Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko seurustella sokean kanssa?

Vierailija
06.11.2022 |

Katson täällä Rakkautta yli rajojen Tanskassa -sarjaa ja siinä on yksi sokea Tanskalainen mies. Olen myös seurannut aika läheltä mahdollisen tulevan opaskoirapennun elämää ja vaikka opaskoira antaakin sokealle todella hyvän avun arkeen, niin riittäisikö se?

Mietin siis, että onnistuisiko minulta seurustelu tai jopa eläminen sokean kanssa ja aika nopeasti huomasin, että ei onnistuisi.

Tykkään liikkua luonnossa ja juosta koirani kanssa pitkin poikin metsissä, tykkään valokuvata luonnon isoja ja pieniä asioita ja muutenkin elämäni on näkemisen varassa lähes joka asiassa. Tykkään ajella autolla, veneillä, käydä uusissa paikoissa, tehdä ruokaa ja kaikkea muitakin asioita, joita ei voisi sokean kanssa jakaa. En siis haluaisi elämäni muuttuvan kapeaksi sen takia, että toinen ei voi osallistua siihen niin kuin näkevät. En halua myöskään koko aikaa passata toista, olla se tekijä ja järjestäjä.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että voisin. Sokea ihminen tekisi yhteiselämisen aika kapeaksi ja olen myös koirille allerginen, joten vaikka koirista pidänkin, niin opaskoira ei voisi olla lähelläkään. Kepakon kanssa kulkeva sokea taas asuu varmasti palvelujen lähellä, minä taas asun lähes maaseudulla, josta kauppoihin ja muualle pitää lähteä autolla.

Vierailija
22/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin varmaan. Ehkä ainoa mikä vaivaisi olisi se, että joutuisin sitten aina olemaan kuskina enkä oikein pidä ajamisesta. Mutta varmaan siihenkin tottuisi. Muuten en usko sokeuden haittaavan, koska en harrasta mitään sellaista mitä ei voisi sokeankin kanssa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut tuota Rakkautta yli rajojen sarjaa ja se sokea mies on ihan kamala. En voisi edes ajatella sitä miestä miehekseni.

Vierailija
24/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
25/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurustellut liikuntarajoitteisen kanssa, joten uskoisin myös sokean kanssa seurustelun onnistuvan. Arjessa varmasti tämäkin vaatisi omat järjestelyt ja kaikkia asioita ei voisi tehdä yhdessä, mutta mitään varsinaista dealbreakeria en keksi.

Vierailija
26/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tykkään liikkua luonnossa" - niin monet sokeatkin.

"Ja juosta koirani kanssa pitkin poikin metsissä" - niin monet sokeatkin.

"Tykkään valokuvata luonnon isoja ja pieniä asioita" - valokuvaus on harvinainen mutta ei mahdoton harrastus sokealle, mutta enemmän tässä ihmetyttää se, miksi sinun valokuvauksesi pitäisi olla myös kumppanin juttu?

"Ja muutenkin elämäni on näkemisen varassa lähes joka asiassa." - niinhän meillä kaikilla on? Siksi se onkin niin vaikuttavaa että jonkin aistin menettänyt elää aivan normaalia elämää, kun itse emme osaa edes kuvitella sitä.

"Tykkään ajella autolla, veneillä, käydä uusissa paikoissa, tehdä ruokaa ja kaikkea muitakin asioita, joita ei voisi sokean kanssa jakaa." - kaikkea tätä sokea voi tehdä, paitsi ajaa. Ja sinähän juuri sanoit että sinä tykkäät ajella, eli miksi se haittaisi jos kumppani ei pysty ajamaan autoa (mihin on lukemattomia muitakin syitä kuin sokeus)?

"En siis haluaisi elämäni muuttuvan kapeaksi sen takia, että toinen ei voi osallistua siihen niin kuin näkevät." - elämä ei kapene kuin oman valinnan kautta.

"En halua myöskään koko aikaa passata toista, olla se tekijä ja järjestäjä." - sokeita ei tarvitse passata, he pärjäävät oikein hyvin ilman sinua.

Vierailija
27/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä miksen voisi seurustella sokean henkilön kanssa.

Ei voi katsoa yhdessä töllöö, mennä elokuviin, autoajelulle hän kuskina, museoon, ikkunaostoksille, ulkomaille, maalauskurssille tai ampumaradalle.

Vierailija
28/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tykkään valokuvata luonnon isoja ja pieniä asioita" - valokuvaus on harvinainen mutta ei mahdoton harrastus sokealle, mutta enemmän tässä ihmetyttää se, miksi sinun valokuvauksesi pitäisi olla myös kumppanin juttu?

