Mitä nirsolle lapselle joulupöytään?
Lanttulaatikot ym ei kelpaa edes maistettavaksi, saati sitten silli. Joten mitä te muut nirsojen lasten vanhemmat laitatte joulupöytään, jotta lapsikin saa hyvää syötävää?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö juhlaan kuuluu, että syödään hyvää ja mieleistä ruokaa.
Kuinka moni oikeesti tykkää esim. näistä perinteisistä pula-ajan laatikoista?
No mä tykkään niistä oikeesti :D siis porkkana- ja lanttulaatikosta. Maksalaatikkoa en syö, kun oon vegaani ja imelletty perunalaatikko on länsisuomalaisten juttuja, niin sitä en oo tottunut syömään.
No ei se Länsi-Suomalaisten juttu ole
Vierailija kirjoitti:
Luulis sun tietävän mitä se syö.
Mä en pienenä tykännyt monesta jouluruoasta. Söin kinkkua, herneitä ja perunalaatikkoa.
Hyvin pärjäsin.
Sama täällä, samoilla eväillä minäkin menin joulut.
Meidän nirso syö graavia, silliä, maksapasteijaa, majonneesimunia, pororullia (kylmäsavuporo, tuorejuusto ja rieska), mätiä ja hapankorppua.
Itse nirsoilen noiden kalojen kanssaja syön kinkkua, rosollia, majoneesimunia ja pororullia, hiukan maksapasteijaa.
Kaikkiruokainen mies jättää ottamatta maksapasteijan ja majoneesimunat.
Lanttu- ja porkkanalaatikkoa on pienet määrät.
Vierailija kirjoitti:
Jos laittelette "hyi, en syö"- lapsille aina erikseen niitä nauravia nakkeja, niin saatte aikaan nirsoja aikuisia, jotka syövät vain nauravia nakkeja.
Osa lasten nirsoilusta on pelkästään huomiohakuisuutta. Pakolla ei kannata ketään syöttää, mutta maistamaan pitäisi kyllä kannustaa. Mitenkäs se maku muuten kehittyy?
Ei tullut mun aikuisesta lapsesta nirsoa.
Kysyn joka vuosi. Viime vuonna tyttö toivoi hunaja-timjamiporkkanoita ja sushia. Poika kotipizzasta. Nämä laitettiin perinteisten lisäksi ja itsekin söin kaikkea noita jouluruoan lisäksi.
Penkkivelliä ja lahjasäkkiin risuja.
Kun meidän lapset oli pieniä niin he söivät joulupöydässä lähinnä ranskalaisia ja kinkkua. Jouluna kaikki saa sitä ruokaa mistä tykkää, en minäkään syö esim lipeäkalaa koska se on mielestäni kammottavaa. Nyt lapset on aikuisia ja haluavat syödä perinteisiä jouluruokia. Jouluruokailun pitää olla positiivinen tilanne missä kaikilla on kivaa eikä tarvi itku kurkussa väkisin syödä jotain mistä ei tykkää.
Sanat ruuat kyllä siitä jotain löytyy kaikille.
Meillä lapsen herkkua ovat hunajamarinoidut broilerin koipisiipipalat ja niitä saa jouluna. Syö myös porkkanalaatikkoa. Aikuisille on lempiruokia, miksei lapselle!
Meillä nirsolle lapselle maistuivat keitetyt perunat, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi, riisipuuro, piparkakut ja pulla. Taisi lapsi syödä vähän kinkkuakin.
Kai se nyt edes saakeli vieköön perunaa ja lihaa syö? Ihan tavallisia ruokia.
Itsellä ei lapsia ole, mutta kun olin lapsi, niin olin nirso ja muistan, että mitkään jouluruoat eivät oikein maistuneet, niin ei silti tehty erityisesti minua varten eri ruokia. Jos ruoka ei maistunut, niin ei ollut pakko syödä, mutta mitään muutakaan ei saanut.
Menisikö uunilohi, perunamuusi, lihapullat. Tai vaikka spagetti ja jauhelihakastike jos se maistuu.
Ei tarvitse tehdä jouluruuasta ongelmaa ha itkun aihetta.
Meillä lapset syövät sitä mitä on tarjolla, koska he tietävät, että joulupukki ei tuo lahjoja jos ruokaa ei syö loppuun koska tontut kurkkivat ikkunasta.
Meillä on lapsille kelvanneet mm. karjalanpaisti, poronkäristys, lihapullat, uunissa kypsennetty kalkkuna tai kokonainen kana. Keitettyjen perunoiden tai muussin kanssa. Makaronilaatikko on kelvannut aina. Itse tehdyt karjalanpiirakat ja munavoi, peltilihapiirakka ym. ovat olleet herkkua.
Minä teen nirsolle hyviä lihapullia kermakastikkeessa, peruna-juustokökkäreitä Lidlin pakastimesta (ne on oikeasti hyviä ja juhlavia), prinssinakkejakin on tainnut joskus olla. Meidän nirso syö kyllä joulupöydästä savulohta ja vähän kinkkuakin, niin ja karjalanpiirakoita, muttei söisi paljon muuta, jos en laittaisi ekstraa.
Kyllä minusta jokaiselle pitää jouluna olla jotain mieleistä ruokaa. Ja maistuu ne lihapullat kyllä muillekin.
Perunamuussia ja lihapullia.