Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologin mukaan minun pitäisi antaa masentuneen,syömishäiriöisesti oirehtivan teinin syödä mitä haluaa eikä tehdä asiasta sotaa

Vierailija
10.11.2022 |

Toisinsanoen kupissa olevia "lisää vain vesi"-pastoja, paahtoleipää ja nuudeleita. Ravintoköyhää, raskasta.
Huuhdotaan alas Noccolla.
Vaikeinta on tajuta yhtälö että jos teinillä muka on anoreksian oireita niin miten pastan mättäminen istuu siihen..

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syömishäiriöisen lapsen äiti. En ole enää vuosiin välittänyt siitä, mitä lapsi syö, kunhan jotain syö. Se vaatii muuten paljon hyväksyä se, että lapsi ei takuulla saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita, eikä energiaa. Ja tuhannet kerrat joutuu sulkemaan suunsa ja jättämään sanomatta asioita, joita haluaisi sanoa, koska se sanominen vain pahentaa lapsen oireilua. Syömishäiriöisen lapsen vanhemmalta vaaditaan epäinhimillistä kestävyyttä, kun mikään looginen ajattelutapa ei toimi.

Vierailija
62/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ettei syömishäiriötä hoideta tuputtamalla nakkikeittoa suusta alas.

Mutta sitä en ymmärrä, miksi tällä palstalla SYYLLISTETÄÄN ja pidetään omituisena kontrollifriikkinä äitiä, joka on huolissaan, että kasvava nuori elää pelkillä nuudeleilla ja energiajuomilla. Siis mitä hittoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuudeleista saa myös kivan bowl-ruuan näin, kokeilkaapa:

ISOON keittolautaseen kootaan:

- Pohjalle kuivat nuudelit ja mausteet

- Nuudelien päälle yksi keitetty halkaistu kananmuna (5min keittoaika, ei täysin kova muttei juoksevakaan)

Päälle lisäksi:

- tuoreita huuhdottuja pinaatinlehtiä ja huuhdottuja ituja

- kimchiä pari lusikallista

- paloiksi leikattuja kirsikkatomaatteja

- suolapähkinöitä

- jos syötte lihaa, niin myös joku kypsä lihakin sopii tähän, esim. kanankoivesta revityt lihat.

Kulhoon nuo ja päälle kiehuvaa vettä lähes piripintaan asti. Anna hautua 5 min ja lopuksi pinnalle vielä kuivattua sipulia. Nam. Toi on minun arjen vakkari-nopearuoka. Päällisiä voi muutella ihan sen mukaan, mitä kaapissa on.

Ootko ihan tosissasi?

Mikä tuossa nyt on väärin? Siinä on about kaikki hivenaineet, mitä yhdellä ruualla pitää saada. Hiilareita, vihanneksia, kasviksia, proteiinia. Se, että yksi ainesosa on nuudelit, ei pilaa noita muita. Lisäksi nuo nuudelibowlit on tulossa Suomeenkin, itse bongasin tuon ruuan aikanaan Kööpenhaminassa.

Typerää alkaa esitellä reseptejä syömishäiriöketjussa. Tod. näk kykenee syömään vain ne nuudelit ja stoppi tulee, jos siihen yrittää lisätä jotain.

No mikäli kyseinen teini pelkää lihomista, ei noista kimcheistä, iduista ja kirsikkatomaateista ainakaan haittaa olisi. En ymmärrä miksi anorektikko kasviksia pelkäisi.

???? Anorektikko ei todellakaan halua/jaksa pitää itsestään ja hyvinvoinnistaan huolta. Hän on sairas. 

Vierailija
64/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syömishäiriöisen lapsen äiti. En ole enää vuosiin välittänyt siitä, mitä lapsi syö, kunhan jotain syö. Se vaatii muuten paljon hyväksyä se, että lapsi ei takuulla saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita, eikä energiaa. Ja tuhannet kerrat joutuu sulkemaan suunsa ja jättämään sanomatta asioita, joita haluaisi sanoa, koska se sanominen vain pahentaa lapsen oireilua. Syömishäiriöisen lapsen vanhemmalta vaaditaan epäinhimillistä kestävyyttä, kun mikään looginen ajattelutapa ei toimi.

Kaikki osanottoni sinulle. Kun katsoin viime vuonna yle areenasta sitä dokumenttia anorektisesta aikuisesta lapsesta, jota vanhemmat edelleen joutuivat huoltamaan jatkuvasti, ymmärsi miten raskasta omaisilla on ja miten itsekeskeinen sairaus anoreksia on, kuten alkoholismi, narsismi tms. häiriöt. 

Vierailija
65/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sitä mieltä, että ruokiin pitää saada vitamiineja ja muuta terveellistä lisää. Ja nuo energiajuomat kieltäisin ensimmäisenä, miksi niitä pitää edes juoda? Kuka tytölle ostaa tuollaista paskasapuskaa ja energiajuomia? Monivitamiinivalmiste ainakin käyttöön, jos ei tajua muuten syödä järkevästi.

Ja kyllä, minulla on kolme nuorta talossa. He syövät fiksusti ihan niin kuin me vanhemmatkin. Hei eivöt myöskään tuhlaa rahojaan mihinkään roskaruokaan, herkkuihin tai energiajuomiin.

Kerro mieluummin meille siitä, miten nämä metodit toimivat syömishäiriöklinikalla, jossa ehkä olet töissä? Arvelen, että olet johtavassa asemassa, jotain meriittiähän sulla on pakko olla sadoista tai tuhansista anoreksiaa sairastavista. Vai puhutko vain kolmen terveellä tavalla syövän nuoren kasvatuskokemuksella?

Anoreksiassa on enemmän kyse vuorovaikutussuhteen häiriöstä kuin tyhmästä äidistä, joka ei tajua mitä normaali ruokailu on. Ongelma on alkanut jo varhaislapsuudessa. Se ei ole äidin syy.

Sinä tuet kommentillasi äitiä toimimaan samoin kuin ennenkin, ja viittaamaan kintaalla ammattilaisen ohjeelle. Seuraukset voivat olla todella riipaisevia. Kuolemaan johtavia.

Ammattilaiset todellakin hoitivat anoreksiaa aikaisemmin samalla tavalla kuin "maalaisjärkeään" käyttävät äidit. Nykyään he saavat nuoret pysymään paremmin hengissä.

Äidille voi olla karmea hetki edessä, jos jatkaa syyllistämistä ja painostamista vastoin neuvoja. Tai näyttää edes ilmeellään, ettei ole samalla linjalla nuorta hoitavan ihmisen kanssa.

Se ei tunnu kenenkään äidin mielestä hyvältä, kun 30-40 kiloinen lapsi makaa letkuissa eikä eloon jääminen ole todennäköistä. Nyt asialle voi vielä tehdä paljon, ettei joutuisi samaan tilanteeseen kuin moni äiti on joutunut.

Äidin kannattaisi pyytää, että psykologi selittäisi asian kunnolla ja kertoisi asiat niin kuin ne parhaimmillaan ja pahimmillaan voivat olla. Ja mitä merkitystä on sillä, että äiti ei sabotoi hoitoa ymmärtämättömyyttään.

Syyllistämisellä ja syyllisyydentunnolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Totuus on se, että äidin on keskusteltava ammatti-ihmisen kanssa, ja muutettava nykyinen tapansa toimia, ennen kuin on liian myöhäistä.

Tilanne ei ole äidin "syy", mutta äiti voi oppia miten voi auttaa nuorta. Hän on tehnyt parhaansa aikaisemmin, ja hän tekee edelleen parhaansa sitten kun ymmärtää mistä tässä on kyse. Alkuun tuntuu siltä, että psykologin neuvo on järjetön ja äidinvaistojen vastainen.

Kaikki äidithän eivät todellakaan tee parastaan. Tai siis, jos tekevät, se paras on alle standardin joka tapauksessa. 

Suurin osa yrittää parhaansa. Sillä ymmärryksellä mitä on. Keneltäkään ei voi vaatia enempää. Syyllistäminen ei auta teiniä eikä äitiä muuttamaan sitä, mikä on pakko muuttaa.

Standardi on vain se ylisukupolvisuus. Ocd saattaa olla seuraavassa sukupolvessa alkoholismi tai anoreksia, tai jotain muuta. Kunnes joku pystyy katkaisemaan ketjun.

Vierailija
66/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Nuudelien päälle yksi keitetty halkaistu kananmuna (5min keittoaika, ei täysin kova muttei juoksevakaan)

Päälle lisäksi:

- suolapähkinöitä

- jos syötte lihaa, niin myös joku kypsä lihakin sopii tähän, esim. kanankoivesta revityt lihat.

Kulhoon nuo ja päälle kiehuvaa vettä lähes piripintaan asti. Anna hautua 5 min ja lopuksi pinnalle vielä kuivattua sipulia. Nam. Toi on minun arjen vakkari-nopearuoka. Päällisiä voi muutella ihan sen mukaan, mitä kaapissa on.

Ootko ihan tosissasi?

Mikä tuossa nyt on väärin? Siinä on about kaikki hivenaineet, mitä yhdellä ruualla pitää saada. Hiilareita, vihanneksia, kasviksia, proteiinia. Se, että yksi ainesosa on nuudelit, ei pilaa noita muita. Lisäksi nuo nuudelibowlit on tulossa Suomeenkin, itse bongasin tuon ruuan aikanaan Kööpenhaminassa.

Typerää alkaa esitellä reseptejä syömishäiriöketjussa. Tod. näk kykenee syömään vain ne nuudelit ja stoppi tulee, jos siihen yrittää lisätä jotain.

Ei se mun mielestä ollut typerää. Tietämätöntä, mutta siinä oli vilpitön halu auttaa. Suurin osa ei tiedä syömishäiriöistä mitään. Mä näen sen niin, että silloin voi kertoa miksi joku juttu ei välttämättä toimi.

Vierailija
67/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päälle lisäksi:

- suolapähkinöitä

Ootko ihan tosissasi?

Ei se mun mielestä ollut typerää. Tietämätöntä, mutta siinä oli vilpitön halu auttaa. Suurin osa ei tiedä syömishäiriöistä mitään. Mä näen sen niin, että silloin voi kertoa miksi joku juttu ei välttämättä toimi.

No siis varmasti oli vilpitön halu auttaa, mutta kyse ei ole siitä, että äidin ruoka on paskaa (vaikka makkarakeitto suuren osan mielestä onkin), vaan lapsella on syvemmällä ongelmat. Tietysti olisi hyvä, jos nuudelien lisäksi löydettäisiin jotain ruoka-aineita/ ruokia, joita lapsi suostuisi syömään. 

Vierailija
68/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kun nytkin tein suuren kattilallisen makkarakeittoa mutta pitää katsoa kun teini valmistaa nuudeleita tallvedenkeittimellä ja juo energiajuomaa päälle. Oli psykologille sanonut syövänsä nuudeleita koska niissä ei ole paljon kaloreita ja ne on helppo saada mahaan. Ja että tuntuu pahalta kun äiti tekee ruokaa  ja syyllistää kun   kun kukaan muu ei sitä syö (asumme kaksin).

En halua syyllistää, haluan vain hänen syövän! Muutakin kuin nuudeleita.

Ap

Ap on painajaismainen äiti. Ja kaiken lisäksi kertoo siitä palstalla.

Vierailija
69/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päälle lisäksi:

- suolapähkinöitä

Ootko ihan tosissasi?

No siis varmasti oli vilpitön halu auttaa, mutta kyse ei ole siitä, että äidin ruoka on paskaa (vaikka makkarakeitto suuren osan mielestä onkin), vaan lapsella on syvemmällä ongelmat. Tietysti olisi hyvä, jos nuudelien lisäksi löydettäisiin jotain ruoka-aineita/ ruokia, joita lapsi suostuisi syömään. 

Tästä kommentista tykkäsin. Se avaa asiaa paremmin sellaiselle, joka ei ymmärrä mistä on kyse. Jokaisen äidin pitäisi oppia ymmärtämään. Äidit pystyy oikeasti tekemään niin paljon lapsensa hyväksi syömishäiriön suhteen, vaikka joku psykologin neuvo alkuun sotisikin kaikkea äidinvaistoa vastaan. Joku kommentoikin siitä, kuinka vaikeaa se on.

Vierailija
70/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriöinen aikuinen täällä. 

Uskon, että tilanne on varmasti sinulle raskas ja vaikea. Ainakin oman syömishäiriöyksikköni aulassa on lehtisiä syömishäiriön läheisille ja muistaakseni syömishäiriöliitto Sylin sivuilta löytyy myös tietoa. 

Lapsesi ei ole tuollainen kiusallaan. Jos hän vain voisi, hän olisi terve ja söisi sitä makkarakeittoa.

Syömishäiriö ei harrasta logiikkaa. Kyllä mä tiedän etten mä laihdu oksentamalla, vaan pilaan mun hampaat. Kyllä mä tiedän että jaksaisin elämääni paljon paremmin ja ehkä laihtuisinkin, jos söisin aamulla puuron ja päivällä lounaan sen sijaan että paastoan koko päivän kompensoiden edellisen illan ahmimiskohtausta. Kyse ei ole tyhmyydestä tai tiedon puutteesta. Kyse on sairaudesta, jota vastaan ei jaksa taistella kun se on elämässä läsnä joka helvetin hetki kertomassa, että olet paska ja kuolema koittaa jos kosket siihen makkarakeittoon.

Nyt on tärkeää, että teini syö jotain. Jotain. Melkein mitä tahansa. Vaikka sitten niitä nuudeleita. Vaikka se ei sinusta tuntuisikaan loogiselta, koska onhan niissä aika paljon kaloreita ja monet syömishäiriöiset turvautuvat niihin siksi, etteivät osaa laskea niiden kaloreita oikein. Mutta ihan sama -- niissä on kaloreita ja niiden avulla lapsesi pysyy elossa. Jostain vitamiineista ja proteiinista ja sellaisista voi huolehtia sitten, kun yhden lautasellisen tyhjäksi syöminen ei vaadi tunnin kamppailua.

Anna niiden ammattilaisten hoitaa. Mä pyydän. Ne tietää tästä asiasta enemmän kuin sä. Oon iloinen että lapsesi on päässyt hoitoon, se on monesti vaikeaa. Etsi itsellesi tietoa ja apua, jotta jaksat olla lapsesi tukena etkä vahingossa tee hallaa. 

Komppaan tätä. Olen lähes 50-vuotias ja edelleen kärsin syömishäiriöstä. Epätyypillinen syömishäiriö, anoreksiatyyppinen. Syömiseni on kaoottista. Mieluummin kuolen kuin syön aamiaista ja lounasta. Syön vain iltaisin. Joskus syöminen on pelkkää suklaata tai metvurstia. Ihme että jaksan tehdä mitään. Hyvin hoikka olen.

Anta tytön syödä nuudeleita tässä vaiheessa ja hienoa että saa apua. Voi olla toivoa ettei päädy sellaiseksi kuin minä. Syömisongelmat rajoittavat mulla kaikkea sosiaalista kanssakäymistä. Kyläpaikkoihin en mene koskaan, keksin vaikka mitä tekosyitä.

Vierailija
71/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kun nytkin tein suuren kattilallisen makkarakeittoa mutta pitää katsoa kun teini valmistaa nuudeleita tallvedenkeittimellä ja juo energiajuomaa päälle. Oli psykologille sanonut syövänsä nuudeleita koska niissä ei ole paljon kaloreita ja ne on helppo saada mahaan. Ja että tuntuu pahalta kun äiti tekee ruokaa  ja syyllistää kun   kun kukaan muu ei sitä syö (asumme kaksin).

En halua syyllistää, haluan vain hänen syövän! Muutakin kuin nuudeleita.

Ap

Ap on painajaismainen äiti. Ja kaiken lisäksi kertoo siitä palstalla.

Äiti ei ole painajaismainen. Hän yrittää ymmärtää mistä tässä asiassa on kyse.

On painajaismaista, että joku kirjoittaa näin. Syyllistäminen ei auta, eikä halveksiminen. Antaisit mieluummin jonkun hyvän neuvon, joka voisi auttaa äitiä ymmärtämään asia. Se auttaisi teiniä enemmän, jos sulla oli sellainen tarkoitus.

Vierailija
72/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on semmonen vamma, etten pysty syömään makkarakeittoa. Ikinä. Harvaa muutakaan keittoa ja kastiketta. Anna teinin syödä nuudeleita. Siitä energiajuomasta voisi kyllä jutella, että on haitaksi terveydelle. 

MItä teini oireilee? Sanot, että asutte kaksin. Onko ero ja sen syyt ja välit molempiin vanhempiin kunnossa?

Ei näin. On ihan viimeinen virhe mennä kieltämään anorektisesti oireilevalta yhtään mitään ruoka-aineita. Syöminen ja etenkin energiapitoisten nesteiden (joillekin jopa veden) juominen on jo lähtökohtaisesti vaikeaa, joten jos joku ulkopuolinen tulee paasaamaan energiajuoman epäterveellisyydestä, voi olla aivan takuuvarma, että anoreksia pahenee.

Terveisin 20 vuotta syömishäiriötä sairastunut

Vierailija
73/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on logiikkaa mitä teet nyt. Se on paras mitä voit lapsesi hyväksi tehdä. Nostan sinulle hattua siitä, että pystyt tekemään mitä pitää. Näet, että kontrollointi pahentaa lapsen oloa ja siksi pystyt siihen. Sun lapsella on toivoa, mahdollistat hänelle elämän.

Haluaisin kysyä, onhan teillä vielä hoitokontakti? Ja onhan sinulla myös mahdollisuus jutella hoitavan tahon kanssa? Toivoisin, että sinulla olisi mahdollisuus tukeen. Se auttaa jaksamaan.

Vierailija
74/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en äitinä huolestuisi liikaa siitä ettei lapsi saa ruoasta tarpeeksi ravintoaineita. Tytär ei kuitenkaan tule aina olemaan teini, aivot ja keho kehittyvät ja olennaista ei ole ruoan laatu vaan se että sitä ylipäänsä on. Nuudeleissa on paljon kaloreita ja voivat altistaa metaboliselle oireyhtymälle, mutta nuudeliaddiktina voin kertoa ettei niitä pysty syömään määräänsä enempää. Kun syö liikaa niin ei kiitos vähään aikaan :D

Vierailija
75/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jotenkin käsittänyt asian väärin, kyllä sun täytyy tukea oikeissa ruokavalinnoissa äidin roolissa, se on ihan hoitosuositusten mukaista.

Syömishäiriötä et sillä kuitenkaan voi estää tai parantaa, mutta ei sillä myöskään ole mitään tekemistä sun makkarakeiton syöttämisen kanssa.

Vierailija
76/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla pakollista, että mielenterveysongelmaisen nuoren vanhemmatkin menisivät terapiaan. Ongelmat ovat ylisukupolvisia ja todennäköisesti alkaneet jo vuosikymmeniä tai vuosisatoja sitten.

Terapiasta ei ole haittaa, kunhan terapeutti on sopiva. Siksi suosittelen vahvasti, että op menee myös itse juttelemaan, edes muutaman kerran. Omasta lapsuudestasi, omista uskomuksistasi.

Vierailija
77/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaminen saa nuoren ahdistumaan syömisestä enemmän. Täytyy vaan ottaa relasti ja yrittää pikkuhiljaa vaikuttaa nuoren ajatuksiin. Tiedän nuoren, joka ei syönyt ennen 20 ikävuotta juuri mitään, lautasella aina linnunaterian kokoinen annos. Olihan se kamalaa tuota katsoa, mutta hengissä hän on vielä ja on alkanut nyt syödä normaalisti ainakin kerran päivässä.

Tällainen tilanne ei ole helppo.

Vierailija
78/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi anorektikko syö hiilarihöttöä?

Voisi kuvitella että nimeomaan pahin pelko on nuudelit ja kaloripitoiset energiajuomat, itse välttelen ainakin kuin ruttoa noita kaloripommeja.

Nuudelit lihottavat hirveästi.

Moni aikuinenkin laskee niiden kalorit väärin

Niissä on se 300kcal/paketti. Kun laskee oikein.

Onko se sinusta vähän? Mitä kuvittelet syömishäiriöisen ajattelevan nuudeleiden kaloreista jos osaisi laskea ne oikein?

Vierailija
79/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele sitä psykologia, varmasti tullut vastaan useampi saman tyyppinen tilanne. 

Ruokavalioni oli aika samanlainen nuorempana, mutta vedin monivitamiineja silloin kun muistin/jaksoin. Älä painosta.

Vierailija
80/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en äitinä huolestuisi liikaa siitä ettei lapsi saa ruoasta tarpeeksi ravintoaineita. Tytär ei kuitenkaan tule aina olemaan teini, aivot ja keho kehittyvät ja olennaista ei ole ruoan laatu vaan se että sitä ylipäänsä on. Nuudeleissa on paljon kaloreita ja voivat altistaa metaboliselle oireyhtymälle, mutta nuudeliaddiktina voin kertoa ettei niitä pysty syömään määräänsä enempää. Kun syö liikaa niin ei kiitos vähään aikaan :D

Teinin ongelma tässä ei nyt ole metabolinen oireyhtymä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän