Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hikketytöt haluavat nykyään opiskella tekniikkaa

Vierailija
11.11.2022 |

Nämäkin 8 L:n tytöt haluaa DI:ksi

https://yle.fi/a/74-20004214

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lääkäri olekaan enää kiltin hikaritytön unelma-ammatti?

Ei kai se ole koskaan ollutkaan. Hikarit ovat luokanopettajia ja lastentarhanopettajia.

Ainakin nykyään Helsingin korkean keskiarvon lukioissa "hikarityttöjen" suosikkiammatti on lääkäri. Juuri kukaan ei haaveile opettajan saatika päikkytädin ammatista.

Vierailija
82/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo mitään hikkyjä ole kun ovat duunissa koulun ohella. Se on erittäin hyvä juttu; sosiaaliset taidot kehittyy ja kohtaa erilaisia ihmisiä. Helpottaa aikanaan kun saa tutkinnon valmiiksi ja astuu koulutustaan vastaavaan työhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä suuntaus. Kyllä tekniikan alalla saa kevyemmin hyvän toimeentulon kuin esim juristina tai lääkärinä. Puhumattakaan jostain hoitoalasta, jolle itse jonkin kohtalokkaan virhearvion seurauksena päädyin. Aion omille tyttärilleni kyllä suositella myös tekniikan alan valitsemista, vaikka toinen heistä on kyllä luonteeltaan niin lapsirakas ja hoivaava persoona, että haluaa varmaan itse lastentarhanopettajaksi.

Vierailija
84/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa.

Tulee menemään vielä vuosikymmeniä, että naiset ja miehet esim di aloilla tasavertaisia.

Urakehitys tulee olemaan miehiä surkeampaa, osa (kilteimmät) jämähtää sihteerintöihin, ja saavat lisäksi nauttia vanhakantaisesta sovinismista.

Noilla papruilla ehdottomasti lääkikseen tai vaikka otm.

Urakehitys on hyvin vastaava kilteillä miehillä. He jämähtävät ja jäävät pyrkyrien ovimatoiksi.

Vierailija
85/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Teknisten alojen (yli-)arvostus ja pöhöttyneet palkat tulevat tämän myötä laskemaan. Siitä on hyötyä liike-elämälle ja koko kansantaloudelle.

Yksi opintopiste matikkapainotteisella teknisellä alalla vastaa vähintäänkin kolmea op helpommilla akateemisilla aloilla.

Juu

tosin taitaa vastata 5 op

Muutaman maisteri kurssin kävin DI:n jälkeen

siis käytännössä rittää että olet paikalla, vähän jotain jutellaan kenties

Ei voi käsittää

Pahimmillaan yksi kurssin viikkotehtävä teknillisessä vie saman ajan kuin kokonaisen kurssin läpäisy humanistisessa.

Vierailija
86/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan, ehkä asiat paranee kun naisia tulee lisää... Itse olen vanhempaa vuosikertaa (s.1974) nais-DI, it-alalla. Ei mulle ollut ainakaan mitkään lääkärinopinnot edes vaihtoehto koska olen introvertti ja nörtti, suunnilleen kauhistus olisi työ jossa pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä päivät pitkät. Myös työllistävyys ja palkat oli tärkeitä, siksi valitsin teknillisen korkeakoulun enkä esim. jotain humanistista ainetta joka olisi itsessään ehkä enemmän kiinnostanut (tyyliin arkeologia).

Mutta ei ole aina ollut helppoa joo. Minua on yritetty laittaa jonkinlaisen aputytön rooliin monessakin paikassa ja siitä on tarvinnut itsensä taistella irti, samalla saaden vittumaisen akan maineen. Mutta olenpa saanut oikeita koulutustani vastaavia töitä ja vastuuta, enkä olla vain "poikien" apulainen joka tekee ne rutiinihommat. Ja myös on pitänyt kieltäytyä siitä että sukupuoleni takia minusta olisi haluttu joka palaveriin sihteeri, tarjottavien tilaaminen olisi minun homma jne. Olen pysynyt tiukkana, että minä hoidin viimeksi, nyt on jonkun toisen vuoro! On ollut myös asiakkaiden edustajia jotka on heti ensi näkemältä tuominneet minut epäpäteväksi, onpa joku kuusikymppinen setä suoraan sanonutkin että nämä ei ole naisten hommia. Kaksimielisiä sutkautteluja olen kuullut myös erityisesti asiakkailta paljon, eikä minun huumorintaju ole aina riittänyt vaan nauramaan mukana jos esim. kurveistani kommentoidaan jotain vitsijuttua tai "istu isin polvelle" tms. Onneksi 40 ikävuoden jälkeen asiattomuudet on vähentynyt, kun en enää ole ns. söpö.

