Oletko joutunut julkisesti työtilanteessa sanomaan jollekin, että hän on väärässä? Jouduin tänään sanomaan, ja nyt saan kärsiä.
Jouduin tänään kiusalliseen tilanteeseen, kun vanhempi kollega esitelmöi tiimille asiasta X. Olen noin 20 vuotta häntä nuorempi ja ollut talossa alle vuoden. Sattumoisin tein päättötyöni tästä aiheesta ja siinä on asiat menneet eteenpäin todella paljon todella nopeasti. Asia X liittyy meidän kaikkien työhön, joten se pitää huomioida monessa kohtaa. Kollegalla oli selvästi vanhentunutta tietoa, joten sanoin mahdollisimman kohteliaasti, että sen ja sen asian voi hoitaa näin ja näin, jne. Yritin kovasti varoa, etten astuisi hänen varpailleen tai nolaisi häntä mitenkään. Mutta jos se hoidettaisiin vanhentuneilla tavoilla, siitä aiheutuisi mm. tietoturvaongelmia.
No, kollega vetäisi tietenkin herneen nenuliin ja sanoi perinteiseen tapaan, että näin nämä asiat on aina hoidettu ja hoidetaan vastakin. Kerroin vähän tarkemmin, miten nämä ongelmat voi hoitaa suht helposti ja mainitsin tietoturvaongelmista ja luotettavuudesta asiakkaiden suuntaan. Tiedän, että se oli riskaapelia, mutta en halua tehdä asioita väärin siksi, että jonkun ego ei kestä erehtymistä. Kollega ohitti minut täysin ja jatkoi esitelmäänsä. Kukaan ei kommentoinut mitenkään. Pomo kuunteli vierestä ja tyytyi vanhemman kollegan versioon asiasta.
Kahvitauolla oli vähän nihkeä tunnelma. Esitelmöijä ei vilkaissut minuun päinkään ja muutkin vähän vaikeana jutteli minun ohitse. Omasta mielestäni toimin oikein, mutta nyt pelottaa, että unelmatyöpaikallani minua inhotaan tämän asian takia.
Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (76)
Mielestäni nämä on kyllä todella hankalia tilanteita. Itse olen huomannut työkaverini tekevän väärin monessakin eri asiassa, josta aiheutuu taloudellista haittaa asiakkaille. Nämä asiat eivät kuitenkaan ole minun vastuullani, vaan hänen, joten huomautanko asiasta vai olenko hiljaa ja keskityn vain omiin juttuihini?
Stuertti: " Ihan sitä vaan että koneen toinen propelli näyttää irronneen ja toisen puolen siipi on kahtia , että tuota... mitä jos se ilmaannousu jätettäisiin tällä kertaa nyt suosiolla väliin?"
Lentäjä: Älä sinä tule minulle neuvomaan kuinka lennetään, 30 vuotta tässä on kuule liidelty!
- Kapteeni, kapteeni, edessä on jäävuori!
- Suu kiinni merimies, tämä laiva on uppoamaton, kokka kohti vaan ja täysillä!
Jaksoin ennen puuttua näihin ja nimen omaan puutuin asiallisen ystävällisesti. Teen siis itse sellaista työtä, jossa sovin prosesseista ja olen siis ohjeistanut talon eri osastoja toimimaan kuten asiakkaan kanssa sovittu. Tästä on moni osasto ja ihminen ottaneet nokkiinsa niin, että jossain vaiheessa minusta tuli kaikkien inhokki. Asia meni jopa niin pitkälle, että minusta tehtiin HR saakka kanteluita epäystävällisestä käytöksestä, mutta koskaan ei löytynyt mitään faktaa näiden syytösten tueksi, koska en tosiaan koskaan viesti epäystävällisesti. Sanomattakin varmaan selvää, että haen uutta työtä, enkä enää sano mistään kellekkään, senkun tekevät väärin. Johto selitelköön sitten asiakkaille ja omistajille esim. asiakkaiden irtisanomisia, kun emme toimi kuten sovittu.
pistä tietoturvaongelmat ja firman nimi johkin hakkeripalstalle ja anna todellisuuden hoitaa asia kuntoon.
