Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu pelottaa jo nyt

Vierailija
07.11.2022 |

Rahat riittävät jo nyt niukin naukin peruselämiseen. Joulunaikaan rahaa kuluu enemmän lahjoihin, tilpehööriin, vaatteisiin, ruokaan ja juomaan. Joulumainoksia tulvii kaikkialta ja lapset odottavat sitä normaalia joulua lahjoineen ja ruokineen. Parilla ekstra-lapsilisällä ei pitkälle potkita. Miten tässä tilanteessa voi saada entisenlaisen joulun? Onko teillä muilla on varaa kunnolliseen joulun viettoon?

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei kannata opettaa mihinkään kauheaan lahjavuoreen.

Jouluruokia ei ole pakko olla kymmentä sorttia. Alennuksia kannattaa nyt jo tarkkailla.

Ei kai joulukoristeita tarvitse joka vuosi uusia? Kun muutin omilleni, muistan kuinka ihanaa oli ostaa omat joulukoristeet. Ne on mulla yhä. En ymmärrä kun jotkut tutut vaihtaa vuosittain jotain joulukuusen pallojen väriä

Vierailija
142/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei kannata opettaa mihinkään kauheaan lahjavuoreen.

Jouluruokia ei ole pakko olla kymmentä sorttia. Alennuksia kannattaa nyt jo tarkkailla.

Ei kai joulukoristeita tarvitse joka vuosi uusia? Kun muutin omilleni, muistan kuinka ihanaa oli ostaa omat joulukoristeet. Ne on mulla yhä. En ymmärrä kun jotkut tutut vaihtaa vuosittain jotain joulukuusen pallojen väriä

Joo en minäkään ymmärrä miksi joka vuosi pitäisi ostaa jotain koristeita. Se tunnelmahan tulee siitä kun ne vanhat tutut koristeet laitetaan taas kuuseen, tai ainakin minulle. Ja toisaalta joskus jos olen halunnut jotain uutta, olen hakenut Kontista. Siellä on laarit pullollaan joulupalloja puoli-ilmaiseksi, varmaan just näitten "joka vuosi uudet koristeet"-tyyppien jäljiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheen, mutta olikohan viime joulun alla, kun oli keskustelua näistä lahjoituksista vähävaraisten perheisiin. Kirjoitin, että minulla olisi runsaasti koruja, osa uusia, sekä korutarvikkeita (olen itse valmistanut aikanaan koruja). Mitään timanttiluokan koruja ne eivät ole, mutta esim. nuoret saattaisivat olla niistä kiinnostuneita. Niitä on iso arkullinen kaikkiaan. Saattaa seassa olla hopeaa ja muuta arvokkaampaakin. Näitä on mm. kaulaketjuja, riipuksia, korviksia (luullakseni satoja),  rannekoruja, rintaneuloja, helmiä ym. 

Palatakseni alkuun, kirjoitin siis kysyäkseni mitenkähän niitä voisi lahjoittaa, koska lähipiiriini ei kuulu ketään sopivaa henkilöä. Sain todella ilkeitä vastauksia: Kukaan ei kaipaa rihkamiasi! Luuletko todella, että lapsemme ottaisivat sinun korujasi! Jne. Olin hieman tyrmistynyt ja päätin, että enpä sitten viitsi pahoittaa kenenkään joulumieltä lahjoittamisellani. 

Korut ovat edelleen arkussa. :D

Vierailija
144/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä taida kelvata kirjoitti:

Vähän ohi aiheen, mutta olikohan viime joulun alla, kun oli keskustelua näistä lahjoituksista vähävaraisten perheisiin. Kirjoitin, että minulla olisi runsaasti koruja, osa uusia, sekä korutarvikkeita (olen itse valmistanut aikanaan koruja). Mitään timanttiluokan koruja ne eivät ole, mutta esim. nuoret saattaisivat olla niistä kiinnostuneita. Niitä on iso arkullinen kaikkiaan. Saattaa seassa olla hopeaa ja muuta arvokkaampaakin. Näitä on mm. kaulaketjuja, riipuksia, korviksia (luullakseni satoja),  rannekoruja, rintaneuloja, helmiä ym. 