Vierailija
87/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa.

Tulee menemään vielä vuosikymmeniä, että naiset ja miehet esim di aloilla tasavertaisia.

Urakehitys tulee olemaan miehiä surkeampaa, osa (kilteimmät) jämähtää sihteerintöihin, ja saavat lisäksi nauttia vanhakantaisesta sovinismista.

DI-alat naisistuvat ja tämä tekee hyvää tasa-arvolle sekä alan sisällä että laajemminkin. Tunnen paljon dippainssejä, kukaan heistä ei ole tehnyt sihteerin töitä missään vaiheessa uraansa, edes alkuvaiheessa, ei myöskään nais-DI:t. Alalle hakeutuvat matemaattisesti lahjakkaat tytöt ovat usein kyvykkäämpiä kuin ne pojat, jotka ajautuvat alalle vain kun eivät mitään muutakaan keksineet. Työvoimapulasta kärsivät tekniikan alat eivät voi lähteä isosti syrjimään tyttöjä/naisia.

Niin no lahjakkaimmat ovat poikia

Miksi?

1) Naisten ja miesten ÄO:n keskiarvo on sama

2) Naisilla keskihajonta on pienempi

Eli naiset enemmän tasalaatuisia ja miehista osa todella vajaita ja osa todella älykkäitä

Toki osa naisista on todella älykkäitä, mutta 9/10 todella lahjakkaasta on silti miehiä.

Se on eri asia tarviikon DI:n suorittamiseen olla matemaattisesti lahjakas!

.

Variability hypothesis

https://en.wikipedia.org/wiki/Variability_hypothesis

Luuletko että DI-massat on jotain huippuälykkäitä?

Huippuälykkäillä on keskivertoa useammin ongelmia mm. sosiaalisissa taidoissa, eivät ehkä koskaan kykene huippuvirkoihin.

Ja koska tyttöjä hakeutuu tuonne niin paljon vähemmän kuin poikia, he ovat keskimäärin lahjakkaampia.

Johtajalla on oltava tietynlaisia sosiaalisia taitoja. On osattava edustaa ja smalltalkata. Naisillakaan se ei tule luonnostaan varsinkaan kovin nuorina. Olen itse havainnut, että sellaiset 40-50 vuotiaat naiset alkavat olla riittävän itsevarmoja johtajiksi. Monet noin 30-40 vuotiaat naiset eivät uskalla ottaa itse kontaktia tavallaan kuplan ulkopuolisiin ihmisiin. Johtajalta se on yksi vaadittava ominaisuus. 

Itseäni ainakin pienessä työyhteisössä jurppisi päällikkövirassa oleva, joka ei juttele ihmisten kanssa vapaaehtoisesti. 

Vierailija
88/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa.

DI-alat naisistuvat ja tämä tekee hyvää tasa-arvolle sekä alan sisällä että laajemminkin. Tunnen paljon dippainssejä, kukaan heistä ei ole tehnyt sihteerin töitä missään vaiheessa uraansa, edes alkuvaiheessa, ei myöskään nais-DI:t. Alalle hakeutuvat matemaattisesti lahjakkaat tytöt ovat usein kyvykkäämpiä kuin ne pojat, jotka ajautuvat alalle vain kun eivät mitään muutakaan keksineet. Työvoimapulasta kärsivät tekniikan alat eivät voi lähteä isosti syrjimään tyttöjä/naisia.

Niin no lahjakkaimmat ovat poikia

Miksi?

1) Naisten ja miesten ÄO:n keskiarvo on sama

2) Naisilla keskihajonta on pienempi

Eli naiset enemmän tasalaatuisia ja miehista osa todella vajaita ja osa todella älykkäitä

Toki osa naisista on todella älykkäitä, mutta 9/10 todella lahjakkaasta on silti miehiä.

Se on eri asia tarviikon DI:n suorittamiseen olla matemaattisesti lahjakas!

.

Variability hypothesis

https://en.wikipedia.org/wiki/Variability_hypothesis

Miski alapeukut?