"Ja muutenkin elämäni on näkemisen varassa lähes joka asiassa." - niinhän meillä kaikilla on? Siksi se onkin niin vaikuttavaa että jonkin aistin menettänyt elää aivan normaalia elämää, kun itse emme osaa edes kuvitella sitä.

"Tykkään ajella autolla, veneillä, käydä uusissa paikoissa, tehdä ruokaa ja kaikkea muitakin asioita, joita ei voisi sokean kanssa jakaa." - kaikkea tätä sokea voi tehdä, paitsi ajaa. Ja sinähän juuri sanoit että sinä tykkäät ajella, eli miksi se haittaisi jos kumppani ei pysty ajamaan autoa (mihin on lukemattomia muitakin syitä kuin sokeus)?

"En siis haluaisi elämäni muuttuvan kapeaksi sen takia, että toinen ei voi osallistua siihen niin kuin näkevät." - elämä ei kapene kuin oman valinnan kautta.

"En halua myöskään koko aikaa passata toista, olla se tekijä ja järjestäjä." - sokeita ei tarvitse passata, he pärjäävät oikein hyvin ilman sinua.

Näitä samoja asioita minäkin pohdin. Tuntuu, että ihmisillä on tosi kapea näkemys siitä millaista elämää sokea ihminen elää. Tuo oli aivan ihmeellinen ajatus, että sokean kanssa ei voisi laittaa ruokaa. Tokihan nyt sokeatkin ihmiset laittavat ruokaa itselleen.

Ja siis ihan ymmärrän aloittajaa. On ihan ok todeta, että oma elämäntyyli on sellainen, ettei sokea kumppani tulisi kuuloonkaan. Nämä ajatuksen näkövammasta vaan tuntuvat perustuvan hyvin hatariin tietoihin asiasta tai sitten tosiaan tuossa yhdessä ohjelmassa esiintyneeseen ääliöön.

Vierailija
29/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi katsoa yhdessä töllöö, mennä elokuviin, autoajelulle hän kuskina, museoon, ikkunaostoksille, ulkomaille, maalauskurssille tai ampumaradalle.

Sokeat katsovat telkkaria, käyvät elokuvissa, museoissa, ostoksilla, ulkomailla. Autoa toki ei voi ajaa, ja maalaus ja ampuminen ovat harvinaisempia harrastuksia mutta aivan mahdollisia.

https://scene360.com/art/78311/blind-artists/

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/article-2727573/a…

Luuletteko oikeasti että sokeat vain ovat kotona ja korkeintaan käyvät opaskoiran kanssa samaa lenkkiä joka päivä??

Vierailija
30/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä luetelluista asioista vain autoajelu sokea henkilö kuskina on ainoa asia mitä sokean henkilön kanssa ei voi tehdä.

Vierailija
31/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekatkaapa YouTubesta tai Instagramista Molly Burken kanava. Hän on sokea, rakastaa meikkaamista ja muotia, shoppailee, käy vaelluksilla, valokuvaa / on somessa, elää ihan normaalia nuoren elämää - ja on kaiken lisäksi vielä todella fiksu ja hauska.

Kertoo kanavallaan arjen haasteista sekä lukuisista apuvälineistä joita nykyään on tarjolla (esim. miten käydä shoppailemassa tai uudessa kahvilassa yksin, miten erottaa kotona olevat purkit ja purnukat toisistaan, miten käyttää Tinderiä jne). Mikään ei ole mahdotonta.

Ei kenenkään tarvi sokean kanssa seurustella, mutta nämä mainitut syyt ovat osittain ihan järjettömiä.

Vierailija
32/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voisin, jos olisin siis tilanteessa jossa kumppaninetsintä olisi ajankohtainen. Ei se sokeus tai vamma ole se peruste millä sanoisin että voisin tai en voisi olla parisuhteessa jonkun kanssa, ne on ihan muita ominaisuuksia.

Vierailija
33/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut tuota Rakkautta yli rajojen sarjaa ja se sokea mies on ihan kamala. En voisi edes ajatella sitä miestä miehekseni.

Johtuu siitä että on tanskalainen.

Tanskalaiset ovat pääosin epämiellyttävää porukkaa.

Vierailija
34/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta oli viime vuonna kiva ketju palstalla:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4326783/miten-lahestya-nakovammaista-na…

Vierailija
35/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, no nyt on kirjoitukseni pätkitty ja mietitty oikein huolella. Onko sinulla läheinen suhde sokeaan vai kirjoittetko ihan näppituntumalla?

