Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hikketytöt haluavat nykyään opiskella tekniikkaa

Vierailija
11.11.2022 |

Nämäkin 8 L:n tytöt haluaa DI:ksi

https://yle.fi/a/74-20004214

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä heidän pitäisi opiskella?

T. Nolla ällää yo-todistuksessa, silti DI, nainen, äiti

Niinpä. Miksi ei tekniikkaa?

T. N54, nolla ällää ja pitkästä matikasta I (korotettu B:hen), DI ("oivallisesti suoritettu" -todistuksella (=ka yli 4)), 3 lasta, tulot 230 k€.

Vierailija
102/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa vaan, ehkä asiat paranee kun naisia tulee lisää... Itse olen vanhempaa vuosikertaa (s.1974) nais-DI, it-alalla. Ei mulle ollut ainakaan mitkään lääkärinopinnot edes vaihtoehto koska olen introvertti ja nörtti, suunnilleen kauhistus olisi työ jossa pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä päivät pitkät. Myös työllistävyys ja palkat oli tärkeitä, siksi valitsin teknillisen korkeakoulun enkä esim. jotain humanistista ainetta joka olisi itsessään ehkä enemmän kiinnostanut (tyyliin arkeologia).

Mutta ei ole aina ollut helppoa joo. Minua on yritetty laittaa jonkinlaisen aputytön rooliin monessakin paikassa ja siitä on tarvinnut itsensä taistella irti, samalla saaden vittumaisen akan maineen. Mutta olenpa saanut oikeita koulutustani vastaavia töitä ja vastuuta, enkä olla vain "poikien" apulainen joka tekee ne rutiinihommat. Ja myös on pitänyt kieltäytyä siitä että sukupuoleni takia minusta olisi haluttu joka palaveriin sihteeri, tarjottavien tilaaminen olisi minun homma jne. Olen pysynyt tiukkana, että minä hoidin viimeksi, nyt on jonkun toisen vuoro! On ollut myös asiakkaiden edustajia jotka on heti ensi näkemältä tuominneet minut epäpäteväksi, onpa joku kuusikymppinen setä suoraan sanonutkin että nämä ei ole naisten hommia. Kaksimielisiä sutkautteluja olen kuullut myös erityisesti asiakkailta paljon, eikä minun huumorintaju ole aina riittänyt vaan nauramaan mukana jos esim. kurveistani kommentoidaan jotain vitsijuttua tai "istu isin polvelle" tms. Onneksi 40 ikävuoden jälkeen asiattomuudet on vähentynyt, kun en enää ole ns. söpö.

Sinä olet se tienraivaaja, joka on mahdollistanut nykyajan tytöille heidän vapauden ammatinvalinnan suhteen. :)

Itse valitsin DI opinnot jo 80-luvulla. Ei kyllä kukaan estellyt, enkä kokenut olevani mitenkään poikkeuksellinen.

- ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi