Asuntolainan korko nousee 500e :(
Asuntolainan korko nousee 500e/kk :( Mitä h***** tässä voi tehdä ? :(
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Monella nousee yhtiövastike tonnilla. Siinä sitä on repimistä jos palkka ei riitä. No, pienempään, auto halvempaan tai kokonaan pois, sijoitukset myyntiin ja kesämökki lihoiksi. Sillä selviää helposti.
En nyt ihan usko tätä. Kerro lisää. Itselläni nousi 48 €. 124 m2, ymmärrän, kun sähkö ym. noussut. Mutta tonni?
Hahhahhaa! Kyllä meille naureskeltiin, kun otettiin asuntolainaan korkokatto 2,5%. Kun olemme 2 vuotta lainaa maksaneet, menee korontarkistuspäivänä jo pelkkä viitekorko tuon korkokaton yli, että paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella loppuu sähkösopimus. Nyt lasku 500 niin talvella 3000 ja verovähennystä saa 600 omakotitalossa.
Kyllä, jos sähkö ollut 5 snt/kWh ja uusi sopimus 30 snt/kWh.
Mua niin ärsyttää tämä laskukaava ja sitten vielä peukutellaan suurimmaksi osaksi ylös. Tuo ei pidä paikkansa. Jos sähkölasku 5 sentillä on 600e, niin se ei ole 3000e 30 snt/kwh hinnalla! Laitanko mä ny laskukaavan tähän, että miksi näin ei ole? Monessa ketjussa tämä juttu ja jokaisessa peukutetaan ylös.
-DI
Kyllä se on noin eli tulee 3000 euron laskuja monelle talvelle. On ihan sähköalalla töissä olevien kanssa laskettu tuo.
Pistetään laskukaavaa tähän. En oleta, että kaikki sisäistää, mutta yritetään:
Jos kuvitellaan, että kulutat kuukaudessa 3000kwh sähköä ennen korotusta ja sähkämyyjä ottaa 5 snt/kwh:
Jos sähkönsiirron hinta on esim 5 snt/kwh (esim mulla Caruna) + 5 snt/kwh sähkönmyyjille (Helen) + Carunan kuukausimaksu 25e + Helenin kuukausimaksu 5e/kk
3000X 0,05e (Caruna) + 3000x0,05snt/kwh + Carunan kuukausimaksu 25e + Helen kuukausimaksu 5e = 150e + 150e + 25e + 5e = 330e/kk
KOROTUSTEN JÄLKEEN:
Sähkönsiirron hinta on on EDELLEEN 5 snt/kwh (Caruna eli tämä sähkönsiirto ei ole noussut) + 30 snt/kwh sähkönmyyjille (Helen eli tähän tuli 6x korotus) + Carunan kuukausimaksu 25e (tämä pysyy samana) + Helenin kuukausimaksu 5e/kk (tämä pysyy samana)
3000 X 0,05snt/kwh (Caruna) + 3000 x 0,30snt/kwh + Carunan kuukausimaksu 25e + Helen kuukausimaksu 5e = 150e + 900e + 25e + 5e = 1080e/kk korotuksen jälkeen
Tuota kaavaa voi pyöritellä, että laittaa siihen sen oman kulutuksen kuukaudessa. Tässä laskemassa se oli 3000kwh/kk. Pointti on se, että 500e ei nouse 3000e eli hinta ei ole 6x.
Eli ennen korotusta 330e/kk ja korotuksen jälkeen 1080e/kk. Se on paljon, mutta hinta ei noussut 6x vaan 1080/330 = 3,27X
Vierailija kirjoitti:
Ihan ns. köyhissä lähiöissä perhekoti maksaa vähintään 200 000. Sillä summalla ei juuri mistään irtoa vanhaa kolmiota kummempaa. Siksi niitä lainoja annetaan, ihan työssäkäyville.
Mutta ei kai kovinkaan moni osta "perhekotia" ensimmäiseksi asunnokseen, ja vielä täysin ilman omarahoitusosuutta?
Tyypillisesti se "perheasunto" on vähintään toinen ostettu asunto, jolloin omaa rahoitusta on kaikki aiemman säästöt ja aiemman asunnon jo maksettu osuus. Eli kymmeniä tuhansia, helposti yli satakin jos parisuhteen molemmilla osapuolilla on ollut omat ensiasunnot. Tällöin se lainakin jää paljon alle kahdensadantonnin.
Sähkönsiirtoon ei saa verovähennystä, vain sähköön ja laskun pitää olla ainakin 1000 euroa eikä tuossa summassa saa olla sähkönsiirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ns. köyhissä lähiöissä perhekoti maksaa vähintään 200 000. Sillä summalla ei juuri mistään irtoa vanhaa kolmiota kummempaa. Siksi niitä lainoja annetaan, ihan työssäkäyville.
Mutta ei kai kovinkaan moni osta "perhekotia" ensimmäiseksi asunnokseen, ja vielä täysin ilman omarahoitusosuutta?
Tyypillisesti se "perheasunto" on vähintään toinen ostettu asunto, jolloin omaa rahoitusta on kaikki aiemman säästöt ja aiemman asunnon jo maksettu osuus. Eli kymmeniä tuhansia, helposti yli satakin jos parisuhteen molemmilla osapuolilla on ollut omat ensiasunnot. Tällöin se lainakin jää paljon alle kahdensadantonnin.
Meilläpäin monen ensiasunto on ollut itse rakennettu omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella loppuu sähkösopimus. Nyt lasku 500 niin talvella 3000 ja verovähennystä saa 600 omakotitalossa.
Mua niin ärsyttää tämä laskukaava ja sitten vielä peukutellaan suurimmaksi osaksi ylös. Tuo ei pidä paikkansa. Jos sähkölasku 5 sentillä on 600e, niin se ei ole 3000e 30 snt/kwh hinnalla! Laitanko mä ny laskukaavan tähän, että miksi näin ei ole? Monessa ketjussa tämä juttu ja jokaisessa peukutetaan ylös.
-DI
Kyllä se on noin eli tulee 3000 euron laskuja monelle talvelle. On ihan sähköalalla töissä olevien kanssa laskettu tuo.
Jos kuvitellaan, että kulutat kuukaudessa 3000kwh sähköä ennen korotusta ja sähkämyyjä ottaa 5 snt/kwh:
Jos sähkönsiirron hinta on esim 5 snt/kwh (esim mulla Caruna) + 5 snt/kwh sähkönmyyjille (Helen) + Carunan kuukausimaksu 25e + Helenin kuukausimaksu 5e/kk
3000X 0,05e (Caruna) + 3000x0,05snt/kwh + Carunan kuukausimaksu 25e + Helen kuukausimaksu 5e = 150e + 150e + 25e + 5e = 330e/kk
KOROTUSTEN JÄLKEEN:
Sähkönsiirron hinta on on EDELLEEN 5 snt/kwh (Caruna eli tämä sähkönsiirto ei ole noussut) + 30 snt/kwh sähkönmyyjille (Helen eli tähän tuli 6x korotus) + Carunan kuukausimaksu 25e (tämä pysyy samana) + Helenin kuukausimaksu 5e/kk (tämä pysyy samana)
3000 X 0,05snt/kwh (Caruna) + 3000 x 0,30snt/kwh + Carunan kuukausimaksu 25e + Helen kuukausimaksu 5e = 150e + 900e + 25e + 5e = 1080e/kk korotuksen jälkeen
Tuota kaavaa voi pyöritellä, että laittaa siihen sen oman kulutuksen kuukaudessa. Tässä laskemassa se oli 3000kwh/kk. Pointti on se, että 500e ei nouse 3000e eli hinta ei ole 6x.
Eli ennen korotusta 330e/kk ja korotuksen jälkeen 1080e/kk. Se on paljon, mutta hinta ei noussut 6x vaan 1080/330 = 3,27X
Lisäksi tulee vielä se sähkövero, joka pysyy vakiona ja on muistaakseni 2,79snt/kwh, mutta suhdeluku säilyy samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-DI
KOROTUSTEN JÄLKEEN:
No, talvella näet laskut omin silmin.
Nyt laitetaan omillaankin toimeentulevat kyykkyyn. Ei pysty enää suoriutumaan edes kahden työssäkäyvän perheessä. Köyhät kyykkyyn ja toimeentulotukea hakemaan. Työssäkäynti ei enää riitä. Ihan turha yrittää. Onneksi saimme talon myytyä, vuokralle 1.12. alkaen ja työnteko loppuu 18.11. molemmilla. Turja täällä on yrittää, se on kylmä tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Hahhahhaa! Kyllä meille naureskeltiin, kun otettiin asuntolainaan korkokatto 2,5%. Kun olemme 2 vuotta lainaa maksaneet, menee korontarkistuspäivänä jo pelkkä viitekorko tuon korkokaton yli, että paukkuu.
Aika pitkään täytyy olla korot erityisen korkealla ennenkuin olette voitolla. Tällä hetkellä ette hyödy korkokatosta vielä juuri ollenkaan. Kustannukset korkokatosta on aina 100 % varmoja, hyötyjä taas ei välttämättä ole laisinkaan.
Tulee kallista säästöä jos ostaa 10 000 € maksavan korkokaton ja "säästää" sen ansiosta pari tuhatta euroa korkomaksuja. Kuka siinä lopulta jäikään voitolle? Meinaan ei ne pankit ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia vaan korkokatto on niille voittoa tekevä tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-DI
KOROTUSTEN JÄLKEEN:
No, talvella näet laskut omin silmin.