Palatakseni alkuun, kirjoitin siis kysyäkseni mitenkähän niitä voisi lahjoittaa, koska lähipiiriini ei kuulu ketään sopivaa henkilöä. Sain todella ilkeitä vastauksia: Kukaan ei kaipaa rihkamiasi! Luuletko todella, että lapsemme ottaisivat sinun korujasi! Jne. Olin hieman tyrmistynyt ja päätin, että enpä sitten viitsi pahoittaa kenenkään joulumieltä lahjoittamisellani. 

Nykyajan kersat on opetettu haluamaan huippukännyköitä ja pelikoneita. Köyhätkin.

Vierailija
145/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi talouden suunnittelu olla tuolla tolalla? Jouluksi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita saatikka mitään tilpehööriä, ruokaakin voi ostaa kohtuudella ja leipoa itse. Lahjoja voi ostaa pikkuhiljaa, ja lastenkin on hyvä tottua siihen, ettei kaikkea voi aina ostaa ja saada, lahjoja ei tarvitse hommata säkkitolkulla.

Vierailija
146/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ihmiset ovat todella röyhkeitä. Tuntuu että mitä per s aukisempaa porukkaa, niin sitä korkeammat vaatimukset. Jos ei ole koskaan tottunut maksamaan mistään mitään, niin ilmeisesti rahan arvoa ei ymmärrä ollenkaan.

Vierailija
147/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä joulu tulee todellakin monille mutta kunnioitan niitä jotka eivät valita kestäen sen yhden viikonlopun ja ajatella kuinka vielä pahemminkin voisi olla jos täälläkin olisi sota. Ihmiset ovat sokaistuneet liialliselle yltäkylläisyydelle. Mikään muu ei enää tuo onnea kuin rahan törsääminen loppujen lopuksi ihan turhaan krääsään. 

Turhaan jaetaan ylimääräisiä lapsilisiä kun ei sekään auta muuta kuin kasvattaen älytöntä valtion velkaa ja muut köyhyysrajan alapuolella elävät eivät saa mitään.  

Vierailija
148/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kivalta, toivottavasti löydät vielä sopivan kohteen koruille, sellaisen joka osaa arvostaa niitä.

Vierailija
149/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päähän ei mene ajatus uusien koristeiden ostamisesta joka vuosi. Onko tää yleistäkin? Ei ihme, että maailma hukkuu roskaan ja paskaan. Aivan tolkutonta.

Vierailija
150/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa ja juomaa kuluu jouluna ja vuoden muinakin päivinä. Kuka käskee ostamaan tilpehööriä? Samat koristeet ollu meillä jo 15 vuotta. Ja sama tekokuusi. Kinkku on periaatteessa ilmanen, se ostetaan s bonuksilla. Sit pari laatikkoa, rosolli, piparia ja suklaata. Oi että paukkuu budjetti noilla syömisillä. Mä en tarvii lahjoja, enkä osta puolisollekkaan. Lapsille muutamat.

Vierailija
151/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintähän joulussa on rakkaudellinen ja hauska ilmapiiri. Kuinkahan monessa perheessä tämä jää aina toteutumatta...

Vierailija
152/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te jätätte kaikki hankinnat marras-joulukuulle? Ihan joka vuosi on tämä sama kitinä ja paniikki. Väkisin hiipii mieleen, että siihen on syynsä miksi tämä porukka on vähävaraisia.

Ja myös tuota ihmettelen, että tarvitsisi sen seitsemän sortin avustusjärjestöä, jotta tulisi joulu lapsiperheille. Ennemmin apua taloustaitoihin.

Laatikot ja rosolli tehdään halpaakin halvemmista juureksista. Konvehdit on edullisia, samoin tortut, piparit, riisipuuro, glögi. Kai te nyt muutenkin söisitte jotain? Vai siitäkö kiikastaa, että pitää saada hillitön kinkku muiden maksamana?

En ole itse köyhä, eli ei ole nyt henkilökohtainen kommentti, mutta on vähän todellisuudesta vieraantunutta ajatella, että jouluun pitäisi satsata pitkin vuotta. Joo, varmaan jos joulu olisi vuoden ainoa asia, mihin menee rahaa, mutta ihan samalla lailla pitkin vuotta on lasten syntymäpäivät, kesälomat, eri sesonkien kenkä- ja vaatehankinnat... Ei ole välttämättä mahdollistaa säästää nimenomaan jouluun, kun rahaa tarvitaan muuhunkin.

