Psykologin mukaan minun pitäisi antaa masentuneen,syömishäiriöisesti oirehtivan teinin syödä mitä haluaa eikä tehdä asiasta sotaa
Toisinsanoen kupissa olevia "lisää vain vesi"-pastoja, paahtoleipää ja nuudeleita. Ravintoköyhää, raskasta.
Huuhdotaan alas Noccolla.
Vaikeinta on tajuta yhtälö että jos teinillä muka on anoreksian oireita niin miten pastan mättäminen istuu siihen..
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Miksi anorektikko syö hiilarihöttöä?
Voisi kuvitella että nimeomaan pahin pelko on nuudelit ja kaloripitoiset energiajuomat, itse välttelen ainakin kuin ruttoa noita kaloripommeja.
Nuudelit lihottavat hirveästi.
Moni aikuinenkin laskee niiden kalorit väärin
Mitä lapsen isä sanoo. Vai lähtikö hän karkuun sinua ja keittojasi jo vuosia sitten.
Ymmärrän sua, Ap!
Voimia tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsen isä sanoo. Vai lähtikö hän karkuun sinua ja keittojasi jo vuosia sitten.
Onpa typerä kommentti.
Kaikkia tolvanoita tälläkin palstalla on.
Asiasta ei kannata missään nimessä tehdä valtataistelua vaan, että yhdessä etsitään jotain toimivaa ratkaisua, jotain pientäkin askelta parempaan ilman paineita heti parantua.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin kuin muut kommentoijat täällä, olen sitä mieltä että tosiaan väärä ruokavalio edesauttaa masennuksen syventymistä.
Ja vahtaaminen sekä painostus syömishäiriöitä
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinille oli syömishäiriöklinikan ravitsemusterapeutti sanonut, että kaikki vitamiinivalmisteet voi jättää pois.
Siis syömishäiriöiseltä D- ja C-vitamiinit plus kalkki.
Oli pakko soittaa perään, että onko sanonut näin.
Kyllä oli.Kerroin, että meillä kaikki syövät noita vitamiinilisiä ja mun teinille ei kukaan terapeutti tule määräämään, mitä vitamineja syö tai ei.
Jäi epäselväksi, että oliko sanonut, ettei voi jättää pois vaiko että on pakko jättää pois?
Vierailija kirjoitti:
Teidän välit on todennäköisesti muutenkin huonot, niin älä painosta ja tyrkytä siihen päälle.
Hyvä että syö jotain vaikka se onkin laadultaan huonoa ruokaa.
Asuin kanssa mun mutsin kanssa kaksin ja mulla oli anoreksia, mun syömishäiriö johtui siitä että mutsi oli hyljännyt mut henkisesti jo lapsena eikä osannut olla aidosti välittävä.Syömishäiriööni hän reagoi sitten samoin kuin kaikkeen muuhunkin, huutamalla ja painostamalla ja kertomalla miten asiat hänen mielestään ovat. Se vain työnsi minua kauemmas pois.
Suurin toiveeni olisi ollut että hän olisi edes kerran osoittanut vilpitöntä kiinnostusta minua kohtaan ilman kontrollointia ja kohtaisi minut kuin toisen ihmisen.
Se että mitä hän tässä kohtaa syö on yhdentekevää. En sano että teillä on täsmälleen sama tilanne kuin meillä, sanon vaan että käytöksesi on todennäköisesti enemmän haitallista kuin hyödyllistä.
Jokin käytöshän se siihen syömishäiriöönkin johti
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat yksilöitä ja mt-ongelmat monimutkaisia, emmekä me voi täällä tietää onko tuo neuvo ratkaisu tyttäresi ongelmaan (tai teidän väliseen vuorovaikutusongelmaan, rohkenen olettaa). Neuvo on kuitenkin kokeilemisen arvoinen. Tyttö pysyy kyllä nuudeleillakin hengissä sen aikaa, että kiristynyt ongelmavyyhti lähtee purkautumaan. Eikä hän luultavasti jaksa samaa ruokaa syödä loputtomiin kuitenkaan.
Äläkä missään nimessä vihjaile mahdolliselle anorektikolle "pastan mättämisestä", silloin hän lopettaa sen vähänkin syömisen.
Tämä. Olen koko aikuisikäni ollut iltavirkku ja syönyt pääaterian illalla, päivällä kevyemmin. Minulla on ollut syömishäiriö 11-vuotiaasta lähtien, välillä enemmän päällä, välillä vähemmän. Nyt on pitkään ollut vaikeampi jakso ja mitä tekee puoliso? Vaatii jo heti aamusta syömään lämmintä ruokaa klo 11 niin kuin kaikki "normaalit" ihmiset, kehtasi vielä kutsua iltaruokaani nimellä "mättö". Lopputulos on se että en ole kuukausiin saanut päivällä alas kuin yhden suklaapatukan, parina päivänä ehkä jotain jugurttia lisäksi. Tulee vain niin paha olla kun joku pakottaa :(
Minustakin on tärkeintä, että hän syö edes jotain. Toisaalta yrittäisin varmasti tehdä ruokaa mistä pitäisi. Ymmärrän myös sen, että jos syöminen ahdistaa niin syö jotain helppoa. Itse elin yhden talven jugurtilla ja leivällä. Söin väkisin, kun ahdisti niin paljon ja tuli huono olo. Sitten, kun elämä on parantunut olen alkanut jaksaa panostaa ruokavalioon. Sama ruuanlaiton kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi anorektikko syö hiilarihöttöä?
Voisi kuvitella että nimeomaan pahin pelko on nuudelit ja kaloripitoiset energiajuomat, itse välttelen ainakin kuin ruttoa noita kaloripommeja.
Nuudelit lihottavat hirveästi.Moni aikuinenkin laskee niiden kalorit väärin
Niissä on se 300kcal/paketti. Kun laskee oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinille oli syömishäiriöklinikan ravitsemusterapeutti sanonut, että kaikki vitamiinivalmisteet voi jättää pois.
Kyllä oli.Kerroin, että meillä kaikki syövät noita vitamiinilisiä ja mun teinille ei kukaan terapeutti tule määräämään, mitä vitamineja syö tai ei.
Jäi epäselväksi, että oliko sanonut, ettei voi jättää pois vaiko että on pakko jättää pois?
Sorry, teini saa päättää ravitsemusterapeutin luvalla että jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun nytkin tein suuren kattilallisen makkarakeittoa mutta pitää katsoa kun teini valmistaa nuudeleita vedenkeittimellä ja juo energiajuomaa päälle. Oli psykologille sanonut syövänsä nuudeleita koska niissä ei ole paljon kaloreita ja ne on helppo saada mahaan. Ja että tuntuu pahalta kun äiti tekee ruokaa ja syyllistää kun kun kukaan muu ei sitä syö (asumme kaksin).
En halua syyllistää, haluan vain hänen syövän! Muutakin kuin nuudeleita.
Ap
Makkarakeittoa? Hullu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry, teini saa päättää ravitsemusterapeutin luvalla että jättää pois.
Ehkä sillä tähdätään syömisen kontrolloinnin vähentämiseen
Tarpeeksi kun nalkuttaa nuudeleista niin loppuu senkin syöminen.
Onko sulla ap kontrolloinnin kanssa ongelmaa? Vaativa pers häiriö, OCD? Ole kiltti ja mene sinä terapiaan , se olisi iso apu tytölle. Opettele kysymään mitä sä voisit kokata tytölle, PLIIS.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sitä mieltä, että ruokiin pitää saada vitamiineja ja muuta terveellistä lisää. Ja nuo energiajuomat kieltäisin ensimmäisenä, miksi niitä pitää edes juoda? Kuka tytölle ostaa tuollaista paskasapuskaa ja energiajuomia? Monivitamiinivalmiste ainakin käyttöön, jos ei tajua muuten syödä järkevästi.
Ja kyllä, minulla on kolme nuorta talossa. He syövät fiksusti ihan niin kuin me vanhemmatkin. Hei eivöt myöskään tuhlaa rahojaan mihinkään roskaruokaan, herkkuihin tai energiajuomiin.
Kerro mieluummin meille siitä, miten nämä metodit toimivat syömishäiriöklinikalla, jossa ehkä olet töissä? Arvelen, että olet johtavassa asemassa, jotain meriittiähän sulla on pakko olla sadoista tai tuhansista anoreksiaa sairastavista. Vai puhutko vain kolmen terveellä tavalla syövän nuoren kasvatuskokemuksella?
Anoreksiassa on enemmän kyse vuorovaikutussuhteen häiriöstä kuin tyhmästä äidistä, joka ei tajua mitä normaali ruokailu on. Ongelma on alkanut jo varhaislapsuudessa. Se ei ole äidin syy.
Sinä tuet kommentillasi äitiä toimimaan samoin kuin ennenkin, ja viittaamaan kintaalla ammattilaisen ohjeelle. Seuraukset voivat olla todella riipaisevia. Kuolemaan johtavia.
Ammattilaiset todellakin hoitivat anoreksiaa aikaisemmin samalla tavalla kuin "maalaisjärkeään" käyttävät äidit. Nykyään he saavat nuoret pysymään paremmin hengissä.
Äidille voi olla karmea hetki edessä, jos jatkaa syyllistämistä ja painostamista vastoin neuvoja. Tai näyttää edes ilmeellään, ettei ole samalla linjalla nuorta hoitavan ihmisen kanssa.
Se ei tunnu kenenkään äidin mielestä hyvältä, kun 30-40 kiloinen lapsi makaa letkuissa eikä eloon jääminen ole todennäköistä. Nyt asialle voi vielä tehdä paljon, ettei joutuisi samaan tilanteeseen kuin moni äiti on joutunut.
Äidin kannattaisi pyytää, että psykologi selittäisi asian kunnolla ja kertoisi asiat niin kuin ne parhaimmillaan ja pahimmillaan voivat olla. Ja mitä merkitystä on sillä, että äiti ei sabotoi hoitoa ymmärtämättömyyttään.
Syyllistämisellä ja syyllisyydentunnolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Totuus on se, että äidin on keskusteltava ammatti-ihmisen kanssa, ja muutettava nykyinen tapansa toimia, ennen kuin on liian myöhäistä.
Tilanne ei ole äidin "syy", mutta äiti voi oppia miten voi auttaa nuorta. Hän on tehnyt parhaansa aikaisemmin, ja hän tekee edelleen parhaansa sitten kun ymmärtää mistä tässä on kyse. Alkuun tuntuu siltä, että psykologin neuvo on järjetön ja äidinvaistojen vastainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sitä mieltä, että ruokiin pitää saada vitamiineja ja muuta terveellistä lisää. Ja nuo energiajuomat kieltäisin ensimmäisenä, miksi niitä pitää edes juoda? Kuka tytölle ostaa tuollaista paskasapuskaa ja energiajuomia? Monivitamiinivalmiste ainakin käyttöön, jos ei tajua muuten syödä järkevästi.
Ja kyllä, minulla on kolme nuorta talossa. He syövät fiksusti ihan niin kuin me vanhemmatkin. Hei eivöt myöskään tuhlaa rahojaan mihinkään roskaruokaan, herkkuihin tai energiajuomiin.
Kerro mieluummin meille siitä, miten nämä metodit toimivat syömishäiriöklinikalla, jossa ehkä olet töissä? Arvelen, että olet johtavassa asemassa, jotain meriittiähän sulla on pakko olla sadoista tai tuhansista anoreksiaa sairastavista. Vai puhutko vain kolmen terveellä tavalla syövän nuoren kasvatuskokemuksella?
Anoreksiassa on enemmän kyse vuorovaikutussuhteen häiriöstä kuin tyhmästä äidistä, joka ei tajua mitä normaali ruokailu on. Ongelma on alkanut jo varhaislapsuudessa. Se ei ole äidin syy.
Sinä tuet kommentillasi äitiä toimimaan samoin kuin ennenkin, ja viittaamaan kintaalla ammattilaisen ohjeelle. Seuraukset voivat olla todella riipaisevia. Kuolemaan johtavia.
Ammattilaiset todellakin hoitivat anoreksiaa aikaisemmin samalla tavalla kuin "maalaisjärkeään" käyttävät äidit. Nykyään he saavat nuoret pysymään paremmin hengissä.Äidille voi olla karmea hetki edessä, jos jatkaa syyllistämistä ja painostamista vastoin neuvoja. Tai näyttää edes ilmeellään, ettei ole samalla linjalla nuorta hoitavan ihmisen kanssa.
Se ei tunnu kenenkään äidin mielestä hyvältä, kun 30-40 kiloinen lapsi makaa letkuissa eikä eloon jääminen ole todennäköistä. Nyt asialle voi vielä tehdä paljon, ettei joutuisi samaan tilanteeseen kuin moni äiti on joutunut.Äidin kannattaisi pyytää, että psykologi selittäisi asian kunnolla ja kertoisi asiat niin kuin ne parhaimmillaan ja pahimmillaan voivat olla. Ja mitä merkitystä on sillä, että äiti ei sabotoi hoitoa ymmärtämättömyyttään.
Syyllistämisellä ja syyllisyydentunnolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Totuus on se, että äidin on keskusteltava ammatti-ihmisen kanssa, ja muutettava nykyinen tapansa toimia, ennen kuin on liian myöhäistä.
Tilanne ei ole äidin "syy", mutta äiti voi oppia miten voi auttaa nuorta. Hän on tehnyt parhaansa aikaisemmin, ja hän tekee edelleen parhaansa sitten kun ymmärtää mistä tässä on kyse. Alkuun tuntuu siltä, että psykologin neuvo on järjetön ja äidinvaistojen vastainen.
Kaikki äidithän eivät todellakaan tee parastaan. Tai siis, jos tekevät, se paras on alle standardin joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuudeleista saa myös kivan bowl-ruuan näin, kokeilkaapa:
ISOON keittolautaseen kootaan:
- Pohjalle kuivat nuudelit ja mausteet
- Nuudelien päälle yksi keitetty halkaistu kananmuna (5min keittoaika, ei täysin kova muttei juoksevakaan)
Päälle lisäksi:
- tuoreita huuhdottuja pinaatinlehtiä ja huuhdottuja ituja
- kimchiä pari lusikallista
- paloiksi leikattuja kirsikkatomaatteja
- suolapähkinöitä
- jos syötte lihaa, niin myös joku kypsä lihakin sopii tähän, esim. kanankoivesta revityt lihat.
Kulhoon nuo ja päälle kiehuvaa vettä lähes piripintaan asti. Anna hautua 5 min ja lopuksi pinnalle vielä kuivattua sipulia. Nam. Toi on minun arjen vakkari-nopearuoka. Päällisiä voi muutella ihan sen mukaan, mitä kaapissa on.
Ootko ihan tosissasi?
Mikä tuossa nyt on väärin? Siinä on about kaikki hivenaineet, mitä yhdellä ruualla pitää saada. Hiilareita, vihanneksia, kasviksia, proteiinia. Se, että yksi ainesosa on nuudelit, ei pilaa noita muita. Lisäksi nuo nuudelibowlit on tulossa Suomeenkin, itse bongasin tuon ruuan aikanaan Kööpenhaminassa.
Typerää alkaa esitellä reseptejä syömishäiriöketjussa. Tod. näk kykenee syömään vain ne nuudelit ja stoppi tulee, jos siihen yrittää lisätä jotain.
No mikäli kyseinen teini pelkää lihomista, ei noista kimcheistä, iduista ja kirsikkatomaateista ainakaan haittaa olisi. En ymmärrä miksi anorektikko kasviksia pelkäisi.
Nämä on vaikeita juttuja. Olen itse traumalapsuuden elänyt ja aina, kun traumat aktivoituvat, ruokahalu lähtee kokonaan. Minulla on kyllä sen verran iso nälkä energialle, että syön kyllä saadakseni energiaa, mutta en pysty syömään normaalisti. Tilanne kestää yleensä puoli vuotta - puolitoista vuotta ja näitä jaksoja on ollut viitisen kappaletta elämän varrella.
Sillon on ihan turha kertoa hyviä bowl-reseptejä tai kertoa terveellisistä ravinteista. Kun ei mene alas, ei mene alas. Kun ei ole nälkä, ei ole nälkä. Kun ei ole ruokahalua, ei ole ruokahalua.