- Kuljettaja kuljettaja, raide on poikki kilometrin päästä!
- Suu kii konduktööri ja mee sinä siitä höseltämästä auttamaan vaikka Lissua junan ravintolavaunuun kerrosvoileipien pussittamisessa!
Vierailija kirjoitti:
Jaksoin ennen puuttua näihin ja nimen omaan puutuin asiallisen ystävällisesti. Teen siis itse sellaista työtä, jossa sovin prosesseista ja olen siis ohjeistanut talon eri osastoja toimimaan kuten asiakkaan kanssa sovittu. Tästä on moni osasto ja ihminen ottaneet nokkiinsa niin, että jossain vaiheessa minusta tuli kaikkien inhokki. Asia meni jopa niin pitkälle, että minusta tehtiin HR saakka kanteluita epäystävällisestä käytöksestä, mutta koskaan ei löytynyt mitään faktaa näiden syytösten tueksi, koska en tosiaan koskaan viesti epäystävällisesti. Sanomattakin varmaan selvää, että haen uutta työtä, enkä enää sano mistään kellekkään, senkun tekevät väärin. Johto selitelköön sitten asiakkaille ja omistajille esim. asiakkaiden irtisanomisia, kun emme toimi kuten sovittu.
Hieman jopa naurahdin lukiessani tätä kommenttia. Niiiin tuttua. Mikä meitä ihmisiä oikein vaivaa? Tsemppiä tämän kirjoittajalle.
En tietenkään sanonut hänelle että "olet väärässä". Sanoin, että olen oppinut, että tämä asia on turvallisin hoitaa tavalla Y, koska... Hän olisi voinut tässä korhtaa perustella, miksi näin ei tehdä ja toinen tapa on parempi, mutta sitä hän ei tehnyt.
Ja kyllä gradukin on päättötyö. ;)
Palaverin tarkoitus oli opettaa kaikki tekemään asiaan X liittyvät hommat oikein, näitä jokaisella on silloin tällöin ja ne on kaikkien vastuulla, ei kenenkään tietyn ihmisen. Tämä vanha tapa on selvä tietoturvariski, ja nyt kollega opetti koko tiimin toimimaan tällä tavalla. Sen takia sanoin asiasta heti tässä tilaisuudessa. Minusta ei ole kenenkään etu, että asioita ei puhuta suoraan vaan supistaan jokainen vuorollamme pomon korvaan. Jokainen hyvä työntekijä teknisellä alalla kykenee tunnustamaan erehtyneensä ja oppimaan lisää, koska ala muuttuu koko ajan niin nopeasti. Olin aika yllättynyt kollegan reaktiosta. Tuntuu tosi kurjalta ja jännittää mennä huomenna töihin. Olen edelleen sitä mieltä, että toimin oikein. Jos olisin vain istunut hiljaa, sekin kummittelisi mielessä.
ap
-Johtaja, johtaja, hotellin asukkaat on evakuoitava seuraavaan kaupunkiin, tsunami on tulossa tänne!
- Sinä et kuule siivoojana ole siinä asemassa että tulet minulle neuvomaan kuinka minä johdan hotelliani!
Viisas ja fiksu luonnoitsija :
"Tuohan on kiinnostava tieto/havainto, täytyypä tutkia ja miettiä tuota tarkemmin. Kiitos että jaoit sen.
Pikkumainen ja epävarma luennoitsija : "Vai niin. Näin meillä on aina tehty, jatketaan ....."
- Ja tämähän on ihan tieteellinen fakta että koska miesten aivot ovat kookkammat kuin naisen myös älyllinen orientaatio ja potentiaali on siksi huomattavasti suurempi kuin naisen
- Saisinko kommentoida että tuo tieto on vanhentunutta ja väärää, sillä...
- Et saa, vaiti nainen!
En usko. Se on riskaabelia eikä riskaaPELIA. Kuulostat kouluttamattomalta. Ehkä olitkin väärässä ja into pinkeänä virkaintoisena lähet heti muuttelemaan asioita, kun on havaittu, ettei pyörää tarvi keksiä uudelleen.