Vierailija
153/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rahaa kuluu tilpehööriin? Eikö niitä aiempien vuosien joulutilpehöörejä voi säästää ja käyttää? Meidän perheessä käytössä jo lapsuudenperheestä opittu tapa leikata joululahjoista paperit nätisti ja säästää paperit ja käyttää uudelleen. Tulee erinäköisiä paketteja aina kuusen alle. Arvelen, että vanhimmat käärepaperit ysärin lopulta... Joulutilpehööriä, sisältäen nuo paperit, on pari kassillista, eikä niiden säilyttäminen varastokopissa maksa niin paljoa kuin ostaa joka joulu uudet paperit. Luontokin kiittää. Ja sama pätee koristeisiin ym. Osa periytynyt suvussa jo sotiaedeltäneiltä vuosikymmeniltä. Ei tarvitse käydä Tigerissä tai edes Prismassa ostamassa Kiina-krääsää.

Vierailija
154/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä joulu tulee todellakin monille mutta kunnioitan niitä jotka eivät valita kestäen sen yhden viikonlopun ja ajatella kuinka vielä pahemminkin voisi olla jos täälläkin olisi sota. Ihmiset ovat sokaistuneet liialliselle yltäkylläisyydelle. Mikään muu ei enää tuo onnea kuin rahan törsääminen loppujen lopuksi ihan turhaan krääsään. 

Turhaan jaetaan ylimääräisiä lapsilisiä kun ei sekään auta muuta kuin kasvattaen älytöntä valtion velkaa ja muut köyhyysrajan alapuolella elävät eivät saa mitään.  

Kommenttisi toi minulle mieleen Raatteentien talvisotamuseon vitriinin, jonka kyltissä luki, miten jouluaattona 1939 monissa Suomen kirkoissa ja kodeissa laulettiin Enkeli taivaan -virttä itkien. Toivoen ja rukoillen.

Nyt eletään eri aikaa, onneksi, mutta maantieteellisesti sota ei ole nyt kovin kaukana.

Tätä ei tarvitse lapsille korostaa, mutta meidän aikuisten pitäisi nyt osata pitää prioriteetit kunnossa.

Vierailija
155/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu tulee yllätyksenä?

Ei joulu, mutta köyhyys saattoi tulla.

Vierailija
156/165 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintähän joulussa on rakkaudellinen ja hauska ilmapiiri. Kuinkahan monessa perheessä tämä jää aina toteutumatta...

Ennen omia lapsia jotenkin oli tärkeää olla sen silloin ainoan, oman perheen kanssa. Nyt kun on omat lapset ja ollaan vietetty sukujouluja niin alkaa kaipaamaan sitä oman ydinperheen kanssa olemista ihan rauhassa...

Meillä on suuri talo ja sen takia tänne moni on tykännyt tulla joulua viettämään. Viime joulusta on jäänyt mieleen vain kiire ja kokoaikainen hösääminen ... Tämän joulun vietämme oman perheen kesken kotona, rauhassa. Syödään milloin huvittaa, tehdään asiat rauhassa. Monena jouluna jäänyt saunakin välistä kun koko ajan pitää hypätä jollain sukulaisella tai sitten meillä talo täynnä väkeä

Vierailija
157/165 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sen, että esim. pienille lapsille, joiden ostoksista muutenkin huolehtii itse, voi ostella pitkin vuotta lahjoja, mutta vanhemmille lahjansaajille tuo ei oikein onnistu. 

Jos vaikka esimerkin voimalla:

Ostan älykellon henkilölle X kesäkuussa, kun ovat tarjouksessa. Eiköhän lahjan saaja ole ostanut jo jouluun mennessa itse ko. tuotteen, jos on sellaisesta kiinnostunut. Sitten menevät rahat hukkaan, kun ei voi lahjaa antaa, eikä sille ole muitakaan sopivia kohteita. 

Vierailija
158/165 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparitaikinan teen itse - halpaa ja voi antaa mummolle myös

Laatikot - halpoja

Kinkkua sijaan teemme täytettyä possun sisäfileetä - oli nyt 10 e kg

Lohta ehkä graavaan itse tai teen suutarimestarin silakoita

Jne

Lahjoista: liika roina ahdistaa - kirjat saa kirjastosta

Niitä siis pino ja sitten isoille yksi toivelahja ja pienille pari pakettia

Ei se rompe tee lapsia onnelliseksi

Vierailija
159/165 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on hel### hankalaa laittaa joulu?

Emme osta uusia joulukoristeita. Olemme säästäneet vanhat. Luonnosta saa aineksia kaikkein kauniimpiin koristeisiin myös, jos tahtoo.

Lapset eivät ole oppineet saamaan kalliita joululahjoja. Eivät elä puutteessa muuna aikana, niin eivät lataa jouluun mitään erityisodotuksia. Alkoholia ei kulu vanhemmilla yhtään. Lapsille selvä joulu. Ei olla uskovaisia, mutta yksi hautakynttilä ostetaan ja viedään se muualle haudattujen muistelupaikalle. Sauna lämmitetään ja syödään jouluruokia hautausmaakäynnin jälkeen. 

Jouluruoka voi olla jopa edullisempaa kuin tavallinen arkiruoka. Paljon käsityötä. Kasviksien kuorimista ja pilkkomista. Uuniruokia. Piparit ja tortutkin tehdään. Ostetaan glögiä ja suklaata. Jouluaaton jälkeen alennuksesta voi hamstrata ruokaa.  Uutena vuotenakin voi jatkaa erikoisruuilla.

Niin ja köyhät tutut kyllä tuhlaavat jouluna aivan eri mittakaavassa kuin me. Jopa velkaantuvat, valitettavasti. Ei hävetä kertoa heille yhtään, että lapsemme saivat joululahjaksi esim uudet yöpuvut, mummin neulomat villasukat, karkkia, askartelutarvikkeita ja jonain vuosina jotain kalliimpaakin, mutta vain jos olisi ostettu sama tuotte ilman jouluakin, siis vain tarpeeseen. Huomio, lapset saattavat saada rahaa joululahjaksi, jonka laittavat omasta tahdostaan säästöön tulevaisuuttaan varten! Eivät siis osta rahalla mitään! Köyhän lapsi kuluttaa kaiken rahan mitä saa melko pian!

Vierailija
160/165 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon tilpehöörin. Ei meillä todellakaan osteta joulukoristeita joka vuosi tai siis oikeasti en ikinä ole itse ostanut yhtään joulukoristettamutta aina rahaa menee suunniteltua enemmän sellaiseen pieneen ja huomaamattomaan tilpehööriin tyyliin:

- servetit (2x2e)

- lahjanaru ja paperi (4e)

- teippi (2e)

- paniikissa ostetut lahjakassit päiväkodin hoitajille/työkavereille/tms. vaikka itse lahja kassin sisälle olisi ilmainen itse tehty tms. (12e)

- paristot (4e)

- folio, leivinpaperi, foliovuoat laatikoille, kakkupaperi, tomusokeri yms. mitä ei ollutkaan kaapissa (6e)

- tuikkukynttilät ja/tai kynttilät (10e)

- pyyhe/laudeliina/pöytäliina/tuolin istuinpehmuste/käsipyyhe/patalaput/pussilakana/muu vastaava, jonka puuttumisen huomaat edellisenä iltana kun vieraita tulossa (4-25e)

- joku muu pieni unohtunut asia tai vaikka joulumyyjäisistä ostettu suunnittelematon juttu (4e)

Tällaisista jutuistakin siis kertyy 50-75 euron ylimääräinen potti, kuten jokainen voi tuosta itse laskea.

Ja olen siis se tyyppi, joka säästää kaikki saadut lahjakassit, siistit lahjapaperit, narut, ruusukkeet, tekee kaikki kortit itse (ja ens siis osta korttitarvikkeita vaan leikkailen aina kultapintaisista pakkauksista talteen korttipohjamateriaalia yms.), tekee kynttilöitä ja saippuaa itse jne Silti aina rahaa menee tällaiseen tilpehööriin, ja sitä on joulukiireen keskellä vaikea välttää!