Olen töissä alalla, jossa en juurikaan samaistu työkavereihini
jotenkin hävettää heidän puolestaan, kun vietämme joskus työpaikan illanviettoa ja kuuntelen heitä enemmänkin. Kukaan ei esimerkiksi puhu sijoittamisesta, kukaan ei ole saanut isoja perintöjä, kukaan ei ole viettänyt lapsuudessaan ns. keskivertoa parempaa elämää, kukaan ei halua keskustella syvällisiä :)
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua puhua sijoituksistaan ja perinnöistään. En minä ainakaan. Ihan hissukseen olen raha-asioistani.
*Eivät halua* en tajua miksi ei? Jos rahaa on kunnolla, sijoittamiset ja omaisuus on kiinnostava aihe ihmisistä yleensä. Jos kk-sijoittaa 200€ indeksiin, siitä ei olekaan juuri mitään puhuttavaa.
Ja siis toki sijoitukset ja isot perinnön voivat olla vain yksi aiheista, joita sivuta illan aikana. Että miten ne järjestelee yms.
ApOlen erittäin varakkaan suvun lapsi ja meillä ei ole koskaan puhuttu rahasta tai sijoittamisesta. Meille opetettiin että rahasta puhuminen on moukkamaista. Vaikutat nousukkaalta.
Koska varallisuus ei ole itsestäänselvyys kaikille, oman varallisuuden korostaminen on moukkamaista. Se oli sitten yksilöstä kiinni, halusiko rahaa käyttää parhaaksi katsomansa yhteisön tukemiseen - toiset käyttää ja kaikki ei.
Toki oma näkökulmani ei ole ns. varakkaiden sukujen kautta vaan isovanhempien tyhjästä luomaa, joten näkökulmamme rahasta puhumiseen voi olla edellisen kommentoijan kanssa erilainen. Silti tunnistan tuon moukkamaisuuden rahasta puhumisesta, ja aliarvioiden heitä, keillä rahaa ei ole. Se on sivistymätöntä ja yhdistän myös nousukkaisiin, joille varallisuus on tullut nopeasti ja helposti.
Näkökulmat ja erilaiset keskustelut eri taustoista olevien henkilöiden kanssa on rikkaus. Itsekkyys ja oman erityisyyden korostaminen on lyhytnäköistä, koska yhteiskunta ja sitä tukeva politiikka muuttuu vuosikymmenien aikana. Raha seuraa mm. megatrendejä (mm. ihmisten tarpeet) ja niistä johtuvia poliittisia päätöksiä. Se, mikä tuo leivän tänään niin ei ole sama muutaman vuoden päästäja itse saattaa pudota yllättävän helposti esim. vakavan sairauden myötä, ellei todella ole varakkaasta suvusta.
Valitettavasti en koe alkukommentin perusteella, että sinulla ap olisi riittävästi näkökulmia keskustella syvällisesti. Kannattaa kuunnella oman sivistyksen vuoksi myös heitä, keitä kiinnostaa erilaiset asiat niin ymmärrät paremmin yhteiskunnan tarpeita, ja voit käydä niitä todella syvällisiä keskusteluja.
Ihmisten tarve ei ole megatrendi.
Hyvä, että tiedät, mitä asialla tarkoitetaan.
Muuten kuulostaisi tahallaan väärin ymmärtämiseltä ja sehän on vain toisen henkilön kertoman tarkoituksenmukaista vääristämistä.
Vierailija kirjoitti:
Odotin asiallista avausta, koska itselläni on sama tilanne, kun olen normaalia korkeammin koulutettuna lapsettomana 35v sinkkuna työpaikalla, jossa 95% on käynyt korkeintaan ammattikoulun ja vanhemmat duunarit ei sitäkään ja kaikilla on lapset tehty jo ennen 25 ikävuotta.
Mutta typerä trollihan se ap vain oli.
Mäkin olen ainoa akateeminen työyhteisössä, missä on konkariduunareiden lisäksi hellyttäviä kirkasotsaisia parikymppisiä. Se, mikä teidät yhdistää, on se työ, sen kun pidät mielessä niin pärjäät mukavasti.
Miksi et vain keskity rahan tekemiseen, sijoittamiseen, osakekauppaan ja elä sillä?
Vierailija kirjoitti:
Odotin asiallista avausta, koska itselläni on sama tilanne, kun olen normaalia korkeammin koulutettuna lapsettomana 35v sinkkuna työpaikalla, jossa 95% on käynyt korkeintaan ammattikoulun ja vanhemmat duunarit ei sitäkään ja kaikilla on lapset tehty jo ennen 25 ikävuotta.
Mutta typerä trollihan se ap vain oli.
Miten et sitten samaistu tilanteeseeni? Keskustuiden aiheenne ja mielenkiinnon kohteenne ovat samoja? Tai keskustelutavat? Outoa. . .
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ap mene sitten kaltaistesi seuraan?
No olin nuorena masentunut, kun piti pyrkiä ja en enää halua tietenkään aloittaa mistään alhaalta.
ApPyrkiä mihin? Parempiin piireihin, opiskelemaan?
Jos et enää ole masentunut, niin miksi et nyt hakisi opiskelemaan alaa.?Opiskelujen parista löytyisi smasta asiasta kiinnostuneita ja ehkä uusi työpaikka, jossa saisit puhua rahasta päivät läpeensä.
No juurihan sanoin: en halua aloittaa alhaalta. Enkä tehdä paljon töitä yms.
ApSitten pitää vain kestää työpaikan juntteja, hakea henkistä virikettä muualta. Vai mitä haet aloituksella?
Riitaa hän hakee. Äitihullu tykkää riidellä aiheesta kuin aiheesta täällä.
En *tykkää*, mutta hölmöjen kiusana oleminen on kyllä hauskaa.
Ap
Tsemppiä sulle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vain keskity rahan tekemiseen, sijoittamiseen, osakekauppaan ja elä sillä?
En tajua miksi tekisin niin, jos työkaverini eivät ole luovia ihmisiä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua puhua sijoituksistaan ja perinnöistään. En minä ainakaan. Ihan hissukseen olen raha-asioistani.
*Eivät halua* en tajua miksi ei? Jos rahaa on kunnolla, sijoittamiset ja omaisuus on kiinnostava aihe ihmisistä yleensä. Jos kk-sijoittaa 200€ indeksiin, siitä ei olekaan juuri mitään puhuttavaa.
Ja siis toki sijoitukset ja isot perinnön voivat olla vain yksi aiheista, joita sivuta illan aikana. Että miten ne järjestelee yms.
ApOlen erittäin varakkaan suvun lapsi ja meillä ei ole koskaan puhuttu rahasta tai sijoittamisesta. Meille opetettiin että rahasta puhuminen on moukkamaista. Vaikutat nousukkaalta.
Koska varallisuus ei ole itsestäänselvyys kaikille, oman varallisuuden korostaminen on moukkamaista. Se oli sitten yksilöstä kiinni, halusiko rahaa käyttää parhaaksi katsomansa yhteisön tukemiseen - toiset käyttää ja kaikki ei.
Toki oma näkökulmani ei ole ns. varakkaiden sukujen kautta vaan isovanhempien tyhjästä luomaa, joten näkökulmamme rahasta puhumiseen voi olla edellisen kommentoijan kanssa erilainen. Silti tunnistan tuon moukkamaisuuden rahasta puhumisesta, ja aliarvioiden heitä, keillä rahaa ei ole. Se on sivistymätöntä ja yhdistän myös nousukkaisiin, joille varallisuus on tullut nopeasti ja helposti.
Näkökulmat ja erilaiset keskustelut eri taustoista olevien henkilöiden kanssa on rikkaus. Itsekkyys ja oman erityisyyden korostaminen on lyhytnäköistä, koska yhteiskunta ja sitä tukeva politiikka muuttuu vuosikymmenien aikana. Raha seuraa mm. megatrendejä (mm. ihmisten tarpeet) ja niistä johtuvia poliittisia päätöksiä. Se, mikä tuo leivän tänään niin ei ole sama muutaman vuoden päästäja itse saattaa pudota yllättävän helposti esim. vakavan sairauden myötä, ellei todella ole varakkaasta suvusta.
Valitettavasti en koe alkukommentin perusteella, että sinulla ap olisi riittävästi näkökulmia keskustella syvällisesti. Kannattaa kuunnella oman sivistyksen vuoksi myös heitä, keitä kiinnostaa erilaiset asiat niin ymmärrät paremmin yhteiskunnan tarpeita, ja voit käydä niitä todella syvällisiä keskusteluja.
Ihmisten tarve ei ole megatrendi.
Hyvä, että tiedät, mitä asialla tarkoitetaan.
Muuten kuulostaisi tahallaan väärin ymmärtämiseltä ja sehän on vain toisen henkilön kertoman tarkoituksenmukaista vääristämistä.
Kunhan sanoin. Kuulosti siltä, että pudottelit megatrendit keskusteluun vain päteäksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi tekisin niin, jos työkaverini eivät ole luovia ihmisiä?
Ap
Mitä sä niillä työkavereilla. Dumppaat ne helvettiin tyhmine juttuinensa. Ja se alhainen duunisi samaan luiskaan.
Teet yksin sijoituskauppaa ja paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri työkavereiden kanssa pitäisi puhua "mielen syövereistä" sun muusta syvällisestä? Todella outo ajatus. Mielestäni on suurempaa sivistystä ymmärtää mitkä keskustelut kuuluvat mihinkin yhteyteen, kuin yrittää väkisin tuoda joka tilanteessa esiin omat raha, perintö ja muut mm.(keittiö)psykologian taidot. Työkavereiden kanssa puhutaan esim. Säästä, uutisista tai jostain muusta yleisestä, jos jostain syvällisemmästä, niin sitten luultavasti ollaan jo kavereita muutenkin ja hengaillaan myös vapaa-ajalla. Oletkohan ap hieman pihalla yleisestä etiketistä?
En ole. Mutta et ilmeisesti itse ole liikkunut kovinkaan erilaisissa porukoissa, jos et tajua, mitä tarkoitan. On tylsiä ihmisiä ja sitten on värikkäitä, mielenkiintoisia ihmisiä. On luovia ihmisiä ja sitten on todella ankeita ja kapeakatseisia ihmisiä. jne
Ap
Ai olitkin joko tai- ajattelija. Jokaisessa ihmisessä on monta puolta. Sinä saatat ajatella, että ihmiset kuuluvat tylsiin ja mielenkiintoisiin. Uskon, että nämä mielestäsi tylsät eivät vain halua jakaa mielenkiintoista puolta itsestään kanssasi, koska oma ulottumattomuutesi paistaa läpi.
Yksinkertaistan vielä tämän sinulle: olet heidän mielestään tylsä, koska haluaisit jauhaa vain omista asioistasi. Et ymmärrä tilanteiden päälle, etkä kykene johdattamaan keskustelua älykkäästi ja mielenkiintoisesti haluamiisi aiheisiin.
Ap on selvästi tehnyt luokkaretken alaspäin, mutta kuvittelee edelleen olevansa ylempänä. Ihmistyyppi josta kukaan ei pidä.
Töissä käydään tekemässä työtä ja kaikkien työkaverien kanssa pitää pyrkiä tulemaan toimeen. Työkaverien kanssa ei tarvitse olla ystäviä ja käydä syvällisiä keskusteluja, ne käydään työn ulkopuolella. Töissä jutellaan niitä-näitä asioista, jotka eivät aiheuta ristiriitoja. Oman erinomaisuuden, ylivertaisen älykkyyden ja suuren varallisuuden korostaminen on vain tympeän moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En ole kertonut edes miesystävälleni tulevan perintönä suuruutta.
Lopeta jo. He kokevat kiusalliseksi kun eivät halua puhua työkaverin kanssa tollasista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri työkavereiden kanssa pitäisi puhua "mielen syövereistä" sun muusta syvällisestä? Todella outo ajatus. Mielestäni on suurempaa sivistystä ymmärtää mitkä keskustelut kuuluvat mihinkin yhteyteen, kuin yrittää väkisin tuoda joka tilanteessa esiin omat raha, perintö ja muut mm.(keittiö)psykologian taidot. Työkavereiden kanssa puhutaan esim. Säästä, uutisista tai jostain muusta yleisestä, jos jostain syvällisemmästä, niin sitten luultavasti ollaan jo kavereita muutenkin ja hengaillaan myös vapaa-ajalla. Oletkohan ap hieman pihalla yleisestä etiketistä?
En ole. Mutta et ilmeisesti itse ole liikkunut kovinkaan erilaisissa porukoissa, jos et tajua, mitä tarkoitan. On tylsiä ihmisiä ja sitten on värikkäitä, mielenkiintoisia ihmisiä. On luovia ihmisiä ja sitten on todella ankeita ja kapeakatseisia ihmisiä. jne
Ap
Aivan, mutta mikäli et ole se, joka valitsee työntekijät, et voi oikein vaikuttaa siihen, millaisia ihmisiä sulla on työkavereina. Mä en ole koskaan ajatellut, että työkavereiden pitäisi olla samanlaisia kuin minäkin tai että mun pitäisi jotenkin samaistua työkavereihini. Työnantaja on katsonut, että nämä henkilöt sopivat tekemään työtä, mihin heidät on palkattu. Ystävänsä voi valita itse ja ystävikseen voikin valita samanhenkisiä ihmisiä, mutta työkavereitaan ei voi valita. Sen vuoksi työkavereihin ei ole tarpeellistakaan samaistua.
Ahaa. Olet siis mielestäsi töissä paikassa, joka ei ole osaamisellesi ja arvollesi sopivaa. Myöskään työkaverisi eivät ole arvoisiasi.
Et ole kuitenkaan halukas tekemään mitään asian eteen. Työpaikan ja työkavereiden pitäisi muuttua paremmiksi.