuden.
Tiedän henkilökohtaisesti tapauksen, jossa henkilö pyörtyi kylpyhuoneessa, kaatui ja siitä aiheutui niin kalustotappioita kuin fyysisiä vammoja.
Ei saanut vakuutuskorvauksia.
Jos homma olisi kuvattu niin että kompastui, satutti ja pyörtyi, korvaukset olisi saatu.
Eli lue ne vakuutusehdot ENNEN kuin puhut mitään vakuutusyhtiölle! (Ja alkoholilla ei sitten IKINÄ ole osuutta mihinkään).
Ihan ot, mutta alkoholihan on laillinen aine Suomessa. Jos sitä saa käyttää, niin pitäisikö sitten olla vain pehmustetussa huoneessa makuullaan, jos promille ylittää vaikkapa tieliikennelain mukaisen rajan? Ja tenat vissiin housuissa, vessaanhan ei parane missään nimessä mennä, kuten ap:n esimerkkikin osoittaa.
Se on selvää ettei autoa, moottorivenettä tms saa ajaa.
Eli vakuutusasiantuntijat: mitä saan tehdä jos olen ottanut saunaoluen-pari? (paljonko saan ottaa) ? Itse asiassahan sauna ja oluthan se vasta vaarallinen yhdistelmä onkin. Kaakelit, kiuas, lauteet... miten näissä ei tapahdu muutoin enemmän vahinkoja? Kaikenkarvaisia saunailtoja, joissa juodaan taju kankaalle vieläpä oudossa saunassa, mutta mitään ei tapahdu? Sitten joskus selvinpäin imuroidessasi halkaiset pään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti tonnin keikka. Tuskin riittääkään ammattimiehen tekemänä.
Riippuu juurikin tuosta seinän, kaakeloinnin/kosteuseristysten uusimisen laajuudesta ja tietysti altaan hinnasta.
Tuskin on häädön peruste, jos korjaat ja korvaat vahingot, ja suurempaa häiriötä ei aiheutunut.
Mutta onko tuollainen kaveri todella kaveri?
Hyvä tuuri vuokralaisella tässä asiassa on se, ettei vuokranantaja voi alkaa mitä vaan ostelemaan ja sanomaan, että sun pitää nyt vain maksaa nämä. Eli yleisemmin jos oikeuteen mennään, niin oikeus katsoo halvimman mukaan. Eli halvin samanlainen allas ja korjausalue kaakeleissa on vain se osa, mikä on mennyt hajalle.
Eli ei tonnin keikkaa kyllä tuosta tule, mutta todennäköisesti puolet tuosta voi joutua pulittamaan, eli 500e paikkeilla.
Jos oikeuteen menmään, korvaus summa on mitä sen arvo on ollut ennen vahinkoa..
Ja tuo 500€ ei riitä edes palkkakuluihin, kun huomioidaan tarvikkeiden hankinta ja nouto, purkaminen ja uuden laitto, jätemaksut ja kuljetus, korjaus, siivous jne. Ja tuntiveloitus sos.kuluineen ja veroineen on 60-80€/h.Kyllä se riittää 500e tuohon hommaan. Mutta suosittelen AP ihan oikeasti viemään asian oikeuteen jos vuokranantaja yrittää sulla hirveitä summia tästä ottaa tai, että lähtee yrittämään sitä että sun pitää kaikki kaakelit kustantaa.
Ja on kyllä ihan yhtiöitä, jotka ottaa huomattavasti vähemmän kuin 80e tunnilta. Tälläisissä tapauksissa ei kannata mennä kalliimman mukaan, paitsi jos vuokranantaja itse tahtoo kustantaa sen ylijäämän.
Vuokranantajako tässä nyt roisto on??? Oikeuteen menijällä kannattaa olla rahaa, sillä siellä voi myös hävitä, ja se jos mikä on kallista.
Sitä paitsi taloyhtiö on se, joka päättää, millainen firma sinne otetaan kylppäriremppaa tekemään. Vuokranantajahan ei asunnon seiniä eikä kiintokalusteita edes omista, vaan taloyhtiö.
Nyt heti vedet poikki, myös putket ovat saattaneet vaurioitua, jos allas irti ja vedet valuvat rakenteisiin ja silloin puhutaan jo kymmeneistä tuhansista euroista.
Vierailija kirjoitti:
kai sillä kaverilla on joku kotivakuutus, siihen kuuluu vastuuvakuutus josta korvataan ulkopuoliselle aiheutetut vahingot.
Tämän ketjun pohjalta kysyin asiaa häneltä: ei ole. On vain ihan peruskotivakuutus ilman noita vastuu-lisäysvakuutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä posliinilavuaari asennuksineen on helposti 400e vähintään. On se himputin paljon rahaa pienituloiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta. Siinä vapaata pöntönasentajaa odotellessasi voit käyttää pottaa. Ihan hyvin se pari kuukautta menee niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ehkä tilanteesta. Korvausvastuu on rikkojalla myös taloyhtiön omaisuuteen ja vastuulla oleviin huoneiston osiin.
Ei ne muut osakkaat mitään aapeen ja aapeen kaverin tai edes sen vuokranantajaosakkaan vakuutuslaitoksia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siivouksen jälkeen liukastun, niin luulisi vakuutusyhtiön korvaavan vahingon. Vahinkoja varten niitä vakuutuksia maksetaan.
Sulla olis sitte vammoja itelläskin. Jos niin voimalla kaadut että lavuaari tulee seinältä alas.
Kaverini oli siis tarkkaan ottaen nojannut allasta vasten käsienpesun yhteydessä. Itse asiassa hän ei siis kaatunut. Ei osannut selittää mitä ihmettä varten nojannut, ja oon siis tosi vihainen hänelle. Oon sitä mieltä että toisen omaisuutta pitäisi kunnioittaa edes tuon verran ettei nojaa altaaseen. Enää en ihmettele miten joku on voinut rikkoa/kaataa vessanpytyn jossain baarissa.
Voin vaikka lyödä vetoa, ettei se lavuaari mikään tonnien vekotin ole. Oli yksityisen omistama tai ei.