Naiset enemmän tasalaatuisia ja miehista osa todella vajaita ja osa todella älykkäitä

Siksi naiset täällä kokevat ylemmyyttä kun kokevat että 9/10 älyllisesti vajaista on miehiä, mikä on totta, mutta molemmissä päissä

Minä en alapeukuttanut, vaikka nainen olenkin. :)

Itse olen joskus miettinyt, että mahtaakohan asia korreloida sen tosiasian kanssa, että autismin esiintyvyydessä ja muodossa on selkeitä eroja sukupuolten välillä? Jokin naisten ja miesten neurologiassa vain on biologian määrittelemää, halusimme tai ei. Eri asia sitten on se, että onko parempi kuulua keskikastiin, kun olla siinä porukassa, jossa luonto pelaa upporikasta tai rutiköyhää? Itse, edelleen naisena, valitsisin keskikastiin kuulumisen. :)

Vierailija
89/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa vaan, ehkä asiat paranee kun naisia tulee lisää... Itse olen vanhempaa vuosikertaa (s.1974) nais-DI, it-alalla. Ei mulle ollut ainakaan mitkään lääkärinopinnot edes vaihtoehto koska olen introvertti ja nörtti, suunnilleen kauhistus olisi työ jossa pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä päivät pitkät. Myös työllistävyys ja palkat oli tärkeitä, siksi valitsin teknillisen korkeakoulun enkä esim. jotain humanistista ainetta joka olisi itsessään ehkä enemmän kiinnostanut (tyyliin arkeologia).

Mutta ei ole aina ollut helppoa joo. Minua on yritetty laittaa jonkinlaisen aputytön rooliin monessakin paikassa ja siitä on tarvinnut itsensä taistella irti, samalla saaden vittumaisen akan maineen. Mutta olenpa saanut oikeita koulutustani vastaavia töitä ja vastuuta, enkä olla vain "poikien" apulainen joka tekee ne rutiinihommat. Ja myös on pitänyt kieltäytyä siitä että sukupuoleni takia minusta olisi haluttu joka palaveriin sihteeri, tarjottavien tilaaminen olisi minun homma jne. Olen pysynyt tiukkana, että minä hoidin viimeksi, nyt on jonkun toisen vuoro! On ollut myös asiakkaiden edustajia jotka on heti ensi näkemältä tuominneet minut epäpäteväksi, onpa joku kuusikymppinen setä suoraan sanonutkin että nämä ei ole naisten hommia. Kaksimielisiä sutkautteluja olen kuullut myös erityisesti asiakkailta paljon, eikä minun huumorintaju ole aina riittänyt vaan nauramaan mukana jos esim. kurveistani kommentoidaan jotain vitsijuttua tai "istu isin polvelle" tms. Onneksi 40 ikävuoden jälkeen asiattomuudet on vähentynyt, kun en enää ole ns. söpö.

Sinä olet se tienraivaaja, joka on mahdollistanut nykyajan tytöille heidän vapauden ammatinvalinnan suhteen. :)

Vierailija
90/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt aletaan keräämään matematiikan painottamisen satoa. Tytöt panostavat pitkään matikkaan lukiossa ja huomaavat osaavansa sitä erinomaisesti, jatkavat teknisille aloille ja saavat tätä kautta hyväpalkkaisen ammatin. Hienoa!

Omista lukiolaisistani olen huomannut, että koulussa menestyvien tyttöjen suosikkiammatti lukion ekalla on lääkäri, mutta abivuoteen mennessä mielenkiinnon kohteet ovat eriytyneet ja lopulta vain pieni osa hakee lääkikseen. 

Tytöt valtaavat DI-opiskelupaikat ja ylittävät valmistuneiden määrässä pojat jossain vaiheessa. Sen jälkeen työelämässä tapahtuu takuuvarmasti teknisten alojen palkkojen halpuuttaminen. Kassellaan ja kuulostellaan mitä tuleman pitää... tuleeko teknisestä puolesta palatapalkka-akka ala. Miehet keksivät sitten taas jonkun oman miehisen alan, jossa voivat häärätä keskenään hyvä palkkaisissa hommissa.

Palkkaa saa vain jos sitä ymmärtää vaatia. Tarvittaessa vaihtaa työpaikkaa.

Yksikään työnantaja ei maksa palkkaa yhtään enempää kuin työntekijä pyytää.

Vierailija
91/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa.

Riippuu todella paljon työpaikasta. Olin ennen todella sovinistisessa työpaikassa, jossa oli jatkuvasti oletus, että en osaa, koska olen nainen. Vaihdoin työpaikkaa. Nyt olen tasavertainen ammattilainen, vaikka olen nainen ja kokemusvuosia on vähemmän kuin muilla.

Ja mitä tulee palkka-/urakehitykseen, niin tiedän esim., että minulla on tonnin parempi palkka kuin yhdellä samaan aikaan valmistuneella miehellä. Ei nyt kannata pelotella naisia pois alalta vaan omien virheellisten käsitysten perusteella.

Vierailija
92/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uutisoitaisiin että 8 L:n pojat haluavat opiskella tekniikkaa, olisiko poika-sanan edessä hikke-liite?

Omille lapsilleni olen opettanut, että hikke -termi on se mihin pitää pyrkiä, koska se on korkein kehumisen muoto. Siinä vaiheessa, kun luokassa sitä aletaan sinusta yleisesti käyttää, tiedät että olet oikealla polulla.

Vierailija
93/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt opiskelemaan matematiikkaa ja fysiikkaa, saadaan naisiakin top kymppiin veronmaksutilastoihin.

Vierailija
94/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Teknisten alojen (yli-)arvostus ja pöhöttyneet palkat tulevat tämän myötä laskemaan. Siitä on hyötyä liike-elämälle ja koko kansantaloudelle.

Höps. Maat kuten Sveitsi, Saksa ja muut Keski-Euroopan maat ottavat mielellään suomalaisen inssin töihin pois nälkäpalkkamarkkinoilta.

Eli saksaa kannattaa opiskella?

Vierailija
95/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on pyörä keksitty uudelleen. Itse opiskelin tekniikkaa jo 90-luvun alussa.

Mä tein saman jo 70-luvun lopussa.

Olen kyllä ihmetellyt miksi naisten osuus teknillisillä aloilla ei ole lähes 50-vuodessa kasvanut. Meitä oli jo tuolloin useampi tyttö opiskelemassa.

Ja yleisistä kokemuksista poiketen , en koko urani aikana kohdannut vähättelyä, häirintää tms.

Inssi ilman D:tä

Vierailija
96/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo mitään hikkyjä ole kun ovat duunissa koulun ohella. Se on erittäin hyvä juttu; sosiaaliset taidot kehittyy ja kohtaa erilaisia ihmisiä. Helpottaa aikanaan kun saa tutkinnon valmiiksi ja astuu koulutustaan vastaavaan työhön.

Hikke, ei hikky.

Vierailija
97/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas on pyörä keksitty uudelleen. Itse opiskelin tekniikkaa jo 90-luvun alussa.

Mä tein saman jo 70-luvun lopussa.

Olen kyllä ihmetellyt miksi naisten osuus teknillisillä aloilla ei ole lähes 50-vuodessa kasvanut. Meitä oli jo tuolloin useampi tyttö opiskelemassa.

Ja yleisistä kokemuksista poiketen , en koko urani aikana kohdannut vähättelyä, häirintää tms.

Inssi ilman D:tä

Uskon, että nykyään tuuli on alkanut kääntyä. On mieshoitajia ja naisinssejä. Tai siis ainakin toivon niin.

Vierailija
98/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on, kun pojista tulee meikkitaiteilijoita ja kaikenmaailman pyllyreiänvalkaisijoita.

Vierailija
99/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies

DI

ja mula on lukihäiriö ja en oo käynyt lukiota

.

eikö me miehetkin osata

Hyviä on myös miehet!

Eiks niin naiset!

Hyviä olette!

T. Nainen

Vierailija
100/102 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt aletaan keräämään matematiikan painottamisen satoa. Tytöt panostavat pitkään matikkaan lukiossa ja huomaavat osaavansa sitä erinomaisesti, jatkavat teknisille aloille ja saavat tätä kautta hyväpalkkaisen ammatin. Hienoa!

Omista lukiolaisistani olen huomannut, että koulussa menestyvien tyttöjen suosikkiammatti lukion ekalla on lääkäri, mutta abivuoteen mennessä mielenkiinnon kohteet ovat eriytyneet ja lopulta vain pieni osa hakee lääkikseen. 

Tytöt valtaavat DI-opiskelupaikat ja ylittävät valmistuneiden määrässä pojat jossain vaiheessa. Sen jälkeen työelämässä tapahtuu takuuvarmasti teknisten alojen palkkojen halpuuttaminen. Kassellaan ja kuulostellaan mitä tuleman pitää... tuleeko teknisestä puolesta palatapalkka-akka ala. Miehet keksivät sitten taas jonkun oman miehisen alan, jossa voivat häärätä keskenään hyvä palkkaisissa hommissa.

Palkkaa saa vain jos sitä ymmärtää vaatia. Tarvittaessa vaihtaa työpaikkaa.

Yksikään työnantaja ei maksa palkkaa yhtään enempää kuin työntekijä pyytää.

Alan naisituminen on historiassa alasta riippumatta johtanut palkkojen laskuun. Näin käy myös teknisillä aloilla, jos naiset lisääntyy. Ihan sama mitä palkkaa pyydetään. Pyytäväthän hoitajatkin, eikä anneta,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme