Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologin mukaan minun pitäisi antaa masentuneen,syömishäiriöisesti oirehtivan teinin syödä mitä haluaa eikä tehdä asiasta sotaa

Vierailija
10.11.2022 |

Toisinsanoen kupissa olevia "lisää vain vesi"-pastoja, paahtoleipää ja nuudeleita. Ravintoköyhää, raskasta.
Huuhdotaan alas Noccolla.
Vaikeinta on tajuta yhtälö että jos teinillä muka on anoreksian oireita niin miten pastan mättäminen istuu siihen..

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö siis tiedät paremmin kuin ammattilainen?

Vierailija
2/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun nytkin tein suuren kattilallisen makkarakeittoa mutta pitää katsoa kun teini valmistaa nuudeleita vedenkeittimellä ja juo energiajuomaa päälle. Oli psykologille sanonut syövänsä nuudeleita koska niissä ei ole paljon kaloreita ja ne on helppo saada mahaan. Ja että tuntuu pahalta kun äiti tekee ruokaa  ja syyllistää kun   kun kukaan muu ei sitä syö (asumme kaksin).

En halua syyllistää, haluan vain hänen syövän! Muutakin kuin nuudeleita.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin alkoi ahdistaa sun makkarakeitto.

Vierailija
4/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ymmärtää, miksi nuori oireilee.

Vierailija
5/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin kuin muut kommentoijat täällä, olen sitä mieltä että tosiaan väärä ruokavalio edesauttaa masennuksen syventymistä.

Vierailija
6/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriötä ja muutenkin ahdistusra voi lisätä jatkuva nalkutus ja vahtiminen syömisistä . Rento ilmapiiri on avainsana kohti paranemusta. Älä painosta, älä nalkuta. Pikkuhiljaa teini voi maistella muitakin ruokia, usko pois. Vaikja siinä alkuun menisi aikaa.

Vierailija
7/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat yksilöitä ja mt-ongelmat monimutkaisia, emmekä me voi täällä tietää onko tuo neuvo ratkaisu tyttäresi ongelmaan (tai teidän väliseen vuorovaikutusongelmaan, rohkenen olettaa). Neuvo on kuitenkin kokeilemisen arvoinen. Tyttö pysyy kyllä nuudeleillakin hengissä sen aikaa, että kiristynyt ongelmavyyhti lähtee purkautumaan. Eikä hän luultavasti jaksa samaa ruokaa syödä loputtomiin kuitenkaan.

Äläkä missään nimessä vihjaile mahdolliselle anorektikolle "pastan mättämisestä", silloin hän lopettaa sen vähänkin syömisen.

Vierailija
8/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin kuin muut kommentoijat täällä, olen sitä mieltä että tosiaan väärä ruokavalio edesauttaa masennuksen syventymistä.

Olet oikeassa, mutta äidin painostus ajaa tilanteen entistä pahempaa umpikujaan. Se pitää nyt ensin saada purettua.

Vierailija
9/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olisi myös jälkiruokia. Jos on kunnon ruokakin. Ei kai kukaan jaksa pelkkää porkkanaa purra.

Vierailija
10/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä, että ruokiin pitää saada vitamiineja ja muuta terveellistä lisää. Ja nuo energiajuomat kieltäisin ensimmäisenä, miksi niitä pitää edes juoda? Kuka tytölle ostaa tuollaista paskasapuskaa ja energiajuomia? Monivitamiinivalmiste ainakin käyttöön, jos ei tajua muuten syödä järkevästi.

Ja kyllä, minulla on kolme nuorta talossa. He syövät fiksusti ihan niin kuin me vanhemmatkin. Hei eivöt myöskään tuhlaa rahojaan mihinkään roskaruokaan, herkkuihin tai energiajuomiin.

Vierailija
11/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöinen aikuinen täällä. 

Uskon, että tilanne on varmasti sinulle raskas ja vaikea. Ainakin oman syömishäiriöyksikköni aulassa on lehtisiä syömishäiriön läheisille ja muistaakseni syömishäiriöliitto Sylin sivuilta löytyy myös tietoa. 

Lapsesi ei ole tuollainen kiusallaan. Jos hän vain voisi, hän olisi terve ja söisi sitä makkarakeittoa.

Syömishäiriö ei harrasta logiikkaa. Kyllä mä tiedän etten mä laihdu oksentamalla, vaan pilaan mun hampaat. Kyllä mä tiedän että jaksaisin elämääni paljon paremmin ja ehkä laihtuisinkin, jos söisin aamulla puuron ja päivällä lounaan sen sijaan että paastoan koko päivän kompensoiden edellisen illan ahmimiskohtausta. Kyse ei ole tyhmyydestä tai tiedon puutteesta. Kyse on sairaudesta, jota vastaan ei jaksa taistella kun se on elämässä läsnä joka helvetin hetki kertomassa, että olet paska ja kuolema koittaa jos kosket siihen makkarakeittoon.

Nyt on tärkeää, että teini syö jotain. Jotain. Melkein mitä tahansa. Vaikka sitten niitä nuudeleita. Vaikka se ei sinusta tuntuisikaan loogiselta, koska onhan niissä aika paljon kaloreita ja monet syömishäiriöiset turvautuvat niihin siksi, etteivät osaa laskea niiden kaloreita oikein. Mutta ihan sama -- niissä on kaloreita ja niiden avulla lapsesi pysyy elossa. Jostain vitamiineista ja proteiinista ja sellaisista voi huolehtia sitten, kun yhden lautasellisen tyhjäksi syöminen ei vaadi tunnin kamppailua.

Anna niiden ammattilaisten hoitaa. Mä pyydän. Ne tietää tästä asiasta enemmän kuin sä. Oon iloinen että lapsesi on päässyt hoitoon, se on monesti vaikeaa. Etsi itsellesi tietoa ja apua, jotta jaksat olla lapsesi tukena etkä vahingossa tee hallaa. 

Vierailija
12/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että psykologi on oikeassa. Syöminen on nyt varmaan tosi paineita aiheuttava juttu teinille. On parempi, että syö ylipäänsä jotain kuin ei mitään. Tilanne on se, että rima on joskus paras laskea niin alas, että sen yli pääsee.

Vierailija
13/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on semmonen vamma, etten pysty syömään makkarakeittoa. Ikinä. Harvaa muutakaan keittoa ja kastiketta. Anna teinin syödä nuudeleita. Siitä energiajuomasta voisi kyllä jutella, että on haitaksi terveydelle. 

MItä teini oireilee? Sanot, että asutte kaksin. Onko ero ja sen syyt ja välit molempiin vanhempiin kunnossa?

Vierailija
14/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on erilaisia ammattilaisia ja kaikkien sanomiset eivät todellakaan ole viisaita. He eivät ole mitään jumalia, joiden sanomisia pitäisi noudattaa, vaan joskus on paras ottaa oma arkijärki käyttöön.

On lapsellista uskoa kaikenmaailman "ammattilaisia", se on nähty tuhannet kerrat.

Vierailija
15/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sitä mieltä, että ruokiin pitää saada vitamiineja ja muuta terveellistä lisää. Ja nuo energiajuomat kieltäisin ensimmäisenä, miksi niitä pitää edes juoda? Kuka tytölle ostaa tuollaista paskasapuskaa ja energiajuomia? Monivitamiinivalmiste ainakin käyttöön, jos ei tajua muuten syödä järkevästi.

Ja kyllä, minulla on kolme nuorta talossa. He syövät fiksusti ihan niin kuin me vanhemmatkin. Hei eivöt myöskään tuhlaa rahojaan mihinkään roskaruokaan, herkkuihin tai energiajuomiin.

Ole kiitollinen siitä, että sinun lapsillasi ei ole syömishäiriötä. Ymmärrä kuitenkin että olet erittäin vastuuton kun jakelet tuolalisia neuvoja ymmärtämättä selvästikään lainkaan kuinka vaikeista ja vaarallisista ongelmista on kyse.

Anoreksia on teini-ikäisten tyttöjen yleisin kuolinsyy länsimaissa. Luuletko että näin olisii jos kyse olisi vain fiksusti syömisestä?

Vierailija
16/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on erilaisia ammattilaisia ja kaikkien sanomiset eivät todellakaan ole viisaita. He eivät ole mitään jumalia, joiden sanomisia pitäisi noudattaa, vaan joskus on paras ottaa oma arkijärki käyttöön.

On lapsellista uskoa kaikenmaailman "ammattilaisia", se on nähty tuhannet kerrat.

Mihin tulokseen se aloittajan arkijärki on tähän mennessä johtanut?

Vierailija
17/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän ei ole ihan patologisesti sairas sen syömishäiriönsä kanssa, voisitteko sopia että keksisi ITSE 3-5 muutakin ruokaa, joita voisi syödä. Ei tarvi syödä sitä makkarakeittoa ikinä, jos ei halua. 

Vierailija
18/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joskus syömishäiriöinen ja masentunut teini. Pakko sanoa, että vanhemmat pahensi tilaani nalkutuksellaan ja asettamullaan paineilla. Nyt aikuisena tietenkin tajuan, että heillä oli huoli minusta. Mutta samalla he kyllä osoittivat oman avuttomuutensa ja sen, etteivät kyenneet toimimaan vaikeassa tilanteessa tavalla, joka olisi ollut hyvä. Onneksi oli ammattilaisia, joilla oli taitoa auttaa.

Vierailija
19/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä energiajuomien kittaamista ihmettelen minäkin - miksi niitä juodaan? Mihin ne auttavat olevinaan?

Vitamiineja tulee lisätä nuoren syömisiin ja aluksi ne voivat olla vaikka purkista.

Vierailija
20/103 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempihan se on että syö edes niitä nuudeleita mitä että olisi syömättä kokonaan. Kysy mitä haluaisi syödä ja tehkää sitä ruokaa yhdessä. Älä kyttää tai painosta syömään.

Ei se makkarakeittokaan nyt niin terveellistä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän