Missä rikkaat ihmiset tekee ruokaostoksensa? Sellaset reilusti yli 100.000-200.000 euroa vuodessa tienaavat?
Tilaavatko ruuat kotiin aina suoraan ja mistä? Voisin vaikka vannoa etten ole nähnyt isossakaan ruokakaupassa ikinä yhtäkään juristia, lääkäriä, kiinteistöjohtajaa, sijoittajaa ym. kermapersettä. Anteeksi ilmaisu "kermaperse", mutta olen syvästi kateellinen.
Kun sanotaan että varallisuus näkyy naamasta niin olen tismalleen samaa mieltä. Kyllä se näkyy. Kun katsoo rahasto-alan yritysten apina-galleriaa netistä niin kyllä on kaikilla niin mairea pieni hymy kasvoilla. Sellaista tyytyväisyyttä huokuvat jota en itse ikinä koe kun elän jatkuvasti kädestä suuhun pitkälti myös siksi että olen tuhlari.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelevat näemmä että 100k€/v on jotenkin "rikas".
Lomarahoineenhan tuo tarkoittaa 8000€ kuukausipalkkaa (12.5x8000). Tästä verotus vie 44% eli käteen jää n 5280€/kk. Onhan se iso palkka mutta yksinasuvan taloudessa tulohan on sama kuin kahden keskituloisen muodostaman pariskunnan tulot. Kuvittele vaikkapa insinööri-sairaanhoitaja pariskunta ja mieti missähän ravintolassa he illallisensa istuvat, vai käyvätkö hekin kenties prismassa?
Totta, verot, lisäkulut ja vielä pakollinen työsuhdeauto niin käteen jää alle 4000€
Mun sisko käy K-supermarketissa koska hänellä ei ole autoa ja tuo on lähikauppa.
Tulot 97 000e/v.
Lähikauppa S-market, usein Lidl, joskus CM (inhoan erikseen lähteä autolla markettiin, asumme keskustassa), joskus satunnaisesti Stockan Herkku (eli S-market😂) ja Kauppahalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheemme bruttotulot 140k€/v
Prismasta ja Lidlistä, joskus tarjouksia Cittarista (muuten liian kallis). Kaikki ruoka tehdään itse, eilenkin leivoin sämpylöitä ja pullia pakkaseen kun edullinen sähkösopimus loppuu.
Ihan ilman ironiaa - luettuani ap aloituksesi en yhtään ihmettele miksi kyselet ja kommentoit tyhmiä.
Ironia on vaikea laji, sitä eivät kaikki ymmärrä.
Et myöskään ole kohderyhmääni. Puhuin tuloista per henkilö, en per perhe.
No mieheni tienaa yli 100k€. EIkös se riitä?
Oikeastiko sä elvistelet ukkos rahoilla? Ootko venäläinen?
Varmaan ihan samoissa kaupoissa käyn kuin alle 100 000 tienaavat, eli en aja kymmeniä kiloketrejä stockan herkkuun tai kauppahalliin.
Ruoat tilataan kotiinkuljetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ruoat tilataan kotiinkuljetuksella.
Minä olen palkannut henkilökunnan syömäänkin ruokamme, niin ei kulu aikaa siihen, kerkee tienaamaannenemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin ahkerasti ja sain hyvän työpaikan. Teen töitä keskimäärin 45 tuntia viikossa eli alallani varsin vähän, työni on vastuullista. Saan palkkatuloja vuodessa vähän yli 100 000 e enkä keksi yhtäkään syytä, miksi olisin kermaperse vain siksi, että teen töitä. Jokaisella meistä on samat mahdollisuudet, toiset vain tarttuvat tilaisuuteen napakammin, vaikka se tarkoittaa omaa vaivannäköä.
Tämä ei ole totta. Itse olen hyvätuloinen mutta melko epävakaista oloista ponnistava ja en olisi tässä ilman kaikkea yhteiskunnan minuun kohdistamaa tukea ja silti on ollut melkoista kärvistelyä edes kyetä työelämään. En pysty edes kuvittelemaan miten olisi käynyt jos olisin huonommista oloista.