Maksa vapaasti 6x hintoja, jos haluat. Tuskin sähköyhtiöitä tämä haittaakaan. Ei se multa ole pois. Minä tiedän justiin, että mikä se sähkölasku tulemaan, jos kulutus säilyy vakiona eli 3000kwh/kk tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa pidentää maksuaikaa jos pystyy. Nyt nousee niin moni maksu jos hyvin käy nii yhdellä taloudella lainan korko, sähkö, vastike, ruoka, bensa. Ei kukaan ole osannut tälläiseen varautua.
Kyllä minä ja molemmat veljeni osasimme. Heti kättelyssä 30% asunnon hinnasta käteisenä, loput lainalla jossa korkokatot @ 1.3%. Tämän lisäksi tilillä 15kEUR puskurit. Silloin tällaista pidettiin "hulluna": olisi pitänyt ostaa isommat asunnot, isommalla vivulla ja pistää käteinen osakkeisiin. Eipä kukaan ole vähään aikaan haukkunut hulluksi.
Mutta niin, ei kaikki todellakaan ole niin tomppeleita, että kuvittelevat 0% korkoympäristön olevan ikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa pidentää maksuaikaa jos pystyy. Nyt nousee niin moni maksu jos hyvin käy nii yhdellä taloudella lainan korko, sähkö, vastike, ruoka, bensa. Ei kukaan ole osannut tälläiseen varautua.
Kyllä minä ja molemmat veljeni osasimme. Heti kättelyssä 30% asunnon hinnasta käteisenä, loput lainalla jossa korkokatot @ 1.3%. Tämän lisäksi tilillä 15kEUR puskurit. Silloin tällaista pidettiin "hulluna": olisi pitänyt ostaa isommat asunnot, isommalla vivulla ja pistää käteinen osakkeisiin. Eipä kukaan ole vähään aikaan haukkunut hulluksi.
Mutta niin, ei kaikki todellakaan ole niin tomppeleita, että kuvittelevat 0% korkoympäristön olevan ikuista.
Nyt vain odottelen, että kuplauunot menevät konkurssiin ja asunnot pakkomyydään jolloin minä pääsen apajille. Silloin minua kai haukutaan "hädänalaisten ihmisten hyväksikäyttäjäksi"!
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla olevilla nousee myös kaikki. Ja just se kaikki raha menee hukkaan paitsi lihottaa asunnon omistajaa.
No miten se vuokralordia lihottaa, kun kulut ovat nousseet? Totta kai ne siirretään vuokriin. Niin kauppakin tekee. (Tosin isot S ja K rypevät nyt rahassa!)
Miksi kukaan hankkisi asuntoa ja laittaisi se vuokralle, jos vuokra kattaa vain käyttökulut? Remontin vuokranantaja joutuu usein tekemään omalla kustannuksellaan, varsinkin jos lyhytaikaiset vuokralaiset ovat tärvelleet pintoja.
Eikös tällä palstalla ole kaikilla aina ihan helvetisti rahaa? Senkun makselet vaan, pikkurahoja.
Tänne kirjoittelee aina kaikki pohatat jolla on kymmenen vuokrakämppää, vene ja tuhannen neliön talo. Sitä voi katsella sitten köyhää vinoon kun et ole osannut hoitaa elämääsi niin että pyörit rahassa jo nelikymppisenä.
Ja jos et ole osannut vielä kerryttää omaisuutta, Kela tukee sijoituskämppien ostamisessa ja sijoittamisessa niin että ei hätää, Kelan avustuksella sinustakin voi tulla miljonääri. Tyhmä on se joka ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-DI
KOROTUSTEN JÄLKEEN:
Kiitos, että yrität pitää yllä järjen ääntä. 👌🏼🌈
Vaikeaa se on tässä porukassa, mutta minkäs teet. Yleisöä ei voi vaihtaa. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla olevilla nousee myös kaikki. Ja just se kaikki raha menee hukkaan paitsi lihottaa asunnon omistajaa.
Omaa vuokraani voi korottaa max 5 %, vesimaksu kuuluu vuokraan ja asunto lämpenee kaukolämmöllä, joten sähkön hinnallakaan ei ole niin merkitystä. Kesällä tein edullisen määräaikaisen sähkösopparin, niin reilun 100 kWh kulutuksesta ei juuri laskua tulekaan.
"Omistusasuminen on aina kannattavampaa" -lällättelijät sai nyt pitkän nenän :D
Suomalaisten talous on fuuucked up. Mietipä jos joku on ostanu lainalla 580.000€ omakotitalon sähkölämmityksellä