Ehkä olet ylitulkinnut koko tilanteen. Meet vann huomenna tlihin uusin silmin ja oot niinku mitään ei ois tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään sanonut hänelle että "olet väärässä". Sanoin, että olen oppinut, että tämä asia on turvallisin hoitaa tavalla Y, koska... Hän olisi voinut tässä korhtaa perustella, miksi näin ei tehdä ja toinen tapa on parempi, mutta sitä hän ei tehnyt.
Ja kyllä gradukin on päättötyö. ;)
Palaverin tarkoitus oli opettaa kaikki tekemään asiaan X liittyvät hommat oikein, näitä jokaisella on silloin tällöin ja ne on kaikkien vastuulla, ei kenenkään tietyn ihmisen. Tämä vanha tapa on selvä tietoturvariski, ja nyt kollega opetti koko tiimin toimimaan tällä tavalla. Sen takia sanoin asiasta heti tässä tilaisuudessa. Minusta ei ole kenenkään etu, että asioita ei puhuta suoraan vaan supistaan jokainen vuorollamme pomon korvaan. Jokainen hyvä työntekijä teknisellä alalla kykenee tunnustamaan erehtyneensä ja oppimaan lisää, koska ala muuttuu koko ajan niin nopeasti. Olin aika yllättynyt kollegan reaktiosta. Tuntuu tosi kurjalta ja jännittää mennä huomenna töihin. Olen edelleen sitä mieltä, että toimin oikein. Jos olisin vain istunut hiljaa, sekin kummittelisi mielessä.
ap
Eikös päättötyö tehdä ysiluokalla jonkun projektin lopuksi, ei maisterit puhu päättötöistään vaan graduista.
Pomo oli paikalla ja kuuli kaiken, hän tekee päätelmänsä. Jos hän nyt oli esittäjän kanssa samaa mieltä, ei hän todennäköisesti myöhemminkään kiittele ap:ta.
Vierailija kirjoitti:
-Johtaja, johtaja, hotellin asukkaat on evakuoitava seuraavaan kaupunkiin, tsunami on tulossa tänne!
- Sinä et kuule siivoojana ole siinä asemassa että tulet minulle neuvomaan kuinka minä johdan hotelliani!
Eikös ap:n jutussa ensin kerrottu se väärä toimintatapa eli pomo sanoo, että asukkaat on evakuoitava ja ap eli siivooja siihen, että amiksen päättötyöni mukaan ei tarvitse, minä hallitsen turvallisuusasiat.
Vierailija kirjoitti:
- Kapteeni, kapteeni, edessä on jäävuori!
- Suu kiinni merimies, tämä laiva on uppoamaton, kokka kohti vaan ja täysillä!
Jos vaan oliskin mennyt näin Titanicin kanssa... Se hidastamisen ja kääntymisen yhdistelmä aiheutti koko kyljen repeämisen ja uppoamisen. Jos olisivat törmänneet kokka edellä, niin ei olisi uponnut.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin julkista nolaamista ei koskaan katsota hyvällä etenkin kun tietoturva-asia on firmassa jonkun muun kuin sinun vastuulla. Tai jos se olisi vastuullasi, olisit sanonut sen jo aloituksessa.
Fiksumpi olisi ollut hiljaa ja kysynyt jälikäteen kahden kesken tietoturvasta vastaavalta, voitaisiinko asia hoitaa sinun tavallasi ja voisiko hän huolehtia, että tieto välittyy kaikille. Nyt osoitit koko tiimille, että et kykene asialliseen kommunikaatioon ja tulet jäämään ihan syystäkin sivuun.
Ketään ei nolata työyhteisön edessä!
Eli muiden kuulijoiden olisi pitänyt jäädä väärien tietojen varaan koska on tuhmaa korjata selkeä asiavirhe? Mitä järkeä siinä on, että olisi ensin saanut puhua pas kaa ja korjannut sitten.
Eihän eriävän mielipiteen kertominen ole julkista nolaamista. Jos niitä ei osata ottaa vastaan eikä kommentoida asiallisesti, työyhteisössä on vikaa.
Jollain on nyt ilmiselvästi omakohtaista kokemusta työyhteisön edessä väärässä olemisesta 😂