Ihan varmasti sokeat tykkäävät liikkua luonnossa, sitä en kiistä, mutta tuossa meidän lähimetsässä ei mene luontopolkuja, vaan juoksen koiran kanssa sieltä mistä huvittaa. Metsä ei ole hoidettua siistiä metsää, vaan mäkistä, kantoista, juurakkoista pöpelikköä.

Minun valokuvani eivät varmasti ole se juttu, mutta niiden valokuvien takia kuljenkin erilaisissa paikoissa, jonne ei sokealla ole mitään asiaa. Minulla on hyvä ystävä, joka harrastaa valokuvausta myös ja hänen kanssaan liikummekin paljon, mutta luonnollisesti olisi ihana, jos pystyisin miehen kanssa jakamaan tämän harrastuksen ja sen antaman onnen.

Varmasti näköaistin menettänyt elää hyvää elämää, mutta niin myös minä elän. Tosin sokean paikka ei ole purjeveneessä, tai minä en ainakaan sinne sokeaa ottaisi muuten kuin ehkä hyvin helppoihin reitteihin ja paikkoihin, joista voi kävellä laiturilta suoraan veneeseen. Et taida tietää siitä lajista paljoa, joten en ala asiaa enempää nyt avaamaan, mutta luonnonsatamat voivat olla kinkkisiä näkevällekin, saati sitten täysin sokealle.

Mutta ihan sama, älä sinä nyt turhaan vaahtoa ajatuksistani. Minun elämääni sokea mies ei olisi sopiva ja minä en taas olisi sokealle miehelle sopiva puoliso, tilanne on siis selkeä. :)

Ap

Vierailija
36/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä samoja asioita minäkin pohdin. Tuntuu, että ihmisillä on tosi kapea näkemys siitä millaista elämää sokea ihminen elää. Tuo oli aivan ihmeellinen ajatus, että sokean kanssa ei voisi laittaa ruokaa. Tokihan nyt sokeatkin ihmiset laittavat ruokaa itselleen.

Ja siis ihan ymmärrän aloittajaa. On ihan ok todeta, että oma elämäntyyli on sellainen, ettei sokea kumppani tulisi kuuloonkaan. Nämä ajatuksen näkövammasta vaan tuntuvat perustuvan hyvin hatariin tietoihin asiasta tai sitten tosiaan tuossa yhdessä ohjelmassa esiintyneeseen ääliöön.

Se mies on todella ääliö, mutta en minä nyt häntä olisi miehekseni ikinä ajatellutkaan. Ja kyllä, en tiedä sokeudesta paljoa, mutta tiedän sen verran, että sokeakaan ei ehkä kokisi minun olevan unelmiensa nainen jo sen takia, että olen hieman pyryharakka.

Työskentelen vanhusten kanssa ja tykkään työstäni, mutta vapaa-ajalla kaipaan menevämpää elämää.

Ap

Vierailija
37/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä luetelluista asioista vain autoajelu sokea henkilö kuskina on ainoa asia mitä sokean henkilön kanssa ei voi tehdä.

Ohis, mutta mitä iloa sokealla on mennä vaikka Ateneumin taidemuseoon katsomaan maalauksia, vaikka jotain Haavoittunutta enkeliä tai Raatajat rahanalaiset -taulua? Tai lähteä leffaan katsomaan jotain ranskankielistä elokuvaa, jos kieltä ei osaa? Ikkunaostoksilla voisi olla myös tylsä käydä sokean kanssa ja ampumaradalle en varmasti lähtisi sokean kanssa!

Jännä miten jotkut jaksavat kiihtyä siitä, että kaikki eivät alkaisi seurustelemaan sokean kanssa. Minäkään en alkaisi seurustelemaan sokean kanssa. N47

Vierailija
38/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekatkaapa YouTubesta tai Instagramista Molly Burken kanava. Hän on sokea, rakastaa meikkaamista ja muotia, shoppailee, käy vaelluksilla, valokuvaa / on somessa, elää ihan normaalia nuoren elämää - ja on kaiken lisäksi vielä todella fiksu ja hauska.

Kertoo kanavallaan arjen haasteista sekä lukuisista apuvälineistä joita nykyään on tarjolla (esim. miten käydä shoppailemassa tai uudessa kahvilassa yksin, miten erottaa kotona olevat purkit ja purnukat toisistaan, miten käyttää Tinderiä jne). Mikään ei ole mahdotonta.

Ei kenenkään tarvi sokean kanssa seurustella, mutta nämä mainitut syyt ovat osittain ihan järjettömiä.

Yritin katsoa kolmea eri pätkää, mutta en jaksanut sitä tylsää höpötystä.

Vierailija
39/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta mitä iloa sokealla on mennä vaikka Ateneumin taidemuseoon katsomaan maalauksia, vaikka jotain Haavoittunutta enkeliä tai Raatajat rahanalaiset -taulua? Tai lähteä leffaan katsomaan jotain ranskankielistä elokuvaa, jos kieltä ei osaa? Ikkunaostoksilla voisi olla myös tylsä käydä sokean kanssa ja ampumaradalle en varmasti lähtisi sokean kanssa!

Jännä miten jotkut jaksavat kiihtyä siitä, että kaikki eivät alkaisi seurustelemaan sokean kanssa. Minäkään en alkaisi seurustelemaan sokean kanssa. N47

Se, että mainitsee suuren osan asioista olevan täysin mahdollisia myös sokealle henkilölle ei ole kiihtymistä siitä, että joku ei halua seurustella sokean henkilön kanssa. Jokainen valitsee itselleen sopivan kumppanin.

Kun yksi aisti sulkeutuu, muut aistit alkavat kompensoida sitä. Tästä johtuen näkevän on hyvin vaikea ymmärtää kuinka paljon näkövammainen ihminen saa irti sellaisista asioista joita näkevä ihminen tarkastelee ensisijaisesti näköaistinsa avulla. Lisäksi, itse käsitän parisuhteen niin, että kumppani lähtee mielellään seuraksi toiselle tärkeisiin juttuihin, vaikkei niistä itse saisi erityisesti mitään irti. Olen minäkin ollut kuuntelemassa kumppanini kanssa monia sellaisia bändejä jotka ovat hänelle tärkeitä, mutta minulle täysin yhdentekeviä. Vastaavasti hän on lähtenyt kanssani katsomaan tanssiesityksiä, jotka eivät häntä kiinnosta.

Mikäli kumppanini olisi sokea ja tekisimme esim. päiväretken Helsinkiin, valitsisimme yhdessä molempia kiinnostavaa tekemistä. Eli sokea kumppanini tulisi kanssani sinne Ateneumiin ja vastaavasti minä hänen kiinnostuksenkohteeseen. Sitä en ymmärrä, miksi ranskankieltä osaamattoman sokean kanssa pitäisi ehdottomasti mennä katsomaan ranskankielistä elokuvaa.

Vierailija
40/87 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, no nyt on kirjoitukseni pätkitty ja mietitty oikein huolella. Onko sinulla läheinen suhde sokeaan vai kirjoittetko ihan näppituntumalla?

Ihan varmasti sokeat tykkäävät liikkua luonnossa, sitä en kiistä, mutta tuossa meidän lähimetsässä ei mene luontopolkuja, vaan juoksen koiran kanssa sieltä mistä huvittaa. Metsä ei ole hoidettua siistiä metsää, vaan mäkistä, kantoista, juurakkoista pöpelikköä.

Minun valokuvani eivät varmasti ole se juttu, mutta niiden valokuvien takia kuljenkin erilaisissa paikoissa, jonne ei sokealla ole mitään asiaa. Minulla on hyvä ystävä, joka harrastaa valokuvausta myös ja hänen kanssaan liikummekin paljon, mutta luonnollisesti olisi ihana, jos pystyisin miehen kanssa jakamaan tämän harrastuksen ja sen antaman onnen.

Varmasti näköaistin menettänyt elää hyvää elämää, mutta niin myös minä elän. Tosin sokean paikka ei ole purjeveneessä, tai minä en ainakaan sinne sokeaa ottaisi muuten kuin ehkä hyvin helppoihin reitteihin ja paikkoihin, joista voi kävellä laiturilta suoraan veneeseen. Et taida tietää siitä lajista paljoa, joten en ala asiaa enempää nyt avaamaan, mutta luonnonsatamat voivat olla kinkkisiä näkevällekin, saati sitten täysin sokealle.

Mutta ihan sama, älä sinä nyt turhaan vaahtoa ajatuksistani. Minun elämääni sokea mies ei olisi sopiva ja minä en taas olisi sokealle miehelle sopiva puoliso, tilanne on siis selkeä. :)

Ap

Niin? Mitä ihmettä me teemme tällä tiedolla, että sokea ihminen ei mielestäsi sovi elämäntyyliisi?