Miksi alhaisen sosiaaliluokan porukka kuvittelee, että tavoitteiden saavuttamisen tulee olla helppoa ja siihen tarvitaan maksimaalista yhteiskunnan tukea? Tulevaisuus tehdään itse, vain sinä käyt koulusi, vain sinä teet työsi. Pidän kummallisena sitä oletusta, että väärät valinnat voi aina väittää muiden syyksi.
No ite käyn cittarissa ja s-marketissa kun ovat lähimmät asunnosta. Enkä kyllä tässä verotuksen ihmemaassa koe olevani rikas kun maksan 48% veroja palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Käyn Prismassa, Citymarketissa, Lidlissä, ihan peruskaupoissa sen mukaan mikä sattuu olevan sijainniltaan ja valikoimaltaan kulloinkin kätevä. Mulla on kyllä kauppareissulla collegehousut ja tuulitakki, en tiedä miltä sä ajattelet että miljonääri näyttää mutta enemmän ne panostaa kulissiin keillä ei oo sit muuhun varaa.
Sä oletkin tyylitajuton, etkä ole ainakaan rahoitus- tai kiinteistöalan ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelevat näemmä että 100k€/v on jotenkin "rikas".
Lomarahoineenhan tuo tarkoittaa 8000€ kuukausipalkkaa (12.5x8000). Tästä verotus vie 44% eli käteen jää n 5280€/kk. Onhan se iso palkka mutta yksinasuvan taloudessa tulohan on sama kuin kahden keskituloisen muodostaman pariskunnan tulot. Kuvittele vaikkapa insinööri-sairaanhoitaja pariskunta ja mieti missähän ravintolassa he illallisensa istuvat, vai käyvätkö hekin kenties prismassa?
Otsikosta lainattua "reilusti yli 100.000-200.000 euroa vuodessa tienaavat?". REILUSTI YLI, ymmärrätkö?
Jos ei sellasilla tuloilla onnistu elämään niin ettei olisi rikas niin tyhmä täytyy olla. Mitä niin paljon tienaava ei toki ole. Tästä päättelen että sinä ainakin olet keskituloinen nuija, joka yrittää selitellä itselleen parhain päin miksi jonkun hyvätuloisen tulot ei mukamas olisikaan niin hyvät.
Ap:n kriteerein ollaan rikkaita, mutta omasta mielestäni korkeintaan hyvätuloisia. Ruokaostokset hoidetaan Lidlissä ja voin vaikka vannoa, että päällepäin meistä ei tulotaso näy. Uskaltaisin myös väittää, ettemme ole kovin uniikkeja tapauksia tässä mielessä. Hyvin tienaavat ymmärtävät usein kuluttamisen järkevyyden ja sijoittamisen päälle.
Millä mittapuulla yli 100 000 euroa tienaavat ovat rikkaita. Eiköhän kuuluta keskituloisiin kun inflaatiokin on yli 10%
Pk-seudulla ihan tavallisessa kaupassa, ovat usein miellyttäviä asiakkaita. Arvostavat hyvää palvelua ja kiittävät kun sellaista saavat. Asuinalueet saattavat olla vähän tarkemmin valittuja. Työympäristönä tällaiset "paremman väen" kaupat olivat rennompia, keskustelut kassalla asiallisia. Nykyään varmaan tilaavat ehkä ostoksia kotiin, en tiedä. T: Maalle muuttanut kaupan kassa
Perheemme bruttotulot 250.000/v, mieluiten käydään ruokaostoksilla Iso-Omenan K-Citymarketissa ja vastaavissa laajan&laadukkaan valikoiman ruokakaupoissa, jonne pääsee helposti autolla. Pienemmät ruokaostokset tilataan usein Woltista, jolloin ne tulee pienemmistä K-marketeista. Kesäisin ostetaan paljon suoraan toreilta ja kauppahalleista.
Prismassa (perusruokaa) ja Citymarketissa (tarjoukset ja erikoisuudet). Et ehkä huomaa tulotasoani kaupassa koska vaatteet ja auto on ihan tavalliset keskiluokkaiset.
Vanhempani käyvät Lidlissä ja Prismassa.