Missä rikkaat ihmiset tekee ruokaostoksensa? Sellaset reilusti yli 100.000-200.000 euroa vuodessa tienaavat?
Tilaavatko ruuat kotiin aina suoraan ja mistä? Voisin vaikka vannoa etten ole nähnyt isossakaan ruokakaupassa ikinä yhtäkään juristia, lääkäriä, kiinteistöjohtajaa, sijoittajaa ym. kermapersettä. Anteeksi ilmaisu "kermaperse", mutta olen syvästi kateellinen.
Kun sanotaan että varallisuus näkyy naamasta niin olen tismalleen samaa mieltä. Kyllä se näkyy. Kun katsoo rahasto-alan yritysten apina-galleriaa netistä niin kyllä on kaikilla niin mairea pieni hymy kasvoilla. Sellaista tyytyväisyyttä huokuvat jota en itse ikinä koe kun elän jatkuvasti kädestä suuhun pitkälti myös siksi että olen tuhlari.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-kaupassa olen käynyt bonusten ja lyhyen etäisyyden vuoksi. Saatan käydä parin viikon välein K-supermarketissa jos haluan jotain laadukasta. Myös Lidl:t ja Prismat ovat listalla silloin tällöin.
Syön eineksiä työviikolla ja lauantaina yritän tehdä jotain parempaa.
Minusta ei näe mitenkään, että tulot ovat aika hyvät. Pikemminkin päinvastoin.
Rikkaat eivät käy töissä.
Harva tienaa pääomatuloja 100 000 - 200 000. Useimmat tienaavat sen erittäin kovalla työllä.
En kutsu itseäni rikkaaksi vaikka joskus tienaankin tuon verran nimenomaan työnteolla. Varallisuutta minulla on aika maltillisesti koska olen ollut alunperin rutiköyhä.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä käyn lähes päivittäin. Kerran parissa vuodessa käyn Stockmanilla ostamassa farkut, villapaidan, kengät ja kauluspaidan.
vuosipalkka noin 86.000 euroa (sis. bonukset)
m36
Miten sinä sitten olet rikastunut?
Tilaan viikoittain S-ryhmän keräilypalvelun perustuotteille (maito, leipä, juusto, peruna yms), täydentelen välillä tai muuta puuttuvaa/unohtunutta S-marketista tai K-Supermarketista, ehkä kerran kuussa käyn Lidlissä ja Citymarketissa. Lihaa ja kalaa ostan jnvk alan erikoisliikkeestä.
En usko että näet tulotasoani (aamulla luin lehdestä että v. 2021 tienasin n. 163000) päällepäin. Ajan 9v vanhalla VW:llä, pukeudun farkkuihin ja kelistä riippuen esim. villapaitaan tai nahkatakkiin. Meilläpäin ei ole myöskään päivittäistavaraliikettä joka olisi varattu vain ylemmän tuloluokan asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelevat näemmä että 100k€/v on jotenkin "rikas".
Lomarahoineenhan tuo tarkoittaa 8000€ kuukausipalkkaa (12.5x8000). Tästä verotus vie 44% eli käteen jää n 5280€/kk. Onhan se iso palkka mutta yksinasuvan taloudessa tulohan on sama kuin kahden keskituloisen muodostaman pariskunnan tulot. Kuvittele vaikkapa insinööri-sairaanhoitaja pariskunta ja mieti missähän ravintolassa he illallisensa istuvat, vai käyvätkö hekin kenties prismassa?
Totta, verot, lisäkulut ja vielä pakollinen työsuhdeauto niin käteen jää alle 4000€
Rikkaudella viitattaan omaisuutteen. Hyvätuloinen on varmaan se mitä tässä haetaan.
Ja Suomessa parhaiten tienaavaan 20% pääsi jo jollain reilun 3000€/kk brutto. Käteen jäävällä 4000€/kk josta jo auton leasing menot pois, niin kyllä sitä ollaan varsin hyvätuloinen suhteessa muihin Suomalaisiin aikuisiin. Kannattaa ne factat tarkistaa, niin ei vääristy asiat.
Iisalmen Harrodsissa käydään yleensä ja Four Seasonsin pihviravintolasta joskus tilataan Woltilla. Stockan herkusta voi hakea hanhenmaksaa jos se on loppu, muuten ko. kauppa on köyhille.
Prismassa pääasiassa. Bonuksina vuodessa palautuu kuukauden ruokaraha🤗
Meillä on töissä seisova pöytä. Eräs rikas osti eväät pojalleen mutta Napsi sen lautaselta sitten koko ajan. Poliisit soitin ja tuli tosi isot sakot kun virkavaltaa vielä vastusti.
Kyllä ne kerma- ja piimäperseet samoista kauppaliikkeistä kermansa ja piimänsä ostavat
Ja nynnynnyy kuka se onkaan niin prinsessa, että ei käy ruokaostoksilla, vaan pyytää miesväen käymään autolla aina kun mahdollista. Johan on jo tapaus! Mitään ei voida tehdä.
Siis luuleeko Ap että ne toimarit ja kirurgit pyörii siellä kaupoissa joku Armanin mittatilauspuku, tai lääkärintakki päällä ja esittäytyvät myyjille ja muille asiakkaille jotenkin tärkeillen tyyliin, hei olen Jan-Erik, suuren vientiyrityksen toimitusjohtaja ja tässä on ostoskorini, siellä on jogurttia, hammastahnaa, kondomeja, jauhelihaa ja tomaatteja.
Siis täh. Mitä sä luulet. Rikkailla ihan samat murheet ja arkiaskareet kun muillakin, eikä sitä tarvitse turhaan koreilla, kun on sivistynyt ja omaa hyvöt käytöstavat. Niisk.
Sen verran pieniruokaisia ollaan , että ostetaan hyvälaatuisia elintarvikkeita. Yleensä kahden viikon välein kotiinkuljetus K kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh. Mitä sä luulet. Rikkailla ihan samat murheet ja arkiaskareet kun muillakin, eikä sitä tarvitse turhaan koreilla, kun on sivistynyt ja omaa hyvöt käytöstavat. Niisk.
Ja ihan sama elämä. Samalla tavalla käydään vessassa asioilla kun muut.
Ainakin minun tutut käyvät hakemassa sapuskat yksityiskoneella Pariisista. Jos siis yleensäkään viitsivät ruokaa laittaa, yleensä sen hoitaa kokki.
Jos mulla Guessin laukku. Mietitkö onko kinkki kaupasta 20€ vai aito 120€ kun näet mut?
Mä olen hyvätuloinen, viime vuonna 150 ke. Mä ostan ruoat joko k-kaupasta, joskus tilaan Odasta tai woltista. Ravintoloissa käyn harvoin.
Voisin käydä s-marketissa, mutta ex käy siellä.
Miehen suku on varakasta. Miehen veli perheineen käy cittarissa, mutta heillä on myös kodinhoitaja joka saattaa asioida siellä heidän puolestaan. Ei siis asu taloudessa, mutta siivoaa, hoitaa lasten menoja ja käy juuri siellä ruokakaupassa ja laittaa ruokaa. Mutta siis jos itse käyvät, niin käyvät läheisessä cittarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelevat näemmä että 100k€/v on jotenkin "rikas".
Lomarahoineenhan tuo tarkoittaa 8000€ kuukausipalkkaa (12.5x8000). Tästä verotus vie 44% eli käteen jää n 5280€/kk. Onhan se iso palkka mutta yksinasuvan taloudessa tulohan on sama kuin kahden keskituloisen muodostaman pariskunnan tulot. Kuvittele vaikkapa insinööri-sairaanhoitaja pariskunta ja mieti missähän ravintolassa he illallisensa istuvat, vai käyvätkö hekin kenties prismassa?
Totta, verot, lisäkulut ja vielä pakollinen työsuhdeauto niin käteen jää alle 4000€
Rikkaudella viitattaan omaisuutteen. Hyvätuloinen on varmaan se mitä tässä haetaan.
Ja Suomessa parhaiten tienaavaan 20% pääsi jo jollain reilun 3000€/kk brutto. Käteen jäävällä 4000€/kk josta jo auton leasing menot pois, niin kyllä sitä ollaan varsin hyvätuloinen suhteessa muihin Suomalaisiin aikuisiin. Kannattaa ne factat tarkistaa, niin ei vääristy asiat.
Tottakai 4000e netto on hyvä tulo mutta suhteessa siihen että siihen tarvitaan 8000€ brutto se on kohtuuttoman pieni, työmäärä ja vastuukin kun on suhteessa palkkaan.
Kun itse tienasin 3400€ brutto käteen jäi n 2400€ (71%) eli suhteessa paljon enemmän kuin 8000 euron bruttopalkasta (alle 50%)
Ymmärrät tuosta varmaan mitä tarkoitan??
En tosiaankaan tiedä. Mikäli joskus syön kotona. Minä tai ystävättäreni ilmoitamme henkilökunnalle ruokalistan, ajan ja osallistujien määrän. He hoitavat atrian tunnetulla ammattitaidollaan. Yleensä syön liikeaterioita lähipaikkakunttien gourmet ravintoloissa bussineskumppaneideni kanssa.
Voi johtua muustakin kuin tulotasosta, kyllä niitä bemareita näkee kaupungin vuokratalojen pihoillakin.